Paarden in de blubber in Rijswijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 18:47

Ik denk dat ik op eBay toch maar een giraffe ga bestellen en dan hier zeuren :P

Lege weides in de winter is ook weer zorgen dat het in de lente weer is hersteld.

Ja met mensen vind ik het ook te vol.
Maar die kunnen we slecht op straat zetten.

Zorgen dat niet elke vierkante meter ook nog vol staat met paard kan dus wel.

Desiree

Re: Paarden in de blubber in Rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 18:51

Er zijn nederlandse `asielzoekers` die vertrekken naar andere landen, zoals Zweden. Ik kan het me eigenlijk wel helemaal voorstellen. Het is dat ik in Twente terecht gekomen ben maar ik was bereid om net over e grens te gaan. Hoewel ik ook best wel graag in Zuid Duitsland zou willen wonen. Wat mooi is het daar!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 18:53

Ik woon zelf ook prachtig rustig.
Maar natuurlijk niets vergeleken met over de grens.

Ik zou graag in west Denemarken wonen.
Dicht aan zee en nog rustig.
Maar daar zijn maar 5 miljoen mensen of zoiets.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 18:56

Ik vind Nederland ook mooi!
Alleen niet overal...

Hier is nog ruimte genoeg op het platteland, iedereen houdt zijn dieren op en rond eigen grond en erf, dus geen rommelige hokjes her en der.

Als ik zou verhuizen, dan naar Schotland of IJsland <3

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 19:04

Ik zou graag in Noorwegen willen wonen,en dan wel in het Noord-Oosten.
Ik vind paarden het landschap helemaal niet verfrommelen.Een afdak/schuilstal kan je zo maken dat het een natuurlijk uiterlijk heeft.Zoals schaaldelen gebruiken en het dak afdekken met mos.Kost wat maar is wel puur natuur [op de schroeven na dan].

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 19:14

safina schreef:
Heeft niks met misgunnen te maken. Ik denk dat heel veel mensen het aan het hart gaat als het landschap zo verrommelt en wordt volgebouwd. Het wordt er niet fraaier van als er overal modderweitjes zijn met een hok erop. Terecht dat men daar paal en perk aan stelt.

Wie z'n paard weg moet doen? Als je je paard niet fatsoenlijk kunt huisvesten, had je er niet aan moeten beginnen. Dus wie z'n paard weg moet doen omdat hij geen schuilstal mag bouwen, is sowieso erg dom geweest. Had je kunnen voorzien.

Niet alleen de paarden moeten dan weg. Ook de koeien en schapen, want ophokken is niet acceptabel, maar in de brandende zon in de wei mag ook niet. Of we gebruiken ons cultuurlandschap voor vee zoals al eeuwen gebruikelijk is, of we zijn geheel afhankelijk van het buitenland voor ons voedsel (met alle risico's en milieubelasting die daar uit voort komt).

Rommel en krotbouw komt van het niet mogen en dus zo goedkoop mogelijk. Maak dus als gemeente een bouwtekening, geef aan welke RAL kleuren dat ding mag zijn en laat er voor milieu en uitzicht een paar bomen omheen zetten. Goed voor de CO2 reductie, voedsel (notenbomen zijn ook antivlieg, dus nog een voordeel), houden water vast (waterberging is ook deels functie weidegebied in de winter). Eind resultaat is meer een parklandschap dan de polders van nu, maar net zo goed functioneel, natuurlijk uitzicht alleen met een inrichting die het dierenwelzijn ten goede komt. En kan je meer richting echt bos, dan gaat je gemiddelde temperatuur 1-2 graden minder omhoog, waardoor de kans dat de mens kan overleven op deze planeet ook groter wordt. Al moeten we dan wel daarnaast forse maatregelen nemen. Star vasthouden aan hoe het 2-3+ eeuwen geleden was, of terug willen naar moeras werkt niet. Er zijn heel andere inzichten en landbouwmogelijkheden nu, waarbij natuur en voedselvoorziening hand in hand kunnen gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 19:17

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 19:22

tamary schreef:
[Niet alleen de paarden moeten dan weg. Ook de koeien en schapen, want ophokken is niet acceptabel, maar in de brandende zon in de wei mag ook niet. Of we gebruiken ons cultuurlandschap voor vee zoals al eeuwen gebruikelijk is, of we zijn geheel afhankelijk van het buitenland voor ons voedsel (met alle risico's en milieubelasting die daar uit voort komt).

Rommel en krotbouw komt van het niet mogen en dus zo goedkoop mogelijk. Maak dus als gemeente een bouwtekening, geef aan welke RAL kleuren dat ding mag zijn en laat er voor milieu en uitzicht een paar bomen omheen zetten. Goed voor de CO2 reductie, voedsel (notenbomen zijn ook antivlieg, dus nog een voordeel), houden water vast (waterberging is ook deels functie weidegebied in de winter). Eind resultaat is meer een parklandschap dan de polders van nu, maar net zo goed functioneel, natuurlijk uitzicht alleen met een inrichting die het dierenwelzijn ten goede komt. En kan je meer richting echt bos, dan gaat je gemiddelde temperatuur 1-2 graden minder omhoog, waardoor de kans dat de mens kan overleven op deze planeet ook groter wordt. Al moeten we dan wel daarnaast forse maatregelen nemen. Star vasthouden aan hoe het 2-3+ eeuwen geleden was, of terug willen naar moeras werkt niet. Er zijn heel andere inzichten en landbouwmogelijkheden nu, waarbij natuur en voedselvoorziening hand in hand kunnen gaan.

Helaas is ophokken wél acceptabel. Waarom? Omdat `het niet bestaat`. Natuurlijk bestaat het wel, maar het wordt alleen niet gesignaleerd. Dat wat we niet zien, dat is er niet dus kan het rustig gebeuren. Vandaar dat `ophokken acceptabel is`.

Maar verder zie ik wel heil in jouw redenatie. Het klinkt goed.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 19:23

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 01:44

Maar niet heel nederland is het buitengebied polder.
Waar ik woon is het geen kale polder.
Daar staan overal al bomen en zandwegen met bomen en struiken tussen de weides in.
Dus schaduw in de zomer is er wel.
In de zomer stikt het er van de dazen, waar de koeien geen last van lijken te hebben, maar voor paarden is het niks.
Toch zetten mensen hun paarden er neer.
En zo ook in de winter. De weides die hoog gelegen zijn staan paarden. De struiken kaal geen beschutting meer dus.

Maar ben je dan paardenliefhebber of gaat het dan om het goedkoop?
Moet de gemeete zich dan maar aanpassen omdat de mensen goedkoop willen?
Al stel je eisen aan ral kleuren, die mensen voor goedkoop maken er toch wel een zooi van maar vinden het zelf prachtig.
Hoe vaak zie je nu al niet weides met aan elkaar geknoopt lint en kapotte palen enz.
Onveilig en geen gezicht.
Die mensen gaan echt geen nette schuilstal zetten.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 10:06

Er werd een poosje geleden gesproken over Meer koeien in de wei, dat was mooier voor het landschap,waarom ook niet meer Paarden in de wei?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 10:27

Omdat koeien met veel meer op een stuk weiland kunnen en deze eigenaren geen schuilhok op het land hoeven. Dat is voor de gemeente een stuk aantrekkelijker dan iemand die 3 paarden op een paar Ha wil vestigen, een schuilstal wil bouwen, een stuk wil verharden , een paddock en/of rijbak aan wil leggen.

Wat bruintje zegt ben ik het wel mee eens, als ik ook zie wat er neergezet wordt :n , weilanden die afgezet worden met spiertwit breed schriklint géén gezicht of aan elkaar geknoopte restjes , of plastic balen die maar staan te wapperen in de wei..

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 10:33

Aan van die rommelerven erger ik mij helemaal dood.

Ik probeer mijn stal zo netjes mogelijk te houden zodat het niet stoort in het landschap, laat geen rommel buiten slingeren, een eventuele open baal voordroog (wat ik nu niet eens meer voer) staat aan de achterkant aan het meeste zicht onttrokken.

Als ik soms fototopics op bokt voorbij zie komen van onverzorgde weides met stukken draad en palen en vanalles en nog wat op de grond snap ik zelfs niet dat ze daar met een gerust hart hun paarden nog tussen zetten.

Bij ons in het natuurgebied is het helaas ook van dat. Schuilstal van 20m² met 1 volledig open zijde mag je overal plaatsen waar je paarden hebt omdat het verplicht is om een schuilplaats te voorzien.
Niemand houdt zich daaraan en dan krijg je inderdaad van die kromme kotjes met een hoop troep er om heen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 12:00

Klopt Yontheke is zie ook veel foto's op bokt van een weiland en/of schuilstal,waarvan ik denk:waarom ruim je die rommel er omheen niet op? of waarom maak je die omheining niet fatsoenlijk.
Ik houd helemaal niet van rommel op de wei.Ik krijg gelukkig veel complimenten dat het er altijd zo netjes uitziet op mijn weiland.Voorheen was het er een zootje zeiden de mensen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 14:07

Precies.
Dood eng die zooi en heen gezicht.
Hier is het ook netjes. Geen los hangend lint. Gaat er wat kapot wordt het fatsoenlijk vervangen.
Niet voor de troep maar voor de veiligheid. Dat het meteen netjes is dan is prettig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 16:49

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 17:11

Yontheke schreef:
Aan van die rommelerven erger ik mij helemaal dood.

Ik probeer mijn stal zo netjes mogelijk te houden zodat het niet stoort in het landschap, laat geen rommel buiten slingeren, een eventuele open baal voordroog (wat ik nu niet eens meer voer) staat aan de achterkant aan het meeste zicht onttrokken.

Als ik soms fototopics op bokt voorbij zie komen van onverzorgde weides met stukken draad en palen en vanalles en nog wat op de grond snap ik zelfs niet dat ze daar met een gerust hart hun paarden nog tussen zetten.

Bij ons in het natuurgebied is het helaas ook van dat. Schuilstal van 20m² met 1 volledig open zijde mag je overal plaatsen waar je paarden hebt omdat het verplicht is om een schuilplaats te voorzien.
Niemand houdt zich daaraan en dan krijg je inderdaad van die kromme kotjes met een hoop troep er om heen.

Dat is denk ik het probleem ook een beetje. Iemand gaat ergens paarden houden omdat er zo'n schuilkrot geplaatst mag worden. Dat maakt het aantrekkelijk voor een paardenliefhebber. Dus dan ook maar een paar pakken hooi onder een groot zeil daarnaast, want het paardenspul moet ook eten tenslotte. En de wikkels van de balen worden in een troephoek gegooid. En omdat er thuis in de woonwijk geen plek is voor de trailer, wordt die er ook nog even bij gezet. En waar moet de mest uit die schuilstal dan heen? Dus ook maar even een mestplaats aanleggen. Een paddock is ook wel fijn, want ze worden wel weg dik van al dat gras. Dus weer wat lelijke palen en verschrikkelijk wit lint erbij. En dan blijken die paarden ook niet de meest geweldige dieren om je wei mee strak te houden. Dus modder, kale plekken, paardenplekken, brandnetels etc. Er moet ook gereden worden. Dus letters aan de palen, hindernis erin. En voor je het weet heb je dus de zoveelste troepwei.

Ik zeg het wat gechargeerd. Maar helaas gaat het zo maar wat vaak. Ik ben blij dat de weides hier in de buurt maar zelden verhuurd worden aan paardenliefhebbers uit de stad. En dat dat niet aantrekkelijker wordt gemaakt door schuilstallen toe te staan. Ik zie toch echt liever dat er koeien lopen, gras gekuild wordt, gehooid wordt etc. Hoe leuk ik paarden ook vind.

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 17:20

Ik vind het absurd dat je geen schuilstal mag bouwen op een stuk grond voor je paard. Maar, ik vind wel dat daar dan regels voor moeten komen. Bv een nette houten stal. Geen rommelige kotjes, van allerlei soorten troeperig materiaal. Het probleem nu is dat mensen er vaak maar zoń lelijke container opzetten omdat je soms wel wat op het land mag zetten wat verplaatsbaar is. Of inderdaad een trailer. Of andere van ellende aan elkaar hangende verplaatsbare krotjes...Je kan best regels maken om het er netjes te laten uitzien hoor. Een schuilplek is nou eenmaal belangrijk in dit natte klimaat.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 17:30

Ik heb ook een piste met letters en een paddock. Maar allemaal netjes afgemaakt met dezelfde palen en lint. Ook heb ik hindernissen (nouja, cavalettis) maar gewoon bruin hout en die worden na gebruik netjes aan de zijwand van de stal opgehangen waar niemand vanaf straat ze kan zien en ze dus ook niet storen.
Weide en grachten en planten worden netjes bijgehouden zodat het er niet uitziet alsof er al 20 jaar niets mee gedaan is.

Maar dat laatste is bij ons al een probleem. Natuurgebied, dus ze zien het liever wild. Je mag maar amper bemesten, eigenlijk niet spuiten.. Een pure grasweide hebben is bijna een misdaad.

Het is wel zoals je omschrijft, als er niets mag, ga je geen dure permanente dingen plaatsen en kan het dus in vele gevallen wel eens een rommelhoop worden.

Al zouden veel mensen mijn zwarte stal ook wel vinden storen. Die is zwart gemaakt met hoe noemt dat goedje nu ook al weer? Maar al door de vorige eigenaars.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 17:53

octavodia schreef:
Ik vind het absurd dat je geen schuilstal mag bouwen op een stuk grond voor je paard. Maar, ik vind wel dat daar dan regels voor moeten komen. Bv een nette houten stal. Geen rommelige kotjes, van allerlei soorten troeperig materiaal. Het probleem nu is dat mensen er vaak maar zoń lelijke container opzetten omdat je soms wel wat op het land mag zetten wat verplaatsbaar is. Of inderdaad een trailer. Of andere van ellende aan elkaar hangende verplaatsbare krotjes...Je kan best regels maken om het er netjes te laten uitzien hoor. Een schuilplek is nou eenmaal belangrijk in dit natte klimaat.

Hoeveel regels moeten er nog bij dan? Regels over het parkeren van trailers? Over hoeveel schriklint per hectare en welke soort lint? Maximaal percentage van het perceel modderig mag zijn en vol onkruid mag staan? Verbod op bakletters en hindernissen? Verbod op hooi onder zeil etc? Verbod op mestopslag maken? Verbod op voerhekken van lelijke pallets? Verbod op lelijke kunststof kuipen voor water of als slowfeeder?
En dat moet de gemeente dan allemaal gaan handhaven? Nog meer ambtenaren erbij... -O-

Ik zie de volgende topics alweer ontstaan: "mijn paard heeft een smerige schuilstal omdat ik van de gemeente geen mestplaats mag maken." "Mijn paard loopt groot risico omdat ik geen wit lint mag gebruiken als omheining" "Mijn paard wordt te mager omdat ik van de gemeente geen hooi mag opslaan bij de wei." "Mijn paard verveelt zich, want ik mag geen paddock paradise maken van de gemeente." :roll:

Een schuilplek is inderdaad belangrijk in dit natte klimaat. Daarom is het helaas niet aan iedereen gegeven om paarden te kunnen houden.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 18:44

Mijn mestbak [ruim 6kuub] is netjes in de grond gegraven en er ligt een zeil overheen.Je ziet het nu veel minder dan als die niet in gegraven zou zijn,en hij ligt aan de rand bij de bomen.De stal waar de zadelkasten instaan heb ik onder de bomen gebouwd,de takken komen bijna helemaal over het dak heen en heb het bruin geverfd.Ook staan er [nu nog kleine] 3 Coniferen aan de voorkant.Zodra die hoog zijn valt de hele voorkant uit het zicht.

Lil_shorty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 19:35

Mijn Shetlanders staan ook in de blub ?
Nu hetvzo extreem regent al helemaal maar ook geen plek elders ze neer te zetten.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 19:42

Lil_shorty schreef:
Nu hetvzo extreem regent al helemaal maar ook geen plek elders ze neer te zetten.

Staan die ook dag en nacht zonder enige vorm van beschutting buiten?

Lil_shorty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 20:30

Shirley schreef:
Lil_shorty schreef:

Staan die ook dag en nacht zonder enige vorm van beschutting buiten?

Staan dag en nacht buiten genoeg bomen te schuilen en een afdakje

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 20:56

Een afdakje is genoeg,bomen hebben ze nu weinig aan,die zijn kaal.Maar ze breken wel de harde wind,dus een voordeel heb je altijd wel met bomen.