Dierethicus Vermaat: "Paardrijden moet verboden worden!"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 16:41

tamary schreef:
Kuggur schreef:
Rare definitie van "topsport" houd je er op na Tamary.

100.000L melk maken is net zo goed een zwaar werk als 1.60 springen, beide vragen het maximale van een dier. En dat is wat topsport doet, grenzen van wat dier/mens kan opzoeken.

100.000 liter melk. Dat is echt veel en veel te veel :=
Overgens vind ik topsport ook zeker geen mishandeling.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 16:45

Kendra schreef:
@inowas: ik las laatst een artikel in De Boerderij over 'weidecoaches'. De koeien hebben het zo goed in hun welnesscentra (stal met ruime ligbedden, voldoende loopruimte, veel en goed voer, borstels aan de muur, ventilatoren en melkrobots waar je ook brokjes krijgt) dat ze niet meer de wei in willen. Weidecoaches helpen de koeien (en de boeren) om het weer leuk te vinden de wei in te gaan...

Wat maar aangeeft dat alles betrekkelijk is. Een dier streeft denk ik niet naar zijn 'natuurlijke staat', maar naar comfort; ze moeten hun natuurlijke gedrag kunnen uiten en geen honger, dorst, pijn, angst, stress hebben. Voor mij is dat de basis van dierenwelzijn.

Ik ben van mening dat de koeien vooral gewoon voor de consument de wei op gaan. De koe wil Ookal kan hij naar buiten vaak binnen blijven, en voor de boer is het ook intressanter. Ben benieuwd waarom zei vinden dat de koeien nog buiten moeten komen...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 17:02

toulaye schreef:
Paarden worden niet 'gebruikt'. Paarden worden verzorgt, gevoerd, geknuffeld, gewassen, er hoort met liefde mee worden om gegaan.

Paarden worden wel degelijk gebruikt. Voor plezier, om op te rijden, als grasmaaier, als werktuig, als vervoermiddel, als voedsel.
Ook al doen we dat door ze te knuffelen en te wassen, ze worden gewoon nog steeds gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 17:09

Kendra schreef:
Eens @safina...
Onze paarden thuis werden vroeger voor het boerenwerk gebruikt - en stonden vervolgens van half november tot half maart (soms nog langer) op stal. Kwamen er vrijwel niet uit.
Toen ik begon te rijden, kwamen manege-/sportpaarden er in de winter ook niet uit - en 's zomers ook niet altijd. Sommigen stonden op stand. Het gemak voor de eigenaar was belangrijker dan het dier. Je moest meer betalen voor een stal met binnenbak en kantine dan voor één met veel weidegang.
Als je een lastig paard had dan moest die 'aangepakt' worden.
Wij gaven onze licht kreupele paarden bute, gewoon via de dierenarts - dan konden ze nog weer een jaartje mee (op wedstrijd..).

Ook deze grenzen zijn opgeschoven. En we vinden het volstrekt logisch dat alles wat hierboven staat nu niet meer mag. Dus wie weet hoe het is als we weer 40 jaar verder zijn?

Ja, ik ken dat! Ik loop ook al wat langer mee. Bij ons stonden ze ook in stands, die trouwens ook nog erg donker waren. Geen wei, geen paddock. Alleen met rijden kwamen ze er uit, of het nou zomer was of winter. En als het glad was in de winter, bleven ze gerust twee weken in hun stands. Nooit een paardentandarts gezien. En een zadel paste als het paard er geen drukkingen van kreeg. Beleren deden ze door een volkomen groen paard voor de wagen te knopen op een omgeploegde akker.

Ik vond dat toen allemaal vrij normaal. Ik wist eigenlijk niet beter. Al wilde ik wel liever boxen in plaats van stands, zoals de buren hadden.... Nu, 30 jaar later, vind ik het vreselijk en zou ik liever geen paarden hebben dan ze zo houden. Maar over 30 jaar is mijn grens ongetwijfeld ook weer verder opgeschoven. Ik vraag me wel eens af hoe ik dan terugkijk op hoe ik het nu doe met mijn paarden.

Ik liep in die tijd nog wel eens rond op concoursen voor de Nederlandse top. (Ik was zo'n wicht dat later springruiter wilde worden en continu op het losrijterrein en bij de trailers stond de kwijlen in de hoop dat ik de grooms een handje mocht helpen. Wat soms nog lukte ook :D ). Ik heb er diverse grote namen èn publique hun paarden af zien rossen, op een manier waar je vandaag de dag echt niet meer mee weg komt. Zwepen stuk, striemen erop... Nee, vond ik toen ook niet normaal. Maar het was toen blijkbaar wel veel normaler dan nu, want er was geen official die er iets aan deed.

Ook daarin is de grens verder opgeschoven. Ook de officials van de KNHS hebben steeds beter in het snotje dat als we paardensport willen blijven beoefenen, we ons dat soort gebeurtenissen niet meer kunnen permitteren. Tegenwoordig staat het al heel snel op video en wordt het de hele wereld in geslingerd via social media. En dan kan het nog wel eens heel hard gaan met de negatieve beeldvorming. Dus de druk om incidenten die de paardensport een slechte naam bezorgen te voorkomen en aan te pakken wordt naar mijn idee echt wel gevoeld. Alleen jammergenoeg nog niet door elke ruiter of menner. En een paar rotte appels kunnen helaas veel verzieken in deze tijd.

Ik ben benieuwd...over 30 jaar... Hoe is het dan in de wedstrijdsport? Misschien is er dan wel een verbod op zweep en sporen tijdens wedstrijden. Of een verbod op slaan. Of misschien worden bepaalde takken van sport wel helemaal verboden.

Over 30 jaar.... Als ik dan nog leef, ben ik een bejaarde. Zou ik dan nog wel zonder schaamte kunnen vertellen dat ik aan paardensport heb gedaan? :oo ;)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 17:59

tamary schreef:
Melkkoe doet net zo goed aan topsport en daar is veel minder zicht op.

We staan steeds verder van de natuur af met alle gevolgen van dien. Daar nog verder afstand van nemen en de god technologie aanbidden is ronduit ongezond.

minder zicht???? Het stikt juist van de controles in de veehouderij.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:16

Kinke schreef:
tamary schreef:

We staan steeds verder van de natuur af met alle gevolgen van dien. Daar nog verder afstand van nemen en de god technologie aanbidden is ronduit ongezond.

Haha, zou wat zijn als de KNHS bij al haar leden zou komen controleren. De zadelmonsternemer die onverwachts komt controleren of het zadel nog wel goed past en niet alleen voor het oog. :D

Romanoff

Re: Dierethicus Vermaat: "Paardrijden moet verboden worden!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 08:17

Bijzondere discussie.. Opzich denk ik als je rekening houd met de basisbehoeftes (ruimte, eten, drinken, weidemaatjes etc) dat een paard prima gelukkig is.

Over het rijden.. Tja, er is ook bewijs dat het geen schadelijk effect heeft maar in de juiste training.. Maar wat is juist trainen?
Topsport hoeft die van mij niet te leveren.
3x weeks 45min wat basis of wat kleine hindernisjes of buitenuit wat genieten.

Staat 24/7 buiten met 5 vriendinnen & alsnog als in het land kom word ik met een hinnik begroet en gaat ze zonder moeilijk gedoe met me mee om even te gaan rijden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 08:21

Romanoff schreef:
Over het rijden.. Tja, er is ook bewijs dat het geen schadelijk effect heeft maar in de juiste training..

Dit lees ik wel vaker in dit topic, maar heeft iemand dan dit bewijs of onderzoek voor mij? Ben namelijk erg benieuwd :)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 08:30

Natuurlijk is er geen bewijs. Het definiëren van de begrippen is al een studie op zich...

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 08:47

Als het paard zijn lijf correct gebruikt & leert gebruiken (onder correct gebruik neig ik toch naar de klassieke rijkunst ipv het gesjor&gepor a la 2016)
Dan kun je weinig schade aanrichten zolang een paard symmetrisch recht gerecht getraind word.
zodra je er dwang en druk opzet daar gaat het mis (slofteugels strak, touwtjes etc etc)
Paard kan zijn hals/rug/bekken niet goed plaatsen en daar krijg je gezeik van.

Maar dat is mijn opinie hoor :)

snuggle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 09:10

Goof schreef:
toulaye schreef:
Paarden worden niet 'gebruikt'. Paarden worden verzorgt, gevoerd, geknuffeld, gewassen, er hoort met liefde mee worden om gegaan.

Paarden worden wel degelijk gebruikt. Voor plezier, om op te rijden, als grasmaaier, als werktuig, als vervoermiddel, als voedsel.
Ook al doen we dat door ze te knuffelen en te wassen, ze worden gewoon nog steeds gebruikt.

De vraag is alleen in hoeverre dat gebruik 'onethisch' is...Is gebruik van paarden zonder dat het paard daar slechter van wordt mogelijk? Ik denk het wel, maar het is goed dat we hier met z'n allen over nadenken.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 09:33

Vermaat is docent dierethiek, maar gebruikt de termen ethisch en onethisch verder niet. Hij maakt het (gelukkig) wel ietsje concreter:
Citaat:
Paarden hebben eigen behoeften en gevoelens. Die kunnen niet zomaar genegeerd worden ten behoeve van de mens. De behoefte van de mens om paard te rijden, is tenslotte niet zo essentieel als de behoefte van een paard om met soortgenoten te leven, zelf de onderlinge hiërarchie te kunnen bepalen en voldoende bewegingsvrijheid te hebben. Paarden moeten daarom het recht op vrijheid hebben. Dat geldt ook voor andere dieren met eigen behoeften.

Eigenlijk zegt hij dat de eigen behoeften van het paard zwaarder wegen dan de behoefte van de mens om te rijden - en dat we er daarom mee moeten stoppen. Ik denk dat 'best of both worlds' bestaat. Je kunt best op een paard zitten en ook tegemoet te komen aan zijn behoeften. Niet op het moment dat je er op zit (liever niet :-)) maar die andere 22 uur wel. Je kunt aansluiten bij de behoeften van het dier zelf en ook zorgen voor comfort, waardoor het welbevinden wordt vergroot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:00

Romanoff schreef:
Als het paard zijn lijf correct gebruikt & leert gebruiken (onder correct gebruik neig ik toch naar de klassieke rijkunst ipv het gesjor&gepor a la 2016)
Dan kun je weinig schade aanrichten zolang een paard symmetrisch recht gerecht getraind word.
zodra je er dwang en druk opzet daar gaat het mis (slofteugels strak, touwtjes etc etc)
Paard kan zijn hals/rug/bekken niet goed plaatsen en daar krijg je gezeik van.

Maar dat is mijn opinie hoor :)

Ja, dat is een aanname. Maar je zei eerder dat er bewijs voor was. Waar haal je dat dan vandaan?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:18

Kinke schreef:
tamary schreef:

Niet voor het publiek, die ziet of koe buiten of groot gebouw met deur dicht. Paardensport komt op tv en is daarmee veel zichtbaarder. (laat de peta flimpjes even buiten beschouwing)
Goof schreef:
toulaye schreef:

Werkgever gebruikt zijn werknemers ook en vertrekken is daarbij ook niet altijd mogelijk. Soms door geen andere baan kunnen krijgen en soms (meestal buitenland) omdat je opgesloten zit of de politie je terug brengt/uitzet/gevangen zet. Gebruik maken van de kennis, kracht en kunde van een ander is waar een samenleving op draait (je kan nl niet alles wat je nodig hebt zelf maken). Dat die uitwisseling niet altijd gelijkwaardig is, is een ander verhaal en in veel gevallen ook nog eens persoonlijk. Wetten zijn noodzakelijk om de machtsongelijkheid recht te trekken, maar dan nog zijn er interpretaties en wil niet iedereen op die manier met elkaar omgaan. Zowel met goede als slechte intenties (vrijwilligers vs dwangarbeid bv). Bij dieren idem, o.a. doordat er heel wat generaties op willen meewerken gefokt is (al is het enkel voor de veiligheid van de mens die er voor zorgt). Verkeerde omgang of dat nu door onkunde of door opzet is, zal je altijd houden, sommige mensen zijn zo geboren en anderen hebben nooit anders geleerd. Om daarom dan maar het gebruik te verbieden is doorslaan naar het andere uiterste.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:41

De volgende vraag is dan: wat is beschaving?

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 12:00

In Zeeland is er op de regionale omroep doordeweeks altijd een half uurtje waarin mensen kunnen bellen om te zeggen wat ze op het hart hebben. Zo kwam ik achter de uitspraak van dhr Vermaat.

Maar wat mij opviel was dat deze liken (waar iedereen hier zich dus zorgen over maakt) redelijk nuchter en logisch reageerden op zijn stelling. Ze hadden het voornamelijk over de topsport en onder andere 1 commentaar vond ik heel erg goed.
Die man zei: topsport is voor mensen al mishandeling. Je pusht je lichaam tot het uiterste, ontzegt je lichaam van alles. Het is dus logisch dat voor paarden topsport ook mishandeling is, die worden ook tot het uiterste getraind om goed te kunnen presteren.

Over het verbieden ervan waren deze leken niet allemaal voorstander, mensen ging je het immers ook niet verbieden. Oftewel, ze zagen het er niet van komen. Dus ik zou me maar niet te druk maken over wat de leken denken van deze uitspraken. Hier in Zeeland waren ze er in ieder geval aardig nuchter over.

Maar die uitspraak over de band tussen mens en paard... die van mij komt van het ene uiteinde naar de wei naar me toegewandeld als ik aankom lopen. Soms komt hij zelfs aanrennen. En als ik hem alleen maar knuffel en aai en hem laat staan in de wei is hij overduidelijk teleurgesteld dat hij niet mee mag (drentelt heen en weer, roept me, enz.). Voor sommige paarden klopt zijn uitspraak missschien, maar voor een heleboel paarden (inclusief die van mij) duidelijk niet.
Sommige paarden vinden ook de wei en hun vriendjes op een gegeven moment saai en gaan liever iets doen met hun mens.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 12:43

Kendra schreef:
Vermaat is docent dierethiek, maar gebruikt de termen ethisch en onethisch verder niet. Hij maakt het (gelukkig) wel ietsje concreter:
Citaat:
Paarden hebben eigen behoeften en gevoelens. Die kunnen niet zomaar genegeerd worden ten behoeve van de mens. De behoefte van de mens om paard te rijden, is tenslotte niet zo essentieel als de behoefte van een paard om met soortgenoten te leven, zelf de onderlinge hiërarchie te kunnen bepalen en voldoende bewegingsvrijheid te hebben. Paarden moeten daarom het recht op vrijheid hebben. Dat geldt ook voor andere dieren met eigen behoeften.

Eigenlijk zegt hij dat de eigen behoeften van het paard zwaarder wegen dan de behoefte van de mens om te rijden - en dat we er daarom mee moeten stoppen. Ik denk dat 'best of both worlds' bestaat. Je kunt best op een paard zitten en ook tegemoet te komen aan zijn behoeften. Niet op het moment dat je er op zit (liever niet :-)) maar die andere 22 uur wel. Je kunt aansluiten bij de behoeften van het dier zelf en ook zorgen voor comfort, waardoor het welbevinden wordt vergroot.

Zal het ook niet zo zijn dat deze man het juist allemaal flink opblaast/overdrijft, zodat er een discussie komt en men water bij de wijn kan gaan doen?

Het is net als met een vergunning krijgen (waar ik woon tenminste) voor het verwijderen van de deeldeuren en in plaats daarvan een glazen wand neerzetten. Als je dat zo aanvraagt bij de gemeente krijg je een "absoluut niet, geen sprake van ... past niet in het landschap", maar als je eerst een aanvraag doet voor een zeer grote glazen erker en dan na die "absoluut niet, geen sprake van ... past niet in het landschap" zegt dat je het ontwerp dan maar (want je bent best bereid om hun tegemoet te komen) zal aanpassen tot "alleen maar een glazen wand" ... zie daar, je krijgt toestemming!

Paardrijden op zich hoeft geen mishandeling te zijn, rijden met bit, sporen en zweep ook niet. Wel het verkeerd en onnodig gebruik maken van bit, sporen, zweep en/of andere (martel)werktuigen. Het trainen van een paard kan heel goed zijn en kan een paard ook best leuk vinden, het verkeerd trainen is weer slecht en het constant laten doen van iets wat een paard niet leuk vind gaat ook niet goed.
Het houden van paarden hoeft ook geen mishandeling te zijn, maar wel het verkeerd houden van paarden, als in; alleen staan, 20+ uren op stal (tenzij echt noodzakelijk voor het paard), geen mogelijkheid tot schuilen bij hitte, wind, regen, het tot de knieën in de modder staan, enzovoort wel.

En veel ruiters/paardenhouders zeggen natuurlijk dat zij het wél allemaal goed doen, of in ieder geval zoveel mogelijk. En natuurlijk slaan ze het paard alleen maar als het dat verdiend. :? Net als met een ruk in de mond en schoppen met de benen, het zij met, het zij zonder sporen. En natuurlijk willen ze hun paard het liefste zolang mogelijk buiten hebben, maar ja ... de pensionstal waar ze staan doet dat niet en verhuizen naar een andere stal is echt onmogelijk. Want geen binnenbak, geen stapmolen, veel duurder, ...

Gelukkig zullen de meeste paarden in Nederland het best oké hebben (en een deel zelfs goed), perfect is ook (haast) niet te doen. Maar er valt nog heel veel te verbeteren, niet in de laatste plaats bij de (professionele) wedstrijden. Maar ook qua het houden van paarden: grotere boxen, langere (en soms betere) uitloop, met passende gezelschap, passend tuig met werken, diervriendelijker werken. Kortom ... alles wat meer op de paarden (welzijn) zelf gericht en wat minder op de luxe voor de mens.

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 21:39

Makkelijk scoren zo net na de os.
Maar als dit voor paarden zo is.
Wat doen we dan met honden. Die stoppen we in een hokje en als ie geluk heeft mag ie 3x per dag aan de riem naar buiten. Beleren doen we ze al als ze nog pup zijn. En dan heb ik het niet over de broodroosters.

Katten zie ik regelmatig op appartementen voor t raam liggen. Poepen en plassen doen ze in gefabriceerde korrels. En vaak alleen want 2 is echt te veel in een 2 kamer appartement.

Konijnen lopen ook niet vrolijk door de wei te huppelen, maar zitten in hokken.

Koeien staan in veel gevallen niet op een lekker bedje. Maar staan zij aan zij op stal.

Andere knaagdieren. Mogen gezellig in een molentje lopen. "Want dat vindt ie zo leuk"

Moet ik nog even doorgaan. Of kom ik jullie binnenkort weer tegen in het bos om op jacht te gaan.
Wel met de hand want het dier moet gelijke kansen krijgen als de mens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 07:39

cjb schreef:
Makkelijk scoren zo net na de os.

Wat heeft die man te 'scoren' behalve dat hij duidelijk het welzijn van dieren probeert te verbeteren? Is dat dan werkelijk zo'n slechte eigen agenda om op te willen scoren?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 07:59

Jezus reed ook op een ezeltje!! Verder zeg ik niets ..............Of is dat minder erg????

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 08:06

aerdenhout1 schreef:
Jezus reed ook op een ezeltje!! Verder zeg ik niets ..............Of is dat minder erg????

Die had ook niet echt de mogelijkheid om een taxi te bellen of wel? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 08:07

Kan dat wel een volwassen op een ezeltje?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 08:19

Ik had denk ik wel gezegd: 'Jezus, ga van die ezel af!' :+

Eens met cjb dat het makkelijk scoren is - ik ben ook altijd wat wantrouwig, ik krijg ook altijd dat soort gevoelens als de PvdD weer ergens mee komt. Hieronder goed verwoord door hoogleraar Europese cultuur en christendom Smalbrugge:
"We mogen heus genieten van dieren. Je mag op een paard rijden, met je hond spelen en met plezier een fazant eten zonder je schuldig te voelen. Dat is denken in het spoor van de incarnatie, genieten van alles wat geschonken wordt en er dus verantwoordelijk mee omgaan. Die animal cops van Dion Graus kunnen zich beter op de legbatterijen storten dan op de huisdieren. Dat is penny wise and pound foolish. Door ons op kleine zaken te storten en de grote vragen uit de weg te gaan, raken we achterop. Die mentaliteit, die je bij de Partij van de Dieren ziet, gaat uit van de droom van het ongebroken bestaan. Ja, een soort paradijs, waar we naar zouden moeten terugkeren."
(http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/ ... tsen.dhtml)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 08:26

Een dier doden zodat je zelf kan genieten mag en is zelfs 'verantwoordelijk ermee om gaan' :?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 08:30

Ik zie nog niet direct dat de hele wereld vegetarisch wordt.
En om het persoonlijk te maken: wij hebben schapen, en onze ramlammeren worden geslacht.
Wat is daar niet verantwoordelijk aan?