Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Inoterry schreef:Ik kan precies hetzelfde zeggen over jou Janine, zo kom jij namelijk vanachter mijn laptop ook op mij over.
Ik ken jou niet en jij kent mij niet. Ik heb geprobeerd om me voor te kunnen stellen waarom de handelaren meteen zo luid beginnen te roepen en dat lukt me niet. Waarom niet, omdat ik me er dus NIET druk over maakt als iemand me filmt. Dat is een eigen keuze die ik maak om mezelf te beschermen tegen mezelf druk maken om niks of mezelf kwaad te maken en zo mezelf in een kwaad daglicht te zetten. In mijn opzicht een veel verstandigere keuze dan met meerdere mensen 1 vrouw belagen. Ik heb bij diegene die het gedrag wel begrijpen nergens gezien dat er geprobeerd is om het vanuit de cameravrouw te zien, integendeel die word als provocerend en uit de hoogte gezien. Als je zelf in een dergelijke situatie komt en je zou gefilmd worden, en ik hoop van harte voor jullie van niet, dan snap je de cameravrouw waarschijnlijk een heel stuk beter.
Maar goed, ik ga stoppen met dit topic en mijn energie weer besteden aan positieve dingen want ik ga in herhaling vallen.
Gientje12 schreef:sinds jaren ook weer een keer op de zuidlaardermarkt geweest en helaas zag ik ook dat sommige paarden niet goed worden behandeld. Er stond een Schimmel helemaal alleen aan een hek met het touw in zijn mond, omdat hij (denk ik) te onrustig was. Nou sorry hoor zet hem er dan niet neer. Beest kon niet eens fatsoenlijk eten.
Moest wel lachen toen ik shetlandveulentje zag liggen en het touw hoog en strak stond en ik dat gewoon tegen mijn moeder zei van ''die hangt zichzelf nog op joh'' (had de neiging om het touw naar beneden te doen als de eigenaar het niet had gedaan) En de eigenaar er naast stond en zei dat het wel meeviel maar daarna toch het touw naar beneden deed.
Maar ik vind wel dat het in en uitladen van de paarden best eens gefilmd mag worden zoals deze vrouw dus deed. En als er niks aan de hand is dan hoef je niet agressief te worden.
Janine1990 schreef:Inoterry schreef:Hier heb ik mijn antwoord, al minstens 2 keer, op gegeven.
En in mijn ogen zijn diegene die deze actie goedpraten diegene die zwartwit denken. Ik heb inmiddels al dik het vermoeden dat we het niet met elkaar eens gaan worden
Maar het verschil is, dat in jouw functie (die je vermoedelijk goed uitvoert) waarschijnlijk aan het langste eind trekt. Je bent gewoon aan het handhaven, heel simpel. Dat zijn regels en daar heb je je aan te houden als reiziger. Heel logisch...
Maar nu ben je aan het paardrijden, met bit en sporen. En komt er een natural langs die misstanden aan de kaak wil stellen. Jij zult overtuigd zijn van je kunnen, en menigeen binnen de paardensport ook. Maar een leek niet. En dáár worden dit soort beelden aan getoond. Om zieltjes te winnen. Wat voor gevolgen heeft dat voor jou? Sta je voor die gevolgen in?
Inoterry schreef:Ik oordeel nergens over jou Janine, ik zeg alleen dat je zo over komt nu in dit topic. Wereld van verschil, wie weet kunnen we het in real live wel prima met elkaar vinden.
Maar, nogmaals, wat ik dus mis, is het inlevingsvermogen in de cameravrouw. Ik zal een ander voorbeeld noemen, wat, mijns insziens, een soortgelijke situatie is, alleen dan met duidelijke bedoelingen van de filmer.
Er zitten 2 conducteurs en 1 machinist op het perron, in het zonnetje met een bakje koffie/thee en 1 of meerdere roken een sigaretje. De reizigers kunnen niet aan die 3 zien dat ze net een rit van ruim 2 uur achter de rug hebben waar van alles mis is gegaan, dat ze nog maar een hele kleine 15 minuten hebben tussen die trein en de volgende rit van bijna 2 uur voor ze hun pauze kunnen genieten. Ze zitten dus met zijn 3en even weer tot rust te komen en doen niks verkeerd. Alleen conducteurs hebben nu eenmaal het imago dat ze alleen maar in de 1ste klas zitten te kletsen. Nu komt er een boos al filmend op ze af, wat dus op het perron wel verboden is en die persoon roept:" Zie ze daar zitten, de luie varkens, ik ga dit eens op youtube zetten dan kan heel Nederland zien hoe lui jullie zijn". In eerste instantie blijft het treinpersoneel nog beleefd maar de filmer blijft aanhouden. Vervolgens gaan ze met zijn 3en op de persoon af en zie je een filmpje met een dergelijke schermutseling.......
Inoterry schreef:En diegene die zeggen dat ze hetzelfde kunnen doen als de handelaren, of het gedrag begrijpen, praten het goed. Daar heb ik verder geen quotes voor nodig.
Inoterry schreef:En als de filmer nu eens alleen was gaan staan filmen, niks had gezegd, de collega's gaan, op gelijke wijze als de handelaren, staan roepen dat hij moet stoppen en vervolgens komt er zo'n filmpje?
Inoterry schreef:En dat 'ik zie dat je aan het filmen bent, waarom is dat?' ontbreekt in dit filmpje in het begin van de discussie, het eerste wat geroepen word is:"Hé, vin je dat leuk ofzo??" En ik kan me dus voorstellen dat je, als vrouw alleen tussen die mannen, op zo'n moment last heb van adrenaline waardoor het lastiger word om zelf rustig te reageren.
Maar in beide situaties die ik voorschrijf heeft het treinpersoneel een heel groot probleem als ze zo zouden handelen. En ze zouden de publieke opinie ook tegen hebben.
kuzznathalie schreef:+ dat wij ook niet weten wat er vooraf gebeurd is. Dit is niet het begin van hoe het begonnen is.
Inlevingsvermogen in de cameravrouw? En andersom dan? Waar is het inlevingsvermogen in de handelaren? Nee, de handelaren mogen niet zo reageren, want "ze zijn al verkeerd bezig, anders mochten ze het wel filmen". Rare conclusie. We weten helemaal niet wat hieraan vooraf is gegaan, dus nee ik vind niet dat de handelaren in dit filmpje de "inspecteurs en cameraploeg" hebben bedreigd of mishandeld.
tamary schreef:Ik wil ook niet gefilmd worden, of ik nu niks fout doe of wel en al helemaal niet zonder toestemming of als mensen mij voor de voeten lopen (of zelfs zichzelf in gevaar brengen, ook omdat als mijn dieren ze wat aandoen ik vervolgens aansprakelijk ben). Niks te verbergen verhaal is trouwens incorrect, iedereen heeft wat te verbergen :
https://decorrespondent.nl/209/nee-je-h ... 4-ab2d5fc2
Huertecilla schreef:Goede keuze die link.
Overigens is het filmen in de openbare ruimte wel degelijk aan regels gebonden.
Wat de bedoeling ermee is, is cruciaal.
Je mag niet zomaar iets publiek maken zonder toestemming van duidelijk herkenbare personen.
Hier was het de bedoeling misstanden te publiceren en dan ligt alles een tikje ingewikkelder dan 'alles mag want openbare ruimte' onder de noemer vrije nieuwsgaring door ' journalisten' die zich niet kunnen identificeren als zodanig.
Gientje12 schreef:sinds jaren ook weer een keer op de zuidlaardermarkt geweest en helaas zag ik ook dat sommige paarden niet goed worden behandeld. Er stond een Schimmel helemaal alleen aan een hek met het touw in zijn mond, omdat hij (denk ik) te onrustig was. Nou sorry hoor zet hem er dan niet neer. Beest kon niet eens fatsoenlijk eten.
Moest wel lachen toen ik shetlandveulentje zag liggen en het touw hoog en strak stond en ik dat gewoon tegen mijn moeder zei van ''die hangt zichzelf nog op joh'' (had de neiging om het touw naar beneden te doen als de eigenaar het niet had gedaan) En de eigenaar er naast stond en zei dat het wel meeviel maar daarna toch het touw naar beneden deed.
Maar ik vind wel dat het in en uitladen van de paarden best eens gefilmd mag worden zoals deze vrouw dus deed. En als er niks aan de hand is dan hoef je niet agressief te worden.