Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

xPabloBokt schreef:
Meer heb ik er niet op te zeggen.
Paard van Gal was inderdaad gestrest, dat hebben ze zelf ook gezegd, maar dat gebeurt. Mijn verzorgpaard is ook wel eens hyperactief en maakt zich dan druk over alles, ben ik dan meteen een dierenbeul omdat ik er toch op ga zitten? Denk het niet.
De discussie over Totilas en Rath is al veel te veel uitgemolken vind ik zelf. Ik ben het er inderdaad mee eens dat ze dat paard al lang uit de ring hadden moeten halen, maar ze hebben nu zelf al openbaar gemaakt hem niet meer in de sport in te gaan zetten, dus wat is het nut er dan nog van om nog een klacht tegen ze in te gaan dienen? Ik begrijp dat niet zo.
StalNollie schreef:ik zeg niet dat het door de ruiterhand komt maar het zou kunnen.
net zoals het zou kunnen dat hij gestrest is door de ruiterhand?
nogmaals beide zitten net zo fout vind ik. beide beelden vind ik niet fijn en vind het goed dat PETA actie onderneemt in de hoop dat er onderhand iets gedaan gaat worden aan mishandelingen

Roodvos schreef:En wanneer had Edward dan moeten afstappen volgens jou Stal Nollie? Voorafgaand aan de proef? Je weet dat een ruiter na bel van de jury binnen 45 sec moet starten? Of dan in de ring? Afstijgen in de ring = einde proef. Dat zou ik ook niet gedaan hebben. Ik zou ook geprobeerd hebben zoveel mogelijk de situatie te managen en de ontspanning weer proberen in het dier te krijgen in de hoop dat het paard dan bij een volgende wedstrijd niet gelijk denkt: oh stadion = herrie = eng = wegwezen hier.
In het geval van Edward: een soort oefenrondje voor gevorderden.
En dan heb ik het nog over hoe verstandig het is om af te stappen in zo’n situatie. Je geeft om te beginnen al een foute associatie aan zo'n paard: oh, als ik mij opwind raak ik mijn ruiter kwijt. Lijkt me geen hele wenselijke ontwikkeling.
Ten tweede: ik had een pony, en die deed nooit een pas verkeerd met opstijgen. Maar als je daar af was gestapt als hij iets engs zag om hem er aan de hand langs te leiden liet hij je er niet meer op. Dan stond hij letterlijk op zijn achterbenen. Daar stapte ik dus ook niet af. Die ging er onder de ruiter langs, hoe dan ook. En het zou me niks verbazen als Undercover ook zo'n gevalletje is.
En ik waag me niet aan uitspraken waarom Undercover zich op de tong heeft gebeten. Stress, frustratie, ongelukkige beweging, ruiterhand? Geen idee. Ik vind het knap dat jullie daar wel zo’n uitgesproken mening over hebben.

ingedebruijn schreef:Roodvos schreef:En wanneer had Edward dan moeten afstappen volgens jou Stal Nollie? Voorafgaand aan de proef? Je weet dat een ruiter na bel van de jury binnen 45 sec moet starten? Of dan in de ring? Afstijgen in de ring = einde proef. Dat zou ik ook niet gedaan hebben. Ik zou ook geprobeerd hebben zoveel mogelijk de situatie te managen en de ontspanning weer proberen in het dier te krijgen in de hoop dat het paard dan bij een volgende wedstrijd niet gelijk denkt: oh stadion = herrie = eng = wegwezen hier.
En dan heb ik het nog over hoe verstandig het is om af te stappen in zo’n situatie. Je geeft om te beginnen al een foute associatie aan zo'n paard: oh, als ik mij opwind raak ik mijn ruiter kwijt. Lijkt me geen hele wenselijke ontwikkeling.
Ten tweede: ik had een pony, en die deed nooit een pas verkeerd met opstijgen. Maar als je daar af was gestapt als hij iets engs zag om hem er aan de hand langs te leiden liet hij je er niet meer op. Dan stond hij letterlijk op zijn achterbenen. Daar stapte ik dus ook niet af. Die ging er onder de ruiter langs, hoe dan ook. En het zou me niks verbazen als Undercover ook zo'n gevalletje is.
En ik waag me niet aan uitspraken waarom Undercover zich op de tong heeft gebeten. Stress, frustratie, ongelukkige beweging, ruiterhand? Geen idee. Ik vind het knap dat jullie daar wel zo’n uitgesproken mening over hebben.
Als je je paard zo rond moet sturen.. geef dan gewoon het goede voorbeeld en groet zelf af.
ingedebruijn schreef:CrazyCat schreef:Ik ben geen voorstander van de trainingsmethoden, maar ook absouut niet van een organisatie als PETA.
Al hadden Bassie en Adriaan deze aanklacht gestart.. gaat toch om de inhoud?
Roodvos schreef:En wanneer had Edward dan moeten afstappen volgens jou Stal Nollie? Voorafgaand aan de proef? Je weet dat een ruiter na bel van de jury binnen 45 sec moet starten? Of dan in de ring? Afstijgen in de ring = einde proef. Dat zou ik ook niet gedaan hebben. Ik zou ook geprobeerd hebben zoveel mogelijk de situatie te managen en de ontspanning weer proberen in het dier te krijgen in de hoop dat het paard dan bij een volgende wedstrijd niet gelijk denkt: oh stadion = herrie = eng = wegwezen hier.
terpentijn schreef:De aanklacht tegen Gal maakt natuurlijk geen enkele kans... door de spanning beet het dier zich aan, dat gebeurde niet door iets wat Gal moedwillig deed.
De aanklacht tegen Rath en consorten maakt meer kans, want er waren genoeg Bobo's omheen en er zijn genoeg beelden van die aantonen dat men een niet rad lopend paard (achteraf met een daadwerkelijke aandoening) door heeft laten gaan.
De bewijsvoering blijft echter lastig.
PETA dient maar al te gauw aanklachten in met het geld van donateurs, hetgeen keer op keer uitloopt op niks.
ingedebruijn schreef:Waarom moet het paard in dit geval überhaupt wat leren? Waarom moet het paard maar wennen aan deze vorm van sport?
Tango1979 schreef:Ehhh... omdat wij dat willen. Als je het daar niet mee eens bent, moet je gewoon geen paard houden.
Tillie20 schreef:Tango1979 schreef:Ehhh... omdat wij dat willen. Als je het daar niet mee eens bent, moet je gewoon geen paard houden.
Waarom zou je je wil willen opleggen aan je paard. Het gaat toch juist om een mooie samenwerking wilt men doen geloven? Het is echt enorm stressvol voor zo'n paard, maar omdat wij willen presteren moet hij het maar allemaal ondergaan