Update Adelinde mogelijk aangeklaagd voor dierenmishandeling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 15:24

Shenavallie schreef:
Daar is het inderdaad net zo erg, zo niet erger. Heb daar wel eens iemand totaal verrot gescholden, zoals die met zijn paard omging. Het paard had een balkje aangetikt en werd bij terugkomst in de inrij-/uitrijbak even helemaal in elkaar getrapt. De 'ruiter' was van zijn paard gesprongen en begon met de punt van zijn laarzen op het dier zijn buik in te hakken (het geluid kan ik na al die jaren nog horen en het beeld van de ogen van het dier krijg ik ook niet uit mijn hoofd). Daar heb ik ook direct een melding van gedaan bij de jury. Het enige wat ze zeiden was: "Tja, dat zijn helaas de rotte appels in dit vak. We kunnen er niets aan doen, omdat we het zelf niet hebben gezien." Ze gingen ook geen hoor en wederhoor toepassen... Later een brief naar BIT geschreven, of dit nu werkelijk de manier was van 'paardensport' beoefenen en daar kreeg ik exact hetzelfde antwoord. -O- Ik kan dus echt niet meer naar 'paardensport' kijken, niet op tv en niet in het echt. Wat een walgelijke manier van met dieren omgaan... :r

Bizar hoe lauw er gereageerd wordt op een melding van iets wat toch echt wel mishandeling te noemen is...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 15:36

Electra63 schreef:
bruintje123 schreef:
Dus...
Omdat er andere misstanden bestaan gesjor op hoog niveau bij dressuur ook maar laten bestaan?

Misschien gewoon ergens beginnen en een voorbeeld stellen?
Misschien dat mientje om de hoek dan ook begrijpt dat ze fout bezig is als ze een ander voorbeeld krijgt?
Misschien als Amerika ziet dat bij dressuur ook niet alles kan de Tennessee walking horse ook aangepakt gaat worden?

De grootste misstand in de paardensport is de TWH... Dus als Amerikaanse kan zij zich beter op de misstanden in eigen land richten.
Wat daar gebeurt is gewoon martelen en pure dierenmishandeling.

En hoezo is dat ernstiger dan wat er in de dressuur gebeurt?
Volgens mij geeft een reactie zoals deze aan dat wij net zo blind zijn voor de dierenmishandeling die wij dressuur noemen, als veel Amerikanen voor de mishandeling bij de TWH.

LarissaKas

Re: Adelinde mogelijk aangeklaagd voor dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 15:57

ik er al bang voor dat er een aanklacht van iemand zou komen.
Als je dit al dierenmishandeling wil noemen,
moet je eens rondkijken.
bij andere paardensporten maar ook gewoon het algemeen.
en dan wens ik je erg veel succes!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 16:00

Nieuwsredactie schreef:
*Bokt.nl / Colleen Kelly Riderbiomechanics
[ Afbeelding ]
Foto door Focussed

Colleen Kelly, van Rider Biomechanics, is voornemens om Adelinde Cornelissen aan te klagen voor dierenmishandeling. Kelly is van plan alles uit de kast te halen om deze zaak te winnen. Er zijn meerdere landen waarin burgers eerder succesvol een aanklacht hebben kunnen indienen wegens dierenmishandeling.

Ze geeft aan dat het gebruik van rollkur, een strakke neusriem en sporen bewezen pijnlijk zijn voor een paard. En dat ze vele foto's en video's heeft ontvangen waarop deze praktijken door Adelinde gebruikt worden. "Als dierenliefhebber kan ik dit niet negeren" aldus Kelly.

Ook geeft ze aan dat er juridisch advies is ingewonnen en dat ze op basis daarvan later met een statement naar buiten zal komen.

Zo. En mevrouw is even met naam en bedrijfsnaam genoemd. Punt gemaakt, gratis reclame. Bah.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 16:21

BaileyMix schreef:
Ja, als je een dagje gaat kijken op wedstrijden in de basissport schrik je je echt de paasei. Ook de mensen die zelf denken dat ze goed en vriendelijk rijden en anderen oordelen op hun rijstijl.

Als je dat nou gewoon in de B al afstraft, op alle niveaus dit soort combinaties meteen diskwalificeren. En iemand hier opperde teugeldrukmeter, helemaal niet zo'n gek idee. Neem ze maar onder de loep, ze hebben het er zelf naar gemaakt.

Niet alleen in de wedstrijdsport hoor.
Kijk eens wat je soms in het bos of strand tegenkomt. Ook allerlei hulpteugels eraan of scherpe optomimg en/of niet passend tuig.
Daarbij is dat geslof op de voorhand ook niet zo goed......

@ Ruitje,
Jij zet ze vast te vroeg voor de sulky ;)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 16:39

BaileyMix schreef:
Ja, als je een dagje gaat kijken op wedstrijden in de basissport schrik je je echt de paasei. Ook de mensen die zelf denken dat ze goed en vriendelijk rijden en anderen oordelen op hun rijstijl.

Als je dat nou gewoon in de B al afstraft, op alle niveaus dit soort combinaties meteen diskwalificeren. En iemand hier opperde teugeldrukmeter, helemaal niet zo'n gek idee. Neem ze maar onder de loep, ze hebben het er zelf naar gemaakt.

Als die basissport ruiters denken dat ze goed bezig zijn. Want alle topruiters doen het toch ook. De meeste mensen herkennen niet eens een correct bewegend paard. Valse knik, holle rug, op de voorhand, gebroken diagonalen... mensen zien het gewoon niet omdat ze in de top niet anders zien.

En wat ik heel erg vind tegenvallen is dat iedereen roept dat je maar eens moet kijken wat een recreant of een amateur doet. Dat is nog geen legitieme reden om op topniveau paarden te mishandelen. Je moet ergens beginnen en ik denk dat er nu op het juiste moment aandacht aan wordt gegeven. Ongeacht wie het is.. Er is al veel langer kritiek op de FEI en dit soort ruiters.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Update Adelinde mogelijk aangeklaagd voor dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 18:23

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 18:37

janderegelaa schreef:

Interessant artikel. Leuk ook, eens een andere blik dan alleen maar 'Oeh ah, sielugh'. Niet dat het nu direct 'goed' is, maar wel even een interessant tegenwicht die dus duidelijk aangeeft dat het laatste woord hier nog niet over is gesproken.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 18:38

jur vrielings net gediskwalificeerd,hij sloeg zn paard omdat deze wederom staakte om te springen..
zelfs paarden gooien nu dus handdoek in de ring hahaha

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 18:47

connie64 schreef:
jur vrielings net gediskwalificeerd,hij sloeg zn paard omdat deze wederom staakte om te springen..

Hoe kom je daar nou weer bij. Hij had deze ronde niet eens een zweep bij zich

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 18:49

Hoe? Hij was om dezelfde reden 2 dagen geleden toch ook gediskwalificeerd?
Of vergis ik me??

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 18:54

connie64 schreef:

Weer zo'n voorbeeld dat iedereen maar lukraak wat kan lopen roepen op internet ...

link2thepast

damian23 schreef:
Ik denk dat heel veel mensen de effecten van de rollkur echt onderschatten.

...resultaat onderzoek U2 : “Forse laesies van de mond thv de lagen en de tong”

Dit onderzoek is in opdracht van de aanklager uitgevoerd door een "dr." die zich sterk uitlaat over dit onderwerp. De vordering is met succes afgewezen.

On topic : Veel van de gedane "onderzoeken" zijn niet of niet geheel betrouwbaar.

mairead

Lukasje schreef:
Hoe? Hij was om dezelfde reden 2 dagen geleden toch ook gediskwalificeerd?
Of vergis ik me??

Geëlimineerd vandaag, Niet gediskwalificeerd. Daar zit verschil in.
Jur had idd ook geen zweep bij zich vandaag.

Zo komen nou de fabeltjes in de wereld, idd.
Check your facts, people!
Laatst bijgewerkt door mairead op 16-08-16 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 18:55

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 19:01

Electra63 schreef:
Waar ligt dan inderdaad de grens?

Manegeruiters die nog moeten leren rijden en stuiteren en trekken aan de teugels om evenwicht te bewaren? .

Ik zou zeggen ( en dat is geen aanval aan jou persoonlijk) kijk eens op je eigen stal waar je staat. Daar kom je toch zat drama en ellende tegen. Kijk eens heel kritisch naar jezelf, doe je altijd wel alles zo goed, ben je wel zo mooi mee in de beweging, trek je niet per ongeluk.

Ik zie op de basis wedstrijden ook zat ellende. En bij de academische club ook, bij de AdB aanhangers ook.

Denk dat je beter een topruiter op je rug kunt hebben dan wij amateurs.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 19:09

R12312 schreef:

Het verschi ligt hem in opzettelijk pijnigen en wreed proberen te domineren en per ongeluk pijnigen.
Ook paarden voelen dit verschil en zijn best vergevingsgezind bij bv gehandicapten of kinderen of gewoon onhandige, terwijl ze wreedheden ook als zodanig ervaren.
De geestelijke wreedheid die gepaard gaat met opzettelijk pijnigen/brute dwang moet niet onderschat worden.

Beide soorten vind je zowel bij zogenaamde topruiters als bij leken , of anders gezegd onder profs en amateurs, want het maakt niet uit of je er al of niet voor betaald krijgt en het maakt maar een beetje uit of je al of niet kundig bent.

Goed lesgeven is belangrijk voor ene goede start, maar een goed voorbeeld van bovenaf is minstens even belangrijk. Men mag niet het idee krijgen dat dingen toegestaan zijn als je maar een bepaald niveau hebt bereikt ofzo.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 19:14

connie64 schreef:

Wow........... het is toch niet te geloven, wat voor leugens toch via het internet worden verspreid.
Als het niet zo triest zou zijn voor de betrokkenen, zou het lachwekkend zijn.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 19:17

Electra63 schreef:
connie64 schreef:

Wow........... het is toch niet te geloven, wat voor leugens toch via het internet worden verspreid.
Als het niet zo triest zou zijn voor de betrokkenen, zou het lachwekkend zijn.

God inderdaad zeg, dit is echt wel het toppunt van domheid.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 19:18

R12312 schreef:
Electra63 schreef:
Waar ligt dan inderdaad de grens?

Manegeruiters die nog moeten leren rijden en stuiteren en trekken aan de teugels om evenwicht te bewaren? .

Ik zou zeggen ( en dat is geen aanval aan jou persoonlijk) kijk eens op je eigen stal waar je staat. Daar kom je toch zat drama en ellende tegen. Kijk eens heel kritisch naar jezelf, doe je altijd wel alles zo goed, ben je wel zo mooi mee in de beweging, trek je niet per ongeluk.

Ik zie op de basis wedstrijden ook zat ellende. En bij de academische club ook, bij de AdB aanhangers ook.

Ik ben het helemaal met je eens hoor.......... ik vind de aanklacht en de verdachtmakingen belachelijk, maar ook de suggestie van een aantal bokkers hier dat dit mishandeling is. Maar vooral de suggestie, dat "wij" geen goed gaand paard kunnen herkennen. Wat een overschatting van zichzelf. :D

Iedere verdachtmaking (zie ook de zaak U2 en net met Jur) wordt schaamteloos geloofd en verspreid.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 19:21

Ik weet niet of je met een topruiter beter af bent dan met een amateur als paard zijnde.

Topruiters zijn vaak wel handiger in het zadel, maar misschien ook handiger in het verbloemen van foutjes.
Topruiters beschikken vaak over de middelen en bronnen, waardoor het een paard niet snel aan zorg en juist materiaal zal ontbreken.
Maar een topruiter heeft vaak wel te maken met een zekere druk door de verwachtingen van sponsors en bonden, waardoor er eerder naar middelen wordt gegrepen om een paard toch de ring in te krijgen, waar een amateur eerder zou afstappen en het paard rust zou gunnen.

Ergens jammer dat stukje van de hoefslag, het geeft een beetje 'zie je wel kan geen kwaad, hup weer allemaal in de krul' gevoel.
Koren op de molen van degenen die er op dit moment al fel bovenop zitten.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 19:25

LBLGypsyCobs schreef:
r een amateur eerder zou afstappen en het paard rust zou gunnen.

Je moet iets verder denken, bij de meeste gemiddelde amateurs is het uberhaupt al zielig dat ze erop zitten. Leuk dat ze het paard wegzetten als ie niet fit is ( als ze dat al door hebben). Maar meestal trainen ze zo beroerd, dat ze het paard zelf de puinpoeier in rijden.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 19:26

En ik bedoel dat niet lullig, want we zijn allemaal druk bezig om beter te worden in paardrijden en omgang met paarden, maar het grootste deel is wel onbewust onbekwaam. En daar lijden die dieren ook best onder.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 19:29

janderegelaa schreef:

Dat is een heel oud artikel/onderzoek en inmiddels achterhaald. Er zijn daarna al diverse onderzoeken gedaan dat paarden die rollkur worden gereden meer ongemak en stress ervaren. Maar triest dat mensen dit uberhaupt nog lezen en geloven. Doe gewoon je ogen open en kijk eens naar die paarden. Blauwe tongen, weggedrukte ruggen, angstige ogen, onrustige en open monden, staartgezwiep.... je hebt geen onderzoek nodig om te zien dat dit niet goed is voor paarden.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 19:30

Tja ik weet niet, voor hoeveel toppaarden is het niet standaard dat de gewrichten worden ingespoten en weet ik wat voor noodgrepen nog meer.
Dat is toch niet omdat de topruiter dan zoveel zuiniger rijdt dan de onbekwame amateur.