Zuidlaren: handelaars bedreigen inspecteurs en cameraploeg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Zuidlaren: handelaars bedreigen inspecteurs en cameraploeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 12:03

Echt niet? Als je leest hoe bokkers reageren op een aantal dingen?
Dan halen ze zo'n shitlander in wintervachtje van de markt die verder goed uit ziet maar wat modderig en dan is dat meteen een mishandeld en verwaarloost dier ondanks dat ie goed doorvoed is maar ja, dat zijn die handelaren he, die verzorgen hun beesten niet.
Gek he, dat handelaren niet enthousiast zijn als er zo'n camera in hun gezicht geduwd wordt.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 12:07

Punt is ook dat er geen misstanden zijn aangetroffen op die markt. De echte inspectiedienst was daar gewoon. De enige fout die ze hebben aangetroffen is een stel handelaren die probeerde zonder de juiste papieren paarden over de grens te krijgen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 12:12

vind de topic titel ook misleidend, ze doen niet agressief tegen inspecteurs, ze doen agressief tegen iemand die zich voordoet als iemand die ze niet is.

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 12:24

Ayasha schreef:
vind de topic titel ook misleidend, ze doen niet agressief tegen inspecteurs, ze doen agressief tegen iemand die zich voordoet als iemand die ze niet is.

Heel erg mee eens. Ik vind dat jij alles goed verwoord, ik heb het hele topic doorgelezen en ben het helemaal met je eens.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 12:44

Ayasha schreef:

Dan is die agressie wel goed te praten natuurlijk :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 12:45

Mens, ik praat niks goed. Ik zeg dat ik denk dat het actie-reactie is ofwel: 2 kijven 2 schuld.
Maak er verder van wat je wil als dat je dag goed maakt. Het zal me een zorg zijn. :wave:

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 13:04

Inoterry schreef:
Ik kan precies hetzelfde zeggen over jou Janine, zo kom jij namelijk vanachter mijn laptop ook op mij over.
Ik ken jou niet en jij kent mij niet. Ik heb geprobeerd om me voor te kunnen stellen waarom de handelaren meteen zo luid beginnen te roepen en dat lukt me niet. Waarom niet, omdat ik me er dus NIET druk over maakt als iemand me filmt. Dat is een eigen keuze die ik maak om mezelf te beschermen tegen mezelf druk maken om niks of mezelf kwaad te maken en zo mezelf in een kwaad daglicht te zetten. In mijn opzicht een veel verstandigere keuze dan met meerdere mensen 1 vrouw belagen. Ik heb bij diegene die het gedrag wel begrijpen nergens gezien dat er geprobeerd is om het vanuit de cameravrouw te zien, integendeel die word als provocerend en uit de hoogte gezien. Als je zelf in een dergelijke situatie komt en je zou gefilmd worden, en ik hoop van harte voor jullie van niet, dan snap je de cameravrouw waarschijnlijk een heel stuk beter.
Maar goed, ik ga stoppen met dit topic en mijn energie weer besteden aan positieve dingen want ik ga in herhaling vallen.

Dan ben ik benieuwd waar jij hebt ervaren dat ik over jou oordeel.
Het enige wat ik heb gedaan is namelijk gewoon lezen wat jij zegt en hier kritische vragen over stellen. En ik geef aan dat het goed is dat niet iedereen op die manier denkt. Want op die manier kunnen bij veel dingen het grote verschil gemaakt worden.
Daarbij heb ik in dit topic over niemand op zich geoordeeld, maar ik weet dat een kritische vraag in veel gevallen ook oordelend over kan komen door onbegrip.

Als iemand een moord pleegt doet diegene iets dat niet mag. Sterker nog, diegene ontneemt een ander persoon het meest fundamentele recht: Het recht op leven. Vaak genoeg krijgt zo iemand TBS. En als je daar dossiers van moordenaars leest, dan kan je maar wat goed begrijpen dat iemand tot dergelijke daden is gekomen. Vaak iets dat vanuit de jeugd komt en soms al generaties lang loopt. (denk aan mishandeling door ouders die zelf ook altijd zijn mishandeld etc.)
Dat ik dergelijke dingen kan begrijpen, dat ik me niet verbaas over de daden waar men toe is gekomen, betekent in geen enkele manier dat ik het goedkeur.

Dat is hetzelfde als wat Ayasha aangeeft, dat ze kan begrijpen dat een moeder steelt om haar kind te kunnen voeden, maar het niet goedkeurt. En laten we het wat dichterbij brengen. Een alleenstaande moeder die probeert illegaal in het OV te reizen, omdat haar kind naar het ziekenhuis moet en ze geen geld heeft voor kaartjes.

Omdat jij je niet kan voorstellen waarom die handelaren zo reageren, proberen wij het je uit te leggen. Hierbij worden kritische vragen gesteld, vaak retorisch.
Maar als je je dingen voorstelt, moet je niet alleen van jezelf uit gaan... Je moet ook begrijpen dat er genoeg mensen op deze wereld zijn die anders zijn/denken dan jij. Zo is dat ook met de kritische vraag die er aan jou gesteld werd met betrekking tot het gefilmd worden in je functie en gefilmd worden in het paardrijden. Dat zijn twee zulke verschillende dingen. Want als jij je functie goed uitvoert, is er niets op aan te merken. Maar paardrijden is relatief. Hoe zou jij het vinden om, doordat je gefilmd bent en gepubliceerd wordt op internet, uitgemaakt te worden voor mishandelaar? Dat is iets dat je in jouw functie niet zult tegenkomen als jij je functie normaal uitvoert.

De mensen die het gedrag van de handelaren begrijpen, begrijpen niet waarom er in de eerste plaats gefilmd werd. Daar is naar gekeken. Want ja, het is Piepvandaag, dus die zullen misstanden willen laten zien aan de wereld. Echter is er geen misstand gevonden. Waarom moet je dan filmen?
Ik denk dat er juist heel goed is gekeken naar de cameravrouw door de mensen die de reactie van de heren begrijpen. Juist omdat ze niet begrijpen wat zij nu precies aan het filmen is. Terwijl wanneer er daadwerkelijk een misstand gefilmd was (een paard dat achterlijk op de trailer wordt geslagen, letterlijk), iedereen achter de cameravrouw had gestaan. Ik weet dat ik dat zeker één keer heb gezegd, en het zou me verbazen als er niet meer mensen zijn geweest die dat hebben gezegd.

Ik vind het jammer dat je dit topic als negatief ervaart, want ik zie het negatieve er niet echt in. Ik vind het zelfs een mooie en nette discussie voor Bokt.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 13:08

Gientje12 schreef:
sinds jaren ook weer een keer op de zuidlaardermarkt geweest en helaas zag ik ook dat sommige paarden niet goed worden behandeld. Er stond een Schimmel helemaal alleen aan een hek met het touw in zijn mond, omdat hij (denk ik) te onrustig was. Nou sorry hoor zet hem er dan niet neer. Beest kon niet eens fatsoenlijk eten.
Moest wel lachen toen ik shetlandveulentje zag liggen en het touw hoog en strak stond en ik dat gewoon tegen mijn moeder zei van ''die hangt zichzelf nog op joh'' (had de neiging om het touw naar beneden te doen als de eigenaar het niet had gedaan) En de eigenaar er naast stond en zei dat het wel meeviel maar daarna toch het touw naar beneden deed.

Maar ik vind wel dat het in en uitladen van de paarden best eens gefilmd mag worden zoals deze vrouw dus deed. En als er niks aan de hand is dan hoef je niet agressief te worden.

ik zie nergens op het filmpje terug dat de paarden worden uitgeladen. dus ben benieuwd wat er voor het filmpje allemaal als is gezegd/gevragen of gedaan.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 13:35

Moet de TT niet worden aangepast? Dit klinkt net alsof er officiële inspecteurs zijn bedreigd.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 13:53

Janine1990 schreef:
Inoterry schreef:
Hier heb ik mijn antwoord, al minstens 2 keer, op gegeven.

En in mijn ogen zijn diegene die deze actie goedpraten diegene die zwartwit denken. Ik heb inmiddels al dik het vermoeden dat we het niet met elkaar eens gaan worden

Maar het verschil is, dat in jouw functie (die je vermoedelijk goed uitvoert) waarschijnlijk aan het langste eind trekt. Je bent gewoon aan het handhaven, heel simpel. Dat zijn regels en daar heb je je aan te houden als reiziger. Heel logisch...

Maar nu ben je aan het paardrijden, met bit en sporen. En komt er een natural langs die misstanden aan de kaak wil stellen. Jij zult overtuigd zijn van je kunnen, en menigeen binnen de paardensport ook. Maar een leek niet. En dáár worden dit soort beelden aan getoond. Om zieltjes te winnen. Wat voor gevolgen heeft dat voor jou? Sta je voor die gevolgen in?

vergeet niet dat de camara bijna in de mond van het paard geduwd wordt om te kijken of het bit wel goed ligt. Bovendien loop je met die camara zo te dringen dat het paard niet eens meer normaal getraind kan worden want de persoon met de camara loopt gruwelijk in de weg. Terwijl jij betaald wordt om het paard te trainen.

Hij of zij wil niet zeggen waarvoor hij/zij staat te filmen als er meer oproer ontstaat lacht hij/zij je uit en meldt dat hij filmt om misstanden op stallen in beeld te brengen. Je hebt vaag gehoord van dat groepje en weet dat ze alleen maar op zoek zijn naar iets dat negatief gebracht kan worden, het liefst nog vol suggestieve nonsens.

Het is al voelbaar dat achterliggende commentaar bij de beelden ongeveer zal klinken als: hij staat in zo'n slechte stal, tot zijn knieeën in zijn eigen schijt, deze personen moeten aangepakt worden.

Dan laat ze zich echt niet vol trots filmen, want het paardje is zo mooi..

Sterker nog.. als ik erachter kom dat iemand van zo'n soort clubje is die van alles en nog wat lopen te roeptoeteren, zijn ze in mijn huis niet eens welkom om ook maar 1 shot te maken van mijn dieren.. Die zijn in glanzende gezondheid, hebben mega veel ruimte om te spelen, maar je zult zien dat ze een shot nemen van Boris die blaast en wegschiet als hij even wat engs ziet en daar gelijk een heel eigen verhaal van maken.. Dat in combinatie met mijn graatmagere doch heel gezonde 19 jarige poezenbeest.. Dan waarschuw ik 1x dat het filmen gestopt moet worden, het materiaal gedelete waar ik bij sta.. wordt er geweigerd, dan neemt de camara een grote vlucht het raam uit, maar niet nadat ie een duik heeft genomen in een grote emmer water. Ook als ze willen beweren dat ze er wat moois van willen maken..want ik vertrouw dat soort gasten gewoon niet verder dan ik ze zie.. En als er dan geworsteld moet worden om die camara.. So be it, maar die camara krijg ik als ik gezegd heb dat ik niet wil dat ik gefilmd wordt.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 13:55

Ik oordeel nergens over jou Janine, ik zeg alleen dat je zo over komt nu in dit topic. Wereld van verschil, wie weet kunnen we het in real live wel prima met elkaar vinden ;) .

Maar, nogmaals, wat ik dus mis, is het inlevingsvermogen in de cameravrouw. Ik zal een ander voorbeeld noemen, wat, mijns insziens, een soortgelijke situatie is, alleen dan met duidelijke bedoelingen van de filmer.
Er zitten 2 conducteurs en 1 machinist op het perron, in het zonnetje met een bakje koffie/thee en 1 of meerdere roken een sigaretje. De reizigers kunnen niet aan die 3 zien dat ze net een rit van ruim 2 uur achter de rug hebben waar van alles mis is gegaan, dat ze nog maar een hele kleine 15 minuten hebben tussen die trein en de volgende rit van bijna 2 uur voor ze hun pauze kunnen genieten. Ze zitten dus met zijn 3en even weer tot rust te komen en doen niks verkeerd. Alleen conducteurs hebben nu eenmaal het imago dat ze alleen maar in de 1ste klas zitten te kletsen. Nu komt er een boos al filmend op ze af, wat dus op het perron wel verboden is en die persoon roept:" Zie ze daar zitten, de luie varkens, ik ga dit eens op youtube zetten dan kan heel Nederland zien hoe lui jullie zijn". In eerste instantie blijft het treinpersoneel nog beleefd maar de filmer blijft aanhouden. Vervolgens gaan ze met zijn 3en op de persoon af en zie je een filmpje met een dergelijke schermutseling.......

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 14:07

Inoterry schreef:
Ik oordeel nergens over jou Janine, ik zeg alleen dat je zo over komt nu in dit topic. Wereld van verschil, wie weet kunnen we het in real live wel prima met elkaar vinden ;) .

Maar, nogmaals, wat ik dus mis, is het inlevingsvermogen in de cameravrouw. Ik zal een ander voorbeeld noemen, wat, mijns insziens, een soortgelijke situatie is, alleen dan met duidelijke bedoelingen van de filmer.
Er zitten 2 conducteurs en 1 machinist op het perron, in het zonnetje met een bakje koffie/thee en 1 of meerdere roken een sigaretje. De reizigers kunnen niet aan die 3 zien dat ze net een rit van ruim 2 uur achter de rug hebben waar van alles mis is gegaan, dat ze nog maar een hele kleine 15 minuten hebben tussen die trein en de volgende rit van bijna 2 uur voor ze hun pauze kunnen genieten. Ze zitten dus met zijn 3en even weer tot rust te komen en doen niks verkeerd. Alleen conducteurs hebben nu eenmaal het imago dat ze alleen maar in de 1ste klas zitten te kletsen. Nu komt er een boos al filmend op ze af, wat dus op het perron wel verboden is en die persoon roept:" Zie ze daar zitten, de luie varkens, ik ga dit eens op youtube zetten dan kan heel Nederland zien hoe lui jullie zijn". In eerste instantie blijft het treinpersoneel nog beleefd maar de filmer blijft aanhouden. Vervolgens gaan ze met zijn 3en op de persoon af en zie je een filmpje met een dergelijke schermutseling.......

Dan moet je genuanceerder je mening brengen.

Inoterry schreef:
En diegene die zeggen dat ze hetzelfde kunnen doen als de handelaren, of het gedrag begrijpen, praten het goed. Daar heb ik verder geen quotes voor nodig.

Je zegt hier toch echt dat de mensen die het gedrag begrijpen/hetzelfde kunnen doen, het goedpraten. Dat is geen mening, dat is een oordeel. Een mening begint doorgaans met 'ik vind', 'naar mijn mening' etc. Maar dan nog zie ik de relatie tussen beide niet.

Als ik de situatie die je probeert te schetsen goed begrijp, hebben de 3 medewerkers van de vervoersorganisatie (die dus zaten te roken op het perron) de filmer dus gesommeerd weg te gaan van het perron, waarop deze dus niet reageert. En gaan ze vervolgens naar de filmer toe en willen hem verwijderen van het perron.

Als ik dit dan goed heb begrepen. Vind ik het knap, doch begrijpelijk dat de heren rustig blijven. Uiteindelijk vertegenwoordigen ze een bedrijf en is het imago van OV-organisaties al niet allerbest. En je wilt geen gezeur met je baas. Logisch.
Maar ik kan heel goed begrijpen dat ze deze filmer van het perron willen verwijderen. Had deze jongen (ik ga uit van een man) gezegd/gevraagd: "Goh, ik heb last van astma, zouden jullie elders willen gaan roken?" Hadden de heren vermoedelijk gewoon de sigaretten uitgedrukt of waren ze elders gaan roken. Ik zie ook niet in wat voor misstand er gefilmd werd, behalve dat er gerookt werd op een rookvrij perron. Het personeel word doodleuk uitgedaagd door de filmer. Wat daar de lol van is? Ik heb geen idee.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 14:10

En als de filmer nu eens alleen was gaan staan filmen, niks had gezegd, de collega's gaan, op gelijke wijze als de handelaren, staan roepen dat hij moet stoppen en vervolgens komt er zo'n filmpje?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 14:14

Inoterry schreef:
En als de filmer nu eens alleen was gaan staan filmen, niks had gezegd, de collega's gaan, op gelijke wijze als de handelaren, staan roepen dat hij moet stoppen en vervolgens komt er zo'n filmpje?

Dan had ik me oprecht afgevraagd waarom er gefilmd werd.
Maar wederom, het gaat om personeel van een organisatie die op die manier zeer gekleurd op de film kunnen komen. Dus dan kan ik me voorstellen dat er eerst gevraagd wordt: "Ik zie dat je aan het filmen bent, waarom is dat?" Tsjah, en het verdere verloop is dan afhankelijk van de reactie van de filmer.

Vergeet niet dat veehandelaren geen verantwoordelijkheid hoeven af te leggen aan hun baas, ze zijn eigen baas. Daarnaast hebben ze geen publieke functie, zoals conducteurs en machinisten wel hebben. Die laatste groep staat er veel gekleurder op dan de paardenhandelaren. Hetzelfde geld voor vele andere publieke functies (politie, ambulance, brandweer etc. etc.)

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 14:21

En dat 'ik zie dat je aan het filmen bent, waarom is dat?' ontbreekt in dit filmpje in het begin van de discussie, het eerste wat geroepen word is:"Hé, vin je dat leuk ofzo??" En ik kan me dus voorstellen dat je, als vrouw alleen tussen die mannen, op zo'n moment last heb van adrenaline waardoor het lastiger word om zelf rustig te reageren.
Maar in beide situaties die ik voorschrijf heeft het treinpersoneel een heel groot probleem als ze zo zouden handelen. En ze zouden de publieke opinie ook tegen hebben.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 14:28

Inoterry schreef:
En dat 'ik zie dat je aan het filmen bent, waarom is dat?' ontbreekt in dit filmpje in het begin van de discussie, het eerste wat geroepen word is:"Hé, vin je dat leuk ofzo??" En ik kan me dus voorstellen dat je, als vrouw alleen tussen die mannen, op zo'n moment last heb van adrenaline waardoor het lastiger word om zelf rustig te reageren.
Maar in beide situaties die ik voorschrijf heeft het treinpersoneel een heel groot probleem als ze zo zouden handelen. En ze zouden de publieke opinie ook tegen hebben.

Dan denk ik dat je iets te weinig rondhangt op Dumpert e.d. Want ik lees juist vaak dat treinpersoneel veel steun krijgt wanneer er weer van die stumperts rondhangen. Het imago dat jij beschrijft herken ik dan ook totaal niet. Het grappig is namelijk dat wanneer er een debiel in de trein zit en dit gefilmd wordt en op internet beland, er juist vaak 'thumbs up' gaan voor conducteur en overig treinpersoneel. Juist omdat men weet dat het zo'n kwetsbare groep is die weinig mag en maar weer moet wachten tot het volgende station waar hopelijk politie klaar staat.
Dus of ze de publieke opinie volledig tegen hebben? Ik weet het niet... Zolang ze hun werk gewoon naar behoren uitvoeren hebben ze de wet in ieder geval achter zich staan en kan zo'n randdebiel gezellig betalen voor de rechtsgang indien ze dat willen.

In tegenstelling tot de door jou geschetste situaties, waar het treinpersoneel al aardig is afgekoeld, hebben de handelaren de grootste moeite om het plekje op de markt te bemachtigen. Het is spitsuur bij het uitladen, dieren die ineens niet meer mee willen lopen. En dan staat er ook nog iemand met een camera en een bak licht (dat heb je wel nodig om 's nachts zo helder te filmen) op hun bakkes gericht. Al vol adrenaline roep je dan makkelijker wat onaardigere dingen. Daarbij, zoals gezegd, hebben ze geen publieke functie en kunnen ze gerust uitvallen zonder dat daar consequenties aan vast zitten in de vorm van een mogelijk standje van de baas. Of de volgende vorm van imagoschade in de grote kranten en op tv.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 14:50

Je hoort de mannen toch duidelijk vragen waarom ze aan het filmen zijn, en dan komt er zo'n huichel-opmerking dat het voor het nieuws is.... en zegt die man dat hij daar niets van gelooft en wel iets van identificatie wil zien en dat kan mevrouw niet.

Het irritant op hun lip staan filmen samen met het gehuichel van de vrouw maakt dat die mannen dat gedoe gewoon wèg willen hebben.

Je ziet zoals al gezegd veels te vaak dat mensen wat plaatjes schieten en een quote-je uit hun verband trekken en voor je het weet ben je het middelpunt van een rel en heb je ineens allemaal meelopende stumperds achter je aan zitten die die verhaaltjes voor zoete koek slikken en je wel even mores zullen leren omdat jij zogezegd iets heel ergs zou hebben gedaan -O-

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 14:57

+ dat wij ook niet weten wat er vooraf gebeurd is. Dit is niet het begin van hoe het begonnen is.
Inlevingsvermogen in de cameravrouw? En andersom dan? Waar is het inlevingsvermogen in de handelaren? Nee, de handelaren mogen niet zo reageren, want "ze zijn al verkeerd bezig, anders mochten ze het wel filmen". Rare conclusie. We weten helemaal niet wat hieraan vooraf is gegaan, dus nee ik vind niet dat de handelaren in dit filmpje de "inspecteurs en cameraploeg" hebben bedreigd of mishandeld.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 15:14

kuzznathalie schreef:
+ dat wij ook niet weten wat er vooraf gebeurd is. Dit is niet het begin van hoe het begonnen is.
Inlevingsvermogen in de cameravrouw? En andersom dan? Waar is het inlevingsvermogen in de handelaren? Nee, de handelaren mogen niet zo reageren, want "ze zijn al verkeerd bezig, anders mochten ze het wel filmen". Rare conclusie. We weten helemaal niet wat hieraan vooraf is gegaan, dus nee ik vind niet dat de handelaren in dit filmpje de "inspecteurs en cameraploeg" hebben bedreigd of mishandeld.

Correct. Beginpunt filmpje is door de filmers gekozen en hoeft absoluut niet het begin van deze gebeurtenis te zijn. Gezien de intentie van de groep is dat zelfs te betwijfelen.

Ik wil ook niet gefilmd worden, of ik nu niks fout doe of wel en al helemaal niet zonder toestemming of als mensen mij voor de voeten lopen (of zelfs zichzelf in gevaar brengen, ook omdat als mijn dieren ze wat aandoen ik vervolgens aansprakelijk ben). Niks te verbergen verhaal is trouwens incorrect, iedereen heeft wat te verbergen :
https://decorrespondent.nl/209/nee-je-h ... 4-ab2d5fc2

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 15:40

En de handelaren vragen niet voor niks of ze aan de kant wil gaan staan want ze staat gevaarlijk.
Bekijk het begin van het filmpje maar eens toen hadden ze nog niet eens door dat ze aan het filmen was.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 15:57

tamary schreef:
Ik wil ook niet gefilmd worden, of ik nu niks fout doe of wel en al helemaal niet zonder toestemming of als mensen mij voor de voeten lopen (of zelfs zichzelf in gevaar brengen, ook omdat als mijn dieren ze wat aandoen ik vervolgens aansprakelijk ben). Niks te verbergen verhaal is trouwens incorrect, iedereen heeft wat te verbergen :
https://decorrespondent.nl/209/nee-je-h ... 4-ab2d5fc2

Goede keuze die link.

Overigens is het filmen in de openbare ruimte wel degelijk aan regels gebonden.
Wat de bedoeling ermee is, is cruciaal.
Je mag niet zomaar iets publiek maken zonder toestemming van duidelijk herkenbare personen.
Hier was het de bedoeling misstanden te publiceren en dan ligt alles een tikje ingewikkelder dan 'alles mag want openbare ruimte' onder de noemer vrije nieuwsgaring door ' journalisten' die zich niet kunnen identificeren als zodanig.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 19:43

Huertecilla schreef:
Goede keuze die link.

Overigens is het filmen in de openbare ruimte wel degelijk aan regels gebonden.
Wat de bedoeling ermee is, is cruciaal.
Je mag niet zomaar iets publiek maken zonder toestemming van duidelijk herkenbare personen.
Hier was het de bedoeling misstanden te publiceren en dan ligt alles een tikje ingewikkelder dan 'alles mag want openbare ruimte' onder de noemer vrije nieuwsgaring door ' journalisten' die zich niet kunnen identificeren als zodanig.

Je doelt op laster neem ik aan?

Goed, op dit filmpje niet van toepassing. De rechtsgang is de moeite natuurlijk niet waard omdat er van twee kanten dingen gebeuren.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 21:46

Gientje12 schreef:
sinds jaren ook weer een keer op de zuidlaardermarkt geweest en helaas zag ik ook dat sommige paarden niet goed worden behandeld. Er stond een Schimmel helemaal alleen aan een hek met het touw in zijn mond, omdat hij (denk ik) te onrustig was. Nou sorry hoor zet hem er dan niet neer. Beest kon niet eens fatsoenlijk eten.
Moest wel lachen toen ik shetlandveulentje zag liggen en het touw hoog en strak stond en ik dat gewoon tegen mijn moeder zei van ''die hangt zichzelf nog op joh'' (had de neiging om het touw naar beneden te doen als de eigenaar het niet had gedaan) En de eigenaar er naast stond en zei dat het wel meeviel maar daarna toch het touw naar beneden deed.

Maar ik vind wel dat het in en uitladen van de paarden best eens gefilmd mag worden zoals deze vrouw dus deed. En als er niks aan de hand is dan hoef je niet agressief te worden.

Misschien staat die schimmel daar wel helemaal alleen voor zijn eigen bestwil...
Het kan best zijn dat die schimmel te onrustig was, door een touw in zijn mond te hangen maakt het lichaam een stofje aan waardoor paard rustiger word. Iedereen blij.
Die shetlander is zelf gaan liggen.

Ik vind al die drama die elk jaar om de zuidlaardermarkt zit echt de spuitgaten uitlopen. Mensen worden aggresiever naar elkaar toe, gaan bijna in protest en noem maar op. Een jaar heeft 365 dagen, 1 daarvan staan ze in zuidlaren. Poeh, daar gaan ze dood aan :')

Gientje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 10:03

@prugelpiet goh dat die shetlander zelf is gaan liggen.....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 10:22

Los van die gebeuren is de Zuidlaardermarkt gewoon een trieste bedoening die alleen maar blijft bestaan omdat het zoveel geld in het laatje brengt als toeristische atrractie en als zuipfestijn voor de lokale bevolken de nacht er voor.

Zuipen en paarden horen gewoon niet samen te komen.
Al is het maar om de vele domme aankopen die onder invloed of voor de lol worden gedaan. Die dieren komen echt niet goed terecht.

Ik verwacht dat sinds ik er voor het laatst geweest ben het meevalt met de aanvoer van gewonde en verwaarloosde dieren.

Ik ben niet tegen paardenmarkten op zich, maar het zou kleinsschaliger moeten. Als zij-evenementje van een concours ofzo. Gewoon elke week tig marktjes over het land verspreid. Dan heb je niet met van die toestanden te maken.

Ik heb trouwens niks met van die zogenaamde journalisten en selfmade inspecteurs. Helemaal niet sinds ik zelf ooit in een grijs verleden eens aangesproken ben op wat verplaatste haartjes door een halstertje dat een veulen een uurtje om had om te wennen. Jeez. Overdrijven is ook een vak.
Die waar het topic om is begonnen hadden aan mij ook een slechte gehad, hoewel ik nooit geweld zou gebruiken.