sneeuwpop schreef:Wat is nou het probleem van een overbruggingsperiode? ??
Voor wie is dat nadelig??
Voor de paarden die nu nog geboren moeten worden.
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Heike schreef:Dus de mensen die volgens jou oprechte liefhebbers van het ras zijn. Die houden van het dier in hart en nieren. Maar alleen van het dier zonder staart. Gaan allemaal stoppen en sturen hun paarden de frikandellen in. Alleen omdat ze niet meer naar de keuring kunnen?
Of omdat hun oprechte levensgeluk voortaan met staart in de wei staat. Ik kan dit plaatje niet combineren.
De mensen die jarenlang hebben geploeterd voor het ras laten nu alles uit handen vallen omdat paarden vanaf nu een staart moeten hebben. Zij gaan het stamboek kapot maken? Iets waar hun voorouders zo hard voor hebben gewerkt. Voor wat? Omdat ze hun zin niet krijgen? Ik snap het echt niet.
Gloa schreef:Omdat veel fokkers gaan stoppen als er geen overgangstermijn komt. Ze zullen hun dierbaarste paarden wel houden maar een groot deel van de kudde zal de verkoop in gaan.
Duhelo schreef:Nouja, ergens vind ik het logisch dat er protest komt. 98 % van de paarden zijn nog gecoupeerd, zal een zwakke opkomst worden en dus ook niet rendabel voor de organisatoren. Logischer zou zijn dat paarden wel nog toegelaten zijn, maar vanaf oktober 2016 geboren veulens niet gecoupeerd meer mogen worden. Zo heb je wel nog de genenpoel, kans om goede veulens te fokken, en blijft alles vanaf nu met staart. De staarten die er al af zijn kun je toch niks meer aan doen. Als ze het effectief doorvoeren dat gecoupeerde paarden per direct volledig verbannen worden, hebben we binnen enkele jaren geen trekpaarden meer ...
CarolineCF schreef:Duhelo schreef:Nouja, ergens vind ik het logisch dat er protest komt. 98 % van de paarden zijn nog gecoupeerd, zal een zwakke opkomst worden en dus ook niet rendabel voor de organisatoren. Logischer zou zijn dat paarden wel nog toegelaten zijn, maar vanaf oktober 2016 geboren veulens niet gecoupeerd meer mogen worden. Zo heb je wel nog de genenpoel, kans om goede veulens te fokken, en blijft alles vanaf nu met staart. De staarten die er al af zijn kun je toch niks meer aan doen. Als ze het effectief doorvoeren dat gecoupeerde paarden per direct volledig verbannen worden, hebben we binnen enkele jaren geen trekpaarden meer ...
Kom op zeg - het is al vanaf 2001 verboden om de staart van paarden te couperen. Niets meer - nu stoppen - deze "paardenvrienden" hebben al 15 jaar lang de kans gehd te wennen aan een paard met staart.
Heike schreef:sneeuwpop schreef:Wat is nou het probleem van een overbruggingsperiode? ??
Voor wie is dat nadelig??
Voor de paarden die nu nog geboren moeten worden.
assie schreef:Klopt. Eens.
Maar.... die 15 jaar is het wel toegestaan. Is het door alle belanghebbenden goedgekeurd/toegestaan.
Shadow0 schreef:De overgangsperiode is er al geweest: de afgelopen 15 jaar.
sneeuwpop schreef:Nu zijn het volwassenen, maar wel volwassenen die duidelijk tegen deze wet zijn en waren -> dan ga je toch geen vrijwillige medewerking verwachten, dat is toch niet realistisch.
Picasso schreef:Wat voor liefhebbers zijn dat dan als de paarden hierdoor de worst in zouden draaien omdat ze 'waardeloos' zijn geworden op een keuring? Ik vind dat echt raar!
bigone schreef:Gewoon de wet wijzigen, alle paarden vanaf 1 januari 2017 mogen niet meer gecoupeerd worden(ik weet niet op welke leeftijd het gebeurt anders 2016 er ook bij) en alle reeds gecoupeerde paarden gewoon toestaan. Simpelste manier en ook graag neutrale juryleden.
bigone schreef:Gewoon de wet wijzigen, alle paarden vanaf 1 januari 2017 mogen niet meer gecoupeerd worden(ik weet niet op welke leeftijd het gebeurt anders 2016 er ook bij) en alle reeds gecoupeerde paarden gewoon toestaan. Simpelste manier en ook graag neutrale juryleden.
Gloa schreef:Picasso schreef:Wat voor liefhebbers zijn dat dan als de paarden hierdoor de worst in zouden draaien omdat ze 'waardeloos' zijn geworden op een keuring? Ik vind dat echt raar!
De paarden die boventallig worden bij de fokkers is geen markt voor bij andere fokkers of particulieren. Fokkers die stoppen gaan geen kuddes van fokmerries en nafok aanhouden als ze er toch niets meer mee doen. Dat zou geen enkel mens doen, daarvoor is de hobby te duur. Hoeveel paarden die niet meer geschikt zijn voor de sport staan er wel niet op mp? Hoeveel afgekeurde paarden worden afgestaan aan de verzekering? Zijn dat dan ook geen liefhebbers, omdat ze hun paard tot de dood zouden moeten houden?