Eigenaar 'miskleurde' Konikpaarden wijst redding af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:51

Anoniem schreef:
... heeft een onbezorgd leventje gehad, is niet van hot naar her gesleept.. Denk dat er genoeg paarden voor zouden tekenen :+

Dat zeker! Vooral de paarden van particulieren die op slechte pensionstallen staan en slecht gereden en verzorgd worden... -O-

Ik heb niet gezegd dat PIN ze moet opkopen. Überhaupt geen uitspraak over PIN gedaan. Ik vraag me nav de reacties in dit topic gewoon af en toe wat af, zoals
Heb jij een goed leven gehad? Wordt t niet eens tijd om van de brug te springen dan?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:54

Anoniem schreef:
Overigens mag je als eigenaar trouwens nog steeds zelf bepalen of je een dier laat afmaken/afspuiten. Daar ben je eigenaar voor geworden; verantwoording voor begin tot einde. En soms is dat einde dus eerder dan later.

Over die verantwoordelijkheid moet niet te licht gedacht worden. Verantwoordelijkheid is meer dan slechts de macht hebben om iets te doen of te laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 16:05

Maar de eindkeuze ligt nog altijd bij de eigenaar. In dit geval Free Nature.

Wat is het alternatief bij paarden die in principe niet in mensenhanden zijn geweest?

-Verkopen aan een aantal pennies die ze wel op gaan voeden
-Op het stukje laten staan totdat ze er net zo uit zien als de oude plaatjes die we ook kennen van de OVP met vermagerde dieren omdat er geen eten meer is
-Dan kan je ze gaan bijvoeren, maar zo maak je het cirkeltje alleen maar groter en houdt het probleem dus ook in stand
-Ze naar stichting X doen (ongeacht of dat PiN is of een andere stichting) die, let's face it, vaak afhankelijk zijn van donaties en fondsen en daarnaast vaak hun handen al vol hebben aan de dieren die ze al hebben staan
- castreren, wat een leuk iets is met dieren die in principe niet in mensenhanden zijn geweest
-slachten (evt voor consumptie).

Slachten heeft zo'n nare, zware lading aan het woord hangen, maar als je naar de alternatieven kijkt is slachten als eindstation zo'n naar iets is. Het zou toch fijn zijn als al die eigenaren van oude, afgedankte paarden dat ook zouden doen, in plaats van ze klakkeloos door te schuiven naar een ander.

Om even over het brug-spring-verhaal te reageren; mijn leven is pas net een paar jaar begonnen en begint nu pas enigzins leuk te worden, dus die brug is mij nog een brug te ver. Als het leven lijden wordt is het een ander verhaal en stap ik er graag tussenuit. Dat ik mens ben en die keuze voor mijzelf mag maken ben ik heel blij mee. Dat een paard zichzelf niet van een brug af kan mikken voordat ie uithongert is ruk voor 't paard.
In mijn ogen (let op, dit is mijn persoonlijke visie) is slachten pas zielig als het verkeerd gebeurd. Gelukkig mogen we er vanuit gaan dat de slagerijen die dit dagelijks doen, wel weten hoe ze moeten schieten.

En nogmaals, het is en blijft de keus van de eigenaar. In dit geval dus Free Nature. En om heel eerlijk te zijn vind ik het oprecht jammer dat er niet meer paardeneigenaren zo verantwoordelijk zijn om de dood als eindstation te houden voor hun dier, in plaats van het door te schuiven voor nog een paar centen en om er maar vanaf te zijn.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 16:14

Nikass schreef:
Heb jij een goed leven gehad? Wordt t niet eens tijd om van de brug te springen dan?

Nah niet om het een of ander... Maarr bij een ongeluk waarbij een 80/90-jarige overlijdt is het wel steevast oh gelukkig geen jong persoon of die heeft al een heel leven gehad. Gelukkig geen kind, zeg. Alsof het dan minder erg is.

Of als een ouder persoon iets inslikt/bijt/half stikt wat niet hoort is het commentaar vergelijkbaar met stel je voor dat een kind dat was overkomen!!! Alsof het dan minder erg is.

En vanaf een bepaalde leeftijd wordt er ook niet meer naar bepaalde medische handelingen gekeken, tenzij je van het Koninklijk huis bent. Dan maakt het niet meer uit, maar Jan met de Pet heeft wel gewoon pech.

Dus ja ook mensen kijken (intern) naar kwaliteit en lengte van leven.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 16:16

Nikass schreef:
Anoniem schreef:
Overigens mag je als eigenaar trouwens nog steeds zelf bepalen of je een dier laat afmaken/afspuiten. Daar ben je eigenaar voor geworden; verantwoording voor begin tot einde. En soms is dat einde dus eerder dan later.

Over die verantwoordelijkheid moet niet te licht gedacht worden. Verantwoordelijkheid is meer dan slechts de macht hebben om iets te doen of te laten.

Dat is ook zo; en ik vind ook:
Zolang iets leeft heb je er als eigenaar goed voor te zorgen.

Maar dat houdt niet in dat je iets niet zou mogen laten slachten.
Ik kijk uit op een mooie kudden schapen met hun lammetjes;
Mijn buurman zorgt er goed voor en de kleintjes gaan straks (bijna allemaal) naar de slacht.

ZiekieLove

Re: Eigenaar 'miskleurde' Konikpaarden wijst redding af

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 16:46

Tja zwaar k*t maar er zijn zat paarden die geslacht worden, daar maakt niemand zich druk om... en waarom.. omdat dat niet iedere dag op internet staat zodat de redders de held kunnen spelen...
Deze paarden leven in het wild, hebben dus een beter leven (gehad)dan menig ander paard dat bij de slacht terecht komt...vang liever een oud manegepaard op dat z'n hele leven hard heeft gewerkt en anders bij de slacht eindigt...
Fijn als ze gered kunnen worden dat zeker, maar om nou zo'n drama te maken..tja beetje hypocriet tegenover de andere paarden die wel in snacks terechtkomen imo...
Ik ben zelf vegetarisch maar als ik moest kiezen tussen een stukje vlees van een van deze paarden of een vetgemest kalf die niet weet wat gras is wist ik het wel hoor...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 18:17

Sammie schreef:
Nikass schreef:

Nah niet om het een of ander... Maarr bij een ongeluk waarbij een 80/90-jarige overlijdt is het wel steevast oh gelukkig geen jong persoon of die heeft al een heel leven gehad. Gelukkig geen kind, zeg. Alsof het dan minder erg is.

Of als een ouder persoon iets inslikt/bijt/half stikt wat niet hoort is het commentaar vergelijkbaar met stel je voor dat een kind dat was overkomen!!! Alsof het dan minder erg is.

En vanaf een bepaalde leeftijd wordt er ook niet meer naar bepaalde medische handelingen gekeken, tenzij je van het Koninklijk huis bent. Dan maakt het niet meer uit, maar Jan met de Pet heeft wel gewoon pech.

Dus ja ook mensen kijken (intern) naar kwaliteit en lengte van leven.

Volgens mij mis je mijn punt een beetje Sammie (of ik begrijp jou niet goed, en in dat geval mijn excuses)
Het gaat mij om het volgende wat ik in dit topic lees:

Als paarden het slecht hebben moeten ze gered
Als ze het goed hebben mogen ze dood
Dus paarden die het slecht hebben moeten gered zodat ze het goed krijgen waarna ze worden afgemaakt

Het kan aan mij liggen dat ik die logica niet helemaal begrijp :=

Brainless:
Als ik een wei met lammetjes zie, en een week later is de wei leeg, vind ik dat afschuwelijk. Ook al hebben die lammetjes een goed leven (van een paar weken) gehad.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 18:24

Nikass schreef:
Wendy schreef:

Misschien moet de beheerder van de OVP dan eens ernstig gaan nadenken over de functie van een natuurgebied in Nederland. En hoe onnatuurlijk het uberhaupt is om daar paarden in te willen houden.
De manier waarop jij het beschrijft, maakt van de OVP niks meer dan een hele grote wei.
Maar dan met dure woorden.

Wat is dat toch voor denigrerend toontje? Die beheerder heeft echt wel een visie hoor, en ik denk beter onderbouwd dan die van jou, als ik je commentaar zo lees.

Over een denigrerend toontje gesproken zeg :D
Even heel snel: ik heb er een hekel aan als een gebrek aan visie wordt verbloemd door het gebruik van ingewikkelde woorden ja :j Dat kun je nauwelijks een onderbouwing noemen, meer een poging om mensen te verwarren met nodeloos ingewikkeld taalgebruik.

Volgens mij is het zinloos om hier de uitgebreide discussie over de OVP overnieuw te gaan voeren, die is al tot in den treure gevoerd hier op bokt. Mijn punt is heel simpel: de OVP is geen natuurgebied, het wordt ook niet beheerd als een natuurgebied, dus houd aub op met te doen alsof.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 18:27

Gast3289: mijn brug-opmerking was een beetje gechargeerd en ik denk misschien een beetje cru. Ik hoop niet dat de opmerking kwetsend was en wens je vanzelfsprekend een heel fijn leven toe.

Het gaat mij om de stelling die ik in dit topic steeds terug zie: ze hebben het toch goed dus dan is het geen probleem als ze afgemaakt worden.
Ik vind dat een zeer dubieuze stelling en vraag mij af of leven niet meer als kostbaar hoeft te worden beschouwd tegenwoordig.

Edit: Wendy: het is idd off topic. Overigens vind ik de visie van oa SBB en de DB niet ingewikkeld om te begrijpen en ik heb ook normaal verstaanbaar Nederlands met ze gesproken. :)
Laatst bijgewerkt door Nikass op 02-03-16 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 18:30

Paardenvlees heeft nu eenmaal een markt en liever een gezond scharrelpaard dan een ziek plofpaard op het bord.
Ik snap de hysterie nog steeds niet. :+

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 18:49

magda_90 schreef:
Paardenvlees heeft nu eenmaal een markt en liever een gezond scharrelpaard dan een ziek plofpaard op het bord.
Ik snap de hysterie nog steeds niet. :+

Ik zou daar wel een hapje van willen. Free nature is een organisatie die goed voor zijn dieren zorgt, die snappen wat beheren is. Als zij zelf een dier willen laten slachten, heeft niemand daar wat mee van doen en de ophef is echt puur drama om het drama.

minikatje

Re: Eigenaar 'miskleurde' Konikpaarden wijst redding af

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 19:36

@nikass, mijn probleem is meer dat ze alleen deze twee willen redden omdat deze toevallig door hun kleurtje opvallen. Als ze grijs waren geweest had er geen haai naar gekraaid :)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 19:38

JudArthos schreef:
Elmars_Floor schreef:
Kunnen ze misschien nog tig paarden van oostvaardesplassen overnemen.. die hebben het pas slecht.

Deze man denkt tenminste over genoeg eten en welzijn voor de dieren en geen overvloed in het park.
Zou goed en gezond scharrel vlees zijn. De 2 paarden moeten het in de kudde in Spanje ook maar redden inderdaad.

Helemaal mee eens! Hoe sneu dan ook, het is nou eenmaal nodig en ze hebben een goed leven gehad :)

precies.. paardenvlees moet ergens vandaan komen. Eet ik liever vlees dat een goede behandeling heeft gehad dan een met een slecht leven.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:27

minikatje schreef:
@nikass, mijn probleem is meer dat ze alleen deze twee willen redden omdat deze toevallig door hun kleurtje opvallen. Als ze grijs waren geweest had er geen haai naar gekraaid :)

Als dat zo is (ik weet het niet?) zou dat inderdaad niet logisch zijn.

Knert: vlees is geen noodzaak hoor.
Dat het ene slecht is maakt het andere niet automatisch goed.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:30

Elmars_Floor schreef:
Kunnen ze misschien nog tig paarden van oostvaardesplassen overnemen.. die hebben het pas slecht.

Deze man denkt tenminste over genoeg eten en welzijn voor de dieren en geen overvloed in het park.
Zou goed en gezond scharrel vlees zijn. De 2 paarden moeten het in de kudde in Spanje ook maar redden inderdaad.

Nou precies. Het is ook nooit goed. En als er dan toch twee weg moeten, snap ik wel dat dat de paarden met de "verkeerde" kleur zijn. Als dit overbevolkt word en paarden sterven aan te weinig eten, had er ingegrepen gemoeten, en nu word er ingegrepen, is het ook wel heeeeeul zielig. Nee een transport naar Spanje is fijn voor een wild paard..

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 23:15

@Gast3289: Castreren met semi-wilde paarden gaat op dezelfde manier als gedomesticeerde paarden. Die worden allemaal verdoofd. In het geval van de semi-wilde paarden zou je met een verdovingspijltje moeten werken.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 01:19

Anoniem schreef:
Maar de eindkeuze ligt nog altijd bij de eigenaar. In dit geval Free Nature.

Wat is het alternatief bij paarden die in principe niet in mensenhanden zijn geweest?

-Verkopen aan een aantal pennies die ze wel op gaan voeden
-Op het stukje laten staan totdat ze er net zo uit zien als de oude plaatjes die we ook kennen van de OVP met vermagerde dieren omdat er geen eten meer is
-Dan kan je ze gaan bijvoeren, maar zo maak je het cirkeltje alleen maar groter en houdt het probleem dus ook in stand
-Ze naar stichting X doen (ongeacht of dat PiN is of een andere stichting) die, let's face it, vaak afhankelijk zijn van donaties en fondsen en daarnaast vaak hun handen al vol hebben aan de dieren die ze al hebben staan
- castreren, wat een leuk iets is met dieren die in principe niet in mensenhanden zijn geweest
-slachten (evt voor consumptie).

Slachten heeft zo'n nare, zware lading aan het woord hangen, maar als je naar de alternatieven kijkt is slachten als eindstation zo'n naar iets is. Het zou toch fijn zijn als al die eigenaren van oude, afgedankte paarden dat ook zouden doen, in plaats van ze klakkeloos door te schuiven naar een ander.

Om even over het brug-spring-verhaal te reageren; mijn leven is pas net een paar jaar begonnen en begint nu pas enigzins leuk te worden, dus die brug is mij nog een brug te ver. Als het leven lijden wordt is het een ander verhaal en stap ik er graag tussenuit. Dat ik mens ben en die keuze voor mijzelf mag maken ben ik heel blij mee. Dat een paard zichzelf niet van een brug af kan mikken voordat ie uithongert is ruk voor 't paard.
In mijn ogen (let op, dit is mijn persoonlijke visie) is slachten pas zielig als het verkeerd gebeurd. Gelukkig mogen we er vanuit gaan dat de slagerijen die dit dagelijks doen, wel weten hoe ze moeten schieten.

En nogmaals, het is en blijft de keus van de eigenaar. In dit geval dus Free Nature. En om heel eerlijk te zijn vind ik het oprecht jammer dat er niet meer paardeneigenaren zo verantwoordelijk zijn om de dood als eindstation te houden voor hun dier, in plaats van het door te schuiven voor nog een paar centen en om er maar vanaf te zijn.

Als je er uit wilt stappen raad ik je het van een brug springen niet aan trouwens. Het is niet altijd effectief :+ :D

Ik vind het een goede beslissing van Free Nature. Zo houden ze de populatie klein en kun je ook nog bij hun terecht voor echt 'natuur'vlees. Al die kwaliteit van leven stickers of biologische prut waarvan je alsnog niet weet of ze het goed hebben gehad lekker laten staan en gewoon bij Free Nature je rund en paard kopen. Dieren hebben een mooi, misschien kort, maar alsnog mooi, leven gehad. Mooier dan de koe die in de winter op stal staat op roosters, of het varken dat in een lighok zit omdat het anders haar jongen zal pletten etc.. Dit van Free Nature is toch hartstikke mooi gegarandeerd goed leven en niet geleden dierenvlees?

Er moeten hoe dan ook telkens een aantal dieren dood, want ze hebben geen natuurlijke vijanden/jagers die de kudde uitdunt. Het groeit en groeit alleen maar. Er moet een stuk weg, anders krijg je situaties zoals in de Oostvaardersplassen en dat is pas zielig, maar in de media hoor je daar maar weinig over. Dat is geen sensatie. Twee arme paardjes die vanwege een kleurtje worden geslacht is sensatie... Maar ze laten de waarheid achterwege, dat er een groot deel word geslacht om de populatie klein te houden, en niet alleen deze twee, maar dat deze twee bij de slachtersgroep horen omdat hun kleurafwijkingen niet helemaal normaal zijn en je dit niet in het ras door wilt fokken, aangezien het in de 'echte natuur' ook een zwakke kleur zou zijn.

Ze plaatsen trouwens ook vaak genoeg dieren over naar andere plekken in het buitenland, maar er is gewoon niet altijd en overal plek voor die beestjes. In andere natuurplekken is het op den duur ook vol.

Castreren is onzin, Free Nature verdiend aan de verkoop van vlees, en zal echt niet alle dieren gaan castreren. Dag dag inkomsten. Hoe cru het ook is, er moet verdiend worden om al het beheer van de natuurplekken en de dieren te kunnen verzorgen, en de mensen in dienst moeten betaald kunnen worden. Zonder vlees, geen geld, geen organisatie die kan werken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 09:17

ElineS schreef:
Er moeten hoe dan ook telkens een aantal dieren dood, want ze hebben geen natuurlijke vijanden/jagers die de kudde uitdunt. Het groeit en groeit alleen maar. Er moet een stuk weg, anders krijg je situaties zoals in de Oostvaardersplassen en dat is pas zielig,

De grote van een gebied, alsmede de flora en fauna, bepaalt hoeveel en welke dieren er kunnen leven. Dat is in Namibië zo, op Borneo en in de OVP.
Het is een illusie, en nogal arrogant, om te denken dat de natuur zich niet zou kunnen redden zonder de mens.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 09:32

Nikass schreef:
ElineS schreef:
Er moeten hoe dan ook telkens een aantal dieren dood, want ze hebben geen natuurlijke vijanden/jagers die de kudde uitdunt. Het groeit en groeit alleen maar. Er moet een stuk weg, anders krijg je situaties zoals in de Oostvaardersplassen en dat is pas zielig,

De grote van een gebied, alsmede de flora en fauna, bepaalt hoeveel en welke dieren er kunnen leven. Dat is in Namibië zo, op Borneo en in de OVP.
Het is een illusie, en nogal arrogant, om te denken dat de natuur zich niet zou kunnen redden zonder de mens.

Alleen past zich dat niet aan bij verwilderde paarden. Die blijven ook bij nagenoeg geen eten gewoon veulens krijgen.

Dat is in Namibië een probleem en in de OVP is dat een probleem.

(Bij de paarden van Namibië worden er ook paarden tussenuit gehaald om de populatie te controleren.)
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 03-03-16 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 09:35

dees_daan schreef:
Sclimpre schreef:
Als transport te stresserend is voor paarden zullen we best met z'n allen stoppen met wedstrijden te rijden, of alleen wedstrijden binnen een straal van 10km en te voet gaan.

Ga je nou serieus paarden die opgegroeid zijn met mensen vergelijken met paarden/ pony's uit natuurgebieden? Denk dat je zelf ook wel in ziet dat dat niet te vergelijken is.

Dus volgens jou zijn er 2 soorten paarden? Dat is volledig vanuit mensenstandpunt geredeneerd. Een paard is een paard, hoe hij opgegroeid is, is maar een heel dun laagje dat erbovenop gelegd is. Anders hadden we onze paarden toch allang afgeleerd om van vanalles en nog wat te schrikken. Dan zouden ze alleen even gelukkig zijn als in groep. Het blijven kuddedieren.
Het kan best zijn dat als die 2 paarden samen op een vrachtwagen gezet worden dat ze minder stress hebben dan een sportpaard dat alleen in een trailer vervoerd wordt.
Paarden afmaken omdat ze vervoeren te stresserend zou zijn vind ik een héél flauw argument.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 09:41

Natuurlijk past het zich aan, maar dan krijg je wel situaties die niemand graag zal willen zien, zoals in de Oostvaardersplassen. Dus is het voor iedereen 'aangenamer' lijkt me als ze er elke x periode een aantal dieren uithalen en die naar de slacht doen. Voor de beestjes korte pijn en het blijft nog aangenaam voor iedereen.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 09:43

Ik ben blij toe dat ze deze paarden laten slachten, beestjes hebben een prima leven gehad.
En nu dienen ze nog voor de consumptie niks mis mee toch.
Waarom zouden deze beestjes in vredesnaam op transport naar Spanje moeten?
Ik denk dat er in Nederland en Spanje veel meer paardjes een slechter leventje hebben, ga die redden.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 09:44

The_Cat schreef:
Natuurlijk past het zich aan, maar dan krijg je wel situaties die niemand graag zal willen zien, zoals in de Oostvaardersplassen. Dus is het voor iedereen 'aangenamer' lijkt me als ze er elke x periode een aantal dieren uithalen en die naar de slacht doen. Voor de beestjes korte pijn en het blijft nog aangenaam voor iedereen.

ik ben helemaal met je eens.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 09:55

Nikass schreef:
ElineS schreef:

Ik vind dat de mens zich zo min mogelijk met natuur moet bezig houden. Hoe minder geouwehoer, hoe beter...

Maar Nederland is klein en de natuur hier is niet echt vrije natuur, want op veel plekken zitten er hekken omheen. Paarden en ook de runderen, herten etc die ze hebben, kunnen zich dus al niet aanpassen door migratie. Ze zullen dus door blijven vermenigvuldigen tot er te weinig eten is en een groot deel van de honger sterft. In de lente is er weer oké te eten want het aantal is kleiner, huppa, veel veulens! Schattig. Een groot deel gaat in de heeft of winter dood. Elk jaar weer. Verhongeren is een zeer lange en nare dood die ik geen enkel dier wens. Dan maar de kogel er hier en daar doorheen om het te 'beheren'. Daarnaast is het OVP nu grotendeels moeras, want alles is afgekauwd. Het is een kale vlakte zonder je van de wind te kunnen schuilen.

Nieuwe bomen kunnen niet groeien, want als klein plantje is het al hap slik weg. Bomen die er staan zijn dood of aan het rotten, want de herten hebben tot zover ze konden al het barst oogegeten... En er zijn daag tig andere problemen.

Ik heb niet de illusie dat de mens nodig is om de natuur te redden. Tot nu toe maken we meestal meer kapot dan dat er goed word gedaan met ons beheer. Maar zolang er hekken omheen staan, zeker in Nerderland, want het is niet zo groot; spreken we gewoon van een veredelde weiland waar voor gezorgd moet worden.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 10:20

Vreselijk hypocriet van de mensen die nu opeens drama maken omdat er twee paarden met een ander kleurtje zijn, terwijl er blijkbaar al jaren paarden geslacht worden door deze stichting. Als hun doel paarden fokken voor uitzet en scharrelvlees is, is dat hun goed recht, net zoals zij daarbij mogen fokken volgens de rasstandaard en de afwijkende kleuren er dus uithalen. Om deze reden vind ik het al heel logisch dat de eigenaar de paarden niet naar Spanje wil transporteren. En misschien bedoelde hij wel dat het transport ook niet prettig is voor de paarden, voor de mensen die het wel zielig vinden om te slachten maar niet om ze zo'n eind weg te laten brengen.

Verder weten deze paarden weten niet beter dan dat zij net zo'n leven hebben gehad als de echte wilde paarden waar mensen vroeger op jaagden. Alleen hebben mensen nu zo'n hersencapaciteit ontwikkeld dat zij paarden kunnen houden voor hun vlees ipv dat ze er met een speer achteraan moeten rennen. Dus in die zin heel natuurlijk :D En dan is het toch fijn dat deze stichting tegemoetkomt aan de behoeften van het paard ipv het in een hokje vet te mesten, ik zou willen dat al het vlees zo'n behandeling had gehad :j