Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Jennyj01 schreef:Ach als beheer het sleutelwoord zou zijn zouden er niet zulke schrijnende gevallen zijn. De geschiedenis heeft ons allang geleerd dat overal waar de mens zich mee bemoeid het alleen maar minder ipv beter wordt.
Jennyj01 schreef:Wat dacht je van het onderwerp van dit topic? Twee gezonde dieren. Dood omdat ze over zijn. Ik vind dat schrijnend en weinig respect voor het leven tonen. Maar blijkbaar vind het overgrote deel van de paardenliefhebbers het heel gewoon.
Sizzle schreef:Dees_daan, dat van nature schuw is in andere landen waar grote grazers op wandelpaden staan ook niet aan de orde en daar gaat het prima.
In de Jura kun zelfs gewoon over het weiland rijden in sommige gevallen.
Ik zou zelf voor een ras kiezen waar ook gewoon wat meer vraag naar is vanuit commercieel oogpunt. Zoals dat gebeurd met de Camarque paarden bijvoorbeeld.
Jennyj01 schreef:Wat dacht je van het onderwerp van dit topic? Twee gezonde dieren. Dood omdat ze over zijn. Ik vind dat schrijnend en weinig respect voor het leven tonen. Maar blijkbaar vind het overgrote deel van de paardenliefhebbers het heel gewoon.
Jennyj01 schreef:Blijkbaar ben je dus niet in staat om uit te leggen waarom er niet geruind kan worden. Aan de voorkant beheren betekend ook je kudde beheren. Dat kan nl ook door geboorte beperking.
Jennyj01 schreef:Ik dacht dat ze het landschap wilden beheren?
dees_daan schreef:Jennyj01 schreef:Ach als beheer het sleutelwoord zou zijn zouden er niet zulke schrijnende gevallen zijn. De geschiedenis heeft ons allang geleerd dat overal waar de mens zich mee bemoeid het alleen maar minder ipv beter wordt.
Welke schrijnende gevallen?
Ik ben het niet met je eens dat het altijd erger word.
Ik heb zelf gezien hoe een flink stuk landbouwgrond veranderd is in een groot landgoed met veel verschillende bloemen, planten en bomen. Daar leven nu veel verschillende soorten insecten, reptielen en amfibieën (naast de vogels en inheemse zoogdieren die er rondlopen) en dat is echt ontzettend mooi en goed voor de natuur.
Egels en slangen hebben natuurlijke schuilplaatsen, zieke bomen worden ingezaagd en blijven staan zodat de vogels en insecten er gebruik van kunnen maken, en echt overal is over na gedacht..
Landschapsbeheer is echt geen kwestie van een paar dieren op een stuk grond droppen, daar zit op ecologisch gebied veel meer achter.
Jennyj01 schreef:Beetje kort door de bocht reactie. Niemand zegt dat het nooit goed is. Maar gezonde dieren dood maken omdat ze over zijn is vind ik een te radicaal middel.
Citaat:De kudde in dit gebied moet worden uitgedund. Er moeten 2 dieren worden uit.
Dan wordt er eerst gekeken naar oude dieren, zwakke dieren, dieren die te agressief zijn, behoud van verschillende lijnen (om inteelt te voorkomen)
Wanneer daar allemaal niet op geselecteerd kan worden (er zijn geen oude, zwakke of agressieve dieren en sowieso een goede spreiding van lijnen) dan pas wordt er naar kleur gekeken. (Als er niet op kleur geselecteerd kon worden zou er gewoon random twee dieren gekozen worden).
Meld dit bericht
Marije_jiplover schreef:Ga eens op de paardenmarkten kijken.
Daar gaan vrachtwagens vol (shet)veulens en jaarlingen, gezond en wel, op transport naar een slachthuis omdat ze 'over' zijn.
anjali schreef:Dit is toch een forum van paardenliefhebbers. Daarom vind ik het shockerend dat er zo harteloos wordt gesproken over het doden van paarden.Dat omstanders die zelf waarschijnlijk niet in de paardenwereld zitten er nog meer medegevoel mee hebben.