Petitie tegen veterinaire homeopathie in Groot-Brittannië

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 00:48

jato schreef:
Dat hangt ervan hoe hoe je Placebo definieert.
Bijvoorbeeld: Als een nepmiddel dat niet helpt.
Maar de grap is dat een nepmiddel toch vaak iets doet met de mens, het lichaam pikt dat op, doet er iets mee, en zo kan een placebo nog wel een werking hebben.

Ik adviseer ook altijd om de bijsluiter goed te lezen.
meestal staat er vermeld, met ruim water innemen

Het ligt niet aan het middel maar het zit al in het water.

wat ik mij afvraag waarmee al die spullen in het Labaratorium mee worden schoongemaakt.
Laat ze maar eens bewijzen dat die ook echt schoon zijn.

jato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 01:34

Kijk op de site van de Hahnemann-apotheek. Daar vind je uitgebreide, gedetailleerde informatie over het schudden en de bereiding.
Deze apotheker is namelijk eerst hoofd van de afdeling Research van VSM geweest. Hij weet er dus heel veel vanaf.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 01:40

jato schreef:
Dat hangt ervan hoe hoe je Placebo definieert.
Bijvoorbeeld: Als een nepmiddel dat niet helpt.

Ehm, dat is gewoon een foute definitie van een placebo. Een placebo werkt nl. wél, anders was het geen placebo.

jato

Re: Petitie tegen veterinaire homeopathie in Groot-Brittannië

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 01:43

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 06:59

jato schreef:
Voor BMHP
Hier de informatie over de bereiding van homeopathische middelen
https://www.hahnemann.nl/media/Content/ ... ressed.pdf

Sorry, maar wat moet je met zo'n stuk? Geen enkele onderbouwing van wat ze beweren.

Dit staat erin:
Citaat:
Het tweemalig schudden vermeerdert weliswaar eveneens de hoeveelheid ontplooide medicinale krachten, net als tienmaal schudden, maar niet in zo sterke mate als dat laatstgenoemde. Zodoende kan haar kracht door de voorafgegane honderdvoudige verdunning toch onder de duim gehouden worden. Daardoor ontstaat desondanks elke keer een zwakker, maar tegelijk wat hoger gepotentiëerd en dieper inwerkend geneesmiddel.

Kom op zeg.... :')

De Hahnemann "Apotheek" is trouwens gewaarschuwd door de inspectie voor de gezondheidszorg, omdat ze gezondheidsclaims deden waar geen bewijs voor was. http://www.kwakzalverij.nl/1511/IGZ_waa ... e_websites

jato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 11:03

Dat stuk van de Hahnemann-apotheek is bedoeld voor professionals, die weten wel van de onderbouwing.

Die gezondheidsclaims, daar hebben we een rare wetgeving voor gekregen, een paar jaar geleden, maar dat soort sites als die jij noemt die zijn er maar wat blij mee. Het idee voor deze wetgeving voor de homeopathische middelen komt zelfs uit die hoek. Men heeft er jarenlang voor gelobbyd. Met succes dus.

Over die onderbouwing, dan moet je terug naar de basis van de homeopathie, het similia-principe. Kijk maar eens hier, hier wordt het mooi compact beschreven:
http://www.avig.nl/ik-ben-patient/veelg ... ie/vraag-1
Dat is een oud principe, dat ook wel in de allopathie, de reguliere geneeskunde, wordt toegepast. Maar de homeopathie steunt er op.

Ik kan al de voorbeelden uit de allopathie, de reguliere geneeskunde, even niet vinden. Behalve de bekendste, en dat is digitalis. Dat is een kruidenmiddel, vingerhoedskruid. Voor hartproblemen. Tegenwoordig synthetisch nagemaakt. Werkt volgens het similia-principe. Een gif voor het hart. Maar in hele kleine hoeveelheden juist een geneesmiddel voor het hart.
Laatst bijgewerkt door jato op 06-12-15 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 11:26

jato schreef:
Griep gaat niet sneller over met homeopathie. Dat klopt wel. Maar je klachten zijn wel een stuk verminderd in die tijd. Dat was mijn ervaring toen ik tijdens een griep van een huisarts een homeopathisch middel kreeg. Vooral het suffige wattige gevoel in mijn kop verdween. En toen kon ik weer lekker gaan lezen tijdens die griep.
Sindsdien dat middel in huis en direct gebruiken.

Punt 1: hartstikke fijn!

Punt twee: het ging mij om de harde, westerse normen van valide wetenschappelijk onderzoek - die medici doorgaans niet eens proberen toe te passen op acupunctuur, homeopathie en noem maar op.

Op zich vind ik een onderzoek van het type "via placebo en dubbelblind behandelen we een groot aantal mensen met onder andere een homeopathische middel" niet verkeerd.
...waarom zou ik?
Maar zo'n onderzoek kan ons enkel vertellen 'of de griep in dagen geteld sneller overgaat' (of minder complicaties, dat soort dingen) - en als iemand "dat graag wil weten": prima, niets op tegen.

Maar zo'n onderzoek is in de verste verte niet in staat om een uitspraak te doen over de werkzaamheid van de homeopathie, zoals die al een paar honderd jaar in klassieke zin wordt bedreven.
Daar heb je simpelweg anders opgezet spul voor nodig.

Als gezegd: homeopathie is een prikkeltherapie, niet erg geschikt voor pijnbestrijding en een goede behandeling wil nog wel eens resulteren in een week gevloerd in bed liggen. Om vervolgens jarenlang nauwelijks meer griep te hebben. Of andere therapie resultaten van dergelijke aard.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 11:34

Kuggur schreef:
Mischien wil je ook nog even uitleggen waarom dit homeopathie een "juiste en ethische" manier van placebo inzetten maakt. Waarin verschilt dit van andere placebo´s?

Heb je eigenlijk al een raming gemaakt van schadegevallen ontstaan door homeopathie? Anders wordt de discussie zo eenzijdig. Het is erg makkelijk om alleen maar de ander aan te vallen, en nooit je eigen punten te verdedigen.

(Plus, wat zou ik nou willen uitleggen aan iemand die aangeeft alles en alles bij voorbaat dom of lachwekkend te vinden? Lijkt me nogal tijdverspilling.)

jato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 11:41

In de homeopathie heb je geen universeel middel tegen pijn. Maar wel heel veel middelen die specifiek tegen een bepaalde pijn werken. Ook weer via het similia-principe.

Een voorbeeld, in de sportgeneeskunde wordt gebruik gemaakt van het middel Traumeel. Een heel goed middel bij de meeste soorten blessures. Ook vermindering van pijn.
Onder de foto's kun je steeds lezen wat de sportartsen en sporters er over zeggen:
https://drnancymalik.wordpress.com/2012 ... s-medicine

In Spanje wordt er in de sport samengewerkt met de producent van dit middel, voor wetenschappelijk onderzoek.
Laatst bijgewerkt door jato op 06-12-15 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

jato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 11:47

Janneke, dat gevloerd zijn, nooit iets van gehoord of gemerkt.

Onoordeelkundig gebruik kan tot schade leiden, maar komt zelden voor.

jato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 11:57

Ik heb dit stuk nog even doorgelezen, en ik kan het iedereen die hier aan de discussie meedoet, van harte aanbevelen. Het is maar een heel kort stukje, maar het legt heel goed uit wat homeopathie eigenlijk is. Er zijn zoveel misverstanden, hier heb je de basis:

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 12:42

Kuggur: bedankt voor de nuance in dit topic, en je heldere uitleg en reacties :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 13:48

jato schreef:
Dat stuk van de Hahnemann-apotheek is bedoeld voor professionals, die weten wel van de onderbouwing.

Waarom haal je het hier dan aan? En hoe kom je erbij dat professionals weten van de onderbouwing? Juist professionals zullen altijd vragen naar een onderbouwing. Die willen weten waarom, zich verdiepen in achtergronden.

Citaat:
Die gezondheidsclaims, daar hebben we een rare wetgeving voor gekregen, een paar jaar geleden, maar dat soort sites als die jij noemt die zijn er maar wat blij mee. Het idee voor deze wetgeving voor de homeopathische middelen komt zelfs uit die hoek. Men heeft er jarenlang voor gelobbyd. Met succes dus.

Ik vind die wetgeving niet zo raar. Als je op een verpakking of op een website schrijft dat iets helpt tegen griep, kanker, slechte nachtrust of blaasontsteking, dan moet het ook aantoonbaar werken daartegen. En is dat niet zo, dan mag je dat ook niet beweren. Lijkt mij terecht.

De homeopathische industrie heeft dat trouwens in hoge mate aan zichzelf te danken. De minister wilde slechts een compromis: bij dat soort "medicijnen" een vermelding dat de werking niet wetenschappelijk bewezen is. De homeopatische industrie heeft dat vervolgens bij de rechter aangevochten en met succes. Ze hoefden die tekst er niet op te zetten. Toen heeft de minister gezegd: "oké, in dat geval mag er niet meer op de verpakking vermeld staan waartegen het zou werken, aangezien dat een valse claim is." Dat heeft de homeopatische industrie weer aangevochten en dat hebben ze verloren. Ze hebben zichzelf dus in de vingers gesneden.
Nu mag er dus niet meer op het pakje of op een website staan dat het middel zou moeten werken bij verkoudheid, maagklachten etc. Wat op zich wel zonde is, vind ik persoonlijk. Het lijkt mij beter dat die middelen gewoon in het schap staan met duidelijk op de verpakking welk doel ze zouden moeten dienen. Dus "bij verkoudheid" "bij blaasontsteking" etc. En als mensen daarbij ook duidelijk op de verpakking kunnen lezen dat de werking niet wetenschappelijk bewezen is, kunnen ze vervolgens zelf kiezen of ze het toch willen proberen of niet. Dat vind ik vrijheid: duidelijke informatie en mensen op grond daarvan zelf keuzes laten maken.

Citaat:
Over die onderbouwing, dan moet je terug naar de basis van de homeopathie, het similia-principe. Kijk maar eens hier, hier wordt het mooi compact beschreven:
Dat is een oud principe, dat ook wel in de allopathie, de reguliere geneeskunde, wordt toegepast. Maar de homeopathie steunt er op.

Ik kan al de voorbeelden uit de allopathie, de reguliere geneeskunde, even niet vinden. Behalve de bekendste, en dat is digitalis. Dat is een kruidenmiddel, vingerhoedskruid. Voor hartproblemen. Tegenwoordig synthetisch nagemaakt. Werkt volgens het similia-principe. Een gif voor het hart. Maar in hele kleine hoeveelheden juist een geneesmiddel voor het hart.

Ja, weet je, je kunt hier steeds allemaal links naar artikelen neerzetten, maar ze omvatten inhoudelijk mijns inziens allemaal een hoop geblaat en weinig wol. Het zijn stuk voor stuk artikelen met mooie, dure woorden en ingenieus doordachte beweringen over de werking van dat soort middelen. Dat is hem ook precies de crux: Het is de kracht van de suggestie. Hoe geavanceerder, ingewikkelder en specialer het allemaal lijkt, hoe groter de kans dat mensen erin geloven. Maar als je echt goed leest en jezelf steeds de vraag stelt: "maar waaruit blijkt nou dat klopt wat hier staat? Wat is de onderbouwing van deze beweringen?" dan merk je dat de artikelen stuk voor stuk eigenlijk nergens over gaan.

Beschrijf nou in plaats daarvan eens een gedegen onderzoek dat de werking aantoont. Dus waarin een grote groep patiënten random in twee groepen werd verdeeld, waarbij de ene groep de homeopathische behandeling kreeg en de andere groep een placebo. En waarbij zowel patiënt als behandelaar beiden niet wisten wie een homeopatische behandeling kreeg en wie dat placebo. En waarbij bleek dat de homeopathiebehandeling substantieel meer verbetering gaf.

Ik wil best geloven dat het werkt hoor, ik sluit niets uit. Maar ik vind het zo raar dat na al die jaren homeopathie en de enorme bedragen die ook in dit circuit omgaan, nog steeds geen bewijs op tafel ligt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-12-15 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 13:50

Sorry, dubbel

jato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 14:30

Wat gek Safina, dat je dat niet bent tegengekomen. Ik heb de bewijzen allemaal genoemd, in de links waar jij nu zo op afgeeft. Ook RCT's.

En over die wetgeving: Dat stond er juist al jaren op, dat het niet met wetenschappelijk onderzoek was getest en bewezen. De exacte tekst weet ik niet precies meer.
Consumenten hadden daar geen enkel probleem mee. Maar opeens mocht het dus niet meer.

Ieder middel afzonderlijk testen, voor iedere afzonderlijke kwaal, is namelijk ondoenlijk. Dan kom je op gigantische aantallen uit. En het hoeft ook niet volgens de wet. Er zijn wel criteria, maar afzonderlijk testen hoeft niet.

Het is natuurlijk niet zo dat in de homeopathie zomaar wat geroepen wordt. Men weet waar de middelen voor moeten worden ingezet. Dat zit ingesloten in de similia-regel. En verder doet men proovings (zie de site van de HRI die ik genoemd heb): Welke verschijnselen krijgen gezonde proefpersonen, men kan dan zieken daarmee behandelen volgens de similia-regel. Zie het stuk op de site van AVIG, hierboven genoemd.

Dit is een heel groot onderzoek, heeft jaren geduurd, diverse wetenschappers aan meegewerkt. In opdracht van de Zwitserse overheid. Daarom nu homeopathie opgenomen in Zwitserse basispakket.
Zie onderzoek nr. 1, met verwijzing naar PubMed:
Swiss government study validates homeopathy
http://extraordinarymedicine.org/extrao ... t-research

Maar ook deze link heb ik al eerder gegeven.
Kijk mijn bijdragen aub nog even goed door, anders doen we alles dubbel.

Hier nog een uitgebreide bespreking van dat Zwitserse onderzoek;
The Swiss Government's Remarkable Report on Homeopathic Medicine
http://www.huffingtonpost.com/dana-ullm ... 58607.html
Nog een:
Homeopathy Vindicated as Cost-Effective by Swiss Government
http://www.huffingtonpost.com/dana-ullm ... 40506.html
Laatst bijgewerkt door jato op 06-12-15 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 14:38

wat jato en een hoop mensen niet zien is dat juist dit ook weer zoveel weerstand opwekt.

Uit de Hahnemann publicatie lees ik een klein stukje over de wetenschappers en zijn promotie onderzoek Martin Dicke
Citaat:
De titel van de scriptie was:
Detoxificatie op homeopathische grondslag. In deze scriptie wordt het onderzoek op
het gebied van de homeopathie tot 1977 besproken. Het bijvak werd gevolgd bij de
onderzoekers Amons en Van Mansvelt aan de Universiteit van Amsterdam op het
anatomisch lab aldaar. Gedurende een half jaar werd een Tsjechisch celonderzoek
herhaald.
In dat onderzoek was aangetoond dat voorbij een toxische grens van de stof
seleniet er bij veel hogere verdunningen paradoxale reacties optraden bij de gebruikte
cellen.
Normaal gesproken is een toxiciteitcurve alleen maar aflopend zonder verdere
effecten voorbij de grens van werkzaamheid. De resultaten konden herhaald worden
maar waren aanleiding voor de toenmalige hoogleraar om te verbieden lagere
concentraties te onderzoeken dan de 10-12 (in de homeopathie zou je kunnen spreken
van een D12). Immers dat was al ver beneden de wetenschappelijk geaccepteerde
ruis, was het argument.

Zoals vaker werkt een verbod alleen maar stimulerend. Helaas konden destijds
daardoor niet de eigen resultaten met hogere verdunningen in de scriptie opgenomen
worden. De Universiteit van Utrecht was wat minder conservatief zodat daar 12 jaar
later onder leiding van Dr. R. Van Wijk en Dr. F. Wiegant, het Similia onderzoek kon
worden opgestart.

stukje verder onder de heer van Daal;

Het onderhouden van het waarschuwingsbestand, opgezet door Martin Dicke,
geeft veel voldoening. Dit bestand, opgebouwd uit informatie over
interacties, bijwerkingen en contra-indicaties met betrekking tot
supplementen is uniek voor Nederland.

Dus even een resume, herhaling van een Tsjechisch onderzoek, met paradoxale reacties in een meetgebied ver onder de wetenschapelijk geaccepteerde ruis.

vrij vertaald ik kan niets meten maar kan wel conclusies trekken.

sorry ik ben al heel lang bekend met alternatieve geneeswijzen en met raadsels maar dit soort onderbouwingen maken dat mijn haren recht overeind gaan staan.

ik ben het eens met Safina wat de wetenschappelijke onderbouwing betreft.
Dat is jammer omdat ik denk dat met statestiek het kaf van het koren kan worden gescheiden en dan praten we niet over verdunningen maar over de capaciteiten van personen.

jato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 15:03

Goed dat je dat aanhaalt, BMHP, want dat vervolgonderzoek van v.Wijk en Wiegant, is een heel mooi onderzoek. Ook zij mogen op hun universiteit niet zeggen dat het om homeopathie gaat hoor, heb ik van een insider gehoord. Dat woord vermeden ze, ze hadden het gewoon over verdunde stoffen, anders kregen ze geen onderzoeksgeld. Ja, ja. Maar het onderzoek is er niet minder om.

Dit is het onderzoek, Celbiologen bewijzen werking similia-principe op celniveau:

Postconditioning hormesis and the homeopathic Similia principle: molecular aspects.
Van Wijk R1, Wiegant FA.
Hum Exp Toxicol. 2010 Jul;29(7):561-5. doi: 10.1177/0960327110369860
PubMed 20558607

(regel 3 is verwijzing naar het wetenschappelijk tijdschrift waarin het is geplaatst)

En ... er is een heel mooi filmpje van gemaakt, Nederlands, mustsee!
Eerst komen homeopaten aan het woord, later het onderzoek
Ook een goed beeld van homeopathie in de praktijk:
https://www.youtube.com/watch?v=NWbPCdErmMA

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 15:12

Citaat:
Normaal gesproken is een toxiciteitcurve alleen maar aflopend zonder verdere
effecten voorbij de grens van werkzaamheid. De resultaten konden herhaald worden
maar waren aanleiding voor de toenmalige hoogleraar om te verbieden lagere
concentraties te onderzoeken dan de 10-12 (in de homeopathie zou je kunnen spreken
van een D12). Immers dat was al ver beneden de wetenschappelijk geaccepteerde
ruis, was het argument.

Zoals vaker werkt een verbod alleen maar stimulerend. Helaas konden destijds
daardoor niet de eigen resultaten met hogere verdunningen in de scriptie opgenomen
worden. De Universiteit van Utrecht was wat minder conservatief zodat daar 12 jaar
later onder leiding van Dr. R. Van Wijk en Dr. F. Wiegant, het Similia onderzoek kon
worden opgestart.

stukje verder onder de heer van Daal;

Het onderhouden van het waarschuwingsbestand, opgezet door Martin Dicke,
geeft veel voldoening. Dit bestand, opgebouwd uit informatie over
interacties, bijwerkingen en contra-indicaties met betrekking tot
supplementen is uniek voor Nederland.

Citaat:
Dus even een resume, herhaling van een Tsjechisch onderzoek, met paradoxale reacties in een meetgebied ver onder de wetenschapelijk geaccepteerde ruis.

Dat is niet de conclusie, maar de vraag.

"Natuurlijk is er een wetenschappelijke consensus over 'wanneer kun je nog zinnig meten' " - en het doel van dit onderzoek lijkt me een onderzoek dat gaat over die consensus.

(Dat is trouwens wat wetenschap is: vragen stellen bij wat we aannemen - tenminste, vanaf de 16e eeuw.
Daarvoor moest je uit je hoofd leren "hoe het zat", wat Aristoteles had geschreven, etc. Dus svp niet te veel tegen mij zeggen van 'maar dat is gewoon zo, daar kun je niet meten!' We leven in 2015, je mag lezen over Aristoteles, graag zelfs, maar we meten ook quarcks. Die zijn echt vele malen kleiner.)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 15:19

jato schreef:
Janneke, dat gevloerd zijn, nooit iets van gehoord of gemerkt.

Onoordeelkundig gebruik kan tot schade leiden, maar komt zelden voor.

Fijn als je nooit die reactie hebt gehad, maar het hoort tot de mogelijkheden van een goede kuur.

Ofwel: wie homeopathie met anti biotica vergelijkt, moet een serie vertaalslagen maken.
Meet je alleen maar of iemand sneller herstelt, dan heb je niet de gehele geneesmethode bekeken.
(En van mij mag je die vergelijking maken, tuurlijk, maar die vergelijking zegt weinig tot niets over homeopathie als zodanig.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 15:26

@jato Maar weer even je links doorgescand. Geen enkel onderzoek via jouw links voldoet aan de criteria die ik eerder omschreef. Dus omvangrijke steekproef, randomisatie, vergelijken met placebo, dubbelblind, substantiële afname van klachten.

En wat Zwitserland betreft: hier vertelt een vertegenwoordiger van het Zwitserse bureau voor Volksgezondheid hoe het werkelijk zit met dat "Zwitserse" onderzoek. http://www.smw.ch/content/smw-2012-13723/. Die zijn namelijk laaiend dat dit door homeopaten zo wordt verdraaid en uit het verband getrokken.
Samengevat: het betrof onderzoek naar complementaire geneeswijzen in het algemeen, waar homeopathie er slechts een klein onderdeel van is. Dat was onderdeel van een evaluatieprogramma van de Zwitserse overheid. Op grond van de resultaten besloot de minister in 2005 juist te stoppen.
Aanhangers van homeopathie mochten aan dat onderzoek ook een bijdrage leveren. Dat was in de vorm van twee literatuurstudies (dus geen experimenten). Ze waren van onvoldoende kwaliteit om op te nemen in het rapport van de overheid. Daarna hebben de homeopaten hun onderzoeken uitgebracht in een eigen boek en dat uitgegeven. De resultaten werden dus niet onderschreven door de Zwitserse overheid.
De overheid vond de opbrengsten van het onderzoek dus niet erg overtuigend en besloot een aantal alternatieve behandelingen niet meer te vergoeden. Dat besluit viel niet goed bij de bevolking. Er is een referendum gehouden en op grond daarvan is besloten die behandelingen nog een paar jaar te vergoeden. Dat het in het pakket zit, is dus omdat de bevolking erom vroeg. Niet omdat bewezen is dat het werkt.

@jato, elke keer kom je weer met nieuwe links. Daadwerkelijk ingaan op wat mensen hier schrijven doe je niet. Het begint voor mij onderhand een beetje te voelen als een gesprek met een Jehova's getuige aan de deur op deze mooie zondagmiddag. Dan krijg je ook bij ieder weerwoord een nieuwe lading vage bijbelteksten om je oren en moet je het doen met niets meer dan "wat in de bijbel staat is waar". ;)
Ik vind dat jammer. Ik sta best open voor de mogelijkheid dat het werkt. En ik lees ook graag info over de voordelen van dergelijke behandelingen. Want die zijn er ook. Het placebo-effect is ook een effect tenslotte. ;) Maar niet ingaan om de discussie maar steeds met een nieuwe lading links en verwijzingen komen naar vage en slecht onderbouwde teksten, vind ik geen bijdrage meer aan een discussie.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 15:31

Tjeu - ik vind dat nogal wat, dit Zwitserse verhaal.
Mij is niet helder waarom de homeopaten slecht met literatuur mochten komen ipv onderzoek.

Wat de discussie ook kan vertroebelen: het gaat om geld. Overal in Europa dreigt "de zorg" onbetaalbaar te worden, er is dus vanuit de overheid belang bij snijden in alternatieve geneeswijzen.
Dat maakt dat het als bron verre van neutraal kan zijn.

En dat de bevolking heeft afgedwongen dat homeopathie nog in het pakket blijft - "poef!"

jato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 15:50

Wie verdraait wat, Safina. Alles wat er goed is aan homeopathie wordt verdraaid. Echt alles, ieder onderzoek, iedere persoon die zich uitspreekt wordt zwart gemaakt. Ook een Nobelprijswinnaar. Als die zich alleen maar met verdunningen bezig houdt, helemaal geen homeopathie, dan is het een kwakzalver, dan wordt het internet negatief volgekalkt over hem. Zijn voorganger hebben ze zelfs helemaal kapot gemaakt. Die raakte zijn baan kwijt, zijn onderzoeksgeld, enz. Praat me er niet van.

Slechts 2 literatuurstudies, slaat echt nergens op.
Je kunt het zelf lezen als je het onderzoek FullText leest.
Er is maar 1 punt, en dat is dat de overheid de uiteindelijke conclusie niet wilde onderschrijven. En niet opnemen in het basispakket, zoals wel toegezegd. Maar dat is met een referendum toch gelukt.

Je kunt het hele verhaal, het complete onderzoek en alles wat er mee te maken had, lezen in het boek dat er over is uitgegeven.
Homeopathy in Healthcare: Effectiveness, Appropriateness, Safety, Costs.
Bornhoft, Gudrun, and Matthiessen, Peter F.
Goslar, Germany: Springer, 2011
Laatst bijgewerkt door jato op 06-12-15 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

jato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 15:54

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 16:09

Janneke2 schreef:
Tjeu - ik vind dat nogal wat, dit Zwitserse verhaal.
Mij is niet helder waarom de homeopaten slecht met literatuur mochten komen ipv onderzoek.

Wat de discussie ook kan vertroebelen: het gaat om geld. Overal in Europa dreigt "de zorg" onbetaalbaar te worden, er is dus vanuit de overheid belang bij snijden in alternatieve geneeswijzen.
Dat maakt dat het als bron verre van neutraal kan zijn.

En dat de bevolking heeft afgedwongen dat homeopathie nog in het pakket blijft - "poef!"

Ik ben daar niet bekend mee, maar politiek en wetenschappelijk onderzoek heeft altijd een spanningsveld met de uitkomst.
Dat de overheidsinstanties nee zeggen en het wordt via een referendum afgedwongen zegt iets over de politieke keuzes.
Dat heeft niets te maken met de vraag van patienten.
Ik denk dat de vraag van patienten vaak door alternatieve geneesers beter wordt beantwoord dan door de traditionele medice wereld

jato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 16:11