Ook negen nieuwe dressuurhengsten in stamboek KWPN

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 23:02

Anoeska27 schreef:
fokfanaat schreef:
En ik vind het belachelijk dat er zoveel gedoe is om een foto, is genomen tijdens een openbare verrichting, ik heb er niet stiekum voor in de bosjes gelegen en als je je persoonlijke ervaringen niet meer mag delen en alleen nog op het verslag van het kwpn af moet gaan is dat een stap terug.

Bovendien was je niet de enige met foto's ervan en is er door meerderen (waaronder door mij) op andere dagen gezien dat hij toen ook niet meewerkend was.

Precies! Het gaat er niet om om de hengst af te zeiken, het gaat erom dat de cijfers niet in vergelijking staan en dat geeft een vertekend beeld.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 23:07

Ik moet ook zeggen dat de rapporten vroeger leuker waren om te lezen. Nu is het gewoon copy/paste en zie je weinig verschillen.

Deze bijvoorbeeld van flink wat jaren geleden(verkort onderzoek):
Citaat:
Voor het begin van het onderzoek is deze hengst uitgebracht in de basiswedstrijdsport. Hij is opgenomen in de klasse ZZ-dressuur en Z springen. Het is een rustige, enigszins verwend aandoende hengst met weinig moed. Tijdens lichte werkzaamheden toont hij matige werklust. Basisgangen regelmatig, maar weinig krachtig. Geeft zijn ruiter een gewoon gevoel.
Op stal bij het verzorgen soms lastig en reageert onvriendelijk op andere paarden, gedraagt zich overigens rustig.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 23:13

Vind ik ook Anoeska.

Als je het filmpje bekijkt van de Charmeur zoon dan hoor je " zeer werkwillige". Dat is toch gewoon misleiding?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 23:14

Kaja schreef:
Vind ik ook Anoeska.

Als je het filmpje bekijkt van de Charmeur zoon dan hoor je " zeer werkwillige". Dat is toch gewoon misleiding?

Staakwillig staat zo raar :D

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 23:15

En dan dat hij de instelling kan verbeteren. :+

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 23:17

Iris82 schreef:
En dan dat hij de instelling kan verbeteren. :+

Daarom staat er ook KAN verbeteren..Dan ben je altijd ingedekt!

germie

Re: Ook negen nieuwe dressuurhengsten in stamboek KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 09:19

Als de fotograaf gemaild is door mensen die het niet eens zijn met die foto, pardon? Die foto is gewoon op dat moment de realiteit geweest en dan ga je de foto juist verspreiden.
En er is niet 1 foto van het steigeren, er zijn er al minstens 2. En het is niet dezelfde steigerpoging geweest, dus dat paard is minstens 2 keer vies omhoog gekomen.
Wil niet zeggen dat het dier meteen een slecht karakter heeft, maar het dier zal het ook nog een 3e keer doen.
Het is nu zeer eenvoudig om van dat 'negatieve' imago af te komen: laat dat dier veel zien en breng het uit. Ga foto's en filmpjes plaatsen van het dier tijdens een buitenrit lekker in het bos. Begin een fb pagina met alle leuke dingen van het dier en hup, mensen draaien wel bij.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 09:26

Ja dat is ook mijn idee Germie, als hij zich vanaf nu gewoon braaf gaat laten zien dan is er niks aan de hand verder wbt zijn imago denk ik of kan dat hersteld worden. Maar als hij echt zo vervelend was als op de foto te zien is dan horen fokkers dat toch wel te weten vind ik.

Sandreo staakte ook, maar pas na eerst veel prestatie geleverd te hebben..dat vind ik niet te vergelijken. {en achteraf blijkt die hengst juist hele brave karakters te vererven}

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 09:28

fokfanaat schreef:
Ik vond wat deze hengst deed heel anders dan een x schrikken of een jolig bokje.dat kunnen alle paarden een x doen, helemaal jonge hengsten.
Hij was niet bang of geschrokken. Hij sloeg af, wou niet meer in het been reageren en na een aantal x tot op het punt van omklappen te hebben gesteigerd is hij met hulp uit de baan gehaald.

Dat is ook wel te zien op de foto, want hij steigert vies hoog..meestal als ze schrikken en steigeren ziet dat er toch anders uit.

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 09:29

Ik denk dat iedereen ook het steigeren wel een plaats kan geven. Het zijn jonge hengsten waar al veel van verwacht word en zo'n voorstelling met publiek brengt toch extra stress met zich mee.
Er is dan ook geen discussie over de goedkeuring van de hengst. Iedereen ziet wel zijn kwaliteiten.
Maar die 9 is misschien dan wel overroepen... Geef hem een ietsje lager cijfer of vermeld eventueel in het rapport dat hij bijvoorbeeld bloed kan toevoegen maar in combinatie met een sensibelere merrie er aandacht moet gegeven worden aan het karakter.
Ik krijg het niet goed verwoord maar er had wel een subtiele vermelding kunnen gemaakt worden zonder afbreuk te doen aan de hengst. Zo zouden ze alle rapporten moeten opstellen zodat je toch als toekomstige fokker wat meer info krijgt buiten alleen de positieve dingen van een hengst.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 09:38

http://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuws ... rshin.html

Hier staat dat hij pijn in zijn rug had en daarom omhoog kwam, dat kan goed maar waarom communiceert het kwpn daar dan niet gelijk goed over? dan is er duidelijkheid voor iedereen en word het gedrag van de hengst in ieder geval begrepen ipv veroordeeld.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 09:45

Elisa2 schreef:

Hier staat dat hij pijn in zijn rug had en daarom omhoog kwam, dat kan goed maar waarom communiceert het kwpn daar dan niet gelijk goed over? dan is er duidelijkheid voor iedereen en word het gedrag van de hengst in ieder geval begrepen ipv veroordeeld.

Wanneer hengsten tijdens de training behandelingen krijgen voor iets wordt dat toch in het rapport vermeld?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 09:47

Bij deze dus niet..

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 09:48

Elisa2 schreef:
Bij deze dus niet..

Dus is het dan een bedacht excuus of een fout in het opstellen van het rapport? O:)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 09:52

Dat hij pijn heeft wordt nu pas naar buiten gebracht, waarom niet meteen? Nu komt het over als een smoes. Dus er zit gewoon maar 1 ding op: laat het dier nu van z'n goede kant zien, plaats foto's waar ie bereden wordt door kinderen of waar kinderen het in de hand hebben, ga er mee op buitenrit en maak er een leuk filmpje van, enz. Hoe moeilijk kan het zijn als het dier een goed karakter heeft?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 10:10

MariekeS_ schreef:
"Dochter Anne vindt het niet gepast om negatieve berichten over een hengst te verspreiden. ‘Ik heb de dame die die foto gemaakt heeft een mailtje gestuurd. Dat ik het niet netjes en niet respectvol naar de eigenaren van de hengst toe vind. Ik zie het maar als een tekortkoming van zulke mensen zelf dat ze zo’n foto openbaar maken. Een reactie van haar heb ik trouwens nog niet gehad.’"

De manier waarop is misschien wel erg direct met een hele onprettige foto, maar dit klinkt mij toch wel als doofpot/mondsnoeren... het zou wat zijn als je alleen nog maar Oe en Ah zeggen.

Kreeg hier ook een beetje de kriebels van... Als je echt gelooft in je hengst laat je dit toch van je schouders af glijden? Hengst is niet eens meer in hun eigendom...
Komt een beetje tsjah... raar over om dit zo in de media te brengen. Bedreigend en manipulerend zijn te heftige woorden hiervoor. Over tekortkomingen gesproken...

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 10:12

cobiie schreef:

Wanneer hengsten tijdens de training behandelingen krijgen voor iets wordt dat toch in het rapport vermeld?

Dat staat nu ih rapport ;).

Overigens ben ik qua type en afstamming wel gecharmeerd van deze hengst. Ik heb een hele brave staan, waar ik hem best nog op zou durven te gebruiken. Maar ik wil hem wel eerst paar x irl zien.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 10:24

Aan de andere kant zijn we op Bokt zo ontzettend veroordelend (ik ook hoor) dat het soms de grenzen van realiteit voorbij gaat. En naar mijn mening gebeurd dit bij deze hengst ook. Er zijn in het verleden zat hengsten weggestuurd als "onvoldoende trainbaar" en blijkbaar was dat met deze niet zo. De steigerfoto's zijn ook alleen van dat ene moment.

Op basis van 1 lastige dag kan een hengst best een 9 krijgen net zoals een lastige hengst door 1 goede dag echt geen hoger cijfer krijgt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 10:29

Janine1990 schreef:
MariekeS_ schreef:
"Dochter Anne vindt het niet gepast om negatieve berichten over een hengst te verspreiden. ‘Ik heb de dame die die foto gemaakt heeft een mailtje gestuurd. Dat ik het niet netjes en niet respectvol naar de eigenaren van de hengst toe vind. Ik zie het maar als een tekortkoming van zulke mensen zelf dat ze zo’n foto openbaar maken. Een reactie van haar heb ik trouwens nog niet gehad.’"

De manier waarop is misschien wel erg direct met een hele onprettige foto, maar dit klinkt mij toch wel als doofpot/mondsnoeren... het zou wat zijn als je alleen nog maar Oe en Ah zeggen.

Kreeg hier ook een beetje de kriebels van... Als je echt gelooft in je hengst laat je dit toch van je schouders af glijden? Hengst is niet eens meer in hun eigendom...
Komt een beetje tsjah... raar over om dit zo in de media te brengen. Bedreigend en manipulerend zijn te heftige woorden hiervoor. Over tekortkomingen gesproken...

Wie heeft er een tekortkoming? De hengst of de fotograaf? Als de hengst perfect is, dan hoef je de fotograaf niet aan te vallen. Ik zou ook niet reageren of het juist in het openbaar doen, met evt. nog meer foto's van het dier. Het gaat overigens om meerdere fotografen, want er zijn meerdere foto's.
Verder is het nu al te laat, die foto's zijn al tig keer gedeeld, zijn opgeslagen op telefoons, enz. Dus als je sportief bent start je een blog en facebookpagina voor de hengst en post er juist zijn goede karakter op. Daar had je al direct na het steigeren mee kunnen beginnen.
Als jij gelooft dat de hengst een super braaf en werkwillig karakter heeft, dan reageer je met een storm in een glas water en toont direct het tegendeel. Dat lijkt mij dan helemaal niet moeilijk.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 10:36

Denken jullie nu echt dat al die GP paarden dooie knollen zijn die nog nooit omhoog gekomen zijn?

Als je de verhalen hoort van héél veel GP paarden zijn dat er allemaal met een hoek af...
Eens steigeren, wat is nu het probleem... zijn jonge dieren!

Kijk nu bv eens naar Don Johnson van Werth, iedereen die dat paard al heeft zien warmlopen weet genoeg, die doet de eerste 5min niks anders dan bokken en idioot doen... maar loopt wel 80%.

Als je een sportpaard wilt heb je karakter nodig, en dan mag dat wat mij betreft zich best eens uiten in omhoog komen.
Als dat 1 keer gebeurt op een heel verrichtingsonderzoek dan is dat imo écht geen probleem (hoe extreem het die dag ook was). Moest hij echt een rotzak zijn zouden ze hem echt niet goedkeuren...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 10:38

germie schreef:
Wie heeft er een tekortkoming? De hengst of de fotograaf? Als de hengst perfect is, dan hoef je de fotograaf niet aan te vallen. Ik zou ook niet reageren of het juist in het openbaar doen, met evt. nog meer foto's van het dier. Het gaat overigens om meerdere fotografen, want er zijn meerdere foto's.
Verder is het nu al te laat, die foto's zijn al tig keer gedeeld, zijn opgeslagen op telefoons, enz. Dus als je sportief bent start je een blog en facebookpagina voor de hengst en post er juist zijn goede karakter op. Daar had je al direct na het steigeren mee kunnen beginnen.
Als jij gelooft dat de hengst een super braaf en werkwillig karakter heeft, dan reageer je met een storm in een glas water en toont direct het tegendeel. Dat lijkt mij dan helemaal niet moeilijk.

In mijn ogen de dochter van de vorige eigenaar :P En het KWPN omdat ze er zo vaag over doen. Als ik zie hoe het oude rapport is dat Anoeska quote... Is dat veel prettiger om te lezen. Die huidige rapporten vind ik allemaal hetzelfde. Blij dat ik geen fokker ben, maar het wordt steeds minder interessant om het allemaal te volgen.

Dus gewoon eens met jou :P

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 10:40

s0173957 schreef:
Denken jullie nu echt dat al die GP paarden dooie knollen zijn die nog nooit omhoog gekomen zijn?

Als je de verhalen hoort van héél veel GP paarden zijn dat er allemaal met een hoek af...

Kijk nu bv eens naar Don Johnson van Werth, iedereen die dat paard al heeft zien warmlopen weet genoeg, die doet de eerste 5min niks anders dan bokken en idioot doen... maar loopt wel 80%.

Als je een sportpaard wilt heb je karakter nodig, en dan mag dat wat mij betreft zich best eens uiten in omhoog komen.
Als dat 1 keer gebeurt op een heel verrichtingsonderzoek dan is dat imo écht geen probleem (hoe extreem het die dag ook was). Moest hij echt een rotzak zijn zouden ze hem echt niet goedkeuren...

Maar dat is toch het hele punt van menigeen in deze discussie? Het worden niet allemaal GP paarden... De grootste markt voor de fokkers ligt bij de hobbyisten en amateurs/hobbyruiters, die misschien niet allemaal het talent van Isabell Werth hebben om dat GP paard 5 minuten lang uit te zitten... Laat staan dat idiote paard tot GP niveau op te leiden...

Ik vraag me steeds meer af wat de doelgroep van het KWPN is... En of ze niet hun eigen graf aan het delven zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 10:43

Janine1990 schreef:
s0173957 schreef:

Maar dat is toch het hele punt van menigeen in deze discussie? Het worden niet allemaal GP paarden... De grootste markt voor de fokkers ligt bij de hobbyisten en amateurs/hobbyruiters, die misschien niet allemaal het talent van Isabell Werth hebben om dat GP paard 5 minuten lang uit te zitten... Laat staan dat idiote paard tot GP niveau op te leiden...

Ik vraag me steeds meer af wat de doelgroep van het KWPN is... En of ze niet hun eigen graf aan het delven zijn...

The voice of reason! Ik ben het zo met je eens Janine. Het lijkt erop, alsof er teveel ingestoken wordt op de topsport, terwijl amateurruiters zoals wij ook gewoon lekker ons dressuurrondje willen kunnen sturen op een fijn paard. Overigens ben ik om vele redenen al afgehaakt bij het KWPN en zoek mijn heil ergens anders, maar dat terzijde.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-12-16 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 10:43

..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-12-16 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 10:46

SO.....: Maar het gaat hier over dekhengsten...die nakomelingen produceren.
En over het algemeen kan iedereen zich best voorstellen, dat hij inderdaad een keer zijn dag niet heeft. Maar dan mag er toch wel gevraagd worden, waaron juist deze een 9 krijgt voor bepaalde punten?