Eigenaar oude pony plaatst bord voor bezorgde omstanders

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:45

Sorry hoor maar deze foto kwam ik tegen op Facebook. Ik vind dit echt niet normaal dit is verwaarlozing.

Afbeelding

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:51

Ariannee schreef:
Sorry hoor maar deze foto kwam ik tegen op Facebook. Ik vind dit echt niet normaal dit is verwaarlozing.

[ [url=m/9wRXN2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Weet jij wat die beste man t beste paard allemaal geeft dan? Kan jij oordelen of t paard in pijn leeft of dat hij misschien zijn laatste "zomer" mag uitleven op de weide om vervolgens misschien wel klaar te zijn erna?

Ariannee

Re: Eigenaar oude pony plaatst bord voor bezorgde omstanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:53

Mijn mening. Ik vind dit zware verwaarlozing

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:56

Ik heb een 31-jarige pony gehad die ook mager werd.toen begonnen mensen hem bij te voeren terwijl ik gezegd had dat niet te willen.Ze gingen er achter mijn rug om gewoon mee door.Het gevolg was dat de eerst gezonde pony hoefbevangen werd.Met "buut"en op dieet weer goed gekregen, en de "bijvoerder"waar meerdere problemen mee waren weggestuurd. :(

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:58

ik kan hier geen mening over hebben, aangezien ik niet kan zien wat die pony krijgt. Ook niet wat die wel of niet mankeert. Ook als de politie en dierenpolitie om zo maar te zeggen al tig keer geweest is, die controleren ook wel alles zeker na tig meldingen, en t paard staat er nog, vraag ik me af in hoeverre wij kunnen (voor) oordelen over de situatie en t paard...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:58

Ik vind het geen verwaarlozing maar paardonwaardig!

Je kunt mij niet wijsmaken dat dit dier geen pijn heeft en zich heppy de peppy voelt.
Een dier wat er zo uitziet is al maanden/jaren op en wordt alleen maar in leven gehouden omdat mensen er geen afscheid van kunnen nemen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:00

Ik heb heel veel magere paarden gehad in me opvang,maar nog nooit zón skelet als deze pony gehad of gezien.
Daardoor gewoon WAT mager? dit is niet Gewoon wat mager.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:05

spatter schreef:
Ik vind het geen verwaarlozing maar paardonwaardig!

Je kunt mij niet wijsmaken dat dit dier geen pijn heeft en zich heppy de peppy voelt.
Een dier wat er zo uitziet is al maanden/jaren op en wordt alleen maar in leven gehouden omdat mensen er geen afscheid van kunnen nemen.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Zeker na die laatste foto. Schrik ervan eigenlijk. Dit paard heeft waarschijnlijk echt wel pijn en voelt zich niet fijn. Ookal pringen ze nog in de wei rond, het zijn paarden en tegen de tijd dat ze iets gaan laten zien is het al te laat. Dan hebben ze veeel pijn!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:08

Beestje is écht letterlijk vel over been. Bij een paard wat goed gevoerd wordt zie je een dikke buik, maar bij dit paardje lijken de darmen zo goed als leeg te zijn. Als er al een ruwvoer vervangende slobber wordt gevoerd dan wordt daarvan iig veel te weinig gevoerd.
Een paard heeft 10 kg hooi/droge stof nodig en als ie geen hooi eet dan zul je dus pakweg 10 kg droge slobber (senior brok) moeten aanlengen met water en dus meerdere emmers vol slobber moeten geven op een dag. Ik denk echt dat het beestje gewoon te weinig krijgt, of slechte kwaliteit.

odilia1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:12

Dit is geen verwaarlozing. Ik kom hier dagelijks langs jaar in jaar uit. Het dier staat altijd Maar dan ook altijd in heerlijk vers gras. Draaft ook nog wel eens rondje uit plezier. Oortjes naar voren. Maar hè het diertje is oud.... Mag het dan? Ga achter een ander aan die zijn dieren niet goed verzorgt maar schei uit deze mensen uit te maken voor mishandelaars. Je kent ze niet eens! :( >;)

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:14

Sorry maar het maakt toch niet uit of ik ze ken of niet. Als jij zo een foto van een willekeurig iemand was tegengekomen was je je toch ook rot geschrokken? Mag ik in godsnaam hopen.
Het diertje zal heus niet mishandeld worden, maar een goed verzorgd dier ziet er echt niet zo uit..

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:15

Tuurlijk was ik bij een ander paard ook geschrokken, en 144 geadviseerd. Maar als ze daar al tig keer geweest zijn? En t paard blijkt gezond of weten wij veel vanuit ons huisje achter de pc/tablet/telefoon. Wie weet heb t paard 36 jaar bij hem gestaan en is t nu de laatste zomer die hij mag genieten voor t klaar is en ingeslapen word, wij weten helemaal niks zeker?

Makay1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:18

Gelukkig zijn er verschillende mensen die er hun blik op werpen en het is geen fijn gezicht, maar als je het paardje in het filmpje bekijkt zie je dat het welzijn niet in het geding is. Er lopen overigens ook heel veel oude extreem magere, maar gelukkige bejaarde mensen rond. Deze mensen doen enorm hun best om Lady te helpen/verzorgen, hebben het belang van de pony voorop en laten zich hierin adviseren door deskundigen. Dit vraagt om terughoudendheid en respect.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:30

Ze waren gisterenavond op tv, bij Hart voor Nederland. Nou, die pony kwam echt niet zielig over, was heel levendig/alert. Er was ook nog een expert die zijn mening gaf, dierenarts of iemand van de inspectiedienst ( heb ik net gemist). Pony krijgt gewoon haar medicijnen (heeft cushing) en genoeg te eten. Ik vond het helemaal niet zielig. Een verwaarloosde pony is niet zo aanhankelijk naar zijn baasje.
Laatst bijgewerkt door Mousmous op 26-08-15 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Indestal

Ik heb paardje nog niet gezien als de zon niwt schijnt en het hard waait en regent..hoe houd hij zich warm?? Wat is respekt?? Prooidieren doen er alles aan om in de benen te blijven..toch duidelijk dat dier ziek is? Zijn in het cushing topic paarden die er zo uit zien?? Ben benieuwd wat zij hiervan als ervaringsdeskundige vinden..een mening die ik dan beter kan respecteren

dravergekkie

Ik zag het gister ook voorbij komen bij hart van nederland.

Schrok wel in het filmpje was de pony vele male magerder dan dat hij leek op de foto bij het artikel.

Ik kan er ook echt niet bij dat dit gezond is.
Als ze zo mager zijn , lijkt me dat de boel van binnen aangetast moet worden ?

Bedoel bij de paardenkamp in soest staan genoeg oudjes maar heb er volgens mij nog nooit één zo mager gezien daar...

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:33

@ tcm6 Heb je het programma gezien dan? De pony kon zelfs nog draven, niet soepeltjes, maar dat doet een oma van 100 ook niet. Onze hond van dik 16 jaar oud is ook broodmager, maar eet harstikke goed, en is ook levendig. Die laat ik ook niet inslapen omdat een ander dat oh zo zielig vind. Er moet nog een waardig bestaan zijn, en dat heeft deze pony. Dat was duidelijk te zien.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:35

Zie een oma van 100 inderdaad ook niet met of zonder dr rollator rond galloperen nee :D

Maar zeg t wij weten helemaal niks van hoe en wat, als dierenartsen al geweest zijn, wie zijn wij dan om te oordelen? Wie weet is dit de laatste zomer, zoals ik tig keer heb gezegd al, en mag die erna naar de eeuwige groene weides ? Weten wij veel.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:36

Heb ook oudjes gekend...maar deze is wel heel extreem mager....Vraag me ook af wat er geprobeerd is aan te doen. En als die Masters seniorenvoer zo goed is zou ik, als ik vertegenwoordiger van dat voer was, deze mensen gratis het voer voor een paar maanden aanbieden en als het paardje aankomt is dat natuurlijke supergoede reclame!...en goed voor de pony natuurlijk.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:40

Pfoe, ik zag hem al op facebook voorbij komen en ik was er eigenlijk al bang voor dat ik de enige zou zijn maar ik ben dus niet gek gelukkig.

Ik heb zelf de zorg gehad voor 23 oudjes (rusthuis) en er was er niet één bij die er zo aan toe was.
Zodra er eentje magerder werd, en dat gebeurde heus regelmatig, ga je op onderzoek uit tot je ze weer dikker hebt. Alleen de leeftijd is geen reden om er zo uit te zien.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:57

Hart van Nederland heeft het stukje er tussen gehaald,het is niet meer te zien in de vroege én late editie van gisteren.
Als ik vertegenwoordiger was van Masters,had ik die mensen echt gratis dit voer aangeboden én ze erbij geholpen.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 11:57

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 12:39

men vergeet dat oude paarden vaak een tekort hebben aan eiwitten. en dit zijn de transporteurs van de koolhydraten. Dus dan kan je erin gooien wat je wil, maar ze komen niets aan. dus eiwitrijk voer geven zoals merriebrok en veulenbrok...doet wonderen!!!

Die van mij (kwpn-er) zag er prima uit voor zijn 30 jaar.)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 12:45

lindahertha schreef:
men vergeet dat oude paarden vaak een tekort hebben aan eiwitten. en dit zijn de transporteurs van de koolhydraten. Dus dan kan je erin gooien wat je wil, maar ze komen niets aan. dus eiwitrijk voer geven zoals merriebrok en veulenbrok...doet wonderen!!!

Die van mij (kwpn-er) zag er prima uit voor zijn 30 jaar.)

klopt,de eiwitbehoefte van een ouder paard is veel hoger

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 13:10

Ik kom regelmatig langs dit paardje, mijn ouders wonen er in de buurt. Het viel me vooral op dat ze dit jaar aardig snel magerder is geworden ten opzichte van vorig jaar. Zo'n oudje valt toch op. Ik heb nooit getwijfeld over de verzorging overigens, het is duidelijk te zien dat het om een ouder dier gaat.

Daarnaast komt ze altijd vrolijk naar het hek draven en maakt ze een alerte en gelukkige indruk. Dat moet je natuurlijk ook in je afweging meenemen hea. Inslapen wanneer het dier op is ok, maar wanneer alleen het publiek er een heisa van maakt moet geen reden zijn natuurlijk.