Najaarskeuring trekpaarden Zeeland afgelast na bedreigingen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 21:36

sneeuwpop schreef:
Wat is nou het probleem van een overbruggingsperiode? ??
Voor wie is dat nadelig??

Voor de paarden die nu nog geboren moeten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 22:08

Heike schreef:
Dus de mensen die volgens jou oprechte liefhebbers van het ras zijn. Die houden van het dier in hart en nieren. Maar alleen van het dier zonder staart. Gaan allemaal stoppen en sturen hun paarden de frikandellen in. Alleen omdat ze niet meer naar de keuring kunnen?

Of omdat hun oprechte levensgeluk voortaan met staart in de wei staat. Ik kan dit plaatje niet combineren.

De mensen die jarenlang hebben geploeterd voor het ras laten nu alles uit handen vallen omdat paarden vanaf nu een staart moeten hebben. Zij gaan het stamboek kapot maken? Iets waar hun voorouders zo hard voor hebben gewerkt. Voor wat? Omdat ze hun zin niet krijgen? Ik snap het echt niet.

Ik kan me zo vinden in deze post! Ik snap er namelijk ook geen hout van....

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 22:28

Ik kan me best voorstellen dat je een paard wegdoet als je er niet mee kunt doen waarvoor je hem hebt gekocht/gefokt (=wedstrijden/keuringen). Het is dan namelijk gewoon een dure cavia. Ik zie paarden wel voor mindere redenen verkocht worden ;) .
Ik snap dus wel dat je niet meteen alle kortstaarten wil bannen. Liever dan nu erg streng gaan handhaven op de medische verklaring en veulens vanaf 2017. Die staarten kun je er niet meer aanplakken. Voor die paarden is het leed geschied. Je kunt alleen alle toekomstige paarden voor leed behoeden.

En je kunt uiteraard verplicht stellen dat alle paarden met staart moeten worden aangeboden op keuring. Daar heb je extensions voor bij de kortstaarten. Dan heb je ook geen keuringsverschil meer.

Shadow0

Re: Najaarskeuring trekpaarden Zeeland afgelast na bedreigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 22:57

Niet meteen he? Pas meer dan 15 jaar nadat het verbod op couperen duidelijk is. Iedereen die in de afgelopen 15 jaar z'n paard heeft laten couperen heeft dat gedaan in de wetenschap dat het al verboden is, en dat er slechts een sluiproute gevonden was om onder een op zich heel duidelijke wet uit te komen.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 23:34

Klopt. Eens.
Maar.... die 15 jaar is het wel toegestaan. Is het door alle belanghebbenden goedgekeurd/toegestaan. Die maas in de wet was er. En is gebruikt en misbruikt. Niet goed.

Maar het is gebeurd. Binnen de wet. Mogelijk gemaakt door uitspraken van een rechter. Uitgevoerd door koppige mensen die een ideaalbeeld voor ogen hebben dat niet meer van deze tijd is. Gebeurd.

Nu moeten we voorwaarts en ik denk dat dit een nieuwe start moet zijn. Ook denk ik dat je geen mensen moet/kunt straffen die binnen de wet hebben gehandeld (ook al vind ik het couperen belachelijk), dat je daarmee geen resultaat boekt, dus dat je nu vooruit moet op een andere manier (=handhaven) om te voorkomen dat andere dieren ook gecoupeerd worden.

Dát vind ik het belangrijkst. Niet dat mensen gestraft worden (voor een maas in de wet waar ze gebruik van maken). Maar dat 'nieuwe' paarden niet ook gecoupeerd worden.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 23:59

Gloa schreef:
Omdat veel fokkers gaan stoppen als er geen overgangstermijn komt. Ze zullen hun dierbaarste paarden wel houden maar een groot deel van de kudde zal de verkoop in gaan.

Even heel grof en keihard gezegd.
Dit zou maar goed zijn ook. Als je al 15 jaar lang bewust een wet omzeilt en dierenmishandeling pleegt dan moet je ook helemaal geen paarden houden.
En laten we wel zijn. Het afhalen van een staart is buitengewoon wreed en heeft heel veel gevolgen voor een dier in z'n leven.

Een gat in een wet kan er best zijn. Maar je kiest er als mens bewust voor om hem te misbruiken. Niemand dwingt ze om dat te doen.
Klaar is ook wel is klaar. Alles voor 15 jaar geleden mag geshowed en uitgebracht. Alles daarna alleen met staart. Veulens van in die 15 jaar toch gekeurde paarden met blokstaart kunnen gekeurd alleen met staart.

Stef_Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 01:29

Ik zou me ook nog in kunnen denken in een regel/wet dat er 1 erkende dierenarts in NL (bijvoorbeeld van kliniek Utrecht) bevoegd is om medisch paarden te couperen als dat NOODZAAK is. Waardoor dat enkele paard waarbij couperen echt noodzaak is een Nederlandse verklaring krijgt, i.p.v. een "Franse"... waardoor deze wel mee kan doen aan een keuring. Korte lijnen houden met stamboek, in paspoort over laten schrijven door desbetreffende arts en dus niet door een -gekopieerd- inlegvelletje uit Frankrijk. Want hoeveel paarden er in werkelijkheid naar Frankrijk gaan valt ook aan te twijfelen.

En ik denk dat je juist om dingen als CPL de paarden die nu goed gekeurd zijn moet blijven volgen als stamboek zijnde. Door dit nu 3 jaar op z'n beloop te laten zal er alleen maar meer rottigheid in sluipen. Ik vind het ook een stel struisvogels bij elkaar, want ze steken al 15 jaar hun kop in het zand. En omdat er nu toch echt iets aan moet gebeuren denk ik dat het beste is om vanaf 2017 geen gecoupeerde veulens meer te laten zien. Er vormt zich dan vanaf dat moment een nieuw paardenbestand.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 08:07

Stef_diva, door toe te staan als je met je paard naar een bepaalde kliniek in Nederland te gaan om de staart af te zetten wanneer het echt nodig is je dan ook mee mag doen, dan zijn er een stel fanatiekelingen die de staart zo toetakelen zodat het nodig wordt. :7

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 08:35

Net als je denkt dat t niet gekker kan dan toch nog een schepje er bovenop!! Wat een discussie! De wereld op zn kop!! Jammer voor de mensen die niet de regels aan hun laars hebben gelapt!

QuintaenJojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 08:51

Als 15 jaar niet genoeg is om van een middeleeuws concept af te stappen.........whats next, benaming trekpaard..., kan dat nog wel

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 09:08

Duhelo schreef:
Nouja, ergens vind ik het logisch dat er protest komt. 98 % van de paarden zijn nog gecoupeerd, zal een zwakke opkomst worden en dus ook niet rendabel voor de organisatoren. Logischer zou zijn dat paarden wel nog toegelaten zijn, maar vanaf oktober 2016 geboren veulens niet gecoupeerd meer mogen worden. Zo heb je wel nog de genenpoel, kans om goede veulens te fokken, en blijft alles vanaf nu met staart. De staarten die er al af zijn kun je toch niks meer aan doen. Als ze het effectief doorvoeren dat gecoupeerde paarden per direct volledig verbannen worden, hebben we binnen enkele jaren geen trekpaarden meer ...

Kom op zeg - het is al vanaf 2001 verboden om de staart van paarden te couperen. Niets meer - nu stoppen - deze "paardenvrienden" hebben al 15 jaar lang de kans gehd te wennen aan een paard met staart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 09:24

CarolineCF schreef:
Duhelo schreef:
Nouja, ergens vind ik het logisch dat er protest komt. 98 % van de paarden zijn nog gecoupeerd, zal een zwakke opkomst worden en dus ook niet rendabel voor de organisatoren. Logischer zou zijn dat paarden wel nog toegelaten zijn, maar vanaf oktober 2016 geboren veulens niet gecoupeerd meer mogen worden. Zo heb je wel nog de genenpoel, kans om goede veulens te fokken, en blijft alles vanaf nu met staart. De staarten die er al af zijn kun je toch niks meer aan doen. Als ze het effectief doorvoeren dat gecoupeerde paarden per direct volledig verbannen worden, hebben we binnen enkele jaren geen trekpaarden meer ...

Kom op zeg - het is al vanaf 2001 verboden om de staart van paarden te couperen. Niets meer - nu stoppen - deze "paardenvrienden" hebben al 15 jaar lang de kans gehd te wennen aan een paard met staart.

Ja ik denk dat dus ook... 15 jaar lang de tijd gehad om er iets aan te doen en nu de wet serieus streng nageleefd zal gaan worden, gaan mekkeren? Ik vind het wat... En die paarden? Iemand die alleen paarden heeft puur voor de show en prestige is dat een liefhebber? Okay andere discussie (want ook in de andere takken van sport zal dat aan de orde zijn).

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 09:50

Heike schreef:
sneeuwpop schreef:
Wat is nou het probleem van een overbruggingsperiode? ??
Voor wie is dat nadelig??

Voor de paarden die nu nog geboren moeten worden.

Dat snap ik niet?
Als je de wet zo zet dat paarden die geboren zijn in 2017 alleen met staart op de keuring mogen komen, bescherm je die toch?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 09:56

assie schreef:
Klopt. Eens.
Maar.... die 15 jaar is het wel toegestaan. Is het door alle belanghebbenden goedgekeurd/toegestaan.

Nou nee - er is steeds weer overleg geweest, er is iedere keer benadrukt dat het NIET is goedgekeurd of toegestaan. En elke keer is gevraagd 'los dit op, of er moeten ingrijpende maatregelen komen.'
En dat is steevast genegeerd.

Het is ook niet alleen maar een maas in de wet geweest, maar ook moedwillig frauduleus handelen - alleen op een manier die moeilijk te controleren of te bewijzen is. Dat betekent nog niet dat er ook maar bij iemand het idee leefde dat het goedgekeurd en toegestaan werd.

De overgangsperiode is er al geweest: de afgelopen 15 jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 10:16

En dat alleen maar omdat een paard zonder staart beter presteert op de keuring! Waar gáát het over??? Het heeft geen enkele functie meer dat een staart gecoupeerd wordt! Louter en alleen om een traditie in ere te houden... Eigenlijk vind ik het walgelijk... Een paard heeft toch gewoon een staart nodig? Willens en wetens een dier verminken, ik begrijp het niet!

Shadow: je verwoordt het allemaal weer fantastisch! Dank!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 11:03

Shadow0 schreef:
De overgangsperiode is er al geweest: de afgelopen 15 jaar.

En dat is toch belachelijk?!
Een aantal fokkers is het niet eens met die wet, dan kun je toch niet verwachten dat zij hun best gaan doen om die wet na te leven?

Als een kind geen juiste opvoeding krijgt - kun je het kind toch niet de schuld geven-> dat is toch een grote faal van de ouders!

Nu zijn het volwassenen, maar wel volwassenen die duidelijk tegen deze wet zijn en waren -> dan ga je toch geen vrijwillige medewerking verwachten, dat is toch niet realistisch. Dan moet je gewoon zorgen dat de wet goed is opgesteld.

Maar wijzen naar wie er meer schuld heeft,slaat eigenlijk nergens op! Dat kun je niet meer terug draaien.

De wet was bedoeld om de paarden te beschermen, laat dat de bedoeling blijven.
Zorg voor een oplossing om die paarden te beschermen eng zorg voor een wet die niet te omzeilen valt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 11:13

sneeuwpop schreef:
Nu zijn het volwassenen, maar wel volwassenen die duidelijk tegen deze wet zijn en waren -> dan ga je toch geen vrijwillige medewerking verwachten, dat is toch niet realistisch.

Maar daar zitten dus risico's aan. Zoals dat je op een bepaald moment geconfronteerd wordt met de gevolgen van die keuzes. Er was een overgangsperiode, die is niet aangegrepen, jammer genoeg niet.

Maar op dit moment verdienen de fokkers met paarden MET staart een eerlijke kans, en die krijgen ze niet zolang er gecoupeerde paarden op keuring verschijnen. En dus moet dat stoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 11:19

Discussieren jullie hier maar verder, ik stop ermee. Het is duidelijk dat de meesten het trekpaard als ras het niet waard vinden om op een gezonde manier te blijven bestaan. Grote fokkers die stoppen en veel paarden de worst in is echt geen grootspraak. Dat er met een direct totaalverbod ook enorm veel liefhebbende gebruikers en paarden de dupe gaan worden kan hier ook maar weinigen interesseren. Komt niet vaak voor op bokt dat ze liever een grote groep mensen en dieren duperen zodat ze een vele malen kleinere groep raddraaiers terug kunnen pakken en straffen.

Er is nooit een overgangsregeling geweest. In 2001 is er een verbod gekomen welke het stamboek ook heeft doorgevoerd in de reglementen. Een aantal leden is toen naar de rechtbank gestapt omdat de wet ruimte laat voor couperen op medische grond en het stamboek dat ook zou moeten doen. De rechtbank heeft toen het stamboek terug gefloten dat ook zij de wet moeten volgen! Het stamboek verstopt zich nu al jaren achter deze uitspraak dat het geen juridisch grond heeft om couperen aan te pakken. Goed ze doen ook niets aan stimulans voor langstaarten dus ze hebben een flinke emmer boter op hun hoofd. Maar er is dus nooit sprake geweest van een overgangsregeling. Dus waarom zou die er niet mogen komen? Omdat we het de fokkers niet gunnen om hun reeds gecoupeerde paarden nog een paar jaar te kunnen showen?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-11-16 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 11:25

Wat voor liefhebbers zijn dat dan als de paarden hierdoor de worst in zouden draaien omdat ze 'waardeloos' zijn geworden op een keuring? Ik vind dat echt raar!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 11:31

Gewoon de wet wijzigen, alle paarden vanaf 1 januari 2017 mogen niet meer gecoupeerd worden(ik weet niet op welke leeftijd het gebeurt anders 2016 er ook bij) en alle reeds gecoupeerde paarden gewoon toestaan. Simpelste manier en ook graag neutrale juryleden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 11:35

Picasso schreef:
Wat voor liefhebbers zijn dat dan als de paarden hierdoor de worst in zouden draaien omdat ze 'waardeloos' zijn geworden op een keuring? Ik vind dat echt raar!

De paarden die boventallig worden bij de fokkers is geen markt voor bij andere fokkers of particulieren. Fokkers die stoppen gaan geen kuddes van fokmerries en nafok aanhouden als ze er toch niets meer mee doen. Dat zou geen enkel mens doen, daarvoor is de hobby te duur. Hoeveel paarden die niet meer geschikt zijn voor de sport staan er wel niet op mp? Hoeveel afgekeurde paarden worden afgestaan aan de verzekering? Zijn dat dan ook geen liefhebbers, omdat ze hun paard tot de dood zouden moeten houden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 11:37

bigone schreef:
Gewoon de wet wijzigen, alle paarden vanaf 1 januari 2017 mogen niet meer gecoupeerd worden(ik weet niet op welke leeftijd het gebeurt anders 2016 er ook bij) en alle reeds gecoupeerde paarden gewoon toestaan. Simpelste manier en ook graag neutrale juryleden.

Precies dit!

Wordt meestal gedaan bij veulens of jaarlingen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 11:42

bigone schreef:

Eens, zo gaat er niets verloren.

Bovendien kan je wel zeggen dat het schandalig is dat die fokkers gebruik gemaakt hebben van een legale! maas in de wet, namelijk dieren in Frankrijk laten couperen, maar het sleutelwoord hier is dus legaal.

Dus als je dit aanpast wat goed is, is het niet nodig om met terugwerkende kracht fokkers te ´straffen´ door hun dieren uit te sluiten van keuringen. :)

Vooruit kijken.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 13:14

Even nuchter bekeken, ik denk het inmiddels ook, wat nu gecoupeerd is gewoon nog toestaan op keuringen en een verbod vanaf nu (of vanaf 2016? hoe bescherm je de jaarlingen die nog niet gecoupeerd zijn?)
Mijn gevoel zegt wel iets anders, alles wat gecoupeerd is mag niet meer gekeurd worden, maar zo 'streng' zijn helpt de gecoupeerde paarden inderdaad niet. Deze manier zorgt voor een natuurlijk verloop waarbij zo min mogelijk gecoupeerde paarden van de meest extreme bazen de dupe worden. Die maas in de wet moet echt zsm dichtgetimmerd worden. Sowieso klopt het natuurlijk van geen kant, al die paarden krijgen zogenaamd hier een blessure aan de staart en moeten daarvoor in het buitenland gecoupeerd worden. Hoe dom kan men een wet opstellen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 13:19

Gloa schreef:
Picasso schreef:

De paarden die boventallig worden bij de fokkers is geen markt voor bij andere fokkers of particulieren. Fokkers die stoppen gaan geen kuddes van fokmerries en nafok aanhouden als ze er toch niets meer mee doen. Dat zou geen enkel mens doen, daarvoor is de hobby te duur. Hoeveel paarden die niet meer geschikt zijn voor de sport staan er wel niet op mp? Hoeveel afgekeurde paarden worden afgestaan aan de verzekering? Zijn dat dan ook geen liefhebbers, omdat ze hun paard tot de dood zouden moeten houden?

Alles wat hier om medische redenen niet meer functioneert of pijn heeft, zal ik laten gaan (inslapen/slachten). Persoonlijk zal ik nooit meer een paard op de markt zetten wat niet meer geschikt is voor het doel waarvoor het aangeschaft is in eerste instantie. En de rest blijft hier totdat het tijd is om deze wereld te verlaten ja. Ik snap heus wel wat je bedoelt en leuk is anders, maar man; hier moet toch een einde aan komen? 15 jaar lang de wet omzeilen en paarden verminken omdat het 'mooier' is of zo hoort (traditie) terwijl het geen enkel doel meer dient, mag wat mij betreft bestraft worden ja. En natuurlijk is het vreselijk rot voor de welwillende fokker/keuring ganger....