Lege weides in de winter is ook weer zorgen dat het in de lente weer is hersteld.
Ja met mensen vind ik het ook te vol.
Maar die kunnen we slecht op straat zetten.
Zorgen dat niet elke vierkante meter ook nog vol staat met paard kan dus wel.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
safina schreef:Heeft niks met misgunnen te maken. Ik denk dat heel veel mensen het aan het hart gaat als het landschap zo verrommelt en wordt volgebouwd. Het wordt er niet fraaier van als er overal modderweitjes zijn met een hok erop. Terecht dat men daar paal en perk aan stelt.
Wie z'n paard weg moet doen? Als je je paard niet fatsoenlijk kunt huisvesten, had je er niet aan moeten beginnen. Dus wie z'n paard weg moet doen omdat hij geen schuilstal mag bouwen, is sowieso erg dom geweest. Had je kunnen voorzien.
tamary schreef:[Niet alleen de paarden moeten dan weg. Ook de koeien en schapen, want ophokken is niet acceptabel, maar in de brandende zon in de wei mag ook niet. Of we gebruiken ons cultuurlandschap voor vee zoals al eeuwen gebruikelijk is, of we zijn geheel afhankelijk van het buitenland voor ons voedsel (met alle risico's en milieubelasting die daar uit voort komt).
Rommel en krotbouw komt van het niet mogen en dus zo goedkoop mogelijk. Maak dus als gemeente een bouwtekening, geef aan welke RAL kleuren dat ding mag zijn en laat er voor milieu en uitzicht een paar bomen omheen zetten. Goed voor de CO2 reductie, voedsel (notenbomen zijn ook antivlieg, dus nog een voordeel), houden water vast (waterberging is ook deels functie weidegebied in de winter). Eind resultaat is meer een parklandschap dan de polders van nu, maar net zo goed functioneel, natuurlijk uitzicht alleen met een inrichting die het dierenwelzijn ten goede komt. En kan je meer richting echt bos, dan gaat je gemiddelde temperatuur 1-2 graden minder omhoog, waardoor de kans dat de mens kan overleven op deze planeet ook groter wordt. Al moeten we dan wel daarnaast forse maatregelen nemen. Star vasthouden aan hoe het 2-3+ eeuwen geleden was, of terug willen naar moeras werkt niet. Er zijn heel andere inzichten en landbouwmogelijkheden nu, waarbij natuur en voedselvoorziening hand in hand kunnen gaan.
safina schreef:Er is zelfs een woord voor: "verpaarding" van het landschap.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Verpaarding
https://library.wur.nl/dps/diensten/dos ... rding.html
Yontheke schreef:Aan van die rommelerven erger ik mij helemaal dood.
Ik probeer mijn stal zo netjes mogelijk te houden zodat het niet stoort in het landschap, laat geen rommel buiten slingeren, een eventuele open baal voordroog (wat ik nu niet eens meer voer) staat aan de achterkant aan het meeste zicht onttrokken.
Als ik soms fototopics op bokt voorbij zie komen van onverzorgde weides met stukken draad en palen en vanalles en nog wat op de grond snap ik zelfs niet dat ze daar met een gerust hart hun paarden nog tussen zetten.
Bij ons in het natuurgebied is het helaas ook van dat. Schuilstal van 20m² met 1 volledig open zijde mag je overal plaatsen waar je paarden hebt omdat het verplicht is om een schuilplaats te voorzien.
Niemand houdt zich daaraan en dan krijg je inderdaad van die kromme kotjes met een hoop troep er om heen.
octavodia schreef:Ik vind het absurd dat je geen schuilstal mag bouwen op een stuk grond voor je paard. Maar, ik vind wel dat daar dan regels voor moeten komen. Bv een nette houten stal. Geen rommelige kotjes, van allerlei soorten troeperig materiaal. Het probleem nu is dat mensen er vaak maar zoń lelijke container opzetten omdat je soms wel wat op het land mag zetten wat verplaatsbaar is. Of inderdaad een trailer. Of andere van ellende aan elkaar hangende verplaatsbare krotjes...Je kan best regels maken om het er netjes te laten uitzien hoor. Een schuilplek is nou eenmaal belangrijk in dit natte klimaat.