Dressuurforum KNHS: Nieuw dressuurproevenboekje in 2016

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 22:35

Janine1990 schreef:
renee16 schreef:
Wat ik erg typisch vind aan het verhaal van juryplatform (geplaatst door vonneke). Dat hier veel punten benoemd worden die juist in de 'nieuwe' proeven van 2011 afgeschaft zijn.

Bv. Het binnen komen over de middellijn in B & L.

Zweep vanaf M zou op zich wel handig zijn! Geen idee wie het zei maar sporen niet toestaan voor B & L lijkt me nogal stom, hoe kun je je dan fijn voorbereiden op het M.

Dat binnenkomen is in 2006 al afgeschaft. ;)
Toen ging je ook van 156 naar 180 en 180 naar 204 voor winst.

Ow, ik loop duidelijk wat achter haha..

Anoniem

Re: Dressuurforum KNHS: Nieuw dressuurproevenboekje in 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 22:37

Kunt ook niet alles weten Renee ;)

Iedere april en oktober komen er weer wat wijzigingen. De meeste vaak in april.

Vaak niet wereldschokkend.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 22:43

Het lijkt allemaal zo kort geleden he? :D
Was het daarvoor niet zo dat je in de B en L binnenkwam in draf en dan tussen X en G halthouden? Pas vanaf het M op X halthouden.

Op zich vind ik dat niet een hele slechte verandering, maar mag het binnenkomen AXC wel in het L1. En in het L2 binnenkomen en halthouden. Je mag toch hopen dat het in het L2 wel voldoende voor elkaar is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 22:45

Het wordt steeds eenvoudiger gemaakt om zoveel mogelijk mensen te trekken. Het aantal wedstrijdruiters loopt flink terug. Al denk ik niet dat dat in de moeilijkheidsgraad zit maar in de kosten...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 22:55

vonneke schreef:
Het wordt steeds eenvoudiger gemaakt om zoveel mogelijk mensen te trekken. Het aantal wedstrijdruiters loopt flink terug. Al denk ik niet dat dat in de moeilijkheidsgraad zit maar in de kosten...

Persoonlijk denk ik niet zo zeer dat het de kosten van de wedstrijden en KNHS zelf zijn, maar het transport (auto, trailer, rijbewijs), toestemming van eigenaren als je geen eigen paard hebt. Al die dingen tikken inderdaad enorm aan. Toegegeven dat het wedstrijdrijden zelf niet goedkoop is, maar ik hoef dan ook niets te betaling. Ik heb geen eigen paard, ik word gereden, auto en trailer zijn dik in orde. En ik heb de toestemming. Maar ik denk niet dat elke eigenaar het zo allemaal mee geeft, en meewerkt. Als een eigenaar weinig heeft met de wedstrijdsport, zal het vast niet zo toegejuicht worden.

Ik volg het topic over wat een paard kost op de voet, en tel zelf ook mee als ambitieuze wedstrijdruiter. Maar door de baten van het wedstrijdrijden kan het best heel erg goed uit. En zijn de kosten van het wedstrijdrijden niet zo vreselijk hoog. Ik denk daarom dat de overige kosten (als je die zelf moet betalen) zwaarder wegen dan de kosten van het pure wedstrijdrijden.

Wat betreft de moeilijkheidsgraad vind ik wel dat er veel rommel meerijdt de laatste jaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 22:59

Ik denk dat in de basis 90% op een paard van zichzelf rijd ipv een van een ander.
Dat is een andere manier van rekenen dan dat jij doet.

Maar dat is de discussie niet.

Ik hoop dat ze met zinnige aanpassingen komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 23:00

Ben trouwens wel heel benieuwd hoe het dressuurforum het 2x starten van bv de 1e proef gaat zien.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 23:01

vonneke schreef:
Ik denk dat in de basis 90% op een paard van zichzelf rijd ipv een van een ander.
Dat is een andere manier van rekenen dan dat jij doet.

Maar dat is de discussie niet.

Ik hoop dat ze met zinnige aanpassingen komen.

Ooh dat denk ik ook hoor... Daarom denk ik ook dat mensen die een niet-eigen paard hebben, minder snel op concours komen met hun paard.

Ik hoop daarom dat aanpassing als beoordelingen zonder nageeflijkheid mee te nemen er niet door komen. Werkt op de lange termijn alleen averechts.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 23:04

vonneke schreef:
Ben trouwens wel heel benieuwd hoe het dressuurforum het 2x starten van bv de 1e proef gaat zien.

Had ik het zo moeten lezen?
Ik ging namelijk uit van locaties waar je maar één proef kan starten. Daarin is nu de eerst aangegeven proef verplicht, die verplichting gaat er vanaf.

Lijkt me overigens ook absurd veel extra werk voor wedstrijdorganisaties waar je maar één proef kan starten. Ook als het zo gaat als jij hierboven schrijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 23:08

'Schrappen verplicht starten 1e proef
In de huidige reglementen is vermeld dat als er 2 proeven worden uitgeschreven per wedstrijddag,
dient t/m de klasse ZZ-Licht de 1e proef van de maand verplicht te worden gereden. Het is niet
toegestaan uitsluitend de 2e proef te rijden, zonder gestart te zijn in de 1e proef, of 2x de eerste proef
te rijden. Om de sport makkelijker en toegankelijker te maken voor zowel deelnemers als organisaties
stelt het forum voor deze regel te schrappen.'

Zo lees ik het wel. Maar misschien keeslees ik het verkeerd.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 01:01

Ik denk dat het de bedoeling is dat als er bijvoorbeeld 25 M1 deelnemers zijn, waarvan er 10 maar een proef rijden, er 5 proef 1 starten en 5 proef 2. Zodat je dus twee keer 20 starts hebt in plaats van een keer 25 en een keer 15. Ik denk ook niet dat het de bedoeling is om zelf je proef te kiezen (wat natuurlijk niet wil zeggen dat het niet gaat gebeuren).
Zo lees ik het en dan vind ik het nog niet eens zo'n heel slecht idee.

De kosten lijken mij inderdaad ook de oorzaak. Startgeld van €12,50 per proef is hier tegenwoordig normaal. Dat is minder dan de helft geweest.. Aparte prijsuitreikingen voor profs en weet ik wat zie ik ook niet zitten. Dat gaat het.niveau van de rest alleen maar omlaag trekken.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 06:50

Ik snap ook niet wat voor voordeel dat oplevert eigenlijk, de tijd van het totaal aantal gereden proeven blijft gelijk, de vergoeding voor de jury ook?

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 07:29

vonneke schreef:
'Schrappen verplicht starten 1e proef
In de huidige reglementen is vermeld dat als er 2 proeven worden uitgeschreven per wedstrijddag,
dient t/m de klasse ZZ-Licht de 1e proef van de maand verplicht te worden gereden. Het is niet
toegestaan uitsluitend de 2e proef te rijden, zonder gestart te zijn in de 1e proef, of 2x de eerste proef
te rijden. Om de sport makkelijker en toegankelijker te maken voor zowel deelnemers als organisaties
stelt het forum voor deze regel te schrappen.'

Zo lees ik het wel. Maar misschien keeslees ik het verkeerd.

Jij ala ruiter zou mogen zeggen: ik sla de 1e proef over. Dit kan de organisatie niet doen. Dit is dat verhaal van als travers niet goed lukt en het zit wel in de 1e proef en niet in de 2e rij ik alleen de 2e proef waar eerder discussie over was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 07:43

Maar zo staat het er wel Lithya, in de eerste regel zelfs.

Ik ben daarom ook heel benieuwd naar de uitwerking van deze regel.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 07:53

Er staat ook bij om de sport toeganglijker te maken voor deelnemers. als de 2e proef jou wel ligt en de 1e niet. De organisatie besluit om je in te delen bij de 1e proef, wordt de sport nog niet toegankelijk. Daarnaast staat er dat de 1e proef bijv 2 keer verreden zou mogen worden. Dat lijkt mij toch een keuze van de ruiter?

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 09:22

Mij houdt toch ook vooral de kosten tegen. Ik heb een eigen paard-trailer-auto. Maar werk zeer veel in het weekend dus kan amper 8 x per jaar starten. Als je dan zo'n dure startpas betaalt is dat veel geld... sport toegankelijker zouden ze de kosten mogen drukken en meer avondwedstrijden mogen organiseren.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 09:25

Seltje schreef:
Mij houdt toch ook vooral de kosten tegen. Ik heb een eigen paard-trailer-auto. Maar werk zeer veel in het weekend dus kan amper 8 x per jaar starten. Als je dan zo'n dure startpas betaalt is dat veel geld... sport toegankelijker zouden ze de kosten mogen drukken en meer avondwedstrijden mogen organiseren.

dat ligt maar net aan je regio, hier stikt het van de doordeweekse avondwedstrijden!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 09:25

Startpas mogen ze inderdaad wel goedkoper maken ipv steeds een beetje duurder. Denk dat dat de grootste kostenpost bij iedereen is die wedstrijden start. Voor wat ie nu kost, kon je vroeger 2 paarden starten.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 09:42

En dat onzinnige verplichte abonnement op PenS mag van mij ook verdwijnen. Het kost onderhand 200,- om te mógen starten en dan heb je nog geen wedstrijd gereden.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 09:46

Starbreeze schreef:
En dat onzinnige verplichte abonnement op PenS mag van mij ook verdwijnen. Het kost onderhand 200,- om te mógen starten en dan heb je nog geen wedstrijd gereden.

P&S wordt gebruikt om de veranderde regels kenbaar te maken. Het staat dan zwart op wit. Zou dit niet worden gedaan, zou je als ruiter kunnen zeggen niet op de hoogte te zijn van de nieuwe regel. Neemt niet weg dat de kosten erg hoog zijn voor voornamelijk een flut blaadje.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 09:48

Dan maken ze een editie als er nieuwe regels zijn. Of interessantere artikels in het blad. :=

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 09:51

Sammie schreef:
Dan maken ze een editie als er nieuwe regels zijn. Of interessantere artikels in het blad. :=

wat te denken via de site of per mail een nieuwsbrief naar verenigingen/leden.....dat dure flutblaadje is echt niet meer van deze tijd :7

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 09:53

Lithya schreef:
Starbreeze schreef:

P&S wordt gebruikt om de veranderde regels kenbaar te maken. Het staat dan zwart op wit. Zou dit niet worden gedaan, zou je als ruiter kunnen zeggen niet op de hoogte te zijn van de nieuwe regel. Neemt niet weg dat de kosten erg hoog zijn voor voornamelijk een flut blaadje.

Inderdaad, dat kan gewoon op inet gepubliceerd worden, we hebben het hier over een sportclub, niet over de NL wet. De voetbalvereniging van mijn zoon verplicht je ook niet tot zo'n abonnement. En degene die perse willen kunnen het toch wel aanschaffen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 10:19

Nies_ schreef:
De kosten lijken mij inderdaad ook de oorzaak. Startgeld van €12,50 per proef is hier tegenwoordig normaal. Dat is minder dan de helft geweest.. Aparte prijsuitreikingen voor profs en weet ik wat zie ik ook niet zitten. Dat gaat het.niveau van de rest alleen maar omlaag trekken.

Hoewel het startgeld hier ook hoger is geworden, kom je hier in het Noorden nauwelijks boven de 10 euro per proef uit. En dan is het ook niet een uitzondering dat de eerste prijs 30 euro is. Eerste prijzen lager dan 20 euro zie je hier sowieso bijna niet.
Ik weet wel een wedstrijd waar je weinig inschrijfgeld betaald, maar waar de prijzen ook niets voorstellen. Persoonlijk ga ik daar niet heen, omdat ik toch wel vaak in de prijzen zit. Maar het is ook een manier om er mee om te gaan als organisatie. Jammer dat het verderop in het land niet zo eerlijk verdeeld is.

Aparte prijsuitreikingen vind ik ook maar raar, maar hier zitten dan ook maar weinig profs.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 10:33

Lithya schreef:
Starbreeze schreef:

Dit kan toch ook zoals juryleden het krijgen, gewoon via de mail?
Of gewoon verplichten de reglementen via de site in de gaten te houden.....
Plus dat meer dan de helft het blad niet goed leest.
Dat merk je wel aan het aantal mensen, die hier niet wisten/weten dat en hoe ze het forum uit hun regio konden benaderen over de huidige proeven.