Andreas Helgstrand opnieuw onder vuur door trainingsfoto's

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 14:15

Snollygoster schreef:
Oh, dit wist ik helemaal nog niet over Helgstrand! Ik genoot steeds opnieuw van zijn legendarische proef met Matinee, dit heeft me wel een heel andere kijk gegeven :n

Matine was een topmerrie maar alles behalve een happy athlete.
Kijk het nog maar eens kritisch terug.
Hectisch overdreven beengezwaai en staartgezwiep.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 14:18

Sizzle schreef:
Snollygoster schreef:
Oh, dit wist ik helemaal nog niet over Helgstrand! Ik genoot steeds opnieuw van zijn legendarische proef met Matinee, dit heeft me wel een heel andere kijk gegeven :n

Matine was een topmerrie maar alles behalve een happy athlete.
Kijk het nog maar eens kritisch terug.
Hectisch overdreven beengezwaai en staartgezwiep.

Eens, dr staart leek wel een helicopter, ik heb het nooit mooi gevonden.
In de basis wordt zo een zwiepende staart geregeld als protest/verzet meegeteld. Dit verbaasde me op dit nivo wel dat dat schijnbaar niet meer uitmaakt.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 14:19

Electra63 schreef:
Ik vind Gal niet te vergelijken met Helgstrand.

Hoe anders is Edward Gal volgens jou? In welke zin een beter ruiter?

Mungbean

Re: Andreas Helgstrand opnieuw onder vuur door trainingsfoto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 14:22

Ik heb wel eens het idee dat het overdreven gejakker begonnen is met Matiné.
Niet lang daarna was het normaal om met de knieen in de neusgaten te pulken.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 15:09

purkie schreef:
Succes slaat om in een vloek,

je kunt je afvragen of geld verdienen met de paardenhandel wel een zuivere insteek heeft.
(voorbeelden te over)

Noem maar eens iemand die dat goed doet.

Ik kan een lijst maken, dan ben ik maandag nog niet klaar. Er zijn er juist maar weinig die dit soort misstanden doen.

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 15:14

Ayasha schreef:
damian23 schreef:
Vond je dat netjes inrijden? Gal heeft anders wel een officiële waarschuwing gehad van een steward en heeft het inrijdterrein toen verlaten. Alleen daar hoor je de Nederlandse pers niet over.

Jij durft, aan Gal komen..... :D Zo'n geweldige lieve ruiter! :+: Tis net een puppie.

Over Gal gingen afgelopen week ook foto's rond, waar je misselijk van werd....

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 15:17

Electra63 schreef:

Ook sarcastisch?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 15:19

R12312 schreef:
purkie schreef:

je kunt je afvragen of geld verdienen met de paardenhandel wel een zuivere insteek heeft.
(voorbeelden te over)

Ik kan een lijst maken, dan ben ik maandag nog niet klaar. Er zijn er juist maar weinig die dit soort misstanden doen.

Toch moet het niet makkelijk zijn om een paard de tijd te geven zichzelf te ontwikkelen in zijn eigen tempo, het al die tijd te onderhouden en dan nog winst te maken.
Bewonderenswaardig dat er mensen zijn die het wel lukt, bij veel mensen vraag je je af of het nu wel zo fijn is voor hun paarden dat die voor een goed inkomen moeten zorgen.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 15:19

tassie schreef:
Waren jullie erbij?? Vind het belachelijk dat er word geoordeeld door bokt op een foto reeks.

Oké het paard loopt met de kin op de borst, maar er zijn ook genoeg foto's waarbij die flink met zn straat in de lucht loopt.

Zoals hij zelf al zegt, ze kunnen je perfect en vreselijk laten overkomen. Misschien heeft de fotograaf alleen maar de slechtse foto's uitgezocht.

Ik zeg niet dat dit goed is wat doe doet. Maar als je paard strot irritant is op een wedstrijd krijg je nou eenmaal van deze foto's

Zullen we het oordelen lekker aan mensen overlaten die er voor betaald worden

Helemaal met je eens, ik vind altijd dat de beste stuurlui aan wal staan. En van een foto (echt een moment - mini moment opname, wel 1 hele sec) kan heel bokt beoordelen dat hij dit dier zwaar mishandeld.
Ook ik denk nee heel vriendelijk is het niet maar denk ook gelijk, wat deed hij hier en op de foto is niet te zien of hij even meer buiging vroeg en direct weer los liet.

Ik vind dat er in dit soort topics wel met meer respect naar andere mensen gepraat mag worden. Ik denk dat iedereen altijd zijn best doet met oog op paard welzijn!

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 15:21

hedwig111 schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=hTkvy_zuN7o
Dit is een proef van mei 2015
https://www.youtube.com/watch?v=5liDGtawWFI
Toen was het arme paard 5 jaar oud
Wie durft nog zeggen dat deze man een goede ruiter is?
Dit is Anky in 2004
https://www.youtube.com/watch?v=YODFSUs8_zw
https://www.youtube.com/watch?v=QrX6jhkLpiI
Dit is Edward in ook in 2004
https://www.youtube.com/watch?v=o-yR_BgzHqw
Zoek de 7 verschillen......

Anky is met deze waanzin begonnen ooit....het ziet er niet uit die stang horizontaal in de mond van het paard, rijden kan ze al helemaal niet, want ze weet niet hoe ze een stang moet gebruiken. En op een kaal trensje kunnen ze niet rijden, mag van mij gelijk ingevoerd worden, kijken of ze nog zo hoog scoren....

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 15:25

Ik vraag me altijd af waar die extreme buiging voor nodig is.
Spieren moeten los en sterk zijn, maar iets wat zo opgerekt wordt, kan toch niet niet goed zijn?

In geen enkele proef wordt een dergelijke buiging gevraagd, als een paard in een draf een plukje gras van de grond kan jatten, is dat voor mij lang en los genoeg.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 15:31

kimberley12 schreef:
hedwig111 schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=hTkvy_zuN7o
Dit is een proef van mei 2015
https://www.youtube.com/watch?v=5liDGtawWFI
Toen was het arme paard 5 jaar oud
Wie durft nog zeggen dat deze man een goede ruiter is?
Dit is Anky in 2004
https://www.youtube.com/watch?v=YODFSUs8_zw
https://www.youtube.com/watch?v=QrX6jhkLpiI
Dit is Edward in ook in 2004
https://www.youtube.com/watch?v=o-yR_BgzHqw
Zoek de 7 verschillen......

Anky is met deze waanzin begonnen ooit....het ziet er niet uit die stang horizontaal in de mond van het paard, rijden kan ze al helemaal niet, want ze weet niet hoe ze een stang moet gebruiken. En op een kaal trensje kunnen ze niet rijden, mag van mij gelijk ingevoerd worden, kijken of ze nog zo hoog scoren....

Als je de ketting losser doet kan de stang gewoon horizontaal. Daar kun je dus niet over oordelen.

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 15:32

Denk nou niet dat ze de ketting los doen....waarom zouden ze?

Anky is met deze waanzin begonnen ooit....het ziet er niet uit die stang horizontaal in de mond van het paard, rijden kan ze al helemaal niet, want ze weet niet hoe ze een stang moet gebruiken. En op een kaal trensje kunnen ze niet rijden, mag van mij gelijk ingevoerd worden, kijken of ze nog zo hoog scoren....[/quote]
Als je de ketting losser doet kan de stang gewoon horizontaal. Daar kun je dus niet over oordelen.[/quote]

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 15:34

Als de ketting en de stang goed zitten, kun je trekken wat je wil maar dan blijft die stang op 45 graden. Doorgeslagen stangen krijg je alleen wanneer de ketting te los zit. Wat ik ook niet begrijp trouwens.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 15:44

madelein schreef:
Electra63 schreef:

Ook sarcastisch?

Nee, niet sarcastisch. En ik ga het niet eens uitleggen. Verspilde moeite.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 15:46

madelein schreef:
Ayasha schreef:

Jij durft, aan Gal komen..... :D Zo'n geweldige lieve ruiter! :+: Tis net een puppie.

Nou sorry maar wat voor bord heb jij voor je kop?!

Ik wil een *sarcasm-sign* smiley... Ik dacht dat onderhand wel algemeen geweten was dat ik gal geen fijne ruiter vind en bovendien leek het sarcasme er van af te druipen maar blijkbaar niet. _O-

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 15:49

Oke heel bokt gaat nu over me heen vallen!!
Maar als fysiohterapeut kreeg ik dit filmpje te zien tijdens mn les..
https://m.youtube.com/watch?v=90QZhvvJ-Mo
Het gaat over een van onze grootste turnhelden, Epke.

Nee rolkur, ik zie het mezelf niet doen. Maar ik heb ook geen topatleet van dat caliber. Nee ik keur het niet goed ik weet wat het doet met de ademhaling van je paard. MAAR rekken en strekken voor je de ring in gaat lijkt mij ook enigsinds nodig.
En als jullie nu even naar dit filmpje van Epke kijkt dan denk je ook niet dat ziet er fijn uit toch?

de stukjes van Anky en Edward zijn beide maar heel kort, Ze lopen geen uur zo en tussen tijds wordt er naast gerekt, ook weer gestrekt en even gerust.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 15:56

Maar Alice13 bij Epke moet er van buitenaf kracht uitgeoefend worden om zo te rekken en strekken, zijn lijf doet dat niet zelf, is dat dan nog normaal te noemen?

Bij de paarden is het net zo, ze worden in een houding getrokken en bij sommige hoeft er al niet meer getrokken te worden, omdat ze al helemaal geprogrammeerd zijn om druk te vermijden en zelf die houding maar aannemen.
Er worden krachten op het lijf gezet en houdingen verlangd die een paard niet zomaar vanzelf zou aannemen, hoogstens even een vliegje van de borst happen.

Ik vind het zowel in de paardensport als in de mensensport bizar om te zien hoe ver er gegaan wordt.
Er rollen regelmatig topsporters om, jonge gasten die een hartaanval krijgen.

Is het wel goed om zo op en over de grens te zitten? Mensen hebben zelf nog een keus, maar die paarden wordt niks gevraagd.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 16:01

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 16:12

R12312 schreef:
purkie schreef:

(voorbeelden te over)

Ja ja, ik ben blij voor jou dat je die mening toegedaan bent. Dat lijkt me een mooie balans.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 16:16

Electra63 schreef:

... ik ga het niet eens uitleggen. Verspilde moeite.

Jammer dat jij dat niet wilt uitleggen aan nu nog onwetend blijvende lezer. Probeer het het nou eens
toch uit te leggen svp. ;)

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 16:29

LBLGypsyCobs schreef:
Toch moet het niet makkelijk zijn om een paard de tijd te geven zichzelf te ontwikkelen in zijn eigen tempo, het al die tijd te onderhouden en dan nog winst te maken.
Bewonderenswaardig dat er mensen zijn die het wel lukt, bij veel mensen vraag je je af of het nu wel zo fijn is voor hun paarden dat die voor een goed inkomen moeten zorgen.

Mooi eenvoudig verwoord. Het lijkt mij ook niet makkelijk :)

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 16:31

Electra63 schreef:

Nee, natuurlijk niet. Gal is een Nederlander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 16:35

Alice13 schreef:
Oke heel bokt gaat nu over me heen vallen!!
Maar als fysiohterapeut kreeg ik dit filmpje te zien tijdens mn les..
https://m.youtube.com/watch?v=90QZhvvJ-Mo
Het gaat over een van onze grootste turnhelden, Epke.

Nee rolkur, ik zie het mezelf niet doen. Maar ik heb ook geen topatleet van dat caliber. Nee ik keur het niet goed ik weet wat het doet met de ademhaling van je paard. MAAR rekken en strekken voor je de ring in gaat lijkt mij ook enigsinds nodig.
En als jullie nu even naar dit filmpje van Epke kijkt dan denk je ook niet dat ziet er fijn uit toch?

de stukjes van Anky en Edward zijn beide maar heel kort, Ze lopen geen uur zo en tussen tijds wordt er naast gerekt, ook weer gestrekt en even gerust.

Ik vind dit een stomme vergelijking, omdat Epke er zelf voor kiest om zich zo te laten behandelen, een paard niet ;)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 16:46

Maar dat paard moet wel topsport lopen! Zoals je op het filmpje ziet lijdt Epke er bepaald niet onder terwijl ze echt hele rare dingen met hem uithalen. Door dit flexen en stretchen gaan je geweichten goed staan en wordt hij minder blessuregevoelig. Dat geldt voor paarden net zo. Misschien was Toot daarom zo vaak geblesseerd in Duitsland. Hij kreeg daar niet meer de optimale flex en stretch oefeningen.