Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
[***] schreef:8-en op het protocol vind ik winst bij deze manier van rijden
swatch schreef:Wat ik wel opvallend vind is dat de hele GP proef wordt neergesabeld op een video die enkele beelden uit de proef laat zien. Dit zijn idd niet de beelden waarbij je een jurybeoordeling met 8-en verwacht, maar mogelijk heeft ze ook delen van de proef beter gereden welke niet op video staan.
Dus als iemand de hele GP op video heeft dan zou ik dat graag eerst bekijken,dan kun je iets zeggen over haar GP proef. Nu alleen over een aantal onderdelen.
DarkoFoitzik schreef:ongeacht of het een heel filmpje is of stukken. als je er vanuit gaat dat de dressuur de harmonieuse ontwikkeling van het organisme als doel heeft dan zie je dat hier niet terug. vanuit het skala, zonder takt en ontspanning is er geen schwung mogelijk, laat staan durchlassigkeit en de rest van het skala. het athletisch vermogen van het paard staat het dier toe dit bol te werken en nog te lopen. als ik op die manier een mijn paard of elk ander huis-tuin-keuken paard zou rijden gaat hij teugel kreupel of in staking. nog helemaal niet gesproken over de blessures en andere narigheid die het tot gevolg heeft.
zoals je merkt ben ik niet van de modern dressuur. dressuur is ontwikkeld voor de welzijn van het paard te verbeteren en te bevorderen. het paard is er niet voor de dressuur.
purkie schreef:DarkoFoitzik schreef:ongeacht of het een heel filmpje is of stukken. als je er vanuit gaat dat de dressuur de harmonieuse ontwikkeling van het organisme als doel heeft dan zie je dat hier niet terug. vanuit het skala, zonder takt en ontspanning is er geen schwung mogelijk, laat staan durchlassigkeit en de rest van het skala. het athletisch vermogen van het paard staat het dier toe dit bol te werken en nog te lopen. als ik op die manier een mijn paard of elk ander huis-tuin-keuken paard zou rijden gaat hij teugel kreupel of in staking. nog helemaal niet gesproken over de blessures en andere narigheid die het tot gevolg heeft.
zoals je merkt ben ik niet van de modern dressuur. dressuur is ontwikkeld voor de welzijn van het paard te verbeteren en te bevorderen. het paard is er niet voor de dressuur.
dan ga je voorbij aan de realiteit van het geld, vroeger waren het de kapitaalkrachtigen die de kunst beoefenden en geld uitgaven aan hun passie, nu zijn het al te vaak ordinaire handelaren/koopmannen die geld willen/moeten verdienen aan hun hobby.
Jannepauli schreef:Nu laat ik me toch verleiden om een OT bericht te plaatsen: naast pennymeisjes kunnen we aan de hand van dit topic een nieuw word instellen: paardentokkies. Schandalig gewoon die insinuerende opmerkingen over geld, kruiwagens etc. Wat een naar mens ben je als je dat uit je toetsenbordje weet te persen.
En wat betreft de klacht dat je eigenlijk geen commentaar moet geven als je zelf geen GP rijdt: ik vind zo'n opmerking terecht. Als je denkt dat je een Formule 1 wagen met 300 km p/u door de bocht kunt sturen omdat je toevallig een boekje "hoe rijd ik een auto" gelezen hebt en je B-rijbewijs hebt gehaald, en dagelijks naar de supermarkt kan rijden, wil nog niet zeggen dat je weet hoe het is en voelt om op zo'n paard te trainen, te leren en te rijden.
Goede opbouwende en terzake kundige kritiek, die je ook recht in het gezicht van de ruiter of amazone durft te zeggen: prima. Maar het merendeel van de recensies hier ...........
Sammie schreef:Lithya schreef:Wat is de lengte van de gehele proef? Dit filmpje duurt namelijk al ruim 5 minuten?
Tussen de 6 en 7 minuten. Circa. Voor de FEI Grand Prix staat 5.45 ofzo, de Special is langer en de U25 heeft ook weer een andere tijdspanne.
DarkoFoitzik schreef:ongeacht of het een heel filmpje is of stukken. als je er vanuit gaat dat de dressuur de harmonieuse ontwikkeling van het organisme als doel heeft dan zie je dat hier niet terug. vanuit het skala, zonder takt en ontspanning is er geen schwung mogelijk, laat staan durchlassigkeit en de rest van het skala. het athletisch vermogen van het paard staat het dier toe dit bol te werken en nog te lopen. als ik op die manier een mijn paard of elk ander huis-tuin-keuken paard zou rijden gaat hij teugel kreupel of in staking. nog helemaal niet gesproken over de blessures en andere narigheid die het tot gevolg heeft.
Kendra schreef:Adelinde heeft de afgelopen jaren volgens mij veel pech gehad met haar (GP-)paarden, dus ik begrijp heel goed dat ze blij is dat ze met dit paard weer op niveau mee kan doen. Maar ook ik ben van mening dat er nog wel wat te verbeteren valt. Dat lijkt óók in het paard te zitten, als je bv. naar het rechterachterbeen kijkt in de piaffe of naar de zigzag-appuyementen dan is de achterhand toch niet helemaal het toonbeeld van tact en balans. Aangezien ze vast een hele ploeg fysiotherapeuten enz. heeft, is dit op dit moment blijkbaar wat er in zit....
DarkoFoitzik schreef:Kendra schreef:Adelinde heeft de afgelopen jaren volgens mij veel pech gehad met haar (GP-)paarden, dus ik begrijp heel goed dat ze blij is dat ze met dit paard weer op niveau mee kan doen. Maar ook ik ben van mening dat er nog wel wat te verbeteren valt. Dat lijkt óók in het paard te zitten, als je bv. naar het rechterachterbeen kijkt in de piaffe of naar de zigzag-appuyementen dan is de achterhand toch niet helemaal het toonbeeld van tact en balans. Aangezien ze vast een hele ploeg fysiotherapeuten enz. heeft, is dit op dit moment blijkbaar wat er in zit....
naja pecht met haar GP paarden. of hebben haar paarden pech met haar. deze manier van rijden leert een paard een verkeerde beweging aan. hierdoor ontstaan blessures. het is een simple oorzaak en gevolg. ik snap dan ook dat ze een team van fysiotherapeuten nodig heeft.
Jannepauli schreef:Nu laat ik me toch verleiden om een OT bericht te plaatsen: naast pennymeisjes kunnen we aan de hand van dit topic een nieuw word instellen: paardentokkies. Schandalig gewoon die insinuerende opmerkingen over geld, kruiwagens etc. Wat een naar mens ben je als je dat uit je toetsenbordje weet te persen.
En wat betreft de klacht dat je eigenlijk geen commentaar moet geven als je zelf geen GP rijdt: ik vind zo'n opmerking terecht. Als je denkt dat je een Formule 1 wagen met 300 km p/u door de bocht kunt sturen omdat je toevallig een boekje "hoe rijd ik een auto" gelezen hebt en je B-rijbewijs hebt gehaald, en dagelijks naar de supermarkt kan rijden, wil nog niet zeggen dat je weet hoe het is en voelt om op zo'n paard te trainen, te leren en te rijden.
Goede opbouwende en terzake kundige kritiek, die je ook recht in het gezicht van de ruiter of amazone durft te zeggen: prima. Maar het merendeel van de recensies hier ...........