Anoniem schreef:Maar de eindkeuze ligt nog altijd bij de eigenaar. In dit geval Free Nature.
Wat is het alternatief bij paarden die in principe niet in mensenhanden zijn geweest?
-Verkopen aan een aantal pennies die ze wel op gaan voeden
-Op het stukje laten staan totdat ze er net zo uit zien als de oude plaatjes die we ook kennen van de OVP met vermagerde dieren omdat er geen eten meer is
-Dan kan je ze gaan bijvoeren, maar zo maak je het cirkeltje alleen maar groter en houdt het probleem dus ook in stand
-Ze naar stichting X doen (ongeacht of dat PiN is of een andere stichting) die, let's face it, vaak afhankelijk zijn van donaties en fondsen en daarnaast vaak hun handen al vol hebben aan de dieren die ze al hebben staan
- castreren, wat een leuk iets is met dieren die in principe niet in mensenhanden zijn geweest
-slachten (evt voor consumptie).
Slachten heeft zo'n nare, zware lading aan het woord hangen, maar als je naar de alternatieven kijkt is slachten als eindstation zo'n naar iets is. Het zou toch fijn zijn als al die eigenaren van oude, afgedankte paarden dat ook zouden doen, in plaats van ze klakkeloos door te schuiven naar een ander.
Om even over het brug-spring-verhaal te reageren; mijn leven is pas net een paar jaar begonnen en begint nu pas enigzins leuk te worden, dus die brug is mij nog een brug te ver. Als het leven lijden wordt is het een ander verhaal en stap ik er graag tussenuit. Dat ik mens ben en die keuze voor mijzelf mag maken ben ik heel blij mee. Dat een paard zichzelf niet van een brug af kan mikken voordat ie uithongert is ruk voor 't paard.
In mijn ogen (let op, dit is mijn persoonlijke visie) is slachten pas zielig als het verkeerd gebeurd. Gelukkig mogen we er vanuit gaan dat de slagerijen die dit dagelijks doen, wel weten hoe ze moeten schieten.
En nogmaals, het is en blijft de keus van de eigenaar. In dit geval dus Free Nature. En om heel eerlijk te zijn vind ik het oprecht jammer dat er niet meer paardeneigenaren zo verantwoordelijk zijn om de dood als eindstation te houden voor hun dier, in plaats van het door te schuiven voor nog een paar centen en om er maar vanaf te zijn.
Als je er uit wilt stappen raad ik je het van een brug springen niet aan trouwens. Het is niet altijd effectief
Ik vind het een goede beslissing van Free Nature. Zo houden ze de populatie klein en kun je ook nog bij hun terecht voor echt 'natuur'vlees. Al die kwaliteit van leven stickers of biologische prut waarvan je alsnog niet weet of ze het goed hebben gehad lekker laten staan en gewoon bij Free Nature je rund en paard kopen. Dieren hebben een mooi, misschien kort, maar alsnog mooi, leven gehad. Mooier dan de koe die in de winter op stal staat op roosters, of het varken dat in een lighok zit omdat het anders haar jongen zal pletten etc.. Dit van Free Nature is toch hartstikke mooi gegarandeerd goed leven en niet geleden dierenvlees?
Er moeten hoe dan ook telkens een aantal dieren dood, want ze hebben geen natuurlijke vijanden/jagers die de kudde uitdunt. Het groeit en groeit alleen maar. Er moet een stuk weg, anders krijg je situaties zoals in de Oostvaardersplassen en dat is pas zielig, maar in de media hoor je daar maar weinig over. Dat is geen sensatie. Twee arme paardjes die vanwege een kleurtje worden geslacht is sensatie... Maar ze laten de waarheid achterwege, dat er een groot deel word geslacht om de populatie klein te houden, en niet alleen deze twee, maar dat deze twee bij de slachtersgroep horen omdat hun kleurafwijkingen niet helemaal normaal zijn en je dit niet in het ras door wilt fokken, aangezien het in de 'echte natuur' ook een zwakke kleur zou zijn.
Ze plaatsen trouwens ook vaak genoeg dieren over naar andere plekken in het buitenland, maar er is gewoon niet altijd en overal plek voor die beestjes. In andere natuurplekken is het op den duur ook vol.
Castreren is onzin, Free Nature verdiend aan de verkoop van vlees, en zal echt niet alle dieren gaan castreren. Dag dag inkomsten. Hoe cru het ook is, er moet verdiend worden om al het beheer van de natuurplekken en de dieren te kunnen verzorgen, en de mensen in dienst moeten betaald kunnen worden. Zonder vlees, geen geld, geen organisatie die kan werken.