Gespannen Undercover zorgt voor teleurstellende rentree

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 16:56

Olympia96 schreef:
Natuurlijk wel Laurie! Dít (zoals in het filmpje) rijdt E er thuis echt niet uit (of nee hahaha hij heeft het er juist WEL uitgereden!). Dat komt omdat hij blijkbaar in staat is om in heel korte tijd (filmpje is van eind 2014) een paard helemaal naar z'n grootje te rijden. En dit is niet het enige paard.

Maar zo lang bepaalde mensen niet zien dat er fundamenteel iets mis is met de gebruikte trainingsmethode, zullen ze altijd blijven zoeken naar smoesjes over harde wind, vreemde locaties en luidruchtig publiek (ik noem maar wat).

Oh jij bent dagelijks bij Glock aanwezig? :D

En er wordt toch helemaal niet gezocht naar smoesjes? Het is een mega sensibel paard, en als je eerlijk (!) naar dat filmpje met Stefano kijkt kun je dat daar ook al zien.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 16:59

Bijzonder om te zien dat mensen denken de wijsheid in pacht te hebben en vervolgens dezelfde nobody te zijn zoals iedereen hier op bokt. Noemt het afgunst,jaloersheid of van mijn part wijsheid en kundigheid maar genuanceerd is het verre van.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 17:12

[quote= laurie]
Wat een kortzichtige bewering :)
[/quote]

haha het is maar hoe de toeschouwer dat bekijkt, maar wel kort door de bocht of
ten halve gekeerd en richting uitgang bij veel wapperende vlaggen. Ik vind het erg sneu hoor voor Edward.

Olympia96

Re: Gespannen Undercover zorgt voor teleurstellende rentree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 17:33

Wat een geneuzel Laurie. Dat vind ik altijd zo'n slappe hap redenatie. Je zíet toch dat dat paard geen enkele normale stap meer verzet?

Het is in mijn geval totaal geen afgunst. Ook dat is de zoveelste dooddoener. Heb die ambitie niet en kan echt wel enkele topruiters noemen waar ik wél blij van word.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 17:41

Het vertrouwen is iig ver te zoeken bij Undercover, het beesje zoekt naar een ontsnapping uit een vervelende situatie en dat is hoe je het ook wendt of keert inclusief Edward Gal of zo je wilt exclusief door Edward Gal heen.
Dit ligt altijd in de basis van de dagelijkse training, heldere communicatie en wederkerigheid in vertrouwen bouwen, rotsvast.
Hoe ontspannen is Edward zelf eigenlijk tijdens zijn trainingen en erbuiten en op wedstrijd...?

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 17:45

Na alles wat hij nu over zich heen krijgt zal hij vast niet minder spanning krijgen ;)

Zolang het jurycorps vrij unaniem op dit niveau de hoge cijfers blijft geven voor het getoonde, kunnen bokkers hoog of laag springen, maar zal er niks veranderen aan de trainingsmethodes van de topruiters.

Zelfde geldt voor de hengstencompetities. Daar lopen nu al jonge paarden zo extreem, dat ik me afvraag hoe die straks een proef op dit niveau door gaan. Het zal er niet 'normaler' op worden.
Laatst bijgewerkt door MariekeS_ op 09-04-16 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 17:45

Ik sluit me helemaal aan bij Laurie.
Een thuis training is niet te vergelijken met een grote Internationale wedstrijd met veel publiek, lawaai enz. De vergelijking is daarook niet terecht.
Het ene paard is ook meer sensibel of eerder afgeleid dan het andere paard.

Ook kan ik mij helemaal vinden in de column van Rosie.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 18:35

Olympia96 schreef:
Wat een geneuzel Laurie. Dat vind ik altijd zo'n slappe hap redenatie. Je zíet toch dat dat paard geen enkele normale stap meer verzet?

Het is in mijn geval totaal geen afgunst. Ook dat is de zoveelste dooddoener. Heb die ambitie niet en kan echt wel enkele topruiters noemen waar ik wél blij van word.

Geneuzel? Stellen dat het thuis ook zo gaat zonder ooit ook maar een training te hebben gezien, dát is pas geneuzel.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 19:41

purkie schreef:
Hoe ontspannen is Edward zelf eigenlijk tijdens zijn trainingen en erbuiten en op wedstrijd...?

Dit opperde ik ook al eerder in dit topic. Hij lijkt rustig en ontspannen maar is hij dat ook daadwerkelijk? Zijn ze niet in een visuele cirkel belandt?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 21:19

vilheide schreef:
Zijn ze niet in een visuele cirkel belandt?

Vicieuze cirkel en beland zonder t.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 21:24

Suzanne F. schreef:
vilheide schreef:
Zijn ze niet in een visuele cirkel belandt?

Vicieuze cirkel en beland zonder t.

Haha ik zie nu pas wat ik geplaats heb. Stomme voorspellende woordenboek op de mobiel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 10:29

Electra63 schreef:
Een thuis training is niet te vergelijken met een grote Internationale wedstrijd met veel publiek, lawaai enz. De vergelijking is daarook niet terecht.

Niet voor het één of ander maar dit lijkt me een "gewone" subtop wedstrijd dus geen gigantisch publiek en heel veel lawaai hoor ik ook niet. Je zou toch denken dat een god als Gal dan een sensibel paard wel de spanning kan laten af vloeien maar dat lukt hem ook tijdens de training niet (zonder publiek) blijkbaar gezien ie zelf zegt dat hij tijdens de training weer te heet werd.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 10:33

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 10:51

vilheide schreef:
Dit opperde ik ook al eerder in dit topic. Hij lijkt rustig en ontspannen maar is hij dat ook daadwerkelijk? Zijn ze niet in een vicieuze cirkel beland?

Geen idee, oplossing gericht denken lijkt mij zinvoller. Veel starten onontkoombaar maar of die ruimte er in de planning nog is voor de grote wedstrijden?

Upgrade1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 11:30

Gribaldi wilde op het laatst ook niet meer piafferen (zie link), maar goed, misschien brengt het net op de wedstrijd meer spanning mee en was dit weer de eerste keer na een periode rust. Undercover lijkt een wat nerveuzer typje en Gribaldi oogt wat zekerder en had wellicht geen zin meer in dat getrippel :Y)

https://www.youtube.com/watch?v=Mvyy99JF3_E

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 11:40

Upgrade1 schreef:
Gribaldi wilde op het laatst ook niet meer piafferen (zie link), maar goed, misschien brengt het net op de wedstrijd meer spanning mee en was dit weer de eerste keer na een periode rust. Undercover lijkt een wat nerveuzer typje en Gribaldi oogt wat zekerder en had wellicht geen zin meer in dat getrippel :Y)

https://www.youtube.com/watch?v=Mvyy99JF3_E

Totilas ging in 2010 ook in de staak in de piaffe.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 11:49

Ayasha schreef:
Electra63 schreef:

Niet voor het één of ander maar dit lijkt me een "gewone" subtop wedstrijd dus geen gigantisch publiek en heel veel lawaai hoor ik ook niet. Je zou toch denken dat een god als Gal dan een sensibel paard wel de spanning kan laten af vloeien maar dat lukt hem ook tijdens de training niet (zonder publiek) blijkbaar gezien ie zelf zegt dat hij tijdens de training weer te heet werd.

Ik bedoelde ook Aken vorig jaar.
Maar ook de Kroo is niet te vergelijken met een training thuis.

Het valt mij op, dat jij altijd zeer negatief reageert in topics over Gal. Nu bijvoorbeeld, noem jij hem God. Lijkt erop dat jij graag provoceert in dit soort topics.
En nee..... ik ben geen fan van EG, maar ik heb weleens kippenvel gehad van wedstrijden met Toot, waarbij ik aanwezig was. Totilas genoot van grote wedstrijden. Valegro blijft ook altijd heel ontspannen en is niet heel snel van de kaart of onder de indruk.
Paarden verschillen van karakter, zeker deze toppaarden zijn vaak wat meer sensibel dan een Tinker, Fjord of HTP van de meeste bokkers hier, die nog nooit in dit soort accomodaties of onder dit soort omstandigheden heeft gereden. En dan bedoel ik niet speciaal deze wedstrijd op de Kroo, maar alle Internationale 4*-wedstrijden zijn niet te vergelijken met een training thuis of een wedstrijd van de plaatselijke vereniging.
Mede het karakter bepaalt of een paard de top zal behalen.

Ik vind het sneu voor paard en voor ruiter en ik hoop voor beiden dag het goed komt. Al zag ik Undercover gisteren lekker op de wei staan in het zonnetje.

horzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 11:56

Electra63 schreef:
Ayasha schreef:

Ik bedoelde ook Aken vorig jaar.
Maar ook de Kroo is niet te vergelijken met een training thuis.

Het valt mij op, dat jij altijd zeer negatief reageert in topics over Gal. Nu bijvoorbeeld, noem jij hem God. Lijkt erop dat jij graag provoceert in dit soort topics.
En nee..... ik ben geen fan van EG, maar ik heb weleens kippenvel gehad van wedstrijden met Toot, waarbij ik aanwezig was. Totilas genoot van grote wedstrijden. Valegro blijft ook altijd heel ontspannen en is niet heel snel van de kaart of onder de indruk.
Paarden verschillen van karakter, zeker deze toppaarden zijn vaak wat meer sensibel dan een Tinker, Fjord of HTP van de meeste bokkers hier, die nog nooit in dit soort accomodaties of onder dit soort omstandigheden heeft gereden. En dan bedoel ik niet speciaal deze wedstrijd op de Kroo, maar alle Internationale 4*-wedstrijden zijn niet te vergelijken met een training thuis of een wedstrijd van de plaatselijke vereniging.
Mede het karakter bepaalt of een paard de top zal behalen.

Ik vind het sneu voor paard en voor ruiter en ik hoop voor beiden dag het goed komt. Al zag ik Undercover gisteren lekker op de wei staan in het zonnetje.

Daar ben ik het ook mee eens. Zodra er een topic over Edward Gal verschijnt zie je dezelfde bokkers die alleen maar negativiteit meebrengen. Ook ik vind het erg provocerend, want als ik iets niet leuk vind, klik ik zo'n topic niet eens aan. Waarom toch in elk topic weer die drang om zo negatief te reageren?

Dat gezegd hebbende, jammer voor het paard en EG dat het zo gegaan is. Hopelijk kan hij de ontspanning ooit vinden met dit hete paard en zien we ze de volgende keer weer schitteren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 12:00

Ik heb nooit kippenvel gekregen van Gal, ook niet IRL. Ik zie simpelweg het mooie en hamonieuze niet. Dan komt er nog bij dat als het duidelijk fout gaat bij Gal, het altijd op het paard gestoken wordt. Gribaldi, Totilas, nu UC, elke keer een hoop uitvluchten. Terwijl er echt wel een patroon te zien is. Maar dan ben je een kreng/provoceer je/ben je negatief. Maar als Parzival gespannen is kan Adelinde niet rijden en als Valegro een paar wedstrijden geen 90% haalt dan heeft Charlotte haar beste tijd wel gehad. :+ En Anky, jeetje, laten we over Anky maar niet beginnen want dan moet er een HK komen. :+

En neen, ik gun EG dit niet en zijn paarden nog minder. Maar ik denk wél dat ze op stal Glock ondanks de prestaties eens moeten gaan kijken naar de wijze waarop die behaald worden. En nee, ik wil niet zeggen dat ze hun beesten mishandelen, voor men dat weer gaat roepen, ik wil enkel zeggen dat ik denk/vind/het idé heb dat er gigantisch veel druk op die paarden gelegd wordt om zo getrixt te lopen en dat ze daar vroeg of laat allemaal onder lijken te knakken.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 12:07

Er wordt niet gezegd dat het de schuld van het paard is Ayasha, enkel dat dit een heel sensibel paard is. En dat was onder z'n opleider ook al zichtbaar.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 12:09

Misschien wat out-of-the-box gedacht, maar hoeveel (NLse) ruiters zijn er die in de afgelopen jaren met zoveel verschillende paarden op dit niveau gereden hebben? Piaffe is een zware oefening, dat daar soms verzet of fouten in komen is niet zó vreemd.
Bij Gal is er misschien wel een 'patroon' te herkennen. Dat gaat alleen een beetje lastiger bij mensen die de afgelopen 5 jaar maar met 1 paard op dit niveau gereden hebben.
In dat geval denk ik aan bijvoorbeeld een Adelinde en Charlotte.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 12:17

Je kan de vraag ook stellen waarom Gal maar niet aan die vijf jaar komt.

Laurie; niet? Ik lees hier dat dit paard wellicht niet geschikt is voor dit niveau, dat hij moeilijk is, dat hij het niet gaat doen enz. Ik zie nergens "Gal kan de spanning er niet laten af vloeien" of "Gal kan 't 'm niet laten doen".
Ik weet heel goed dat er idd paarden zijn die simpelweg niet "gemaakt" zijn voor dit niveau mentaal. Maar waarom beginnen ze dan allemaal relatief goed, onervaren maar goed en met veel potentie en worden ze na een paar jaar ineens "ongeschikt"?
En dit zijn vragen die ik stel in een poging om eens een zinnigere discussie te krijgen van "jij bent gemeen, jij zegt slechte dingen over Gal." Anky, die hier zo uit gekotst wordt op bokt, haar paarden hebben wél allemaal tot respectabele leeftijd knap mee gedraaid. Adelinde die zo strak zit en niet kan rijden haar Parzival loopt ondanks zijn leeftijd (17 of 18?) ook nog leuk mee. Terwijl van Parzival geweten is dat ie van jong paard behoorlijk "spooky" was.
Charlotte rijdt zowel met Valegro als met Utopia heel knap mee en heeft nog wat jong spul ook meen ik.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 12:26

Ayasha schreef:
Je kan de vraag ook stellen waarom Gal maar niet aan die vijf jaar komt.

Laurie; niet? Ik lees hier dat dit paard wellicht niet geschikt is voor dit niveau, dat hij moeilijk is, dat hij het niet gaat doen enz. Ik zie nergens "Gal kan de spanning er niet laten af vloeien" of "Gal kan 't 'm niet laten doen".
Ik weet heel goed dat er idd paarden zijn die simpelweg niet "gemaakt" zijn voor dit niveau mentaal. Maar waarom beginnen ze dan allemaal relatief goed, onervaren maar goed en met veel potentie en worden ze na een paar jaar ineens "ongeschikt"?
En dit zijn vragen die ik stel in een poging om eens een zinnigere discussie te krijgen van "jij bent gemeen, jij zegt slechte dingen over Gal." Anky, die hier zo uit gekotst wordt op bokt, haar paarden hebben wél allemaal tot respectabele leeftijd knap mee gedraaid. Adelinde die zo strak zit en niet kan rijden haar Parzival loopt ondanks zijn leeftijd (17 of 18?) ook nog leuk mee. Terwijl van Parzival geweten is dat ie van jong paard behoorlijk "spooky" was.
Charlotte rijdt zowel met Valegro als met Utopia heel knap mee en heeft nog wat jong spul ook meen ik.

Ik ben het met je eens mbt Adelinde en Anky. Die worden ook altijd door dezelfde bokkers afgekapt, terwijl Parzival geen gemakkelijk paard is.
In de dressuur is spanning moeilijk af te laten vloeien. De Sjiem was ook ontzettend moeilijk, maar springsport wordt op andere zaken beoordeeld.

Dat EG zijn paarden niet 5 jaar meegaan, is niet te vergelijken. Hij had geen eigen paarden, dus geen zeggenschap over bijv. Verkoop.
Als Totilas nog steeds bij EG was gebleven, was hij misschien nog top. Dat weet je nooit.
Wisseling van ruiter en omstandigheden brengt vaker blessures of afwijkingen aan het licht.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 12:27

Valegro was/is ook heel gevoelig. Is tenslotte ook "gewoon Ferrobloed" wat er in zit.
Het lijkt misschien niet zo, maar met training kun je een sensibel paard betrouwbaar krijgen. Dan lijkt het misschien niet zo sensibel, maar komt het door de juiste training dat zo'n paard toch braaf rondloopt. En daar heb ik veel meer respect voor dan dat Gal zo'n proef weet te overleven.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 12:31

Net filmpje gezien: oeff.. valt dat even vet tegen. Eén berg spanning, paard maakt talloze tactfouten, is niet zuiver op rechtsachter (geblesseerd? rechtsachter komt duidelijk niet mooi mee), communicatiefouten, verzet... wat is hier aan de hand?
Alleen Gal zit weer voorbeeldig, rustig als een huis. Die vent kan wel zitten ook, respect voor.
Jammer, beiden kunnen veel beter dan dit.
Volgende keer beter, ben bang dat er iets toch iets (nog) niet in orde is met het paard.