Edward Gal en Undercover niet aan de start op het NK

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 23:55

bruintje123 schreef:
De vroegere Anky was adembenemend om te kijken.
Later ging ze de rollkurr rijden. En het werd spectaculaire maar niet mooier.
De kont kwam hoger in verzameling.
De achterbenen kwamen steeds minder ver onder de massa.
Het hoofd ging verder achter de loodlijn.
Maar het spektakel wilde de mensen zien.
En daar werd op verder geborduurd helaas.
Geen dressuur meer met natuurlijke bewegingen.
Maar strakke handen. Paarden op de rem getrokken. En er achter dan weer zo bij gepord dat ze vanzelf gaan zwaaien met de benen.

Tot ze zeggen. Ruiter. Het is klaar.
Het gaat echt niet meer. ;(

En dat is dus ook de reden dat ik niet meer kan genieten van dressuurwedstrijden. Combinatie na combinatie zie je binnenrijden met superstrak getrainde armspieren (van het vasthouden), beenspieren (van het vooruit proberen te zetten terwijl ze zo vasthouden) en een paard dat naar mijn mening onvoldoende op de achterhand endoor de rug wordt gereden.

Kan de mijne dat wel? Nee. Maar zij is een doorsnee huistuinkeukenpaard en ik ben een doorsnee ruiter die wel heel graag wilt leren, maar zeker niet de capaciteiten heeft om het te maken in de sport.
Maar desondanks dat ik die talenten zelf niet heb, weet ik wel wat ik graag zie in een dressuurproef. Een vrolijk, ontspannen, correct getraind paard. Ik heb liever dat ze netjes op de achterhand en op of licht voor de loodlijn lopen dan dat ze hun benen in het rond zwaaien.
Charlotte en Valegro zijn 1 van de weinige combinaties die ik nog wel graag in de ring zie.

Als ik zie hoe bepaalde combinaties de ring in komen... Wel dan WIL ik nog niet eens op dergelijk niveau kunnen presteren...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 23:59

Jotoma schreef:
Ik noem mezelf geen gal-aanhanger (waarom gaan we nu mensen in hokjes stoppen en labelen?), maar ik word wel allergisch van dat afbranden van ruiters.

Ik denk dat voor geen enkele bokker geldt dat deze zulke beelden aangenaam vindt of goed keurt. Ik ken zijn trainingsmethoden niet, dus ik kan daar weinig van vinden.
Maar of dat uit-balans van mij op mn paard nou zoveel beter is voor het welzijn van mn paard?
En al die ruiters met overgewicht die bewust op hun paard gaan zitten?
Ik wil het niet goed praten, maar wel aangeven dat er meerdere trainingstechnieken in de paardenwereld worden toegepast die niet kunnen, maar wie zijn wij om dat allemaal af te branden en in de grond te stampen?

Omdat ze in China een festival hebben dat draait om het pijnlijk moorden van honden is het niet zo erg als er hier eentje verhongerd of overdreven geslagen wordt? Is dat type argument het beste wat je hebt?
Je wil het niet goed praten maar doer het eigenlijk wel. Tis heel simpel: júist Gal zou beter moeten weten en heeft talent zat om beter te doen. Dat maakt het zo jammer. Híj zou écht faire sport kunnen tonen zonder resultaten te verliezen maar het gebeurt niet...

Hollyleaves

Re: Edward Gal en Undercover niet aan de start op het NK

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 00:07

Dat is gewoon om de zaak heen kletsen met vergelijkingen wat niet op gaan Jotoma. Je bepaalt trouwens zelf of je je aangesproken voelt hoor. Ik noem niemand bij naam als aanhanger. Ik zelf voel me in elk geval aangesproken als tegenstander, met argumenten waarom. Ieder voor zich wat dat betreft.

Magic_lover, waar was jij dan met Aken? Nog offence maar de foto's komen nog steeds voorbij bij met deelberichten op oa Facebook. Afschuwelijke fotos. Zijn paarse T-shirt/polo weet ik inmiddels te dromen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 00:16

Nee, ik wil het niet goed praten, ik probeer het te nuanceren.

Qua argumenten; ik vind het jammer dat alles opgestapeld wordt, zelf ingevuld wordt en meningen als waarheid worden gepresenteerd.
Ik heb geen idee wie rollkur nog toepast, sterker nog, de laatste onderzoeken die ik heb gelezen zeiden dat paarden er niet eens meer stress aan ondervinden. Qua theorie zit ik er niet voldoende in om te kunnen zeggen wat het doet voor dierenwelzijn. Maar ik heb er al tijden niet meer over gelezen.

Zoals eerder gezegd, ik weet niet hoe de beste man traint en ik heb niet zoveel zinnigs te zeggen over oude beelden. Ik vind dat echt helemaal niet relevant aan nu.

Mijn enige ergenis aan dit alles is dat het zo sensatie-verhaal wordt.
Ik vind dat Gal een heleboel dingen goed kan, maar er zijn ook dingen die ik liever anders zie. Meer is het niet.

Edit: @sylva: mijn tip aan jou, misschien kan je je verdiepen in opbouwend kritiek geven? 8-)
Ik breng een nuance aan en nodig je uit om vanuit meerdere perspectieven te kijken, doe ermee wat je wil :)

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 00:40

Moet het nog opbouwender dan? O:) -O- Ik zeg gewoon vrij simpel waar t op staat en draai er niet om heen. Maar volgens mij nergens onvriendelijk of aanvallend?
Om er dan nog eenmaal en voor de laatste keer op in te gaan, ik weet niet wat ik erger vind; rollkur willen nuanceren of het idee dat er een ruiter moedwillig wordt afgebrand. Gal wordt niet afgebrand. Zal best aardig zijn. Het toepassen van de rollkur wat het zoveelste paard teveel is geworden en voor wat betreft een aantal, waaronder ikzelf, in relatie staat tot het niet meer aan de start kunnen krijgen van Undercover, dat wordt besproken. En zo worden er meer dingen aan gekoppeld zoals de beelden met Gribaldi, waardoor er voor sommigen een aanleiding is om aan te nemen dat het een vicieuze cirkel is. Daarom zijn de oude beelden voor sommigen wel relevant. Tevens worden deze meningen gewoon onderbouwd en met foto en filmmateriaal. Ik snap dan inderdaad niet hoe je dat wilt nuanceren. Helemaal niet omdat je aangeeft dat je niet weet hoe en wat Gal doet met zijn trainingen. Als we het toch hebben over opbouwende kritiek... :))

Welterusten :D

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 01:00

Ik las het aanvallend, my bad, verkeerd begrepen! :)

In eerdere berichten wordt Gal door andere bokkers wel afgebrand. De een heeft wat meer moeite met opbouwende kritiek en onderbouwing geven dan de ander, het loopt wat hak op de tak. Mij ging het om het afbranden en ik kan niet volledig deelnemen in trainingsmethodieken en rollkur verleden.

Als je mijn berichten terug leest, zie je ook dat het vanuit mij begint met het klaar zijn van het afbranden. En toen werd er in zn algemeen gezegd dat gal-aanhangers geen slecht woord over Gal zeggen oid en daar ging ik als tussenmoot op in. Ik sta dus niet in voor de aanhangers, maar ook niet voor de tegenhangers :D

Dus als middenmoot:, ik denk dat er meer met mij zijn die nog nooit bij Gal in de keuken hebben gekeken en er dus ook geen zinnig woord over kunnen zeggen.
Net zoals die rollkur, waar jij (silver) een hele duidelijke mening over hebt. Terwijl in het laatste wat ik aan onderzoeken heb gelezen, het dus niet zo schadelijk zijn als wat op bokt beweerd wordt. En dan is de vergelijking voor mij idd eerder iemand met overgewicht, dan mishandelde honden uit china. Iets met een verschillend rederentiekader. See my point?

Weltrusten :D

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 01:09

Ik vat m :D geen probleem!

Ben stiekem wel benieuwd naar die artikelen. Voor mij weegt het inderdaad heel duidelijk als een zeer verkeerde methode. Ook verkregen door meerdere onderbouwende artikelen en ook de praktijk. Ik zie daarom ook de directe link. Daarom erg benieuwd welke auteurs en welke waarde de artikelen hebben waar jij naar refereert. Interessant. Zullen m'n standpunt niet kunnen veranderen, maar dan nog.

Nu voor echt, welterusten:D

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 01:18

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 07:47

Jotoma schreef:
Ik noem mezelf geen gal-aanhanger (waarom gaan we nu mensen in hokjes stoppen en labelen?), maar ik word wel allergisch van dat afbranden van ruiters.

Ik denk dat voor geen enkele bokker geldt dat deze zulke beelden aangenaam vindt of goed keurt. Ik ken zijn trainingsmethoden niet, dus ik kan daar weinig van vinden.
Maar of dat uit-balans van mij op mn paard nou zoveel beter is voor het welzijn van mn paard?
En al die ruiters met overgewicht die bewust op hun paard gaan zitten?
Ik wil het niet goed praten, maar wel aangeven dat er meerdere trainingstechnieken in de paardenwereld worden toegepast die niet kunnen, maar wie zijn wij om dat allemaal af te branden en in de grond te stampen?

Idd, als een ieder eerst eens naar zijn eigen fouten zou kijken ipv andere als maar af te zeiken, want ja, fouten maken we allemaal.Niemand is perfect, en bij de 1 zien we het misschien tijdens de wedstrijd en bij de ander gebeurt het thuis.
Maar de 100% perfecte ruiter is volgens mij nog niet gevonden,ook niet onder diegene die hier het grootse kritiek geven.
Laat een ieder lekker in zijn eigen waarden

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 08:45

xLes schreef:
En dat is dus ook de reden dat ik niet meer kan genieten van dressuurwedstrijden. Combinatie na combinatie zie je binnenrijden met superstrak getrainde armspieren (van het vasthouden), beenspieren (van het vooruit proberen te zetten terwijl ze zo vasthouden)

Zoooo.. kun jij door jassen en broeken heen kijken? Dat vind ik knap! Kun je mij dat leren? Ik weet nog wel een paar waar ik heel graag door kleding heen zou willen kijken!

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 08:49

Sammie schreef:
xLes schreef:
En dat is dus ook de reden dat ik niet meer kan genieten van dressuurwedstrijden. Combinatie na combinatie zie je binnenrijden met superstrak getrainde armspieren (van het vasthouden), beenspieren (van het vooruit proberen te zetten terwijl ze zo vasthouden)

Zoooo.. kun jij door jassen en broeken heen kijken? Dat vind ik knap! Kun je mij dat leren? Ik weet nog wel een paar waar ik heel graag door kleding heen zou willen kijken!

Mannen :~ :~ :~ :~ :~

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 09:15

Jotoma schreef:
Dat snap ik, toevallig vond ik het laatst gelezen artikel gelijk. Dat is van 2012, dus zegt wat over mijn gebrek aan kennis betreffende dit onderwerp: http://www.dehoefslag.nl/uncategorized/ ... lemen.html

Hier nu ook de ogen toe, goodnight!

Inmiddels zijn er al meer onderzoeken gedaan. Paarden die zo gereden worden kunnen nooit hun rug bol maken maar alleen maar hol. Met een holle rug (vluchtmodus) maakt een paard meer cortisol aan (stresshormoon). Dit soort rijderij leidt tot lichamelijk of geestelijke problemen. Het paard kan het geestelijk niet meer aan. Of ze gaan lichamelijk stuk. Maar het is schijnbaar tegenwoordig ook heel normaal om paarden in te spuiten om te systematisch te kunnen overbelasten.
http://www.dehoefslag.nl/tag/hyperflexie

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 09:20

Thanks Damian, ik zal het eens gaan lezen.

Bokt kan van dit column leren, ik vond de quote toch wel gepast voor dit topic:
Citaat:
Ik doe geen uitspraken over de trainingsmethodes van bekende ruiters. Net als de zelfuitgeroepen experts die zich achter hun computer verschuilen, ben ik niet dagelijks aanwezig bij hun training. Wel trek ik de conclusie dat we als ruiters allereerst eens kritisch naar onszelf moeten kijken. Is onze eigen manier van rijden wel zo vriendelijk. Of dwingen we ze stiekem in een houding? En past dat wat we van onze paarden vragen wel bij hun bouw? Laten we van Aken leren. Het is namelijk makkelijker de splinters in het oog van een ander te zien dan de balk in het eigen oog.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 09:28

(Als bokt toch aan het oordelen is over ruiters, mijn pb staat open voor de mening over Tommie Visser. Ben we benieuwd wat bokt van zijn rijden vinden)

Ik ben benieuwd hoe Gal het over 10 jaar doet eigenlijk.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 09:29

Altijd zo'n dooddoener als je er niets van mag zeggen.

Misschien ben ik een rare, maar ik ben altijd blij als mensen de moeite nemen iets te zeggen als ik aan het rijden ben.
Dan kun je daarna nog beslissen wat je er mee moet. Maar vaak zit er wel een kern van waarheid in een opmerking.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 11:16

Tuurlijk mag je er wat van zeggen en wat van vinden, maar een aantal mensen (ook in dit topic) moeten zich wel realiseren dat wij als gewoon volk misschien wat informatie en kennis missen om tot een volledig correct oordeel te komen. Dit geldt zowel voor de voor- als tegenstanders.

Daarnaast, het is de toon die de muziek maakt. Ik denk dat je heel anders reageert op een "Oh mijn god wat ben je aan het doen dit is zooooooo sielugh!!!!!!" dan op een "ik vind m wat kort in de hals, probeer eens wat meer op lengte te rijden". ;)

wbt Gal, ik vind hem van wat ik heb gezien een fijne ruiter om naar te kijken. Ja, ik heb ook de foto's gezien, maar daar hecht ik niet zoveel waarde aan. Een goede camera kan zo 30 foto's per seconde schieten en iedere ruiter heeft momenten dat het even niet gaat zoals je graag zou willen. Dus dat levert zo 100en foto's op die er niet prettig uitzien en die kan je van elke ruiter schieten. Mbt de LDR methode geef ik eerlijk toe dat ik daar niet genoeg van weet om te kunnen zeggen of dat een goede methode is of niet.

Wat ik wel kan oordelen is dat wanneer ik Gal zie rijden, ik hem niet - zoals genoeg andere ruiters - aan de teugels zie hangen oid. Het ziet er naar mijn bescheiden mening altijd wel sympathiek uit. Ik vind een Adelinde bijvoorbeeld veel minder prettig om naar te kijken omdat het er nogal stug uitziet, dit idee heb ik bij Gal niet.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 11:42

Ik heb zoals je vast wel al dacht :P een ander beeld als ik hem zie rijden.
En dan vind ik ook dat je echt geen geweldige camera hoeft te hebben om meerdere van die momenten vast te leggen.

Maar goed, ik ben gewoon geen fan van het hedendaagse rijden wat dressuur wordt genoemd.
Niet alleen bij Gal heb ik dat.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 11:48

Ik lees nog steeds nergens dat Edward/Undercover niet beschikbaar zijn voor Rio...

lekker oefenen met Tristan

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 11:54

NK was toch een observatie wedstrijd?
Als hij (UNdercover dus) het op het NK niet bij elkaar kan houden heeft ie IMO niks te zoeken in Rio...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 11:57

purkie schreef:
Ik lees nog steeds nergens dat Edward/Undercover niet beschikbaar zijn voor Rio...

Citaat:
Doordat er naast het NK geen andere observatiewedstrijden voor de Olympische Spelen meer zijn, zal de combinatie dus zeer waarschijnlijk niet afreizen naar Rio de Janeiro.

Ik weet niet onder welke voorwaarde hij het wel nog zou mogen?

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 12:06

Sammie schreef:
xLes schreef:

Dat zou iedereen met een beetje gevoel moeten kunnen ja. Maarja mijn instructrice zal dan vast wel gek zijn als ze zegt dat ik mijn schouders niet mag spannen... En dat is door shirt, trui en jas! Een getalenteerde dame dan!

En dan heb ik het hier trouwens niet over Gal alleen maar over minstens 75% van de dressuurproeven op hoog niveau van eender welk land...
Laatst bijgewerkt door Narcissa op 15-07-16 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 12:09

purkie schreef:

Daar ben ik dan wel nieuwsgierig naar, zullen ze met Tristan oefenen??

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 12:34

Ik ben sowieso wel nieuwsgierig óf en wat/hoe ze aan het trainen zijn met Undercover om zijn spanningen te kunnen minderen. ik bedoel, boeiende casus toch?

Ik meen me te herinneren dat Imke Schellekens-Bartels Emiel Voest vaak over de vloer had voor begeleiding met zulk soort problemen. Of Gert van den Hof die Jeroen Dubbeldam heeft geholpen met een stakende Sjiem.

Of misschien wel helemaal niets meer, dan blijft hij gewoon thuis een beetje trainen en mag met vroeg pensioen....

Gewoon nieuwsgierig, en wie weet leerzaam. Maar ik weet niet of we daar ooit iets van gaan horen, met zulk kritisch volk zou ik ook niet echt enthousiast meer zijn om mijn trainingsmethoden te delen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 12:37

xLes schreef:
[Dat zou iedereen met een beetje gevoel moeten kunnen ja. Maarja mijn instructrice zal dan vast wel gek zijn als ze zegt dat ik mijn schouders niet mag spannen... En dat is door shirt, trui en jas! Een getalenteerde dame dan!

Een gespannen schouder is iets héél anders dan een gespannen armSPIER! Gespannen (boven)armspieren zie je niet door een jas en shirt heen, zelfs superman niet. Dan moet iemand echt met blote (boven)armen rijden. Gespannen schouders zie je ook niet door een shirt, trui en jas heen, maar wel door de houding die een ruiter aanneemt.. :) Dat zou iedereen met een beetje gevoel moeten weten???

Je kan redelijk veel aflezen door enkel te kijken naar de houding/positie van een hand/ arm/ rug/ schouder, maar superstrak getrainde armspieren en beenspieren nu juist nét niet.. En al helemaal niet door de reden die jij aangeeft.. Dat vul je gewoon zelf in.

Dergelijke ruiters rijden tot soms wel 10-12 paarden per dag, dan ben je bekaf als je de hele dag strak moet staat. :)

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 12:45

Kelly_ann schreef:
Ik ben sowieso wel nieuwsgierig óf en wat/hoe ze aan het trainen zijn met Undercover om zijn spanningen te kunnen minderen. ik bedoel, boeiende casus toch?

Ik meen me te herinneren dat Imke Schellekens-Bartels Emiel Voest vaak over de vloer had voor begeleiding met zulk soort problemen. Of Gert van den Hof die Jeroen Dubbeldam heeft geholpen met een stakende Sjiem.

Of misschien wel helemaal niets meer, dan blijft hij gewoon thuis een beetje trainen en mag met vroeg pensioen....

Gewoon nieuwsgierig, en wie weet leerzaam. Maar ik weet niet of we daar ooit iets van gaan horen, met zulk kritisch volk zou ik ook niet echt enthousiast meer zijn om mijn trainingsmethoden te delen.

Ik denk dat dat heel leerzaam zou zijn, maar denk idd niet dat we dat ooit te zien krijgen.