Anky van Grunsven opgenomen in EK reiningteam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Reisereise

Re: Anky van Grunsven opgenomen in EK reiningteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 11:03

Er zijn in dit topic geen ruiters geweest van EK-niveau die geklaagd hebben. Dat is dus een non-argument.
Mijn reactie is puur informatief om een beeld te schetsen van de problemen die er zijn, maar ook waarom Anky nu weer geselecteerd is. Het is geen klacht, het is een constatering.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 11:10

vriendjespolitiek vind je in alle sporten en op elk niveau en in elk land.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 11:14

Netjes uitgelegd reisereise! Zelf zit ik niet echt in het reiningwereldje, maar je legt het duidelijk uit.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 11:21

Heel fijn Reisereise dat je zo'n uitgebreid stuk hebt geschreven waardoor, eindelijk, na 8 pagina's iets meer duidelijk wordt.
Ik wist dat er iets was met 2 bonden, 2 kampioenschappen enz. Maar hoe en wat precies..

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 11:42

goed stuk reisereise.

even makkelijk uitgelegd:
in de reining top worden scores van 75-78 gereden.
Anky rijd gemiddeld rond de 68.
een 70 score is een correcte proef. onder de 70 zijn er dus onderdelen geweest die niet als 'correct' worden gezien en dus eigenlijk 'onvoldoende' zijn. de scores gaan steeds met halve puntjes. 2 punten verschil is erg veel in de eindscore!
Meestal zie je dat tussen de winnaar en de 2e plek maar 0.5 punt verschil zit.

iemand die gemiddeld een 68 rijd, ongeacht wie het is, hoort eigenlijk niet in zo'n team thuis.
het zouden imo alleen ruiters moeten zijn die stabiel minimaal 72 rijden (liefst nog hoger).

als iemand structureel die 72 rijd, zal het mij verder worst wezen of het anky is of niet, en of die persoon het alleen voor de fun doet of als werk. dat doet er allemaal niet toe.

wat er toe doet, is dat de prestaties goed genoeg zijn om iemand uit te zenden om namens een land in het team deel te nemen.

een ding wat Anky natuurlijk vóór heeft op andere ruiters, is dat zij wel gewend is om met de druk van zo'n groot event om te gaan. Haar prestaties zullen dus niet snel ineens 3 punten zakken omdat de mentale druk toeneemt.
maar, die 68 wordt echt niet ineens een 72 omdat het een grote wedstrijd is.
dan heb je imo nog steeds meer kans met een ruiter die normaal 72 rijd, en dan door de druk misschien op een 70 uitkomt. dat is nog altijd meer dan 68 :-)
en met 3 jurys scheelt dat al 6 punten :-)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 11:45

Goede uitleg, al lijkt mij de vergelijking met B- dressuur een beetje denigrerend.
Maar goed: wat vinden jullie dan van de andere kandidaten die zijn geselecteerd door deze bondscoach?
Zijn die wel goed genoeg?

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 11:50

Of ze wel of niet goed genoeg is lijkt mij in deze discussie helemaal niet relevant. De betere kandidaten willen niet, dat is het probleem.

Equisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 12:12

Super uitgelegd Reisereise! Ik probeerde eigenlijk met al mijn posts hetzelfde te vertellen maar ik kreeg het niet zo duidelijk en feitelijk uitgelegd als jij. :o

Elektra63, Jurgen en Olivier behoren zeker bij de top en behoren zeker in het team! Rieky presteert de laatste tijd jammergenoeg wat minder maar ook Rieky hoort er zeker wel in thuis. Eigenlijk zijn het dus 3 topruiters en 1 nog-minder-dan-subtop ruiter.

Ook ik heb veel respect voor Anky. Het is een topamazone met veel ruitergevoel en ze zou het in de reining heel ver kunnen schoppen, als ze het niet als HOBBY zou zien. Dressuur blijft voor haar altijd op nummer 1, en dat is heel logisch. Ze rijd misschien op het moment niet meer zo actief op dressuurwedstrijden maar is elke dag druk met het begeleiden en opleiden van dressuurruiters. Iedereen weet dat als je met sport in de top wil komen je je 100% voor die sport moet inzetten, anders kom je er niet. En ook al is reining ook paardrijden, net als dressuur, het is toch een hele andere manier van rijden! En ook al heb je mega ruitergevoel net als Anky, zonder keihard trainen red je het niet. Als ze bij de top wil horen zal ze veel meer moeten kunnen trainen en wedstrijden moeten rijden. En dat is waar ze dus geen tijd voor heeft, en omdat het voor haar hobby is wil en kan ze er ook niet meer tijd aan besteden. En daarom blijft ze dus op dat lagere niveau hangen.

Als Anky zich helemaal in zou zetten voor de reining en goed zou presteren dan zou ze natuurlijk een geweldig boegbeeld zijn voor de westernsport. En dan zou geen 1 westernruiter hier piepen over Anky. Maar, omdat ze dus matig presteert en het nu lijkt alsof ze bij de top hoort, steekt dat bij veel westernruiters.
Dat laat het lijken alsof reining helemaal niet zo moeilijk is en het er best wel 'bij' gedaan kan worden. Western rijden wordt vaak toch al niet zo serieus genomen en gezien als een beetje rondcrossen met een losse teugel.

Equisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 12:18

R12312 schreef:
Of ze wel of niet goed genoeg is lijkt mij in deze discussie helemaal niet relevant. De betere kandidaten willen niet, dat is het probleem.

Frustrerend dat mensen niet lezen. _-:( Het is niet in alle gevallen een kwestie van niet willen. Lees even goed het stuk door van Reisereise!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 12:30

Maar wat is nu dan het hele probleem van de westernruiters hier? Dressuur en springruiters staan ook vaak zat ter discussie of ze wel goed genoeg voor het team zouden zijn . Blijven jammeren om vriendjespolitiek lost dat niet op.

Het is gewoon een nieuwsbericht dat anky mee mag net zo goed als dat een patrick van de meer mee mag naar het EK dressuur. Dan hoeft er niet keer op keer gedaan te worden alsof anky western rijdt op een niveau vergelijkbaar met B dressuur.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 12:32

Narobi schreef:
R12312 schreef:

Frustrerend dat mensen niet lezen. _-:( Het is niet in alle gevallen een kwestie van niet willen. Lees even goed het stuk door van Reisereise!

Dat heb ik gedaan, er heeft zich toch niemand aangemeld met hogere scores. Er staat toch duidelijk in dat bericht dat de betere ruiters voor het prijzengeld gaan? Daar zouden we wel een interessante discussie over kunnen voeren.........

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 12:35

Er wordt mijns inziens niet gejammerd door westernruiters. Er is enkel een keer een kritische opmerking geplaatst dat ze niet helemaal thuis hoort op een EK, waarna de Engelse ruiters zijn gaan jammeren ;) dat westernruiters blijkbaar jaloers zijn of dat er veel haat en nijd zou zijn in de western. De kritische opmerking is even genuanceerd door RR aan de hand van vragen en opmerkingen van onwetende Engelse ruiters. That's it.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 12:36

Maar welke ruiters zijn er dan beschikbaar en bereid om mee te gaan naar het EK, die nu door Anky gepasseerd zijn? Naar wat is nu lees staan er niet veel mensen te springen om te gaan. Wat is dan het probleem. Als er geen betere ruiters beschikbaar zijn, dan zul je het met de mensen moeten doen die wel willen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 12:40

Yvank_ schreef:
Maar wat is nu dan het hele probleem van de westernruiters hier? Dressuur en springruiters staan ook vaak zat ter discussie of ze wel goed genoeg voor het team zouden zijn . Blijven jammeren om vriendjespolitiek lost dat niet op.

Het is gewoon een nieuwsbericht dat anky mee mag net zo goed als dat een patrick van de meer mee mag naar het EK dressuur. Dan hoeft er niet keer op keer gedaan te worden alsof anky western rijdt op een niveau vergelijkbaar met B dressuur.

Geen B dressuur maar een 68 score is echt nog basissport, ik heb M-dressuurruiters dat niveau met een aantal keer oefenen zien bereiken. Op een wedstrijdklaar en fantastisch braaf paard wel te verstaan, maar zo'n score is voor een reiningruiter een beetje wat het Z voor de dressuurruiter is: Haalbaar voor iedereen met een correct gereden paard dat een beetje z'n bouw mee heeft :)

Ik bemoei me trouwens al jaren niet meer met de wedstrijdsport dus geen idee hoe het met de sfeer is tegenwoordig, maar vroeger was die helemaal prima. Ik heb dan ook niet het idee dat wat hier in het topic wordt verteld ook maar iets te maken heeft met het niet gunnen, eerder onvrede uitspreken over het systeem. Daar is nog steeds gedoe mee, niet raar ook met een sport die 15 jaar geleden door een handvol mensen werd beoefend en een snelle groei heeft doorgemaakt, maar dat maakt het niet minder lastig als je er mee te maken hebt.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 12:42

je bent als land niet verplicht op een team te sturen, je kunt ook enkel individuele ruiters sturen.

volgens mij was er nog 1 ruiter die aan de KNHS/bondscoach opgestelde eisen heeft voldaan (als ik het goed heb begrepen) , end at is Minou Geurts die met haar huidige paard hogere scores rijd dan Anky.

Equisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 13:10

En Bo Kasbergen volgens mij ook met Pine Smokin Cash?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 13:13

die heeft volgens mij maar 1 wedstrijd gereden... volgens mij moeten ze meer wedstrijden rijden om zich te kwalificeren dan 1.

Equisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 13:23

RR schreef : Op 'een' CRI wedstrijd een score van 68,5 halen. Daar maak ik uit op dat je maar 1 CRI hoeft te rijden om je te kwalificeren.

Equisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 13:25

R12312 dan heb je dit stukje overgeslagen denk ik:

De FEI stelt zelf als eis dat er slechts eenmalig op een CRI wedstrijd een 68-score gereden moet worden. Deze score is voor een beginner zelfs nog te halen en kwalificatie is geen probleem op zich. Ware het niet dat de Nederlandse Bondscoach zelfstandig aanvullende eisen opstelt voor de Nederlandse ruiters, waar hij zich vervolgens niet aan houdt (want de bondscoach staat boven de regels, dit staat letterlijk! in de regels zelf). Gezien de bondscoach de man van Rieky Young is, kan je je voorstellen wat voor een enorm gevaar je hebt op subjectiviteit.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 13:29

Narobi schreef:
R12312 dan heb je dit stukje overgeslagen denk ik:

De FEI stelt zelf als eis dat er slechts eenmalig op een CRI wedstrijd een 68-score gereden moet worden. Deze score is voor een beginner zelfs nog te halen en kwalificatie is geen probleem op zich. Ware het niet dat de Nederlandse Bondscoach zelfstandig aanvullende eisen opstelt voor de Nederlandse ruiters, waar hij zich vervolgens niet aan houdt (want de bondscoach staat boven de regels, dit staat letterlijk! in de regels zelf). Gezien de bondscoach de man van Rieky Young is, kan je je voorstellen wat voor een enorm gevaar je hebt op subjectiviteit.

Maar dat neemt niet weg, dat de betere ruiters nog steeds niet willen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 13:37

klopt, maar niet niet omdat ze éens een 68' moeten rijden op een cri, maar wel al die andere KNHS specifieke regels die erbij komen...

en ook niet te vergeten de kosten die erbij komen, die vaak de eigenaar van het paard moet betalen, en die gaan daar ook zeker niet altijd zomaar in mee....

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 13:50

Da's toch gewoon topsport, dat kost bakken met geld. Dat is voor iedere topsporter zo.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 13:54

Tja dat geldt toch ook voor de dressuur en springruiters? De eventingruiters en menners betalen ook voor hun sport. Die moeten ook stallen huren, eten mee hebben etc. Ik denk niet dat hun kosten zoveel verschillen tov een westernruiter.

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 14:00

Mooie uitleg reisereise! Maakt het een pak duidelijker als je niet zo in het wereldje bekend bent :)

Ik snap de hele discussie echt niet zo nu, als je niet start en meedoet aan wat gekend is als 'selectiewedstrijd', is het logisch dat je niet afgevaardigd wordt. Is hier in België dan een beetje als het verschil tussen LRV en VLP/LEWB denk ik, in de dressuur dan, als je bij LRV jonge paarden rijdt moet je niet verontwaardigd zijn dat je niet geselecteerd kan worden voor het WK jonge paarden, want die selectiewedstrijden rijdt je bij de VLP/LEWB dan dus eigenlijk.

Is het hier in België ook zo'n soep wat reining betreft? Vraag ik mij nu af!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 14:39

tuurlijk is het voor iedereen duur. maar bij springen en dressuur zitten er veelal grote sponsoren achter ruiters die een groot deel van de kosten op zich nemen. in de reining wereld in europa hebben we dit helaas (nog) niet zo.

volgens mij wordt zo'n EK wel redelijk voor een deel betaald door de KNHS ook, maar alle selectiewedstrijden en overige verplichte dingen niet en dan moet de eigenaar betalen.
buiten bv de inkomstenderving als een trainer een week weg is voor een wedstrijd met 1 paard voor de FEI of een dag op mentale training is omdat deze verplicht is vanuit de KNHS ed.

ik denk dat er vooral gezegd wordt door de westernruiters:
- maak de selectie eisen niet zo moeilijk (en dan bedoel ik vooral alle extra eisen buiten een goede score want dat een minimale score verreden moet kunnen worden, daar zijn we het wel over eens) waardoor je gewoon de beste ruiters kunt uitkiezen. Hoe meer ruiters zich kunnen kwalificeren, hoe meer keuze de bondscoach heeft om de juiste ruiters mee te nemen.
- als je niet genoeg gekwalificeerde ruiters hebt van voldoende niveau om een team uit te zenden, zend dan geen team uit maar alleen individuele ruiters.
- kies voor ruiters met de meeste kans op goede scores, die deze op andere grote internationale wedstrijden, in grote arena's bewezen hebben gereden (je kan namelijk in de reining een rit in een 20x40 bak zeker niet vergelijken met een 40x80 bak).

volgens mij zegt niemand van de westernruiters dat ze het anky niet gunnen. maar hey, ook wij willen gewoon goed voor de dag komen daar en dat de Nederlanders op een goede plek eindigen, en we niet als Nederlanders 'voor lul staan'.