Fokmerrie van Dressuurstal van Baalen zwaar mishandeld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Re: Fokmerrie van Dressuurstal van Baalen zwaar mishandeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 11:28

Ik zal ook nooit kunnen begrijpen dat een paard zich zo laat beschadigen. Zo´n sterk dier!
Ik had vorig jaar nog een merrie die haar achterbeen niet eens wilde geven want dan sloeg ze je het licht uit de ogen. Maar zich dan wel aan gort laten snijden???

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 11:32

Mijn merrie werd voor mijn ogen gegrepen door een ruintje. Draaide met haar achterhand naar hem toe en hap deed het ruintje. Vulva lag open, lelijke wond. Als ik er al naar keek sloeg ze het licht uit je ogen. Wat Greven zegt vind ik erg aannemelijk omdat ik het zelf mee gemaakt heb.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 11:32

Ja maar als het waar is en paarden gedrogeerd worden.. bedoel dan kan t paard zich ook niet echt verzetten lijkt me

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 11:38

Denk dat in bepaalde gevallen Greve gelijk kan hebben, maar zeer zeker niet in alle gevallen. Denk daarbij aan die merrie die via haar vulva doorboord is met tak? Zo maar spontaan aan komen waaien zeker. En waarom hoorde je hier niets over tich jaar geleden? Als paarden onderling elkaar dit aan doen, dan is dat ineens iets van de laatste jaren? Lijkt me sterk.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 11:39

Mioux schreef:
Ja maar als het waar is en paarden gedrogeerd worden.. bedoel dan kan t paard zich ook niet echt verzetten lijkt me

Ik las zojuist op FB dat een mishandelde merrie idd eerst gedrogeerd was dmv iets door het voer te doen. Het leek me al onmogelijk om de mishandelingen bij een niet gedrogeerd paard te doen. Dan hadden we toch al op zijn minst een aantal flink toegetakelde randdebielen moeten hebben gehad op de SEH.

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 11:40

aslo schreef:
Denk dat in bepaalde gevallen Greve gelijk kan hebben, maar zeer zeker niet in alle gevallen. Denk daarbij aan die merrie die via haar vulva doorboord is met tak? Zo maar spontaan aan komen waaien zeker. En waarom hoorde je hier niets over tich jaar geleden? Als paarden onderling elkaar dit aan doen, dan is dat ineens iets van de laatste jaren? Lijkt me sterk.

Ik denk met name omdat er tig jaar geleden nog geen facebook/twitter e.d. was.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 11:47

Ik mag toch hopen dat iedere DA nu standaard bij dergelijke verwondingen even een buisje bloed neemt voor onderzoek.
Meten=weten
Anno 2016 is het te gek voor woorden als je moet raden of het dier wel of niet gesedeerd was.

Ik snap de reactie van Greve wel, paarden doen echt de meest bizarre dingen maar ontkennen dat er ook gekken rondlopen gaat dan weer veel te ver.
Wel wordt tegenwoordig al snel beul geroepen terwijl daar nog geen aanwijzingen voor zijn.
Grote verwondingen komen nu direct in het nieuws die vroeger gewoon enkel bij de DA op tafel kwamen.
Een paard van de manege van mijn nichtje (30 jaar geleden) is ooit met opengereten buik (darmen eruit) gevonden in het weiland. Nu zou daar gelijk de media opgesprongen zijn.
Echter had dit paard het zelf veroorzaakt door ergens overheen te springen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 11:54

Mioux schreef:

Moet je mijn ruin zien als de tandarts erbij is. Bijna dubbel gesedeerd en nog dwarsliggen. Tandarts is klaar en mijn paard kan zich amper staande houden. Eea zal afhankelijk zijn van de mate en soort sedering.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 11:58

Mioux schreef:
Daarom geloof ook weinig van dit stukje.

Als ik de fotos zag, stond de merrie alleen? Kan me niet voorstellen dat dus een ander paard er even in springt, schopt, zij scheurt door spagaat, en weer weg springt?

Er is heel veel bewezen dat er wel degelijk een wapen gebruikt is bij merries in andere gevallen, dus vind dit beetje dom uit de hoek komen, lijkt wel of die ze naam in de media wilt hebben.

De merrie stond in een grote loopstal, hoeveel paarden er bij elkaar stonden is niet duidelijk.
Dit is een DA en een collega die zijn verhaal in een publicatie bevstigd.
Hij geeft duidelijk aan dat dit niet het gevolg van een mes is en waarom.

Ik vind het knap dat mensen bij hoog en laag blijven volhouden dat het altijd een dierenbeul is.
Is het dan makkelijker te accepteren dat er ongelukken gebeuren?

Iedere onbekende bij een paardenstal is op eens een dierenbeul die loert op een kans.
Ieder mes wat gevonden een moordwapen, er wordt collectief opgeroepen voor een petitie die een dubbele agenda heeft.

Ik kan niet beoordelen wat daar precies is voorgevallen, wat DA Greeven zegt kan ik begrijpen.

Jannepauli schreef:
Natuurlijk kan het zijn dat een aantal gevallen door andere oorzaken ontstaan zijn en op basis van de huidige onrust verkeerd geïnterpreteerd zijn. Maar niet allemaal. En een argument dat de 'huid zo dun is' dat een merrie zoals bij Van Baalen bijna compleet uitelkaar spat.. nee. Als het een bijna-normale zaak zou zijn dat merries zo specifiek verwond kunnen geraken, dan hadden we dat in de opleiding ooit wel eens tegengekomen c.a. geleerd.
Het is duidelijk dat Greve niet veel kennis heeft van het criminele circuit en niet thuis is in forensisch onderzoek.
Fijn voor hem natuurlijk maar dan heeft een 'mening ook weinig waarde.
Met zo'n uitspraak had hij de advocaat van de 'Beul van Twente' kunnen worden - die is gepakt, berecht en veroordeeld - ondanks dat Greve vindt dat 'het niet kan'..

Hieruit mag ik concluderen dat Jannepauli die kennis wel heeft?
En ook de kennis van het criminele circuit, hoe kom je daar aan vraag ik me dan af?
Ik vind het belagelijke argumenten om jouw mening over dit geval te ondersteunen.
Greve heeft nergens gezegd forensich expert te zijn, ook heeft hij geen mening over de andere zaak gegeven. ik ben benieuwd naar de link waar hij zich uit over de andere zaak. Anders mag iets zorgvuldiger zijn in je commentaar.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 12:06

@BMHP heb niet gezegd exact dat er bij deze merrie van t topic geen mens aan te pas is gekomen, heb het over algemeen. Aangezien er meerdere gevallen waren waar wapens/gebruikersvoorwerpen gevonden zijn met bloed. Je kan me dus niet wijsmaken dat er bij alle merries, ook toeval?, geen mens aan te pas is gekomen maar dus allemaal door andere dieren aangedaan is?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 12:17

BMHP schreef:
[Hieruit mag ik concluderen dat Jannepauli die kennis wel heeft?
En ook de kennis van het criminele circuit, hoe kom je daar aan vraag ik me dan af?
Ik vind het belagelijke argumenten om jouw mening over dit geval te ondersteunen.
Greve heeft nergens gezegd forensich expert te zijn, ook heeft hij geen mening over de andere zaak gegeven. ik ben benieuwd naar de link waar hij zich uit over de andere zaak. Anders mag iets zorgvuldiger zijn in je commentaar.

Maar dan misschien beginnen met iets zorgvuldiger te lezen? Ik beweer niet dat Greve zegt dat hij een forensisch expert is, noch dat hij zich uit over de Beul van Twente-zaak. En oh ja, "belagelijk" schrijf je zo: belachelijk. :)

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 12:22

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 12:23

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 12:24

solly, lees niet alles bij.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 12:27

Weet ik ook niet precies, maar het is iets om over na te denken.
Wel heb ik mij steeds afgevraagd hoe het toch kwam dat paarden zoiets toelaten. Maar ik neem aan dat bij zo'n geval als dit het bloed wordt onderzocht of er enige verdoving is toegediend.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 12:30

Ik begreep van sommige meldingen en rechtstreeks gevraagd via bokt waar bij het ook bij iemand gebeurd was, dat dit niet gebeurd is... niet standaard. Dus of dat tegenwoordig wel gedaan word echt geen idee, en weet ook niet hoelang de stoffen dan nog in t lichaam en bloed te vinden zijn

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 12:37

Zonder een gedegen bloedonderzoek blijft het wel een beetje gissen natuurlijk. Maar het verhaal van dhr. Greve is best geloofwaardig, in dit geval.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 12:41

Jannepauli schreef:
BMHP schreef:
[Hieruit mag ik concluderen dat Jannepauli die kennis wel heeft?

Maar dan misschien beginnen met iets zorgvuldiger te lezen? Ik beweer niet dat Greve zegt dat hij een forensisch expert is, noch dat hij zich uit over de Beul van Twente-zaak. En oh ja, "belagelijk" schrijf je zo: belachelijk. :)

Volgens Greve bestaat de paardenbeul niet, er even vanuit gaande dat hij goed gequoteerd is. Ik concludeer daaruit dat dus in alle andere gevallen er geen beul aan te pas is gekomen. Indien hij dit vindt dan ben ik een andere mening toe gedaan.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 12:46

Is er dan al 1 geval bekend waarbij 100 % zeker was dat een persoon dit had toegebracht ?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 12:51

Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 03-02-16 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 12:52

Art_Ificious schreef:
ja het veulen dat met een bijl in het been gekapt werd.
Lijkt me toch sowieso door een mens aangebracht.

lijkt me inderdaad niet door een paardengenootje gedaan _O-

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 12:55

Tja wanneer is het 100% ? bij mijn merrie is duidelijk een snede te zien,die niet goed gelukt is.
Weinig bloed daarom en schijnbaar is de plek waar hij wilde snijden verstoord door het paard.Je ziet een klein snijplekje en daaronder een grote snede.Hij is dus uit geschoten met zijn [Stanley]mes.
Snede was zonder rafelranden.Voor mij 100% duidelijk dat het door een mens gedaan was.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 12:56

daarom vind ik de mening hierboven van dat stukje ook niet correct. Er zijn ook veel gevallen bewezen dat het met een mes of dergelijke is gedaan. Zolang paarden niet de kunst hebben elkaar te snijden met een mes (ook lastig met die hoeven en kwa mond te weinig kracht lijkt me om die vast te houden en te snijden) blijft t bij mij nog steeds dat in die gevallen een mens bezig geweest is.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 12:57

De merrie met een tak (stok) in haar vulva, paard waarvan ook de oren waren afgesneden en ogen uitgestoken. Ja, wordt allemaal gedaan door soortgenoten, tsss

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 13:10

Ikdenk dat er veel jaloezie/ concurrentje pesten nu ineens aanzien wordt als "de paardenbeul" en dat er idd veel rare ongelukjes eveneens aan de paardenbeul toegeschreven worden. Het is een mooie paraplu geworden om alles onder te steken. Er lopen zeker gekken rond maar de huidige hype is imo sterk overdreven...