PETA wil klacht indienen tegen Rath en Gal

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

easygoing

Re: PETA wil klacht indienen tegen Rath en Gal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:02

Idd Tango

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:03

ik zeg niet dat het door de ruiterhand komt maar het zou kunnen.
net zoals het zou kunnen dat hij gestrest is door de ruiterhand?

nogmaals beide zitten net zo fout vind ik. beide beelden vind ik niet fijn en vind het goed dat PETA actie onderneemt in de hoop dat er onderhand iets gedaan gaat worden aan mishandelingen

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:04

:')

Meer heb ik er niet op te zeggen.

Paard van Gal was inderdaad gestrest, dat hebben ze zelf ook gezegd, maar dat gebeurt. Mijn verzorgpaard is ook wel eens hyperactief en maakt zich dan druk over alles, ben ik dan meteen een dierenbeul omdat ik er toch op ga zitten? Denk het niet.

De discussie over Totilas en Rath is al veel te veel uitgemolken vind ik zelf. Ik ben het er inderdaad mee eens dat ze dat paard al lang uit de ring hadden moeten halen, maar ze hebben nu zelf al openbaar gemaakt hem niet meer in de sport in te gaan zetten, dus wat is het nut er dan nog van om nog een klacht tegen ze in te gaan dienen? Ik begrijp dat niet zo.
Laatst bijgewerkt door xPabloBokt op 20-08-15 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

dendola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:06

Ik vind het positief dat Gal zijn methode onder de aandacht gebracht word.

Al dagen lees ik overal dat Totilas nooit bij Gal weg had moeten gaan enz enz.... Maar als ik dan naar de foto's kijk van achter de schermen en zie hoe Gal zijn paard rijd..... Het is en blijft een moment opname en er staat geen tijdsduur bij maar aan het hele paard en zijn houding zie je dat die rollkur echt nergens goed voor is en het paard oogt er ook verre van gelukkig bij.

Ik vraag me ook af of Totilas blessure vrij was gebleven als hij bij Gal was gebleven?

We hebben allemaal natuurlijk makkelijk praten en een oordeel geven is zo gedaan terwijl we vaak geen weet hebben van wat er achter de schermen afspeelt

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:09

xPabloBokt schreef:
:')

Meer heb ik er niet op te zeggen.

Paard van Gal was inderdaad gestrest, dat hebben ze zelf ook gezegd, maar dat gebeurt. Mijn verzorgpaard is ook wel eens hyperactief en maakt zich dan druk over alles, ben ik dan meteen een dierenbeul omdat ik er toch op ga zitten? Denk het niet.

De discussie over Totilas en Rath is al veel te veel uitgemolken vind ik zelf. Ik ben het er inderdaad mee eens dat ze dat paard al lang uit de ring hadden moeten halen, maar ze hebben nu zelf al openbaar gemaakt hem niet meer in de sport in te gaan zetten, dus wat is het nut er dan nog van om nog een klacht tegen ze in te gaan dienen? Ik begrijp dat niet zo.

Zo te zien heb je het topic niet gelezen want daar worden al je vragen beantwoord.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:11

Peta word ik ook een beetje moe van. Deze week een enveloppe van hen in de bus. Dikke envelop. Zou een opiniepeiling zijn ,stond er op , klopt die zat er OOK in .Maar grotendeels was het geld vragen voor het doel Peta daar gingen de meeste blz. over. Nu sturen ze reclame in de rondte. Heb geen idee wat dat kost en wat ze er mee verdienen .Maar het feit dat het onder valse noemer "opiniepeiling" gaat zorgt er voor dat ik mijn buik er al van vol heb.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:16

StalNollie schreef:
ik zeg niet dat het door de ruiterhand komt maar het zou kunnen.
net zoals het zou kunnen dat hij gestrest is door de ruiterhand?

nogmaals beide zitten net zo fout vind ik. beide beelden vind ik niet fijn en vind het goed dat PETA actie onderneemt in de hoop dat er onderhand iets gedaan gaat worden aan mishandelingen

Ik vind het nogal wat om de term mishandelingen te gebruiken. Dat jij een beeld niet fijn vindt, zegt niet dat er sprake is van mishandeling.

Definitie mishandeling: het moedwillig toebrengen van psychisch en/of fysiek letsel. Denk jij dat UC moedwillig letsel wordt aangedaan?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:17

De voorheen Rollkur is door alle schandaalpolitiek hier omheen uiteindelijk "verboden"door de FEI. Wel vergeet men er voor het politieke gemak bij te vertellen, dat het nu LDR (Laag-Diep-Rond) GENOEMD wordt, maar is het in feite precies dezelfde techniek. Niemand kan aangeven waar LDR eindigt en Rollkur begint, simpelweg komt het er op neer (of zo wil men doen geloven) dat LDR "iets minder opgerold" is.
Rollkur-met-wat-ruimte dus, maar nog steeds zwaar achter de LL, hetgeen dan volgens de FEI wel zonder schade 5-10 minuten mag worden toegepast. Sommige mensen denken dat LDR richting het voorwaarts-neerwaarts gaan is, en dat dat "goed" is voor het paard. In werkelijkheid heeft het met VWNW niets te maken maar is LDR gewoon een iets afgezwakte en anders genoemde term voor Rollkur.
Waarom?
Omdat men de politieke tussenoplossing heeft gekozen en de hedendaagse "top"ruiters in hun trainingsmethodes niet van het publieke podium ( of voor het hoofd) wil stoten.

Laat je toch geen zand in de ogen strooien! LDR is gewoon de afgezwakte vorm van Rollkur.

Iedere vorm van achter de LL trainen moet gewoon verboden worden. Ook op voorterreinen, ook in de topsport. Niet dat halfzachte gedoe.

Topsporters hebben een voorbeeldfunctie, daar mogen de FEI en die ruiters ook wel eens bij stil staan, en zich verantwoording voor bedenken, voordat ze zich opwerpen als de boegbeelden qua regelgeving en optredens voor de paardrijwereld.
Het is absurd dat de FEI haar eigen regels niet toepast op wat er in de realiteit in de ring te zien is. In Aken was het wel een dieptepunt wat dat betreft, zo'n instantie is op deze wijze niet meer serieus te nemen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:18

En wanneer had Edward dan moeten afstappen volgens jou Stal Nollie? Voorafgaand aan de proef? Je weet dat een ruiter na bel van de jury binnen 45 sec moet starten? Of dan in de ring? Afstijgen in de ring = einde proef. Dat zou ik ook niet gedaan hebben. Ik zou ook geprobeerd hebben zoveel mogelijk de situatie te managen en de ontspanning weer proberen in het dier te krijgen in de hoop dat het paard dan bij een volgende wedstrijd niet gelijk denkt: oh stadion = herrie = eng = wegwezen hier.
In het geval van Edward: een soort oefenrondje voor gevorderden.

En dan heb ik het nog over hoe verstandig het is om af te stappen in zo’n situatie. Je geeft om te beginnen al een foute associatie aan zo'n paard: oh, als ik mij opwind raak ik mijn ruiter kwijt. Lijkt me geen hele wenselijke ontwikkeling.
Ten tweede: ik had een pony, en die deed nooit een pas verkeerd met opstijgen. Maar als je daar af was gestapt als hij iets engs zag om hem er aan de hand langs te leiden liet hij je er niet meer op. Dan stond hij letterlijk op zijn achterbenen. Daar stapte ik dus ook niet af. Die ging er onder de ruiter langs, hoe dan ook. En het zou me niks verbazen als Undercover ook zo'n gevalletje is.

En ik waag me niet aan uitspraken waarom Undercover zich op de tong heeft gebeten. Stress, frustratie, ongelukkige beweging, ruiterhand? Geen idee. Ik vind het knap dat jullie daar wel zo’n uitgesproken mening over hebben.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:19

Rex_Rolfo schreef:
PETA wil klacht indienen tegen Rath en Gal publiciteit

_/-\o_

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:21

Ik ben geen voorstander van de trainingsmethoden, maar ook absouut niet van een organisatie als PETA.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:22

Roodvos schreef:
En wanneer had Edward dan moeten afstappen volgens jou Stal Nollie? Voorafgaand aan de proef? Je weet dat een ruiter na bel van de jury binnen 45 sec moet starten? Of dan in de ring? Afstijgen in de ring = einde proef. Dat zou ik ook niet gedaan hebben. Ik zou ook geprobeerd hebben zoveel mogelijk de situatie te managen en de ontspanning weer proberen in het dier te krijgen in de hoop dat het paard dan bij een volgende wedstrijd niet gelijk denkt: oh stadion = herrie = eng = wegwezen hier.

En dan heb ik het nog over hoe verstandig het is om af te stappen in zo’n situatie. Je geeft om te beginnen al een foute associatie aan zo'n paard: oh, als ik mij opwind raak ik mijn ruiter kwijt. Lijkt me geen hele wenselijke ontwikkeling.
Ten tweede: ik had een pony, en die deed nooit een pas verkeerd met opstijgen. Maar als je daar af was gestapt als hij iets engs zag om hem er aan de hand langs te leiden liet hij je er niet meer op. Dan stond hij letterlijk op zijn achterbenen. Daar stapte ik dus ook niet af. Die ging er onder de ruiter langs, hoe dan ook. En het zou me niks verbazen als Undercover ook zo'n gevalletje is.

En ik waag me niet aan uitspraken waarom Undercover zich op de tong heeft gebeten. Stress, frustratie, ongelukkige beweging, ruiterhand? Geen idee. Ik vind het knap dat jullie daar wel zo’n uitgesproken mening over hebben.

Als je je paard zo rond moet sturen.. geef dan gewoon het goede voorbeeld en groet zelf af.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:23

CrazyCat schreef:
Ik ben geen voorstander van de trainingsmethoden, maar ook absouut niet van een organisatie als PETA.

Al hadden Bassie en Adriaan deze aanklacht gestart.. gaat toch om de inhoud?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:23

De aanklacht tegen Gal maakt natuurlijk geen enkele kans... door de spanning beet het dier zich aan, dat gebeurde niet door iets wat Gal moedwillig deed.

De aanklacht tegen Rath en consorten maakt meer kans, want er waren genoeg Bobo's omheen en er zijn genoeg beelden van die aantonen dat men een niet rad lopend paard (achteraf met een daadwerkelijke aandoening) door heeft laten gaan.
De bewijsvoering blijft echter lastig.

PETA dient maar al te gauw aanklachten in met het geld van donateurs, hetgeen keer op keer uitloopt op niks.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:24

ingedebruijn schreef:
Roodvos schreef:

Als je je paard zo rond moet sturen.. geef dan gewoon het goede voorbeeld en groet zelf af.

En wat leert het paard daar dan van?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:24

ingedebruijn schreef:
CrazyCat schreef:

Al hadden Bassie en Adriaan deze aanklacht gestart.. gaat toch om de inhoud?

Ik denk juist dat een organisatie als PETA ervoor zorgt dat men denkt o pffffff zal wel weer.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:25

Roodvos schreef:
En wat leert het paard daar dan van?

Dat er om zijn welzijn wordt gegeven :j En daarbij hoort ook mentale welzijn

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:25

Waarom moet het paard in dit geval überhaupt wat leren? Waarom moet het paard maar wennen aan deze vorm van sport?

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:27

ingedebruijn schreef:
Waarom moet het paard in dit geval überhaupt wat leren? Waarom moet het paard maar wennen aan deze vorm van sport?

Eens :j
Mentale welzijn is even belangrijk als goed verzorgd worden etc :j

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:27

Roodvos schreef:

_/-\o_

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:29

terpentijn schreef:
De aanklacht tegen Gal maakt natuurlijk geen enkele kans... door de spanning beet het dier zich aan, dat gebeurde niet door iets wat Gal moedwillig deed.

De aanklacht tegen Rath en consorten maakt meer kans, want er waren genoeg Bobo's omheen en er zijn genoeg beelden van die aantonen dat men een niet rad lopend paard (achteraf met een daadwerkelijke aandoening) door heeft laten gaan.
De bewijsvoering blijft echter lastig.

PETA dient maar al te gauw aanklachten in met het geld van donateurs, hetgeen keer op keer uitloopt op niks.

Hier ben ik het mee eens, maar hoe te bewijzen dat Rath van te voren heeft geweten dat het paard niet correct was. Ik ben er ook wel eens door een instructeur op gewezen dat mijn paard niet helemaal rad liep. Had het zelf niet gevoeld tijdens het losrijden...

ingedebruijn schreef:

Waarom moet een paard wennen aan een ruiter op zijn rug? Waarom moet een paard wennen aan auto's tijdens buitenrit? Waarom moet een paard wennen aan stil staan tijdens het poetsen?

Ehhh... omdat wij dat willen. Als je het daar niet mee eens bent, moet je gewoon geen paard houden.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:31

Er is toch echt een verschil tussen een paard houden en een paard houden op topsport niveau.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:31

Tango1979 schreef:
Ehhh... omdat wij dat willen. Als je het daar niet mee eens bent, moet je gewoon geen paard houden.

Waarom zou je je wil willen opleggen aan je paard. Het gaat toch juist om een mooie samenwerking wilt men doen geloven? Het is echt enorm stressvol voor zo'n paard, maar omdat wij willen presteren moet hij het maar allemaal ondergaan _-:(

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:33

Tillie20 schreef:
Tango1979 schreef:

Waarom zou je je wil willen opleggen aan je paard. Het gaat toch juist om een mooie samenwerking wilt men doen geloven? Het is echt enorm stressvol voor zo'n paard, maar omdat wij willen presteren moet hij het maar allemaal ondergaan _-:(

Als jij er vanuit gaat dat je in de omgang met je paard alles in overleg doet en je nooit iets oplegt aan je paard.. prima.

Omgang met paarden is geen democratie imo.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:34

geerke schreef:
ohjajoh6 schreef:
Tja, we roepen toch allemaal om het hardst dat dit zo niet langer kan in de top van de dressuur?
Iemand moet ergens beginnen, dus ik vind het ergens nog wel goed ook eigenlijk.

mee eens...ergens moet een begin zijn.
juist.