Nieuw proevenboekje: A-X binnenkomen en groeten afgeschaft

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 07:34

Klaas15 schreef:
Suzanne F. schreef:
Is het al 1 april??
Jeetje, wat een aanfluiting! Nu ben ik pas echt blij dat ik eind dit jaar stop met jureren. Ik vind de wedstrijdsport al zo veranderd de laatste 10 jaar, ook qua reglementen. ZZ licht bij basis, kledingvoorschriften veranderd, optoming, proeven etc. etc. Ik kan er gewoon niet meer achterstaan. En nu ik dit lees sta ik helemaal achter mijn beslissing om afscheid van de sport, het jureren en de KNHS te nemen. Lichtrijden in de M2? Geen halthouden en groeten meer? Waar is de uitstraling van de dressuursport gebleven? Echt belachelijk.

Dat is idem dito waarom ik het jureren dit jaar al heb neergelegd.

Ik vind dit dus echt serieus zonde om te lezen.
Ik ken jullie niet persoonlijk, maar haal uit jullie berichten hier op Bokt wel dat je nog wel naar de basis kijkt als je jureert en niet zo zeer naar spektakel.

De dressuur wordt alleen maar meer circus en heeft steeds minder met rijkunst van doen.

Wat is er mis met aan het begin van je proef netjes halthouden, groeten, je paard weer correct oppakken en je proef rijden.
Dat moet je toch gewoon kunnen zonder dat je paard uit ritme is?

Je ziet het nu al en het gaat alleen maar meer worden, vol gas naar binnen, druk op de ketel, door die proef blazen en dat het halsstrekken en halthouden op het eind er wat rommelig en gestresst uit ziet, daar geeft men niks meer om, want zag je die voorbenen in de draf?

Een paard wat netjes afgericht is, voldoende basis heeft om ontspannen en evenwichtig te lopen, heeft geen moeite met even halthouden en daarna netjes verder.
Die kan gewoon halsstrekken zonder op de voorhand te knallen en is daarna ook weer mooi naar het achterbeen te krijgen.
En het is dan ook niet dat ene stukje in de proef waar het paard eindelijk even zuiver gaat, omdat de druk van de teugels is.

Tendance

Re: Nieuw proevenboekje: A-X binnenkomen en groeten afgeschaft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 07:48

Ik vind dat vol gas de ring in erg meevallen. En enkeling doet het en wordt hier door mij op afgestraft.
Tenzij het niet vol gas is, maar met impuls natuurlijk.
Ik rijd nu zelf 25 jaar mee in de sport en vind dat er echt niet zo heel veel in de proeven veranderd is.
De instelling etc. van de ruiters is veranderd en de manier van rijden, maar als wij dat als juryleden juist beoordelen, dan valt dat ook wel wat leiding te geven.

Verder moet ik wel zeggen dat in 25 jaar de kwaliteit van de pony's erg vooruit gegaan is.
Paarden ook, maar pony's extreem, dus is het ook logisch dat er binnen de sport ook voortdurend veranderingen gaande zijn.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 07:51

Tendance schreef:
Verder wordt er gezegd, dat het binnenkomen over de AC zal zijn en geen halthouden, maar over verzamelde galop wordt niet gesproken dus misschien zit dat er gewoon nog in.

Ik denk dat het toch draf wordt, meestal begint een proef met drafonderdelen.
Of ze moeten een overgang galop/draf inbouwen?

Overigens maakt mij dat HH niet uit, kost alleen maar tijd en je moet in de verdere proef toch nog 2 a 3 x halthouden.
Daarbij de meeste z ruiters kunnen (zo goed als) recht binnenkomen en HH,
volgens mij wordt daar toch vaak een 6 of 7 gehaald. (ik zie daar altijd weinig rare dingen gebeuren)
Niet HH lijkt mij dus ook vloeiender, met de voorwaartse gedachte.

Halsstrekken prima, al vind ik zelf uitgestrekte stap ook een moment van ontspanning,
liever had ik misschien Uberstreichen in de hogere proeven erbij gezien, en dan op beide handen een x, bv korte zijde .
Ik vind dat een hele mooie oefening om te kijken wie de kop vast houdt :D paard krijgt ook even lucht en ontspanning en het kost weinig tijd.

Doorzitten zal vanuit het welzijn besloten zijn, want jemig ook ik schrik van het aantal butsende ruiters in het M :o (ik schrijf vaak)
Makkelijker winst rijden met of zonder doorzitten zal niet uitmaken, een niet gedragen uitgestrekte of middendraf zal ook dan niet beloond worden.
Paard zal toch meer op het ab moeten komen naarmate de klassering stijgt.
De slechtgaande paarden met mindere ruiters zullen ook met lichtrijden door de mand vallen, maar zo heeft iig het paard minder last.

mywayzidane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 07:54

Ook ik vind het jammer dat het halthouden eruit gaat, zoveel problemen zag je niet op wedstrijd en ik denk dat het ook een stukje gehoorzaamheid is. En er is wel degelijkverschil tussen voorwaartsegang dan voorwaartsedrang. Het is idd geen voorwaartsegang maar de drang om naar voren te gaan moet behouden worden, dit geld tevens voor het achterwaarts. Dat is vaak een onnatuurlijke "gang", maar ook dat is een stukje gehoorzaamheid. Tevens ben ik benieuwd naar sommige voorbeenzwaaiers hoe die het afgaan brengen in het halsstrekken, bij sommige zal er maar een saai drafje overblijven.

Daarnaast vraag ik me ook af waar sommige jureren, als iemand het fatsoen niet eens heeft om zich netjes aan te melden. Zal van mij part best onderaan de coupon vermeld mogen worden.
Helaas maak je het andersom ook weleens mee en ook dat vind ik respectloos. Er gaat toch heel veel tijd aanvooraf.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 08:01

Ik ben ook benieuwd hoe het allemaal gaat lopen, ik volg

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 08:13

Ik zit in Drenthe.
Maar goed bij het springen is het nog veel erger dus wat dat betreft......

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 08:29

Tendance schreef:
Ik vind dat vol gas de ring in erg meevallen. En enkeling doet het en wordt hier door mij op afgestraft.
Tenzij het niet vol gas is, maar met impuls natuurlijk.
Ik rijd nu zelf 25 jaar mee in de sport en vind dat er echt niet zo heel veel in de proeven veranderd is.
De instelling etc. van de ruiters is veranderd en de manier van rijden, maar als wij dat als juryleden juist beoordelen, dan valt dat ook wel wat leiding te geven.

Verder moet ik wel zeggen dat in 25 jaar de kwaliteit van de pony's erg vooruit gegaan is.
Paarden ook, maar pony's extreem, dus is het ook logisch dat er binnen de sport ook voortdurend veranderingen gaande zijn.

Ik denk dat soms juist die beoordeling wel eens te wensen overlaat, mensen zijn oprecht verbaasd als ze lage punten krijgen bij een eerlijke jury.
Dan denk ik je moet verbaasd zijn over de punten die je eerder altijd zowat cadeau kreeg.

De paarden en pony's zijn zeker veranderd, maar is dat wel toename in kwaliteit?
Tuurlijk ze zijn veelal luxer, expressief in hun bewegingen, wat sensibel, maar dat kan vaak ook teruggebracht worden op de manier van stallen, voeren en trainen.

Maar is dat nu echt wel een vooruitgang, als we basis zaken als halthouden na binnenkomst moeten schrappen?
Dat zo'n paard blijkbaar zo hobbelt dat doorzitten in de verruimingen in draf niet meer te doen is?

We moeten niet vergeten dat de dressuur militair van oorsprong is.

Je zal met de huidige generatie het slagveld op moeten, opstellen is al lastig, ik zie een bende draaiende en piafferende heethoofden voor me.
Tegen de tijd dat ze mogen, gebeurd er zoveel in de voorhand en zwaaien er zoveel voorbenen dat de veldslag waarschijnlijk gewonnen wordt omdat de vijand zich dood lacht :')

Zeker als ze de roze laklaarzen en blingbling van nu zien.

Dat over een paar jaar een oorlogsveteraan moet vertellen dat hij zowat dood geSwarovskied was :')

Affijn ik draaf een iets door, maar vind het wel jammer dat de sport zo veranderd.

Ik snap dat iets meer show nodig was om het interessant te houden, maar met de huidige discussies over het welzijn van de paarden, gaat dat nog eens de ondergang van de sport worden.

Ook het gebrek aan respect wat sommige juryleden meemaken, dat je daar als een ding in een hok punten moet geven en het eigenlijk toch niet snel goed doet.
Want het paard loopt helemaal niet op de voorhand en van de instructrice moet ie zo gereden worden en hij komt nu eenmaal uit moeilijke bloedlijnen en...

Het enige wat sommige ruiters uit de militaire oorsprong van de dressuur hebben meegenomen, is doen alsof het een zaak van leven op dood is.
En niet een gezellig uitje met je paard waarbij je op ontspannen wijze laat zien en beoordelen waar je staat in je training.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 08:32

Er is absoluut verbetering gekomen in de pony's. Net als in de paarden.
Daaraan gekoppeld zie je me nergens zeggen, dat de ruiters hier ook op ingespeeld zijn.
Maar dat er verbetering is en dat de doorsnee wedstrijdpony van vroeger, de manegepony van nu is en dat zelfs daar vaak kwaliteit zit, dat kan gewoon niemand ontkennen.

En 9 van die 10 pony's zijn helemaal niet sensibel en lopen prima hun proefje.

En 9 van de 10 paarden zouden ook prima kunnen halthouden aan het begin van de proef, maar wat is het nut?
We willen toch juist zien, dat er minder in die mond geharkt wordt?
Waarom dan stilzetten aan het begin van de proef. Laat maar zien, dat je gewoon lekker kunt doorrijden met je paard en die noodrem niet al direct in de proef nodig hebt.

Mensen kijken vaak zo negatief tegen veranderingen aan, maar misschien moeten we ons bedenken, dat er hier mensen naar gekeken hebben, die tig keer zoveel verstand van de paardensport hebben als menig bokker.
En misschien moeten we uitgaan van dat zij het goed met de sport voor hebben. En moet niet "iedereen" alles gelijk zo negatief belichten, maar kijken naar de voordelen en de reden van de verandering.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 08:43

Lang leve de oude 120 (max 200 )punten tijd.

In die tijd moest je ook gewoon in de B AXC binnen komen halthouden en groeten (en dat 2x) ook was alles veel meer op de letter. ipv tussen A-F...

en ja in die tijd had idd zo rond de 25% van de deelnemers een WP (meestal alleen de prijswinners en 2 daarbuiten ) op een ring van 24. En vond ik dat erg..nee hoor.....

In die tijd ging je nog standaard bij iedere proef naar de jury auto toe voor een kort gesprekje

Maar trots dat je toch was op je prijs en WP, nu is een WP halen niets bijzonders mee maar toen..gouden tijd hoor.

Ook promoveren kon toen bij 5 wp (toen kreeg je nog zo mooi een getypte brief gemaakt op een typmachine thuis dat je mocht promoveren)

in die tijd was er eigenlijk nog weinig spektakel in de dressuur ring..maar ging het gewoon om een netjes gereden proef!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 08:51

Tendance schreef:
Er is absoluut verbetering gekomen in de pony's. Net als in de paarden.
Daaraan gekoppeld zie je me nergens zeggen, dat de ruiters hier ook op ingespeeld zijn.
Maar dat er verbetering is en dat de doorsnee wedstrijdpony van vroeger, de manegepony van nu is en dat zelfs daar vaak kwaliteit zit, dat kan gewoon niemand ontkennen.

En 9 van die 10 pony's zijn helemaal niet sensibel en lopen prima hun proefje.

En 9 van de 10 paarden zouden ook prima kunnen halthouden aan het begin van de proef, maar wat is het nut?
We willen toch juist zien, dat er minder in die mond geharkt wordt?
Waarom dan stilzetten aan het begin van de proef. Laat maar zien, dat je gewoon lekker kunt doorrijden met je paard en die noodrem niet al direct in de proef nodig hebt.

Mensen kijken vaak zo negatief tegen veranderingen aan, maar misschien moeten we ons bedenken, dat er hier mensen naar gekeken hebben, die tig keer zoveel verstand van de paardensport hebben als menig bokker.
En misschien moeten we uitgaan van dat zij het goed met de sport voor hebben. En moet niet "iedereen" alles gelijk zo negatief belichten, maar kijken naar de voordelen en de reden van de verandering.

Maar is het niet aan de jury om het hangen in de mond bij het halthouden af te straffen?
Dat zou voornamelijk op zit moeten gaan, teugels zijn er voor het contact en aanleuning toch?
En daarna moet je toch gewoon weer door kunnen rijden zonder dat het paard als het ware weer aangeslingerd moet worden?

Tuurlijk elke keer minder dat er in een mond gehangen of op een rug gestuiterd wordt, is uit welzijnsoogpunt een vooruitgang.

Maar door het (deels) af te schaffen of op te schorten naar een hogere klasse, kweek je naar mijn idee alleen maar dat mensen er minder op gaan oefenen 'want dat hoeft voorlopig toch nog niet'.

Dat de kwaliteit van de paarden de kwaliteiten van de ruiters regelmatig ruimschoots overtreffen is een feit, maar ook daar ligt een taak voor de fokkerij, handel en instructie.
En een stukje zelfkennis van de ruiter.

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 09:13

Nieuwe proeven m.i.v. 1 april 2016...tja, dit verhaal kan beide kanten op. Vreemde aanpassingen en een verdachte ingangsdatum of verdachte aanpassingen op een vreemde ingangsdatum. Twijfelgeval! :D

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 09:22

Ja of begin van het outdoorseizoen en van een nieuw kwartaal ;)

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 09:37

Cavaletto schreef:
Nieuwe proeven m.i.v. 1 april 2016...tja, dit verhaal kan beide kanten op. Vreemde aanpassingen en een verdachte ingangsdatum of verdachte aanpassingen op een vreemde ingangsdatum. Twijfelgeval! :D

dit is altijd al geweest, zover ik weet. dat ze bij de overgang van winter naar zomer, de proeven veranderen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 09:38

ik ben idd verbaasd over de enorm conservatieve houding die ik hier veel lees. Waarom zouden we terug willen naar de militaire oorsprong van de dressuur? Je wil toch ook niet terug naar de tijd van werken op het land om je eten te krijgen? Gelukkig veranderen er dingen in de loop van de tijd.

IK las ergens iets over uberstreichen. Dat zou idd een leuke zijn om door te voeren in het M/Z. In de Belgische proeven (rijd ik met sgw nog wel) kom je die veel tegen en dat is een hele mooie toets van de gedragenheid van je paard.
Ik las ook dat de vrije keus lichtrijden/doorzitten niet komt. Dat was een idee van mij (mss ook van anderen) en dat had ik wel graag gezien in het B/L. Ik hoor nu veel mensen klagen dat ze niet mogen doorzitten omdat het dan fijner gaat en vv. Ik denk dat de vrije keuze daarvoor veel zou zeggen over je ruitergevoel, en dan zou je bv in het L2 wel stukken doorzitten kunnen verplichten.

IK dateer trouwens al van de proeven uit het grijze boekje (120 = wp) en ik vind de huidge proeven een enorme verbetering, al zou ik wel graag de kwart keertwending weer terug zien in het M1.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 09:40

toch ben ik van mening dat de proeven toch erg makkelijk zijn en vaak de punten cadeau gegeven worden.

er zijn enkele ruiters die ik ken, die vaak op wedstrijd gaan, soms een puntje mee pakken(ook verliespunten rijden) en zo wel in hogere klasses komen....

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 09:48

xTweetyx schreef:
toch ben ik van mening dat de proeven toch erg makkelijk zijn en vaak de punten cadeau gegeven worden.

er zijn enkele ruiters die ik ken, die vaak op wedstrijd gaan, soms een puntje mee pakken(ook verliespunten rijden) en zo wel in hogere klasses komen....

En dat zul je blijven houde, xTweetyx.

Denk juist door het halsstrekken dat er heel veel ruiters in de hogere klassen door de mand gaan vallen. Dat het halthouden er in het begin uit gaat, vind ik dan wel weer erg jammer. Vind ik toch een beetje extra respect tegenover de jury. Al meld ik me nu ook al zelf aan bij de jury. En als ze hun raampje open hebben, bedank ik ze na de proef ook altijd even voor het jureren. Ook al heb ik een slechte proef gereden, dan wil ik me vaak ook nog wel excuseren hiervoor. Heb ik de laatste keer ook gedaan. Korter hoeven de proeven voor mij niet. Maar zoals ik het lees, gaat dat ook niet gebeuren. Want de proeven blijven in grote lijnen hetzelfde.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 09:57

Anne_GTI schreef:
Valt te regelen. Als je minimaal 10 deelnemers hebt ga ik een jury van het oude stempel regelen (tegen normale jury vergoeding ) lokatie op 10 minuten van de snelweg in Zwolle. Weet ook wel een jury die hier wel voor te strikken is. Mogelijkheid tot filmen en gelijk opnemen van het commentaar.

Is het ook te regelen dat die jury punt aan de hand van filmpjes? Want Zwolle is voor mij meer dan een uur rijden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 10:01

Tendance schreef:
En halthouden is absoluut geen voorwaartse gang. Tenslotte zet je je paard stil.
Een maand geleden waren er velen, die vonden, dat voor het afvloeien van de spanning bij Edward, het mooi was geweest als hij voorwaarts had kunnen doorrijden. Door het halthouden en groeten kwam er nog meer spanning dan er al was.
Nu gaat het halthouden en groeten er voor de basis af en is het ineens niet goed..... dat is wat vreemd.

Ik heb nergens gezegd dat halthouden een gang is, want volgens mij is het gewoon een oefening. Maar in die oefening kan je prima de voorwaarts drang behouden.

Je noemt nu Edward... Maar what about Anky en Salinero?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 10:07

Weet je wat het is? Mensen klagen toch altijd en de KNHS kan het, hoe dan ook, toch niet goed doen. Dat is namelijk ook niet mogelijk voor iedereen.

Nu is het mauwen dat de proeven diervriendelijker worden, dat de proeven meer op ontspanning gericht worden, terwijl tegelijkertijd geklaagd wordt dat er te veel spanning is en er beter naar het welzijn gekeken moet worden.

Er wordt geklaagd dat het vroeger zo veel beter was, omdat je toen moeilijker aan een winstpunt kwam in de dressuur.
En tegelijkertijd wordt er geklaagd dat ze het B springen zo hebben aangepast dat je daar moeilijker aan een winstpunt komt. Want men wil natuurlijk zo snel mogelijk naar het L om daar op met een slechte rijderij een barrage rond te kunnen vliegen.

Er wordt geklaagd over de versoepelingen in het tenue, want dressuur moet klasse uitstralen. Maar tegelijkertijd wordt het punt voor verzorging stom gevonden.

Mensen vinden veranderingen gewoon niet fijn, er schuilt wat dat betreft een licht autisme in ons allemaal. Toch veranderd de tijd en moet de sport daarin mee veranderen. Voor ons is de KNHS degene die dat moet doen en dus automatisch de boosdoener.
Met zo een hoop geklaag begrijp ik goed dat de bond zich afsluit voor geluiden van buitenaf. Je kunt er toch nooit op een goede manier gehoor aan geven.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 10:08

Ik zal waarschijnlijk nu wel geen vrienden maken, maar ik moet het toch even kwijt. We praten hier over de basissport waar het gros zich hobbymatig mee bezig houdt. Ik ben absoluut geen voorstander van sinterklaasjury's en ik vind dat een wp verdiend moet worden vanwege het correct rijden. Wel heb ik het idee dat we nu heel erg perfectionistisch bezig zijn. Men mag absoluut geen fout maken in de proef. Ieder paard heeft zijn min en pluspunten. Aan de ruiter de taak hier het beste uit te halen. We hoeven toch niet allemaal te gaan voor 8-en en 9-ens? Ik vind de veranderingen echt een verbeterpunt voor het welzijn van de paarden. En wees eens eerlijk. Die 8-en en 9-ens die in Aachen werden uitgedeeld voor vierkant halthouden waren toch ook bij het gros Sinterklaaspunten? Een enkeling stond maar echt vierkant stil. Laten we eerst even de nieuwe proeven afwachten. Ik hoop op een veel betere structuur in de proef. Af en toe ben ik die namelijk kwijt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 10:09

hulde schoentje! (en tendance ook :D )

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 10:10

Hahaha Schoentje is me net voor, alleen anders vertaald vanuit ander oogpunt.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 10:11

xTweetyx schreef:

Ik denk dat dit toch blijft. Dat mensen promoveren met precies 10 wp door steeds 180-185 te scoren. Daardoor ben ik er ook achter gekomen dat een "Z-ruiter" in sommige gevallen niet zoveel betekent.

Halsstrekken in hogere klasses vind ik toch wel een goede beslissing. Mijn paardje nu heeft bij de vorige eigenaresse Z2 gelopen en ik merk dat hij halsstrekken toch wel moeilijk vind, waarschijnlijk omdat hij het in een lange tijd niet meer gedaan heeft.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 10:13

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 10:19

Schoentje schreef:
Weet je wat het is? Mensen klagen toch altijd en de KNHS kan het, hoe dan ook, toch niet goed doen. Dat is namelijk ook niet mogelijk voor iedereen.

Nu is het mauwen dat de proeven diervriendelijker worden, dat de proeven meer op ontspanning gericht worden, terwijl tegelijkertijd geklaagd wordt dat er te veel spanning is en er beter naar het welzijn gekeken moet worden.

Er wordt geklaagd dat het vroeger zo veel beter was, omdat je toen moeilijker aan een winstpunt kwam in de dressuur.
En tegelijkertijd wordt er geklaagd dat ze het B springen zo hebben aangepast dat je daar moeilijker aan een winstpunt komt. Want men wil natuurlijk zo snel mogelijk naar het L om daar op met een slechte rijderij een barrage rond te kunnen vliegen.

Er wordt geklaagd over de versoepelingen in het tenue, want dressuur moet klasse uitstralen. Maar tegelijkertijd wordt het punt voor verzorging stom gevonden.

Mensen vinden veranderingen gewoon niet fijn, er schuilt wat dat betreft een licht autisme in ons allemaal. Toch veranderd de tijd en moet de sport daarin mee veranderen. Voor ons is de KNHS degene die dat moet doen en dus automatisch de boosdoener.
Met zo een hoop geklaag begrijp ik goed dat de bond zich afsluit voor geluiden van buitenaf. Je kunt er toch nooit op een goede manier gehoor aan geven.

Ik snap je punt volledig en ik begrijp 100% vanuit welk oogpunt je kijkt! En op die manier heb je ook helemaal gelijk!

Alleen ben ik van mening dat je één ding vergeet, en dat is dat menigeen tegenwoordig niet meer kritisch naar zichzelf kan/wil kijken. En daar gaat het naar mijn idee mis. Dan kan je nog zo graag diervriendelijk en ontspannen willen, maar de overtuiging dat je voor je plezier gaat wedstrijden rijden en alles maar cadeau moet krijgen gaat daarmee niet weg.

Hoevaak ik wel niet zie dat een combinatie in de B/L afgestraft wordt op het op/over de kop lopen, wat in mijn ogen gewoon terecht is en de ruiters vervolgens zeggen: Het is maar B/L. Terwijl ik dan denk: "Moet het pas afgestraft worden in het M?" Moet je dan voor de gek gehouden worden?