Onderzoek naar te strakke neusriemen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 15:32

Bloodymary schreef:
Maar ik begrijp eigenlijk nog steeds niet wat de reden is om een neusriem zo strak te doen. Het is niet dat ze dan beter lopen, mijn ervaring is juist het tegenovergestelde.

Dat is mijn ervaring ook.

Maar ik denk als je niet streeft naar ontspanning maar naar de kin op de borst rukken onder de noemer dat heet trainen dat een paard daar zich wel aan wil intrekken.
O.a door zijn mond Open te doen zodat de ruiter minder in te brengen heeft.
Als je dat dan verhinderd kam ik me wel voorstellen dat vastsnoeren helpt.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 15:53

Bloodymary schreef:
Maar ik begrijp eigenlijk nog steeds niet wat de reden is om een neusriem zo strak te doen. Het is niet dat ze dan beter lopen, mijn ervaring is juist het tegenovergestelde.

Ik hoor meestal dat "als t paard met de mond open loopt, dat de neusriem dan strakker moet"
Niet mee eens trouwens, maar dat is wat ik vaak hoor..

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 16:09

bruintje123 schreef:
Bloodymary schreef:

Dat is mijn ervaring ook.

Maar ik denk als je niet streeft naar ontspanning maar naar de kin op de borst rukken onder de noemer dat heet trainen dat een paard daar zich wel aan wil intrekken.
O.a door zijn mond Open te doen zodat de ruiter minder in te brengen heeft.
Als je dat dan verhinderd kam ik me wel voorstellen dat vastsnoeren helpt.

Van een instructrice waarvan ik moest "spelen" en "kneden" in mijn teugels moest ik inderdaad mijn neusriem aansnoeren. Van de centrered riding instructrice die me op mijn zit probeerde te laten rijden kreeg ik pas commentaar toen de sperriem zo los zat dat hij op een gegeven moment van de neus af gleed en gewoon naar beneden hing te bengelen, en dat commentaar was dat ie er beter af kon dan niet dat ie strakker moest :Y)

Aansnoerneusriem maakt imo trouwens niets uit, er worden bijv praktisch geen aansnoerneusriemen verkocht voor menhoofdstellen maar ook daar is de trend wel een beetje dat er strakker wordt getrokken en meer sperriemen worden gebruikt volgens mij. Op de manege waar ik reed hadden een aantal paarden een aansnoerneusriem maar werd gewoon de twee vingers bovenop de neus (en liever iets te los dan iets te strak) als stelregel aangeleerd?

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 17:07

Ik moet zeggen dat ik wel iets van de losse keelriem ben teruggekomen sinds ik dit voorjaar na een bok opeens zonder hoofdstel aan het crossen was in het bos. Gelukkig bleef het bit hangen anders waren er echt ongelukken gebeurd. Maar strot hem niet ofzo, er zit nog wel wat ruimte, maar geen vuist meer.

Alane

Re: Onderzoek naar te strakke neusriemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 16:05

zolang je nog eerste kunt worden in Ermelo met een zeer te strakke neusriem zal de KNHS wel net doen of haar neusbloed.

Marije_jiplover

Re: Onderzoek naar te strakke neusriemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 18:56

Naar aanleiding van dit topic op stal eens gekeken hoe ik de neusriem altijd doe. Die doe ik op de automatische piloot altijd op hetzelfde gaatje per pony.
Beide pony's gecheckt en er kunnen ruim 2 vingers tussen bovenop de neusrug.
Ik heb geen keelriem maar een kaakriem, rijd met een Micklem.
Ook die zit mi niet te strak.
Soms is zo'n artikel dus wel even een eye opener om te checken hoe een en ander bij jezelf gaat.
En dat was bij mij in dit geval geen reden om mijn 'beleid' aan te passen.

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 09:10

sadekeshia schreef:
Bloodymary schreef:

Ik hoor meestal dat "als t paard met de mond open loopt, dat de neusriem dan strakker moet"
Niet mee eens trouwens, maar dat is wat ik vaak hoor..

Idd niet mee eens.
Paard spert de mond open om aan de pijn en druk van het bit te ontkomen.
Om dat dat te verdoezelen vind ik zo oneerlijk tegenover het paard :r
Paard zal alleen nog maar meer pijn hebben.