Paard slaat op hol na schot van jager

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 13:19

8nnemiek schreef:
Jinks schreef:
Ik heb de vergunning voor ons stuk gelijk ingetrokken. Ze mogen nu niet meer binnen een straal van een kilometer jagen. Heb er nu dus ook geen last meer van.

Zelfs als de buurman het toestaat mag het niet meer binnen een bepaalde afstand van mijn terrein.

Dat is wel interessant. Kun je echt aangeven dat jagers niet binnen een bepaalde afstand rond je terrein mogen komen?

Ik heb het niet zelf aangegeven. De regeling hier was officieel zo. Ben er erg blij mee. Als we veel last van konijnen hebben, maak ik een afspraak met de proffesioneler jagers en zij komen dan vallen zetten waarna de konijnen worden uitgezet in een jachtgebied.

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 15:46

helaas de politie doet er niet veel mee.....als je belt dan hebben ze geen wagen tot hun beschikking. Er heerst hier veel onvrede over de lust jacht....Vanochtend zi een jager nog tegen mijn dochter "maar goed dat je je hond aan de lijn hebt"het is een gebied buiten de bb kom waar heel veel mensen met hun honden lopen..los..want dat mag daar ..er zijn veel ,heel veel misstanden

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 16:01

Hier liepen zojuist ook weer een stuk of 15 helden door het veld..
Uiteraard helemaal niks gevonden, want hier hebben ze de afgelopen jaren alles tot op het laatste konijn afgeschoten _-:( Ze waren dan ook binnen 5 minuten weer weg..

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 17:17

Ik heb inmiddels (had het al niet, maar tegenwoordig helemáál niet meer) niks meer op met "het jagersgilde", er lopen mij teveel cowboys tussen, waarbij ik me overigens kan voorstellen dat "echte" jagers met juiste beheers-bedoelingen, daar ook kotsmisselijk van worden Zij bezorgen het hele "jagersimago" een bar slechte dienst. Ik ben ze SPUUGZAT.

Heb in 10 jaar tijd hier in de Drentse Veenkolonieen te veel hufterigheid en lol-geknal gezien en meegemaakt. Knallen je om de kop als je te paard zit, beheersjacht is de laatste fazant in de wijde omtrek afknallen, het heet dan zeker verantwoord om op 10 meter achter de koeienstallen, in de richting van die stallen naar de laatste patrijs te zoeken (met honden) en dan in de richting van die stallen een beetje lukraak te gaan schieten (was gelukkig mis), tot er een kwaaie boer naar ze toe komt, in een natuurgebiedje waar dagelijks honden en kinderen lopen op uitgerekend zaterdagochtend in camouflagekleding met zwarte geweren met een loop zo dik als Sylvester Stallone in Rambo een beetje lukraak te gaan rondknallen, op wat?!? er is hier al niks meer over. De overduidelijk NIET wilde wit met rood gevlekte halfjarige poes van de kinderen van de buren aan te schieten, pootje kon geamputeerd, vlak over de koppen van de altijd dag en nacht buiten lopende drachtige Dexter koeien van de overburen te schieten (Dexters werpen vaak 'swinters en VERwerpen dus ook in de winter), de zwanen in het kanaal tussen hier en KielWindeweer op de korrel proberen te nemen onder luid gelach (geweldig dat ze dan in paniek wegvliegen met hun grijsbruine kroost van vorig jaar he?). Buizerdnesten uit de bomen knallen, leuk he?
Wat zijn dat eigenlijk voor zwakzinnigen?
Er op aanspreken? Ach man al zo vaak gedaan, ik ben er helemaal klaar mee.
Als je er wat van zegt dreigen ze je hond op de korrel te nemen.
Nou ik heb een paar keer mijn Dobermanns lekker los gelaten terwijl ze daar bezig waren (want daar waren ze bang van, en hun honden ook), zodat ze op zouden sodemieteren (deden ze ook, waren vooral bang dat mijn honden hun jachthonden wat aan zouden doen, wat ze natuurlijk helemaal niet doen, ik wilde gewoon dat ze weggingen, wat ook gebeurde).

Ik heb een enórme hekel aan ze. Ik loop met mijn AANGELIJNDE Dobers heel vaak buiten, en de keren dát ik eens iets van wild zie wordt minder en minder.
Hier hoeft niet beheerd te worden.
Het wordt dan zo hypocriet beheren genoemd, maar het gaat om begéren.

Er zullen best verantwoorde beheersjagers zijn (die hebben in deze omgeving in elk geval niets te zoeken), merkwaardig dat ik die na 13 jaar op deze stek dan NOG NOOIT ben tegengekomen, en alleen maar aso's ben tegengekomen die zich aan geen enkele zogezegde (of zogenaamde) jagers-regel houden.

Ik moet ze niet. Ze schieten de waterhoentjes in het ven nog af.

Melden? Politie zegt alleen "Moet je bij de landbeheerder zijn, ze zullen wel een vergunning hebben"
Als je het ze zelf vraagt krijg je : Waar bemoei jij je mee?

Nee, geweldige jongens hoor, die "jagers".

Ik geloof niet meer in die vergoelijkende mooi weer sprookjes.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 17:29

Hier in Frankrijk is jagen gewoon heel normaal. Het wordt graag en veel gedaan. Ook is het volledig geaccepteerd. Zelf loop ik met kijker veel rond om wilde dieren te observeren. Dus ben niet zo kapot van de jagers die mijn "vriendjes" liever schieten. Voelde vorige week nog plaatsvervangende schaamte voor het wezen "mens" toen drie reeën vriendjes volledig over de mik vlak voor me de weg overstaken (ik liep daar met mijn kijker en was al omgedraaid vanwege het jagersgeweld). Zo over de mik dat ze me niet eens zagen.
Maar eerlijk is eerlijk, de jagers zijn altijd buitengewoon vriendelijk voor ons en we houden zoveel mogelijk rekening met elkaar. Wij gaan in het weekend als er gejaagd wordt in principe niet rijden (of wandelen) want de paarden houden er niet van. Maar als de jagers en wij elkaar per ongeluk treffen dan houden ze erg veel rekening met ons en wij gaan ze ook zoveel mogelijk uit de weg. Een keer toen ze me bezig zagen om de paarden tot rust te krijgen in de paddock, de honden en het drijven (lees geroep en gegil) waren gewoon te dicht bij, zagen we dat de jagers elkaar riepen en omdraaiden. Ook zo toen we ze een keer tegen kwamen en we gelijk om wilde draaien stopte de voorste wagen om te vertellen dat de jagers een plekje elders zouden zoeken.
Ik denk dat dit de houding is die we met elkaar moeten hebben.
Gelukkig zijn in NL niet alle jagers hufterig, zoals we hier ook kunnen lezen van mensen die er meer verstand van hebben.
Wij passen hier toe, leven en laten leven. De jagers zijn hier gewoon en door rekening met elkaar te houden is het goed te doen. Wel valt me op dat hier op het platteland in Frankrijk veel meer rekening wordt gehouden met de paarden en elkaar dan in NL. Dus ik geloof wel dat de spreekwoordelijke hufterigheid in Nl wat groter is.
Wat een naar verhaal van dat kalf trouwens en het op hol geslaagde paard. Zoiets is gewoon niet nodig.

terpentijn

Re: Paard slaat op hol na schot van jager

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 17:35

Zo'n fatsoenlijke houding heb ik in geen 13 jaar hier meegemaakt, integendeel.

Uiteraard hou ik het voor goed mogelijk dat diegenen die ik tot nog toe ben tegengekomen idd. niet bij een jagersvereniging aangesloten "wildschieters" waren, maar ik zou dan toch in al die jaren wel es 1 fatsoenlijk iemand tegengekomen moeten zijn?
Graag zelfs, want ik neem niet aan dat DIE blij zijn met het imago dat door deze wildknallers over het héle jagersgilde wordt uitgestort, en zoals je in dit topic kunt lezen zijn er toch wel erg véél ervaringen met dit soort cowboys.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 17:41

funnyhorses schreef:
Ik vind dat hele jagen niet kunnen!! :n
Laat het aan de profs over die weten wat ze doen en enkel jagen als het echt noodzakelijk is.

Alleen profs mogen jagen. Want die zijn op de hoogte van de regels. Neemt niet weg dat er zich ook onder jagers lui bevinden die maling hebben aan regels.

En dat is heel heel dom.
Want de jacht staat in Nederland onder druk van de sociale media. Men is in het algemeen tegen de jacht en dan moet je niet van die stomme fratsen uit gaan halen als jager, want daar maak je het er niet beter op. Je kunt je beter gewoon aan de regels houden en correct met de natuur en de omgeving om gaan.

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 17:57

Ik schrik van alle verhalen hier en vind het erg triest. Jammer dat een stel debielen het verpesten...
Voorbeeld: hier werd laatst, in opdracht van, op de vos gejaagd. Vos niet gezien en ondanks 5 jagers, 3 honden, een hele middag tijd en genoeg ander overvliegend wild dus met helemaal niks naar huis gekomen... En zo hoort het

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 20:11

Wat zijn mensen toch naief.
Ze horen wat geknal en denke dan: o ja het jachtseizoen. Het zal wel goed zijn. Is vast verantwoord.
En gaan naar de super om een (zogenaamd, konijnen of hertenbiefstukje te kopen, wat het ook helemaal niet is, het is van alles, maar niet dát anders was het niet zo goedkoop he?)

Nou wil ik niemand z'n kerst verpesten (kan ik ook niet, de meesten interesseert het geen bal wat ik hier neerzet), maar mensen, wat een DOM kuddegedrag om alles maar voor zoete koek aan te nemen.

Waarom wordt men jager? Omdat je het leuk vindt om ergens op te schieten. Om wat voor reden dan ook, je hebt e wat mee, met dat schieten (anders deed je het niet). Uit wildbeheers-neigingen?
Nee hoor, uit schietneigingen.

Als er een jager in Nederland is die mij eens wil laten zien waar het nou eigenlijk volgens het zo geroemde Jagersgilde over gaat, en mij op jacht wil meenemen, dan graag. Misschien dat ik er dan ook iets van ga begrijpen.

Vooralsnog heb ik uitsluitend doodschieters voorbij zien komen, (of de restanten daarvan de andere dag aangetroffen, houtsnip (mag helemaal niet) diverse eenden, een ooievaar, allemaal voor lijk in en droge greppel om later opgehaald te worden zeker?

Ik heb er maar 1 woord voor: BAH. Heb je niks beter te doen?
Ik schrijjf dit nu hier, maar heb er ook wel eens een stuk over geschreven in het regionaaltje voor hier in de buurt. Andere dag werd huisgenoot bedreigend er over aangesproken "dat zoiets niet kon"...
Nou ik vind ook "dat zoiets niet kan".

Zolang men zo heimelijk blijft doen over "de jacht" blijf je dit houden. Uiteindelijk al de publieke opinie het laatste woord hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 21:06

Ik begrijp terpentijn heel goed. Hier, en in mijn vorige woonplaats, lopen dezelfde soort hufters.
Hier gooien ze dode dieren of onderdelen ervan (de kop van een das bijvoorbeeld, zo zonde, die ene die hier liep) ergens neer zodat er vossen op komen en ze die dan ook nog af kunnen schieten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 21:15

Een paar maanden terug waren ze aan het jagen in het bos verderop, in het pikkedonker. Hoe ze dat doen zonder elkaar af te knallen, geen flauw idee.

In het bosje achter stal zit op zondag vaak de jeugdbeweging, zoals de scouts. Hun kledij is vaak groen en bruin. Er waren jagers actief, je hoorde het knallen heel goed, en die groep scouts is zonder boe of ba datzelfde bosje in gegaan voor spelletjes te gaan doen. Zonder fluo jasjes of wat dan ook. Godzijdank is dat prima afgelopen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 21:41

Zo lang er geen enkele farsoelijke "jager: eens écht opening van zaken wenst te geven zal de publieke opninie hen blijven zien als een stelletje iets ontizende moordenaars,

Oh dan weet ik zeker niks van de bedoeling van "de jacht" en "hoe het gaat""? k ben dus weer zo;n stomme leek die niet weet waar get om gaat en wat er speelt? Ik weet het wél.

Dus wel. Maar niet doordat een consentieuze jager mij dat eens ging vertellen.

ik ben niet te beroerd me daarin te verdiepen, dus op tweedehands boekenmarkten heb ik wel het een en ander aan boeken en ook handleidingen voor de jager (zelfs intern uitgegeven boekjes) weten te bemachtigen. Om mijn licht eens op te steken.
De boekjes die intern in de club/vereniging worden uitgeven word ik ook niet zo vrolijk van. daar stond wel wat Inside information in. Wat gezien de inhoud ongetwijfeld NIET vpor niet ongewijde )of moet ik zeggen nog niet onweide) ogen bedoeld was. Vertel mij dus verder maar geen sprookjes.
De boeken over en hoe en wat en welk wild, welke shotgun, hoe, waar op dat lijf mikken en schieten per diersoort en waarom, ook gewoon na de dood van zo iemand (een ouwe jager) op de tweedehands boekenmarkt beland (met de naam er jaartaal soms nog voorin geschreven, zelfs 1 met achterin het blad met zelf bijgehouden geschoten buit... je schrikt je rot, de hoeveelheden, en dat is nog geen tien jaar terug!)) ik een hoop wijzer van, dat is echter totaal NIET aansluitend met hoe het in de prakrijk blijkt te gaan. Of hoehet volgens de voorstanders van :de fatsoenlijke jacht: behoort te gaan.
Maak me geen onzin, alsjeblieft, er wordt zwaar de hand mee , iedere dag en door zowat iedereen.
Wat een hypocriete club

Het zal eesn tijd worden dat ook het ouderwetse jagersgilde met de tijd meegaat, en beseft dat NIETS verborgen blijft in de huidige tijd met alle social meda, en men beter echte opening van zaken kan heven, anders volgen er straks verboden zoals met de circusdieren is gebeurd.

Ga met je tijd mee, jagers, en zie in dat alleen een open vizier eveneel wantrouwen weg kan nemen.

Paardenmarkten, circusdieren, álles wordt uiteindeijk (politiek) aan de kaak gestelf tegenwoordig.

De jagers zullen daar geen uitzondering op zijn.

Voor de goede orde : ik ben geen dierenactivist, ik spreek volledig op mijn eigen merites.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 22:10

Ehm Terpentijn, misschien kun jij mijn Posts eens teruglezen, mijn vader is jager en ik ga zelf mee met mijn hond.

Het is mijn bedoeling om open en eerlijk te zijn. En dit geef ik ook meermaals aan. Ik heb veel gepost hier, maar vind het jammer dat het kennelijk in de massa is opgegaan.

cyrus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 22:19

@ Ingeborg. Is het normaal dat, als jagers ingezet worden om spreeuwen te verjagen uit het griend 150 meter hier vandaan, wij de hagel over ons heen krijgen?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 22:27

terpetijn: je hebt duidelijk de verkeerde jagers mee gemaakt, maar dat maakt niet alle jagers slecht. Beetje kortzichtig.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 22:38

Cyrus, nee dat vind ik niet normaal. Sowieso vind ik het al vreemd dat hier jagers voor gevraagd worden aangezien op hagel schieten op een spreeuw geen enkele zin heeft.

Spreeuwen worden verjaagd door middel van een speciaal geluidsaparaat door het roepen van een soortgenoot in angst na te bootsen.

Ook word er een speciaal geweer voor gebruikt (zonder hagel of kogels)

Nee ik vind het niet normaal, maar ik vind het ook raar dat hier jagers voor gevraagd worden.

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 22:39

Inderdaad Terpetijn..helemaal mee eens...Door de hobby/lustjacht loopt het finaal uit de hand..verschrikkelijk...doden voor de fun ..niks http://tellen...de slager keurt zijn eigen vlees ja....zoveel misstanden...zoveel..

cyrus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 23:01

@ Ingeborg. Dank voor je antwoord. Het griend valt in de 40 ha van de jachthouder/landbouwer. Griend heeft een andere eigenaar. Provincie heeft een ontheffing afgegeven voor ondersteunend afschot. Ik heb al eens een gesprek gehad met griendhouder, politie en gemeenteambtenaar. Helaas dit jaar toch weer hagel over ons heen. Dat we in de herrie zitten van de ansia-afweerpistolen is jammer. Maar als ze ons op hagel trakteren vind ik toch op z'n minst asociaal. WBE zegt dat ik het op moet lossen met de griendhouder, maar ik vind dat de jagers zouden moeten weten waar ze mee bezig zijn. De laatste keer stond een jager dus op 150 meter bij ons vandaan en schoot onze kant op en kregen wij de hagel over ons heen. M'n man gebaarde en riep. Toen borg de jager wel z'n geweer op.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 23:09

Als er ontheffing is afgeven dan kun je er inderdaad weinig mee! Wat je natuurlijk wel kan doen is vragen op een beetje medewerking en wellicht zelfs een beetje begrip. Lijkt me in jouw geval geen overbodige luxe! Want het is alles behalve netjes.

Wel vervelend trouwens, het is niet jouw terrein en er is ontheffing dat maakt het wel een vervelende kwestie. Maar ik blijf het beslist asociaal vinden!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 23:14

Ik heb het zelf een behoorlijk aantal jaren geleden aan de hand gehad met jagers die regelmatig op de maandag ganzen en eenden kwamen schieten (in overleg met de eigenaar van het land mocht dat). De man wachtte keurig tot ik met de paarden gepasseerd was om ze ver achter op het land te zetten, maar toen ik terug kwam lopen begon hij direct met hagel schieten. Ik schrok me de pestpokken en kreeg een hele lading (nog warme) harde hagels over me heen, die - vanwege het loze schot - naar beneden vielen. De man moest lachen toen ik vroeg of dit nou wel zo'n goed plan was, want als ik het over me heen kreeg dan konden de paarden er ook last van hebben als hij meer die kant op ging. In plaats van te stoppen en weg te gaan, ging hij mij een 'showtje' geven hoe hij een eend uit de lucht knalt... -O-
Helaas kon ik er weinig tegenin brengen, omdat het a) mijn land niet was en b) de eigenaar toestemming had gegeven (voor alleen voorin het land, niet achterin).

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 23:32

Nergens,maar dan ook nergens heb ik
a. gezegd dat ik tegen de jacht ben
b. gezegd dat ALLE jagers niet deugen

Ik heb uitsluitend mijn EIGEN ervaringen met mensen die zich vor jagers uitgeven opgeschreven, uit eerste hand.
In 13 jaar tijd vind ik dat niet bepaald een rooskleurig beeld opleveren van wat de jact dn zou MOETEN zijn, volgen diegenen, die er blijkbaar uit eerste hand me bekebd zijn. en ik heb ALLES in dit topiv met aandaxht helezen.

Dat hele jagersilde zou eens aan diens eigen Pr moeten gaan werken, als men daar vindt dat er zoveel onnegrip over bstaat. ik ben niet achterlijk en ook niet bevoroordeeld, zoals ik al zei: geef mij es een jager die niets te verbloemen heeft en openheid van zaken geeft. niet pr se naar mij, maar na de mensen
Wat doet "de jager"e eigenlijk aan om de algemene opinie in hun richting e doen bijdraaien? Niets. krig je -zoals ook nu weer de doodoener te horen: jullie begrijpen het niet.
nee gek he? Enlighten us! Leg uit! treed naar buiten en vertel!

Verklaar maar eens waarom alle misstanden, zoals een hoop mét mij dit topic beschrijn, niet alleen door mij maar door vele anderen ook, hoe dat kan en dat dat niet aangepakt kan worden, gezien de veelvuldigheid van voorkomen. Wil het wél goedwillende deel van het jagersgilde voor diens imago daar iets aan doen, dan lijkt me dát de eerste groep die dergelijke misstanden aan de kaak zou moeten stellen. Van blijkbaar zaken die "jagers niet behoren te doen" en .misstanden zoals blijkbaar de echte jagers ook vinden eens aan de kaak moeten stellen. Maar van daaruit gebeurt niets, 0 komma 0.
Julie jagersgilde moet eens meegaan me de huidige tijd en de huidige publieke sentimenten erkennen.
de missstanden iet wegwuiven, maar onderkennen n bestrijden.
Leg eens wat uit, laat eens wat zien, als we stomme leken het kennelijk allemaal nog niet begrijpen.
Of hebben jullie allemaal een broer of een neef "waarbij dingen wel door de vingers worden gezien"?
Da is gewoon uit de tijd, als er nits t verbergen valt, en men van goede wil en intenties is: OPENING VAN ZAKEN, in woord, daad en beeld.
In deze huidige Social Media tijden is anders het hele Jagersgilde gedoemd om hetzelfde wegje te gaan als circusdieren, paardenmarkten etc.
Dat is niet mijn wens of idee, dat is het onvermijdelijke resultaat van de huidige tijd waarbij met alles wil weten en zien, zo niet, krijg je achterdocht en afkeuring.
In de politiek morrelt het al een tijdje omtrent de jacht, (waarom, simpel... publieke opinie) . de tijden zijn voorbij dat dit een gesloten bastion kan blijven met enkel wat insiders die van de hoed en de rand weten.
Naar buiten er mee, in alle openheid, en ja, zo niet, zal dit zijn langste tijd gehad hebbe.
Jullie leven in het verleden. maar dat kán niet meer, men wil zien, men wil antwoorden.
Als die niet op een open wijze gegeven worden, maakt men er zelf wel een verhaal van. dat wordt geen fijn verhaal, zoals de zakeaken en de opninie er momenteel (mogelijk doorr onwetendheid) nu voor staat

Het besloten bastion is niet meer van deze tijd, en wekt achterdocht.
Openheid, inzicht heven , mopnemen, dát is waar et om haat als je je "jagerschap" op een geloofw aardige manier wil verkopen aan de openbare orde (=de gewone man of vrouw in de straat)

Als het allemaal wáár is wat er verkondigd wordte over verantwoorrde beheersjacht, lijkt me dat geen nkel prpbleem.

Het probleem dat er NU is, veroorzaakt het geheimschrijverige Jagetsgilde zelfH

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 23:35

Terpentijn, had je mijn Posts nog doorgenomen? :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 23:38

Ik ben niet debiel: ik heb in dit topic gelezen, de voors, tegens, alles.
Dat doet niet af aan wat ik zelf daar over te melden heb.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 02:04

@terpetijn Volgens mij probeerd Ingeborg het in alle rust en vrede uit te leggen. Vind jou reactie daarop ook wel een beetje overdreven.

Het valt me wel op dat sommige mensen de zaken wel erg overdrijven. het zou me ook plezier doen als mensen objectief willen blijven. Snap dat de frustratie bij sommige erg hoog en terecht Is alhoewel wij het verhaal natuurlijk maar van een kant kennen.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 02:25

Hier word elk jaar gejaagd 1x op eenden en 1x op hazen (hier echt heel veel)
Vind dat ze t hier heel netjes dien, ze zijn met zen 3en of 4en en schiet allemaal 1 a 2 dieren per man (zover ik hoor dan, hoor niet heel veel knallen) dus niets mis met jagen naar mijn mening. Uiteraard als er paarden ect in de buurt zijn niet echt oké als ze dan schieten