Klaas15 schreef:Suzanne F. schreef:Is het al 1 april??
Jeetje, wat een aanfluiting! Nu ben ik pas echt blij dat ik eind dit jaar stop met jureren. Ik vind de wedstrijdsport al zo veranderd de laatste 10 jaar, ook qua reglementen. ZZ licht bij basis, kledingvoorschriften veranderd, optoming, proeven etc. etc. Ik kan er gewoon niet meer achterstaan. En nu ik dit lees sta ik helemaal achter mijn beslissing om afscheid van de sport, het jureren en de KNHS te nemen. Lichtrijden in de M2? Geen halthouden en groeten meer? Waar is de uitstraling van de dressuursport gebleven? Echt belachelijk.
Dat is idem dito waarom ik het jureren dit jaar al heb neergelegd.
Ik vind dit dus echt serieus zonde om te lezen.
Ik ken jullie niet persoonlijk, maar haal uit jullie berichten hier op Bokt wel dat je nog wel naar de basis kijkt als je jureert en niet zo zeer naar spektakel.
De dressuur wordt alleen maar meer circus en heeft steeds minder met rijkunst van doen.
Wat is er mis met aan het begin van je proef netjes halthouden, groeten, je paard weer correct oppakken en je proef rijden.
Dat moet je toch gewoon kunnen zonder dat je paard uit ritme is?
Je ziet het nu al en het gaat alleen maar meer worden, vol gas naar binnen, druk op de ketel, door die proef blazen en dat het halsstrekken en halthouden op het eind er wat rommelig en gestresst uit ziet, daar geeft men niks meer om, want zag je die voorbenen in de draf?
Een paard wat netjes afgericht is, voldoende basis heeft om ontspannen en evenwichtig te lopen, heeft geen moeite met even halthouden en daarna netjes verder.
Die kan gewoon halsstrekken zonder op de voorhand te knallen en is daarna ook weer mooi naar het achterbeen te krijgen.
En het is dan ook niet dat ene stukje in de proef waar het paard eindelijk even zuiver gaat, omdat de druk van de teugels is.
paard krijgt ook even lucht en ontspanning en het kost weinig tijd.
(ik schrijf vaak)