Wim Ernes: "Oplossingen zoeken voor stress bij Undercover"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 11:48

Ik heb het nooit over bloedpaarden, maar over bloedlijnen. Er zijn gewoon bloedlijnen en hengsten bekend met dit een heftiger karakter, die dit ook doorgeven.
Er is al jaren bekend, dat dit niet perse aan het percentage xx/ox ligt.
Vandaar ook dat ik het nooit bloedpaarden noem.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 11:57

Ayasha schreef:
Ik begrijp juist niet dat er zo weinig heisa is. Als dit MAR was geweest stond ie op de brandstapel onderhand en Gal 'trekt gewoon bloedpaarden aan'. Tzou thans ook niet de eerste zijn die t niet meer doet na wat jaartjes met Gal.
Ben het wederom met je eens. Iedereen heeft ruiters die hij graag ziet rijden en daartegenover ruiters die minder fraai overkomen. Als dit, inderdaad, Matthias + Totilas was geweest hadden veel mensen een andere mening, nu ligt het opeens niet aan de ruiter maar het paard.

Caatje87

Re: Wim Ernes: "Oplossingen zoeken voor stress bij Undercover"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 11:58

Tja met Totilas hebben we gezien dat het veel beter kan bij een andere ruiter, dus dan neig je naar dat het aan de ruiter ligt of in ieder geval aan de klik. Bij Undercover hebben we geen vergelijkingsmateriaal..

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 12:01

Sjira schreef:
Toch begin ik me langzaam af te vragen waar je de grens moet trekken. Is zo'n gespannen paard wel zo'n fantastisch talentvol sportpaard? Een paard moet ook op wedstrijd kunnen presteren. Voor dit paard is zo'n wedstrijd echt een hel. Moet je zover willen gaan? Een fantastische musicalster met podiumvrees, komt er ook niet...

En ik ga er toch vanuit, dat ze voor Undercover al heel wat hebben geprobeerd om de spanning te verminderen. Elke keer horen we dat dit prachtige paard hoger had kunnen scoren maar dat de spanning in de weg zat. Is de spanning dan niet gewoon een tekort waardoor het paard niet geschikt is om op dit niveau mee te draaien?

Dat vroeg ik me ook idd af. Een van onze honden is erg gestresst en niet op haar gemak op hondenshows. Erg jammer want we hadden grote plannen voor haar, ze is 100% ons (ras)type. Toch kiezen we er voor om niet meer naar grote shows met haar te gaan :j het gaat in onze situatie om veel minder geld en telt daarom misschien wel als veel minder belangrijk, maarja.. als je hond of paard het geestelijk niet aan kan, is het dan wel eerlijk om gewoon door te gaan?

Er zal toch gewoon voor getraind moeten worden denk ik. Weet niet wat voor 'oplossing' ze anders in gedachten hebben?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 12:05

Caatje87 schreef:
Tja met Totilas hebben we gezien dat het veel beter kan bij een andere ruiter, dus dan neig je naar dat het aan de ruiter ligt of in ieder geval aan de klik. Bij Undercover hebben we geen vergelijkingsmateriaal..

Nou ja, dan behalve het trainingsfilmpje van Undercover met zijn vorige ruiter die hem Grand Prix-klaar heeft gemaakt.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 12:15

vur schreef:
Caatje87 schreef:

Nou ja, dan behalve het trainingsfilmpje van Undercover met zijn vorige ruiter die hem Grand Prix-klaar heeft gemaakt.

Liep die er ook >80% mee?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 12:21

Abacab schreef:
vur schreef:

Liep die er ook >80% mee?
Misschien als er meer tijd was geweest wel ja.

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 12:21

Omschrijving van Undecover van de "Dresuurpaarden Hendriksen"
Karakter:

Glock’s Undercover is een sterke intelligente persoonlijkheid die niet snel uit zijn evenwicht is. Als veulen was hij gemakkelijk in de omgang. Undercover lijkt qua karakter precies op zijn moeder Mimosavrouwe (keur, preferent,prestatie, sport-dressuur. v. Donnerhal). En zij lijkt weer op haar moeder Weidevrouwe (keur, preferent,prestatie.) v. Roemer). Het zijn heel mensgerichte paarden. Wat heel kenmerkend is van de paarden uit onze stam is, dat ze pas onder het zadel echt tot hun recht komen. Bij Undercover zie je dat Ferro het goede achterbeengebruik en werkwillige karakter van onze stam bevestigd heeft.

Niet snel uit evenwicht ? Hoe klopt het dan met 'te heet' en "hast niet te handelen"? :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 12:26

jirina schreef:
Karakter:

Glock’s Undercover is een sterke intelligente persoonlijkheid die niet snel uit zijn evenwicht is. Als veulen was hij gemakkelijk in de omgang. Undercover lijkt qua karakter precies op zijn moeder Mimosavrouwe (keur, preferent,prestatie, sport-dressuur. v. Donnerhal). En zij lijkt weer op haar moeder Weidevrouwe (keur, preferent,prestatie.) v. Roemer). Het zijn heel mensgerichte paarden. Wat heel kenmerkend is van de paarden uit onze stam is, dat ze pas onder het zadel echt tot hun recht komen. Bij Undercover zie je dat Ferro het goede achterbeengebruik en werkwillige karakter van onze stam bevestigd heeft.

Niet snel uit evenwicht ? Hoe klopt het dan met 'te heet' en "hast niet te handelen"? :=

De juiste ruiter kan van elk paard een echte dressuurknaller maken. :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 12:26

Bloodymary schreef:
Altijd een beetje flauw om met horsemanship en western aan te komen. Natuurlijk werkt dat prima voor heel veel paarden en is het echt bewonderenswaardig. Maar er zijn gewoon hele bange paarden waarbij zoiets nooit gaat werken.
Maar ben het wel eens met Anneliesdj, Undercover lijkt niet echt heel bang voor bepaalde dingen, maar meer heel neurotisch, en dat is een constant gegeven, geen momentopname. Die paarden zijn er ook. Edward Gal gaat daar fantastisch mee om, daarom is deze discussie er nu pas, alle andere keren heeft hij het redelijk tot goed onder controle weten te houden en de rust in het paard kunnen brengen.

Dat is helemaal niet flauw. Het is een kwestie van open staan voor een andere kijk, mentaliteit, benadering etc.
Het feit dat je zegt dat er hele bange paarden zijn, waarbij dergelijke training nooit gaat werken zegt al dat je er zelf te weinig vanaf weet.
Het is ook heel erg dat het in de engelse sport ''normaal'' wordt gevonden dat paarden bang of heet zijn en daardoor niet eens normaal een ereronde kunnen rijden.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 12:37

jirina schreef:
Karakter:

Zo zie je maar weer (wat mij betreft) dat de omstandigheden sterk meespelen in de beoordeling van karakter. Daar waar gewenning is, zoals waar het veulen geboren is, is er blijkbaar geen probleem. UnderCover heeft ook een boel geleerd voor hij GP was, en dat past hier bij; het is blijkbaar geen rotzak (gemakkelijk in omgang) en snapt het werk (dus blijkbaar ook intelligent).
Buiten de comfort zone, gelden wel weer wat andere zaken. De fokker zal niet met z'n paard en veulen in Aken zijn geweest. Lijkt me dus lastig te vergelijken.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 12:39

Ik had nog nooit eerder van Tristan Tucker gehoord, maar net eens wat filmpjes gekeken en helemaal nog niet zo'n slecht idee. Joyce Heutink heeft er ook veel baad bij gehad met haar jazz merrie...

Tuurlijk heeft Edward een heel (goed) team om zich heen, maar heb geen idee of ze ook wel eens andere dingen proberen als de traditionele methodes. Stond er eerder zelf ook niet open voor, maar merk toch wel dat het een verrijking is!

Er gaat op FB ook weer allemaal foto's en filmpjes rond van het extreem LDR rijden van Edward. Ben ontzettend fan van Edward, maar van mij mag hij zijn paarden wel iets meer op lengte rijden. Komt mss ook door de erg korte hals van Undercover, maar het geeft geen prettig beeld. Vond het bij Zonik er wel een stuk beter/prettiger uitzien, maar dat is volgens mij meer een paard zoals Totilas...goed kunnen aanspannen maar redelijk koel in de kop....net als Johnson.
Laatst bijgewerkt door manubres op 18-08-15 12:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 12:40

Elk paard van Gal heeft een korte hals... Ik heb nog geen ene van hem mooi op lengte geweten. Maar naast heethoofden trekt ie misschien ook kromme bokken aan dan.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 12:44

Ik vind dat hij Zonik hier heel mooi rijdt. Maar misschien moet hij die nog meer naar zijn hand zetten en wordt hij later ook kort gereden :D

https://youtu.be/CDUPhSvZRM8

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 12:54

Vergeten we voor de goede orde even dat het gemiddelde HTK paard op een concoursje om de hoek al uit de pan flipt bij een prijsuitreiking te paard? Of zich helemaal te pletter schrikt van een vlaggetje wat scheef staat?
De entourage waar Undercover zich in bevond is nog wel een tandje anders dan dat en zo ervaren is dat dier nou ook nog weer niet.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 12:54

Liselot schreef:
Vergeten we voor de goede orde even dat het gemiddelde HTK paard op een concoursje om de hoek al uit de pan flipt bij een prijsuitreiking te paard? Of zich helemaal te pletter schrikt van een vlaggetje wat scheef staat?
De entourage waar Undercover zich in bevond is nog wel een tandje anders dan dat en zo ervaren is dat dier nou ook nog weer niet.
Volgens mij wordt dat niet vergeten, is namelijk - in mijn optiek - totaal niet waar.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 12:57

Liselot schreef:

Zie de daar de basis al die imo vaak ontbreekt... (en dan heb ik het over het algemeen ;) ). Ik kan mij nog een wedstrijd herinneren waar ik eens mee was. Het goot van de regen en de voorlezer had een paraplu bij zich. Op een gegeven moment komt een ouder compleet pissed off op diegene afgelopen of die paraplu niet NU weggestopt kon worden want het paard van haar dochter durfde er niet langs.
En zo ken ik er nog wel meer. :=

Mijn punt. In de tegenwoordige tijd moet alles snel, sneller en snelst. Voor de basis hebben wij geen tijd meer. Een paard moet als het even kan met zijn 6 jaar al ZZ-Zwaar lopen. Voor welke prijs echter. :n

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 12:59

superpony schreef:
Bloodymary schreef:
Altijd een beetje flauw om met horsemanship en western aan te komen. Natuurlijk werkt dat prima voor heel veel paarden en is het echt bewonderenswaardig. Maar er zijn gewoon hele bange paarden waarbij zoiets nooit gaat werken.
Maar ben het wel eens met Anneliesdj, Undercover lijkt niet echt heel bang voor bepaalde dingen, maar meer heel neurotisch, en dat is een constant gegeven, geen momentopname. Die paarden zijn er ook. Edward Gal gaat daar fantastisch mee om, daarom is deze discussie er nu pas, alle andere keren heeft hij het redelijk tot goed onder controle weten te houden en de rust in het paard kunnen brengen.

Dat is helemaal niet flauw. Het is een kwestie van open staan voor een andere kijk, mentaliteit, benadering etc.
Het feit dat je zegt dat er hele bange paarden zijn, waarbij dergelijke training nooit gaat werken zegt al dat je er zelf te weinig vanaf weet.
Het is ook heel erg dat het in de engelse sport ''normaal'' wordt gevonden dat paarden bang of heet zijn en daardoor niet eens normaal een ereronde kunnen rijden.

Ik ben het hier helemaal mee eens superpony.
Wij hoeven het niet te accepteren dat een paard, dat zulk duidelijke signalen afgeeft, ook nog eens verder in het diepe gegooid wordt. Mensen (ruiters, africhters) moeten begrijpen dat je paardrijdt op een PAARD, een dier van vlees en bloed, geen machine. En dat hoe vaak je ook met hem knuffelt of hoe mooi zijn stal ook is versierd, dat geen recht doet aan zijn wezen.
Neem de verantwoordelijkheid voor dit feit en behandel een paard met respect voor zijn persoonlijkheid en zijn aard als vluchtdier. Edward had kunnen kiezen voor niet starten of direct afgroeten nadat hij merkte hoe de vlag erbij hing. Dan had hij voor zijn paard gekozen.
En dan heb ik het nog niet eens over de vreselijke beelden die intussen zijn geplaatst over de trainingen op het voorterrein. Daar mag ook wel het e.e.a. aan veranderen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 13:02

Magda!! Hebben wij op hetzelfde concour gelopen??

Dit ben ik ook al eens tegen gekomen namelijk!! De ringen vlak naast het kijk stuk... En een mevrouw die met hoge poten naar mij toe kwam, met het voorleesboekje.
"Wil je NU die paraplu weg doen? Dit schrikt paarden af! "
Kheb der aan gegaapt...
"Als u mij een kop warme chocomel wilt halen, nadat ik hier ben nat geregend? En mijn kleren wilt drogen, wil ik zeker mijn paraplu weg doen."

En al stampvoetend, verdween mevrouw weer...

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 13:05

Ailill schreef:
Liselot schreef:
Volgens mij wordt dat niet vergeten, is namelijk - in mijn optiek - totaal niet waar.

Ik moet je toch tegenspreken hierop. Ik heb de afgelopen jaren op onze maandelijkse wedstrijden toch genoeg paarden gezien die flippen van een parapluutje, de hekjes, een voorbij lopend mens, een fotograaf, een schaap, een golfkarretje die naast de baan staat, onze kippen, etc. Het grootste gedeelte van de paarden doet er niet heel raar over, maar elke wedstrijd is er wel minimaal één die ergens niet tegen kan.

Op de Zuid-Holland Cup heb ik dit jaar ook bijzonder veel paarden gezien die enorm talentvol waren, maar door de ruiter niet binnen de hekjes gereden konden worden (juryauto was te eng of de hekjes hadden tanden), dus het komt helaas wel veel voor.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 13:07

Moet je voor de gein die paarden eens in dat volle applaudisserende stadion in Aken neerzetten :)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 13:09

mylittlejoy schreef:
Ailill schreef:

Ik moet je toch tegenspreken hierop. Ik heb de afgelopen jaren op onze maandelijkse wedstrijden toch genoeg paarden gezien die flippen van een parapluutje, de hekjes, een voorbij lopend mens, een fotograaf, een schaap, een golfkarretje die naast de baan staat, onze kippen, etc. Het grootste gedeelte van de paarden doet er niet heel raar over, maar elke wedstrijd is er wel minimaal één die ergens niet tegen kan.

Op de Zuid-Holland Cup heb ik dit jaar ook bijzonder veel paarden gezien die enorm talentvol waren, maar door de ruiter niet binnen de hekjes gereden konden worden (juryauto was te eng of de hekjes hadden tanden), dus het komt helaas wel veel voor.[/quote]
Misschien komt het omdat ik eigenlijk alleen wedstrijden in Engeland/Ierland/Schotland heb meegemaakt, dat kan natuurlijk. Hier 15 jaar geleden wel wedstrijden gereden/meegemaakt.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 13:09

Liselot, Vorige paard wat ik reed zou waarschijnlijk niet eens gaan rennen..
Die zou zo angstig zijn dat die helemaal nergens meer heen loopt }:0

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 13:10

jirina schreef:
Karakter:

Edward zei in het interview ook dat Undercover thuis altijd wel koel in het hoofd is, dus dat kan wel kloppen met de omschrijving van Hendriksen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 13:13

Ik heb een zeer cool paard, loopt langs de meest idiote dingen.
Maar zodra ze aangestaard wordt is het ineens een totaal ander paard. Met als gevolg dat ik dus bijvoorbeeld laatst niet langs de jury hokjes ben gekomen.
Waren de hokjes leeg geweest was er waarschijnlijk niets aan de hand geweest.
Schriktraining kun je dan doen tot je een ons weegt, maar sommige dingen moet je nou eenmaal in de ring trainen.