Onrust over slachten Konikpaarden Landtong Rozenburg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Naskapower

Re: Onrust over slachten Konikpaarden Landtong Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 21:34

In de veehouderij worden gezonde dieren dood gemaakt omdat ze opgegeten gaan worden. Deze dieren worden ook opgegeten. Het is niet alsof er iets verspild wordt. En eerlijk gezegd, dit paardenvlees zou ik wel willen eten. Dieren hebben een goed leven gehad.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 21:38

Veehouderij is toch geen natuur organisatie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 21:55

Jennyj01 schreef:
Ach als beheer het sleutelwoord zou zijn zouden er niet zulke schrijnende gevallen zijn. De geschiedenis heeft ons allang geleerd dat overal waar de mens zich mee bemoeid het alleen maar minder ipv beter wordt.

Welke schrijnende gevallen?
Ik ben het niet met je eens dat het altijd erger word.
Ik heb zelf gezien hoe een flink stuk landbouwgrond veranderd is in een groot landgoed met veel verschillende bloemen, planten en bomen. Daar leven nu veel verschillende soorten insecten, reptielen en amfibieën (naast de vogels en inheemse zoogdieren die er rondlopen) en dat is echt ontzettend mooi en goed voor de natuur.
Egels en slangen hebben natuurlijke schuilplaatsen, zieke bomen worden ingezaagd en blijven staan zodat de vogels en insecten er gebruik van kunnen maken, en echt overal is over na gedacht..
Landschapsbeheer is echt geen kwestie van een paar dieren op een stuk grond droppen, daar zit op ecologisch gebied veel meer achter.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 22:00

Wat dacht je van het onderwerp van dit topic? Twee gezonde dieren. Dood omdat ze over zijn. Ik vind dat schrijnend en weinig respect voor het leven tonen. Maar blijkbaar vind het overgrote deel van de paardenliefhebbers het heel gewoon.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 22:07

Verschil van mening, ik vind het van veel respect voor (kwaliteit van) leven getuigen dat die beesten daar een mooi leven hebben en dan geschoten worden ipv aan stress onderworpen door handel.

Langste zin ever :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 22:10

Jennyj01 schreef:
Wat dacht je van het onderwerp van dit topic? Twee gezonde dieren. Dood omdat ze over zijn. Ik vind dat schrijnend en weinig respect voor het leven tonen. Maar blijkbaar vind het overgrote deel van de paardenliefhebbers het heel gewoon.

Onder schrijnend versta ik dieren die echt lijden.. Deze dieren lijden niet, natuurlijk is het sneu en zonde maar het is nodig om de kudde gezond te houden.

Opfok met 'gewone' paarden is geen optie want de dieren moeten van nature schuw zijn en geen mensen benaderen, dan kan je in gebieden waar mensen wandelen namelijk flinke problemen verwachten. Het moeten ook sterke en sobere paarden zijn want ze moeten het in principe kunnen doen met wat er is.
Veulens horen er bij om de kudde gezond te houden.
Te veel dieren op een stuk grond is geen optie want dan verhongeren ze.
Alles verkopen als 'knuffelpony' gaat ook niet werken want daar is geen vraag naar.
Landschapsbeheer is nodig om het gebied gezond te houden en geschikt te houden voor bijvoorbeeld vogels en andere dieren en bloemen/planten.

Ik zie dus geen andere goede optie.
Ik laat het hier verder ook bij want je staat niet open voor de redenen en vind dat alles slechter word terwijl deze manier van landschapsbeheer er juist voor zorgt dat er zo zoveel mogelijk beschermd blijft wat de natuur betreft. Een groot deel van de natuur is juist hersteld op deze manier, jammer dat je dat niet in wil zien,

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 22:19

Is natuurlijk gewoon onzin. Hoezo kun je de hengsten niet ruinen? Het beheer traject aan de voorkant beheren? Een kudde kan zichzelf op die manier jaren in stand houden. Mocht het dan zo zijn dat er uiteindelijk te weinig zijn. Dan zijn er misschien wel weer in ander gebieden paarden over. Of je laat er een seizoen een hengst bij lopen. Kun je weer jaren vooruit.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 22:27

Dees_daan, dat van nature schuw is in andere landen waar grote grazers op wandelpaden staan ook niet aan de orde en daar gaat het prima.
In de Jura kun zelfs gewoon over het weiland rijden in sommige gevallen.
Ik zou zelf voor een ras kiezen waar ook gewoon wat meer vraag naar is vanuit commercieel oogpunt. Zoals dat gebeurd met de Camarque paarden bijvoorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 22:38

Sizzle schreef:
Dees_daan, dat van nature schuw is in andere landen waar grote grazers op wandelpaden staan ook niet aan de orde en daar gaat het prima.
In de Jura kun zelfs gewoon over het weiland rijden in sommige gevallen.
Ik zou zelf voor een ras kiezen waar ook gewoon wat meer vraag naar is vanuit commercieel oogpunt. Zoals dat gebeurd met de Camarque paarden bijvoorbeeld.

Er zijn in het verleden problemen geweest omdat de paarden niet schuw genoeg waren.
Mensen lopen door het gebied met brood of ander lekkers in een zakje voor de paarden en vervolgens loopt er iemand met een plastic zakje zonder lekkers door het gebied en ze worden opdringerig omdat ze niks krijgen.. Dat is gebeurd en daarom hebben ze bij het geval waar ik mijn info weg heb voor exmoorpony's gekozen, juist om dat soort dingen te voorkomen. Niet iedereen vind paarden leuk en sommige mensen vinden ze doodeng, als de pony's uit de buurt blijven is er voor niemand een probleem.

Het beheertraject aan de voorkant beheren, dus verder in het gebied niets doen? Dat is geen optie, als er niet gegraasd word veranderd het gebied ten nadele van de overige dieren/bloemen/planten en zal de natuur er echt niet beter op worden.
Ik zou zeggen lees je eens in over landschapsbeheer en de voordelen hiervan. Als je er echt voor open staat wil ik je best een link pb-en waarin je kan zien wat voor verandering het kan geven en hoe een gebied kan veranderen/herstellen maar volgens mij hou je je vooral vast aan die 2 pony's die (helaas) geslacht worden en wil je de rest niet zien.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 22:53

Blijkbaar ben je dus niet in staat om uit te leggen waarom er niet geruind kan worden. Aan de voorkant beheren betekend ook je kudde beheren. Dat kan nl ook door geboorte beperking.
Laatst bijgewerkt door Jennyj01 op 25-02-16 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 22:53

Jennyj01 schreef:

Als ik teveel kippen heb, gaan degene die niet rastypisch/lelijk zijn het eerste in de pan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 22:54

Jennyj01 schreef:
Blijkbaar ben je dus niet in staat om uit te leggen waarom er niet geruind kan worden. Aan de voorkant beheren betekend ook je kudde beheren. Dat kan nl ook door geboorte beperking.

Ze willen een zo goed mogelijk/raszuiver konik fokken;
Dat gaat moeilijk met geboorte beperking.

Daarnaast worden de merries heel snel bevangen als ze niet dragend zijn.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 22:56

Ik dacht dat ze het landschap wilden beheren?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 23:00

Jennyj01 schreef:
Ik dacht dat ze het landschap wilden beheren?

Ook; daarnaast speciale geschikte dieren fokken, die ook gebruikt worden voor vlees (vooral de diverse soorten runderen).

Staat allemaal op de site.
http://www.freenature.nl/free/p000000/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 23:26

dees_daan schreef:
Jennyj01 schreef:
Ach als beheer het sleutelwoord zou zijn zouden er niet zulke schrijnende gevallen zijn. De geschiedenis heeft ons allang geleerd dat overal waar de mens zich mee bemoeid het alleen maar minder ipv beter wordt.

Welke schrijnende gevallen?
Ik ben het niet met je eens dat het altijd erger word.
Ik heb zelf gezien hoe een flink stuk landbouwgrond veranderd is in een groot landgoed met veel verschillende bloemen, planten en bomen. Daar leven nu veel verschillende soorten insecten, reptielen en amfibieën (naast de vogels en inheemse zoogdieren die er rondlopen) en dat is echt ontzettend mooi en goed voor de natuur.
Egels en slangen hebben natuurlijke schuilplaatsen, zieke bomen worden ingezaagd en blijven staan zodat de vogels en insecten er gebruik van kunnen maken, en echt overal is over na gedacht..
Landschapsbeheer is echt geen kwestie van een paar dieren op een stuk grond droppen, daar zit op ecologisch gebied veel meer achter.

Echt, geloof jij nu echt dat natuurorganisaties de natuur beter maken? Ga maar eens praten met de mensen in Averbode en Herselt, of zoek naar de filmpjes "natuurpunt, niet goed bezig) van De Merode voor iedereen. Laat een veld liggen, zonder er iets aan te doen en d natuur neemt zelf terug de plaats in.

Al die natuurorganisaties richten hun domeinen gewoon in volgens hun eigen fantasietje en het moet worden zoals zij het willen. In mijn omgeving wilden ze destijds de natuur zoals die 500 jaar geleden was, waarbij ze schromelijk vergeten dat de grote vlakten heide er destijds waren omdat alles, behalve de heide, door schapen opgevreten werd. Na 3 jaar groeit er trouwens nog nergens heide en is het ooit zo prachtige bos en lege en kale vlakte.

En als je de natuur wil nabootsen, dan zet je geen dieren op een domein dat niet hun natuurlijke habitat is. Paarden kunnen niet tegen te rijk gras, zet daar dan geen paarden maar grazers die er tegen kunnen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 08:07

Jennyj01 schreef:
Beetje kort door de bocht reactie. Niemand zegt dat het nooit goed is. Maar gezonde dieren dood maken omdat ze over zijn is vind ik een te radicaal middel.

Ik ben het eens met jenny er zijn zat gewone paarden over, en die worden ook niet allemaal geslacht en ik ben er zelf van overtuigd dat ze wel leuke mensvriendelijke pony's kunnen worden, waar de nadruk op samenwerking moet komen te liggen want dwingen zal niet positief uitwerken!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 08:16

Ga eens op de paardenmarkten kijken.
Daar gaan vrachtwagens vol (shet)veulens en jaarlingen, gezond en wel, op transport naar een slachthuis omdat ze 'over' zijn.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 08:21

Ik vind apart dat een paard met een kol en een vos ujt de kudde geslacht worden,want stel ze planten zich voort.nou deze 2 zijn ontstaan door de vader en een van de moeder dieren,wil je deze kleur niet meer moet je daar gaan kijken.ik heb niks tegen slachten,maar vind wel belachelijk als dit goede gezonde paardjes zijn ze geen kans hebben door de kleur.ik zou eerder de zwake of slecht gebouwde selecteren voor de slacht.een gezond pardje heeft vind ik wel een kans nodig.en zeker kunnen ze goede rij pony,s worden.zoveel parden met mankementen slacht die.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 08:30

Citaat:
De kudde in dit gebied moet worden uitgedund. Er moeten 2 dieren worden uit.
Dan wordt er eerst gekeken naar oude dieren, zwakke dieren, dieren die te agressief zijn, behoud van verschillende lijnen (om inteelt te voorkomen)
Wanneer daar allemaal niet op geselecteerd kan worden (er zijn geen oude, zwakke of agressieve dieren en sowieso een goede spreiding van lijnen) dan pas wordt er naar kleur gekeken. (Als er niet op kleur geselecteerd kon worden zou er gewoon random twee dieren gekozen worden).
Meld dit bericht

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 08:58

Wat een hypocriete reacties. Bij de Oostvaarderse Plassen wordt luidkeels geroepen dat er ingegrepen moet worden, nu wordt een gebied goed beheert is het weer niet goed. 8)7

Ik snap de commotie totaal niet, ze willen raszuivere paarden uitzetten dus dan moet je selecteren. En geef mij maar zo'n stuk paardenvlees, eerlijker kun je het niet krijgen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 14:13

Marije_jiplover schreef:
Ga eens op de paardenmarkten kijken.
Daar gaan vrachtwagens vol (shet)veulens en jaarlingen, gezond en wel, op transport naar een slachthuis omdat ze 'over' zijn.

Ik vind apart dat een paard met een kol en een vos ujt de kudde geslacht worden,want stel ze planten zich voort.nou deze 2 zijn ontstaan door de vader en een van de moeder dieren,wil je deze kleur niet meer moet je daar gaan kijken.ik heb niks tegen slachten,maar vind wel belachelijk als dit goede gezonde paardjes zijn ze geen kans hebben door de kleur.ik zou eerder de zwake of slecht gebouwde selecteren voor de slacht.een gezond pardje heeft vind ik wel een kans nodig.en zeker kunnen ze goede rij pony,s worden.zoveel paarden met mankementen slacht die.quote

Ja maar er worden er ook genoeg wel verkocht! dat wilde ik benadrukken.
En zelfs voor deze pony's waren mensen berijd deze te kopen, dus ook in dit geval was dat het punt niet. Het is dan toch gewoon jammer dat ze dan wel geslacht worden als het geen noodzaak is!

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 22:02

anjali schreef:
Dit is toch een forum van paardenliefhebbers. Daarom vind ik het shockerend dat er zo harteloos wordt gesproken over het doden van paarden.Dat omstanders die zelf waarschijnlijk niet in de paardenwereld zitten er nog meer medegevoel mee hebben.

Misschien vond je mijn reactie wel harteloos, maar mijn mening in deze is gevormd door de realiteit zoals die hier nu eenmaal is. En dan valt mijn keus op de beste van de kwaden..
Als er voor zo'n dier geen ander adres wordt gevonden waar het gelukkig kan zijn als ze hem/haar niet zelf zouden kunnen houden, dan lijkt de dood mij de beste optie. Ik weet niet of je ooit in de ogen van een wild dier hebt gekeken wat niet meer in vrijheid kan leven?

Wat mij betreft zouden ze daar helemaal geen ras moeten fokken; nog meer paarden erbij. Al die paarden die nu van markt naar markt gesleept worden en uiteindelijk op transport naar het buitenland gaan voor de slacht, die paarden zouden ze daar wat mij betreft op moeten vangen en de kans geven om te kunnen zijn wat ze zijn; paard.

maflingerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 18:33

Pantykous schreef:
Ik snap niet waarom dat slachten zo erg is. Beestjes hebben toch een mooi leven gehad, waarom moet je ze dan nog eens aan de stress van opvoeden etc onderwerpen. Dood gaan is niet perse erg hoor. :)

ja dat is wel zo :)