bruintje123 schreef:De vroegere Anky was adembenemend om te kijken.
Later ging ze de rollkurr rijden. En het werd spectaculaire maar niet mooier.
De kont kwam hoger in verzameling.
De achterbenen kwamen steeds minder ver onder de massa.
Het hoofd ging verder achter de loodlijn.
Maar het spektakel wilde de mensen zien.
En daar werd op verder geborduurd helaas.
Geen dressuur meer met natuurlijke bewegingen.
Maar strakke handen. Paarden op de rem getrokken. En er achter dan weer zo bij gepord dat ze vanzelf gaan zwaaien met de benen.
Tot ze zeggen. Ruiter. Het is klaar.
Het gaat echt niet meer.
En dat is dus ook de reden dat ik niet meer kan genieten van dressuurwedstrijden. Combinatie na combinatie zie je binnenrijden met superstrak getrainde armspieren (van het vasthouden), beenspieren (van het vooruit proberen te zetten terwijl ze zo vasthouden) en een paard dat naar mijn mening onvoldoende op de achterhand endoor de rug wordt gereden.
Kan de mijne dat wel? Nee. Maar zij is een doorsnee huistuinkeukenpaard en ik ben een doorsnee ruiter die wel heel graag wilt leren, maar zeker niet de capaciteiten heeft om het te maken in de sport.
Maar desondanks dat ik die talenten zelf niet heb, weet ik wel wat ik graag zie in een dressuurproef. Een vrolijk, ontspannen, correct getraind paard. Ik heb liever dat ze netjes op de achterhand en op of licht voor de loodlijn lopen dan dat ze hun benen in het rond zwaaien.
Charlotte en Valegro zijn 1 van de weinige combinaties die ik nog wel graag in de ring zie.
Als ik zie hoe bepaalde combinaties de ring in komen... Wel dan WIL ik nog niet eens op dergelijk niveau kunnen presteren...