Penelope Leprevost onder vuur na bestraffing paard [video]

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 12:03

xxCYNNxx schreef:
ga maar eens de hele wedstrijd op het inrijterrein staan Ayasha; zie je genoeg van dat soort incidenten.
Althans; hier wel. Heb het de afgelopen 2 jaar veelvuldig gezien bij buitenwedstrijden waar ik als parcourshulp stond. Waar ik stond in de ring had ik perfect uitzicht op de inrijbanen van zowel dressuur als springen en in beide banen gebeurde het door een paar ruiters/amazones.
Moet ik er wel bij zeggen dat het leeuwendeel wel zich netjes gedraagt, maar al is het maar 1 of 2 die dit doen per wedstrijd; is al teveel.

Dat heb ik al vaak genoeg gedaan. Toch zie ik het maar zelden en als het gebeurt worden ze er op aangesproken ook.

FriesWytske

Re: Penelope Leprevost onder vuur na bestraffing paard [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 12:30

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 12:36

Jinte schreef:
Niet als commentaar op jou, maar ik kan het me niet voorstellen, en wel om het volgende.. Paard struikelt, loopt vervolgens weer. Ze zet hem op een rustige manier stil om te kijken of hij niks heeft, en gaat dán vervolgens hem vooruit trappen en in zn bek rukken.. Dan had ze dat meteen "moeten" doen als het uit schrikreactie was. Niet dat ik deze reactie dan wel goed had gekeurd want ze laat zelf het paard zo sloffen, gek dat ie dan struikelt..

Inderdaad.
En voor iedereen die het goedpraat, of vindt dat het wel meevalt een overdenking:
Hoe zou je reageren als iemand zijn hond op die manier aanpakt? Dus met precies dezelfde handelingen? In de bek rukken, sporen in de zij prikken.
Paarden hebben gewoon ontzettende pech dat ze 'stom' zijn, niet met geluiden laten merken dat ze pijn hebben, ze ondergaan de meeste ellende helaas gewoon.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 12:39

Wat een aparte vergelijking met een hond?? Ten eerste rijd je daar niet op en ten tweede heeft ie een halsband en geen bit/mondband.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 12:42

een betere "vergelijking" zou zijn als je zei:; hoe zou je reageren als dit dier zou schreeuwen van pijn zoals de meeste dieren zouden doen. Als een hond een ruk aan zijn slipketting krijgt zo hard dat ie jankt enkel omdat ie struikelt.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 12:44

Ilse_123 schreef:
In eerste instantie had ik ook zoiets van 'goh, wat grof'.

Maarrr, Leprevost is wel echt een prof, daarbij rijdt ze normaal hartstikke netjes, dus kan me niet voorstellen dat het zo'n beul is.
Daarnaast is dit paard toch wel een beetje bekent als een flegmatiek paard, eentje die je wel aan moet zetten wil hij netjes over de hindernissen springen. Kan me voorstellen dat je hem dan (grof, want dat blijft het) wakker schudt, omdat je anders gevaarlijke situaties krijgt (je wilt niet dat je paard zo door de hindernis struikelt omdat hij een beetje loopt te sloffen).

Dusja, ik vind het goed dat het wordt onderzocht, maar ik heb niet meer gezien dan deze beelden, dus ik ga mij er verder ook niet over uitspreken.

Maar hallo, een flegmatiek paard maak je toch niet eerst wakker (lees schop sporen in zn zij) om hem vervolgens als ie naar voren schiet weer in zn mond te rukken? Dan geeft ie reaktie, hij gaat naar voren en wordt dan gelijk weer afgestraft. Wat is de logica daarachter?

Enig idee wat het rukken aan zo'n bit doet op de tong en de lagen? Dat doet PIJN.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 12:45

Maar bekijk het filmpje nou nog eens en dan vlak voor ze de tweede keer in grijpt. Dus na het halve rondje. Ik vind hem daar echt niet fijn lopen, of ben ik de enige?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 12:47

Als ik paard was en ze hadden me een keer in mijn mond gerukt met hun hele gewicht zonder duidelijke reden zou ik ook niet meer fijn en ontspannen draven. Wat een ontzettend braaf paard ook overigens... En dan zeggen ze dat sportpaarden allemaal hittepitjes zijn die je dit soort dingen "echnie flikt"...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 12:54

Sammie schreef:
Wat een aparte vergelijking met een hond?? Ten eerste rijd je daar niet op en ten tweede heeft ie een halsband en geen bit/mondband.

ff vergeten dat dit Bokt is, en je op de millimeter moet uitleggen wat je bedoelt. Of je er wel of niet op rijdt maakt niet uit. En wat mij betreft vervang je bit door slipketting oid. Feit is dat een paard meestal zo braaf is dat hij al die pijn ondergaat en dat maakt blijkbaar dat heel veel mensen het normaal vinden om zulke pijnprikkels toe te passen. Ff sporen erin als ie niet luistert bijvoorbeeld. Zou je het ook normaal vinden als iemand zijn hond dezelfde hoeveelheid pijn geeft als het dier struikelt?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 12:55

Ayasha schreef:
een betere "vergelijking" zou zijn als je zei:; hoe zou je reageren als dit dier zou schreeuwen van pijn zoals de meeste dieren zouden doen. Als een hond een ruk aan zijn slipketting krijgt zo hard dat ie jankt enkel omdat ie struikelt.

Niet alleen een ruk aan de slipketting he, dat was nog maar de helft. In dit geval moet je de hond dus nog meer pijn laten lijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 12:59

Wat ik bijna nog ongelooflijker vind dan wat er gebeurt in dit filmpje, is dat er daadwerkelijk mensen zijn die dit goedpraten hier. En dat is dan een forum voor paardenliefhebbers... :n

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 13:00

NikkiDeKerf schreef:
Wat ik bijna nog ongelooflijker vind dan wat er gebeurt in dit filmpje, is dat er daadwerkelijk mensen zijn die dit goedpraten hier. En dat is dan een forum voor paardenliefhebbers... :n

Dat dus.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 13:01

Kinke schreef:
ff vergeten dat dit Bokt is, en je op de millimeter moet uitleggen wat je bedoelt.
Als jij een duidelijkere, maar goede vergelijking wil maken moet je inderdaad goed uitleggen wat je bedoelt.. Dat heeft niks met Bokt te maken hoor.. Anders gaat iedereen zelf invullen en langs elkaar geen praten.
Kleine moeite, groot plezier.. :(:)

Overigens heb ik paarden wel degelijk eens horen 'grommen' of 'oemfhen'. Maar het zijn prooidieren, dus uiting van pijnen is een zwakte. Dat doen ze gewoon niet snel.

zusi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 13:01

Ik kan gewoon niet anders zeggen dan walgelijk ..!!!

Bah ..!!!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 13:02

Sammie schreef:
Kinke schreef:
ff vergeten dat dit Bokt is, en je op de millimeter moet uitleggen wat je bedoelt.
Als jij een duidelijkere, maar goede vergelijking wil maken moet je inderdaad goed uitleggen wat je bedoelt.. Dat heeft niks met Bokt te maken hoor.. Anders gaat iedereen zelf invullen en langs elkaar geen praten.
Kleine moeite, groot plezier.. :(:)

Overigens heb ik paarden wel degelijk eens horen 'grommen' of 'oemfhen'. Maar het zijn prooidieren, dus uiting van pijnen is een zwakte. Dat doen ze gewoon niet snel.

Als dit dier zou gejankt hebben van pijn had niemand het goed durven praten. Maar omdat deze waarschijnlijk alleen "oemf!" gedaan heeft zijn er mensen die effectief durven zeggen "joh ze schrok gewoon".

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 13:03

Precies Sammie. En dat maakt dus blijkbaar dat vele mensen het heel normaal vinden om paarden pijn te doen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 13:05

Hmm ja daar heb je wel een punt. Althans ik denk dat het effect van die schrik of boosheidreactie harder doorkomt. Je kan als ruiter alsnog uit schrik, angst, onverwacht, hoe je het noemt zo reageren. Als het paard vervolgens idd jankt of oemf doet dat je bij jezelf wel extra goed in je oren knoopt zó niet meer te willen reageren..

Dat 'effect' mis je dan wel inderdaad.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 13:07

Niet alleen in dit best extreme geval, maar ook gewoon dagelijks. Hoevaak hoor/lees je niet van 'ff spoor erin drukken', wat eigenlijk bizar is, we weten donders goed hoe gevoelig de huid van een paard is.

L_Love_Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 13:08

Erg ongepast om als amazone zo op een foutje van je 'teamgenoot' te reageren. Daarna nog meerdere malen aanschoppen en keihard op de rem trekken, dat zou ook eens bij haar gedaan moeten worden als ze een keer over haar voeten struikelt. :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 13:11

Kinke schreef:
Niet alleen in dit best extreme geval, maar ook gewoon dagelijks. Hoevaak hoor/lees je niet van 'ff spoor erin drukken', wat eigenlijk bizar is, we weten donders goed hoe gevoelig de huid van een paard is.

Helemaal mee eens. En dan op wedstrijd elkaar adviezen geven om de sporenplekken met schoensmeer te verdoezelen voor je de ring in gaat. Geen grap dit :x Ik hoorde binnen de eerste week van mijn opleiding al adviezen van meiden onderling: je moet hem even flink in de ribben/buik schoppen omdat hij moet weten wie de baas is... De zweep tussen de oren... een lel verkopen, etc.

Het fascineert me, op een vrij negatieve manier, hoe 'normaal' het in de paardenwereld is om je paard pijn te doen. Er zijn overigens wel paarden die reageren op die pijn, met een schrikreactie of een boze reactie, maar hoe vaak gebeurt het niet dat juist die reactie weer met pijn afgestraft wordt, tot een paard dat ook wel uit zijn hoofd laat?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 13:11

Dit is niet goed te praten. Leprevost leeft haar eigen frustraties geheel ten onrechte uit op het paard (filmpje gezien). Op dit niveau zou men a. meer zelfbeheersing geleerd behoren te hebben en b. op dit niveau heeft men een voorbeeldfunctie.

Dit zinloze afreageren is beneden IEDER niveau en is simpelweg nodeloos kwellen van het paard.

Als dit al normaal gevonden wordt, wil ik er niet aan denken hoe het er aan toe moet gaan in de dressuurwereld voordat er iets ABnormaal gevonden wordt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 13:13

Uhm je weet dat dit een springruiter is he?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 13:16

Dressuur of springen... maakt niets uit, dit gebeurde tijden het INRIJDEN, het is en blijft een héle foute actie, waar het paard zonder twijfel niets van begrepen heeft.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 13:16

Ayasha schreef:
Uhm je weet dat dit een springruiter is he?

Ohhh neee dan is het heel anders inderdaad :j :')

Ik denk op zich dat het paard er echt niet veel van heeft trouwens... maar het staat vreselijk onprofessioneel en slordig.. op dat niveau zou dat niet meer moeten voorkomen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 13:17

Cer schreef:
Ik denk op zich dat het paard er echt niet veel van heeft trouwens... maar het staat vreselijk onprofessioneel en slordig.. op dat niveau zou dat niet meer moeten voorkomen...

Ik denk dat het paard er weliswaar geen blijvende fysieke schade of ongemakken aan overhoudt, maar op dat moment toch echt wel pijn had, en dat dat zwaarder zou moeten wegen dan of iets 'slordig staat'.