Dan toch mega-paard op Afsluitdijk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 14:42

Ibbel schreef:
Kunstenaar krijgt betaald voor iets fysieks/tastbaars, voetballer krijgt betaald voor een potje voetbal. Je hebt gelijk, hele domme vergelijking, die voetballer doet véél minder voor die miljoenen, daar blijft inderdaad helemaal niets van over na die 2x 45 minuten.

Daar ben ik het trouwens even helemaal niet mee eens, een voetballer traint, dag in dag uit om de top te halen. Hij/zij laat alles vallen om zo goed mogelijk te worden, en ja dit kan ik zeggen uit ervaringen heel dicht bij mij. 'Na 2x45 minuten blijft er niks meer over' niet alleen voetbal maar sport in het algemeen houdt jongeren van de straat, ja ze worden flink betaald, ja dit zou wat minder mogen, maar ik heb liever dat voetballer flink betaald worden dan een kunstwerkje op de afsluitdijk van ik weet niet hoeveel miljoen. Voetballers zijn voorbeelden voor veel jongeren, net zoals veel andere sporters dit zijn. Je kunt dus niet zeggen dat het weggegooid geld is.

Thesserd

Re: Dan toch mega-paard op Afsluitdijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 15:06

Waarom is budget 13 miljoen dan als het maar 2,5 gaat kosten? Vreemd.

Voetballer vergelijking vind ik niet kloppen, dat wordt niet gefinancierd door de overheid/gemeente. Is gewoon een kwestie van vraag en aanbod :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 15:10

Thesserd schreef:

Voetballer vergelijking vind ik niet kloppen, dat wordt niet gefinancierd door de overheid/gemeente. Is gewoon een kwestie van vraag en aanbod :+

Het budget is 13 miljoen.
Vereniging het Friesche paard zou heel graag een deel daarvan willen hebben voor "hun paard"

Voetbal kost bizar veel geld aan politie.
salarissen zijn idd niet te vergelijken.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 15:15

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 15:19

Kendra schreef:
Voetbal niet gefinancierd door overheid/gemeente??
http://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2090223 ... etbal.html

Je hebt helemaal gelijk, en dan iedereen hier maar miepen over 13 miljoen voor kunst , wat een heleboel toeristen trekt.

En die 240 miljoen is zonder alle politie inzet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 15:52

Thesserd schreef:
Maar niemand vraagt zich af waarom het betreffende paard 13 miljoen moet kosten? Ik denk dat iedere lokale ondernemer hier het ook zeker voor 1 miljoen zou willen doen. En ook wel voor 500.000 euro :')

2,5 miljoen zou het maximale budget voor het paard worden, maar dat kan ook lager uitvallen neem ik aan.
Een paard van 30 meter, als dat van koper wordt gemaakt, dan zijn alleen de materiaalkosten natuurlijk al gigantisch. Tel daarbij de vergoeding voor de kunstenaar op (zo'n kunstwerk is echt niet zo makkelijk te ontwerpen als het lijkt) en vervoer en de arbeidskosten (of ga je de stukken metaal zelf in je nek leggen, naar boven dragen en vastlassen? ;) ) en dan nog alle berekeningen die er nodig zijn om zeker te zijn dat het veilig is, al het papierwerk wat erbij komt kijken.. Daar verkijk je je op.

Ik denk zelf wel dat het was toevoegd. Ik vind het zelf erg leuk om rond te rijden en naar kunst te kijken op de rotondes enzo, of in dit geval vanaf het water.. En het formaat, het moet natuurlijk wel van veraf te zien zijn. Waarschijnlijk willen ze het zo groot maken zodat het op een heldere dag vanaf het land te zien is.

Ze moeten niet overdrijven met kunst, maar 2,5 miljoen voor een beeld wat veel bezoekers zal trekken en waar men over 50 jaar nog steeds plezier van heeft vind ik wel kunnen. Dat is nog geen 15 cent per inwoner van nl.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 16:11

Thesserd schreef:

13 miljoen is het hele budget voor kunst op de Afsluitdijk. Het paard, als het er al komt, wordt niet het enige kunstwerk. Op 32 kilometer dijk is plaats genoeg...

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 21:19

Thesserd schreef:

Omdat stichting het Friese paard niks krijgt. Zij hopen zo de kunstenaar mee te krijgen om zo dat paard te krijgen.

Maar als je naar de website van de kunstenaar kijkt waag ik te betwijfelen of dat paard er komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 21:26

8nnemiek schreef:
Thesserd schreef:
Maar niemand vraagt zich af waarom het betreffende paard 13 miljoen moet kosten? Ik denk dat iedere lokale ondernemer hier het ook zeker voor 1 miljoen zou willen doen. En ook wel voor 500.000 euro :')

2,5 miljoen zou het maximale budget voor het paard worden, maar dat kan ook lager uitvallen neem ik aan.
Een paard van 30 meter, als dat van koper wordt gemaakt, dan zijn alleen de materiaalkosten natuurlijk al gigantisch. Tel daarbij de vergoeding voor de kunstenaar op (zo'n kunstwerk is echt niet zo makkelijk te ontwerpen als het lijkt) en vervoer en de arbeidskosten (of ga je de stukken metaal zelf in je nek leggen, naar boven dragen en vastlassen? ;) ) en dan nog alle berekeningen die er nodig zijn om zeker te zijn dat het veilig is, al het papierwerk wat erbij komt kijken.. Daar verkijk je je op.

Ik denk zelf wel dat het was toevoegd. Ik vind het zelf erg leuk om rond te rijden en naar kunst te kijken op de rotondes enzo, of in dit geval vanaf het water.. En het formaat, het moet natuurlijk wel van veraf te zien zijn. Waarschijnlijk willen ze het zo groot maken zodat het op een heldere dag vanaf het land te zien is.

Ze moeten niet overdrijven met kunst, maar 2,5 miljoen voor een beeld wat veel bezoekers zal trekken en waar men over 50 jaar nog steeds plezier van heeft vind ik wel kunnen. Dat is nog geen 15 cent per inwoner van nl.

:=
Terugdenkend aan een ander topic waar bokkers al hysterisch worden wanneer je tijdens het rijden je autoradio bedient omdat je dan een levensgevaarlijk dodelijk projectiel bent voor de andere weggebruikers.... wat moet dat dan gaan worden met dat mega afleidende paard straks. Gaat iedereen op die afsluitdijk, waar je sowieso al geen kant op kunt, naar dat paard zitten gapen in plaats van op het verkeer te letten. Het kan maar zo een levensgevaarlijk geval worden, dat paard. Al die afleiding is helemaal niet goed voor je tijdens het rijden. Maar laten we er maar vanuit gaan dat iedereen er niet naar kijkt tijdens het rijden, netjes een parkeerplaats zoekt om stil te gaan staan en dan pas het gevaarte gaat aanschouwen.
Is er bij die 2,5 miljoen ook een grote parkeerplaats ingecalculeerd? Om te kieken? :+

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 21:39

Ah op die fiets :D

Maar dan nog vind ik het veel :+ Stel dat de ontwerper 40 uur over het ontwerpen en bedenken van het kunstwerk doet, dat is een hele werkweek. Stel hij/zij doet dat tegen een uurtarief van €100. Dan kom je op 4000 voor het ontwerp. Dan heb je nog bouwtechnisch ontwerp, stel dat kost ook 4000 euro (40 uur, 100 euro per uur), dan heb je nog het materiaal etc. Géén idee hoeveel dat is, maar vast geen 1 miljoen? :+

Dat het duizenden euro's kost kan ik me voorstellen. Dan vind ik een paar ton ook nog niet zo gek. Maar miljoenen? Meh...

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 21:43

Hoe moeilijk is het om een paard te ontwerpen? _O- we weten toch allemaal hoe die er uit ziet.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 22:18

Jennyj01 schreef:
Hoe moeilijk is het om een paard te ontwerpen? _O- we weten toch allemaal hoe die er uit ziet.

Je eerste ontwerp is niet altijd goed? Maten moeten er precies bij worden gezet, welke marerialen en de bouwtekening ervan? De houding van het paard moet overna worden gedacht?
Dit is geen kleuterschool opdrachtje teken je lievelings dier?

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 22:25

Thesserd schreef:

Maar dan nog vind ik het veel :+ Stel dat de ontwerper 40 uur over het ontwerpen en bedenken van het kunstwerk doet, dat is een hele werkweek. Stel hij/zij doet dat tegen een uurtarief van €100. Dan kom je op 4000 voor het ontwerp. Dan heb je nog bouwtechnisch ontwerp, stel dat kost ook 4000 euro (40 uur, 100 euro per uur), dan heb je nog het materiaal etc. Géén idee hoeveel dat is, maar vast geen 1 miljoen? :+

Dat het duizenden euro's kost kan ik me voorstellen. Dan vind ik een paar ton ook nog niet zo gek. Maar miljoenen? Meh...

_O- en jij denkt dat die op een week klaar is met ontwerpen en bedenken ? :') de meeste kunstenaars ontwerpen ook gaandeweg, maken vele proefmodellen, testen die uit, verschillende materialen,.... Het is geen paard, het is een kunstwerk

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 22:40

https://www.studioroosegaarde.net/proje ... ee-project

Als je ook maar een beetje bekend bent met het werk van Roosegaarde besef je wel dat zijn werken niet in 40 uur tot stand komen. Hij werkt veelal met wetenschappers en ook niet met de goedkoopste materialen.
Het is wereldwijd een gerenomeerde kunstenaar, niveau champions league wat betreft kunst zegmaar.
Omdat het om unieke projecten gaat is het niet een kwestie van het gewoon inhuren en instellen van apparatuur, maar moet dit worden gebouwd / geprogrammeerd.
Je kunt het een nutteloze investering vinden. En als het ver van je afstaat misschien niet bevatten dat dit indirect economisch iets kan opleveren. Maar dat de redenatie dat dit budget waarschijnlijk in de kontzak van de kunstenaar verdwijnt een kulargument is moge hopelijk duidelijk zijn als je even de moeite neemt om zijn naam in te typen op google..

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 22:44

Damned schreef:
Thesserd schreef:

_O- en jij denkt dat die op een week klaar is met ontwerpen en bedenken ? :') de meeste kunstenaars ontwerpen ook gaandeweg, maken vele proefmodellen, testen die uit, verschillende materialen,.... Het is geen paard, het is een kunstwerk

Ja, ik vind het onzin dat zoiets zo lang moet duren :P Stel je werkt er 10 uur per week aan en dan 40 uur in totaal. Da's echt mega lang :') Of stel maak het 80 uur. Dan nog...
Ik werk zelf full time als Grafisch ontwerper en tsja, in 40 uur kan je echt héél veel doen. Als het maar om echte klanten gaat ipv subsidies (klanten hebben geen duizenden euro's over voor een ontwerp), dan kan creativiteit écht wel wat sneller komen :Y) Nou is kunst wel iets anders dan dat, maar het ligt in het zelfde straatje en het mag best tijd kosten, maar zo veel tijd dat het tonnen moet kosten (wrs zelfs meer), vind ik echt volkomen onzin.

Maarja, dat is ook vraag en aanbod i guess, zolang de gek er maar voor betaald (in dit geval; overheid, en dus wij allemaal?)

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 22:56

Als je zelf grafisch vormgever bent begrijp ik al helemaal niet dat je zo denkt. Dan moet je toch ook klasgenoten hebben gehad die zijn doorgestroomd naar de kunstacademie?
Zelf werk ik zowel voor commerciële als voor gesubsidieerde producties en bij commerciële projecten schrijf ik uren, bij kunstproducties werk ik me de naad uit voor een projectprijs en hoop ik aan het eind van de rit uit te komen op een uurtarief dat niet lager is dan dat van een caissière.
Als je rijk wilt worden ga je geen kunst maken.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 00:08

Ikeje schreef:
Als je zelf grafisch vormgever bent begrijp ik al helemaal niet dat je zo denkt. Dan moet je toch ook klasgenoten hebben gehad die zijn doorgestroomd naar de kunstacademie?
Zelf werk ik zowel voor commerciële als voor gesubsidieerde producties en bij commerciële projecten schrijf ik uren, bij kunstproducties werk ik me de naad uit voor een projectprijs en hoop ik aan het eind van de rit uit te komen op een uurtarief dat niet lager is dan dat van een caissière.
Als je rijk wilt worden ga je geen kunst maken.

Jouw reactie spreekt toch tegen wat hier in dit topic gebeurt? De kunstenaar in kwestie wordt iig wel rijk :P

Ik heb inderdaad klasgenoten gehad die naar de kunstacedemie gingen en ik heb zelfs getwijfeld of ik het ook wilde, maar dat staat los van het feit dat ik het onzin vindt dat sommige kunst zo duur moet zijn :j Maargoed, misschien verdient de kunstenaar in kwestie aan dit project niet gek veel geld en zit het voornamelijk allemaal in het materiaal... Dan verkijk ik me daar erg op (misschien goedkoper materiaal gebruiken:P).

Overigens werk ik zelf ook zeer regelmatig met projectprijzen. Ik weet hoe het voelt, haha.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 06:28

Ik weet het niet hoor of dat dan allemaal in het materiaal zit. Als je ziet dat mensen voor een paar ton de meest afzichtige huizen (kunst? :+ ) kunnen laten bouwen. Deze moeten ook getekend worden. En van mariaal dat lang mee gaat.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 07:21

40 uur voor een kunstwerk :') Ik ben zelf ook grafisch ontwerper, dan weet je toch hoe veel werk het is om een cad ontwerp te maken?
Mijn vriend is werktuigbouwkundige, die werkt inmiddels al anderhalf jaar aan de bekleding van een printer.. Gewoon de behuizingsplaten.. Die worden bedacht, ontworpen, getekend, gemaakt, getest, veranderd enz..
Zo'n paard moet ook tot op de tiende millimeter kloppen, die wordt ook in 3d getekend, modellen gemaakt, getest.. Ik gok dat die kunstenaar daar zomaar eens een jaar mee bezig kan zijn als hij dat allemaal zelf doet, als het niet langer is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 09:23

Dan mag je hopen dat de productie niet een op een koude dag is want dan past het in de zomer niet meer :D

Een week is misschien wat weinig naar een goeie CAD tekenaar komt in twee/drie weken een heel eind hoor.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 10:22

Aha, dus het gaat om de tijd en niet om de kwaliteit?

Net zoiets als: ik laat mijn buurjongen op mijn paard rijden want Anky is me te duur - en rijden is rijden.

Jammer dat er zoveel commentaar is, Noord Nederland mag wel wat meer mooie dingen krijgen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 10:30

Uit ervaring weet ik dat je met de juiste mensen kwalitatief heel goed uit de voeten komt, dat doen wij dagelijks. Anders betaalde je nu voor zaken die je in je dagelijks leven heel normaal vindt een paar miljoen en waren dagelijkse gebruiksvoorwerpen alleen voor de ultra rijken.
Wat dat betreft heeft Thesserd helemaal gelijk!

Thesserd schreef:
Als het maar om echte klanten gaat ipv subsidies (klanten hebben geen duizenden euro's over voor een ontwerp), dan kan creativiteit écht wel wat sneller komen :Y) Nou is kunst wel iets anders dan dat, maar het ligt in het zelfde straatje en het mag best tijd kosten, maar zo veel tijd dat het tonnen moet kosten (wrs zelfs meer), vind ik echt volkomen onzin.

Maarja, dat is ook vraag en aanbod i guess, zolang de gek er maar voor betaald (in dit geval; overheid, en dus wij allemaal?)

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 13:33

Wordt de kunstenaar rijk?
Hebben jullie zijn website al bekeken?
Hebben jullie rekening gehouden met de lokatie ( storm, regen etc ultiem bestendig )
Inhuren mankracht om het project neer te zetten, funderingen te maken. Materiaal, inhuren technische h advies.
Al die vergaderingen met provincie de. ...bluh

13 miljoen is een hoop geld maar er moet ook een hoop gebeuren.
Mijn mening of het ( te veel is ) geef ik pas als het klaar is.
En ik het eindverslag weet.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 14:03

Daan Roosegaarde is ABSOLUUT niet arm - maar als je iets bijzonders en origineels wilt moet je daarvoor nu eenmaal betalen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 15:17

Hoe gaat dat eigenlijk tussen de overheid en die kunstenaarswereld?
Wij maken 2,5 miljoen vrij voor een paard, we willen heel graag dat jij het doet.

Of gaat het zoals het hoort, zoals het bij normale ondernemers gaat?
Doe maar een aanbieding- tegen 10 verschillende kunstenaars.
( Niet van tevoren zeggen hoeveel geld ervoor vrij kan worden gemaakt)
De aanbiedingen vergelijken, beste opties er uit halen en dan daarvan de duurdere Vragen waarom hij duurder is, vervolgens weer een nieuwe aanbieding laten uitbrengen als laatste kans.

Maar ja... Als nu al bekend is dat het 2,5 miljoen mag gaan kosten ... :')