Totilas scoort 80.360% tijdens internationaal rentree

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 17:47

damian23 schreef:
Los, ontspanning, schwung zie je niet veel meer in de ring. Of vind jij van wel R12312?
Zie jij veel paarden in een correcte aanleuning, los en onspannen met schwung? Of herken je een losgelaten paard niet?

In mijn ogen heb je goed paardrijden en slecht paardrijden. Aangezien goed paardrijden vreselijk moeilijk is, zie je niet heel veel goed paardrijden. Echter ondanks mijn klassieke achtergrond ( die kreeg je immers vroeger gewoon) denk ik dat je jezelf ontzettend beperkt als je in systemen gaat denken.

Je kunt de wijze van rijden van Anky niets vinden, dat mag, het is een vrij land. Maar het is onomstotelijk bewezen dat die wijze werkt, dat paarden er gezond oud mee worden en dat ze veterinair klinisch niets mankeren.
Ik blijf het echter wel een manier van rijden vinden, die alleen is weggelegd voor zeer talentvolle GP ruiters, daaronder heb je niets te zoeken met die methode.

Vroeger zagen we nog veel minder los, ontspanning en swung. Kijk filmpjes van heel vroeger, de badkuipen en planken kwamen langs. Vreselijk!

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 18:10

listiglistje schreef:
Olympia96 schreef:
En ook de Spaanse rijschool 'lijkt' (ik heb alleen filmpjes en foto's gezien) een andere weg ingeslagen. Een weg die verrekte veel overeenkomsten vertoont met die van Sjef. Helaas.

Nou zo rijden ze bij Sjef echt niet rond hoor..... hier op de manege rijden ze nog beter :=

[ Video ]

Als je goed kunt zoeken, dan kun je genoeg rollkürmateriaal vinden.

Edit: 'goed' zoeken is niet eens nodig. Er is zelfs een rechtszaak aangespannen vanuit de SRS omdat hun trainingsmethode ter discussie werd gesteld (vanwege de grote verschillen tussen <2005 en >2005).
Kijk en vergelijk zou ik zeggen. Of niet, want het openen van ogen gaat zeer geleidelijk. En soms zelfs helemaal niet.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 18:38

Ik weet niet waar je met je post heen wil, maar wil je mij nu omturnen ofzo :+
ik rijd zelf mijn paard (om medische redenen) klassiek hoor ;)
En les ook bij klassiek geschoolde instructeurs, dus bespaar je de moeite....

Je hebt goed rijden en slecht rijden, dat van de rijschool in Wenen is gewoon barslecht rijden.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 18:44

Ik snap het argument 'zo lang paarden er oud mee worden en veterinair klinisch niets mankeren' nog steeds niet. Dat betekent nog niet dat het prettig en pijnloos is voor een paard?

Bijzonder hoe de rollkur e.d. gewoon zo goedgekeurd worden hier :') Puur omdat de grote Grand Prix ruiters het doen. Zou niet de eerste keer zijn dat er in de hoge top bij een sport dingen niet helemaal (netjes) gebeuren zoals het zou moeten waar anderen of dieren minder van worden.

Het inrijden filmpje van Rath met Totilas met zijn kin op de borst is gewoon OK? Omdat Rath een goede ruiter is?

Olympia96

Re: Totilas scoort 80.360% tijdens internationaal rentree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 18:51

Overtuigen? Neuh... Iedereen is vrij om te doen wat ie wil. Ik geef mijn mening.

Wat ik me wel afvraag bij jou LL. Als je zelf klassiek bent opgeleid, hoe kun jij dan respect hebben voor de manier waarop de Nederlandse top, waar we het hier steeds over hebben, rijdt? Tenminste dat schrijf je op een voorgaande pagina. Vanuit de klassieke gedachte is deze manier van trainen immers niet gewenst?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 19:02

Olympia96 schreef:
Overtuigen? Neuh... Iedereen is vrij om te doen wat ie wil. Ik geef mijn mening.

Wat ik me wel afvraag bij jou LL. Als je zelf klassiek bent opgeleid, hoe kun jij dan respect hebben voor de manier waarop de Nederlandse top, waar we het hier steeds over hebben, rijdt? Tenminste dat schrijf je op een voorgaande pagina. Vanuit de klassieke gedachte is deze manier van trainen immers niet gewenst?

Omdat ik niet graag in hokjes denk ;) Ik denk in goed en slecht rijden, niet in trainingsmethodes!
Elke trainingsmethode heeft zijn plussen en zijn minnen.
Zelf pik ik daar het beste uit wat werkt voor het paard en dat is bij ieder paard verschillend.

Ik zie dat het LDR systeem werkt voor sommige paarden en ruiters (in professionele handen).
Ze worden er gezond oud mee en presteren tot op hoge leeftijd in de topsport, wie ben ik dan om te zeggen dat het slecht is.
Sommige paarden en ruiters hebben meer baat bij een klassieke opleiding en andere weer aan de gulden middenweg.

Als je vastgeroest bent in een bepaalde denkwijze, dan kom je nooit verder in het leven. (geldt voor veel zaken, niet alleen paardrijden ;) )
Verbreed je horizon en je zal zien dat er meer wegen zijn die naar Rome leiden.....

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 19:09

Thesserd schreef:
Ik snap het argument 'zo lang paarden er oud mee worden en veterinair klinisch niets mankeren' nog steeds niet. Dat betekent nog niet dat het prettig en pijnloos is voor een paard?

Bijzonder hoe de rollkur e.d. gewoon zo goedgekeurd worden hier :') Puur omdat de grote Grand Prix ruiters het doen. Zou niet de eerste keer zijn dat er in de hoge top bij een sport dingen niet helemaal (netjes) gebeuren zoals het zou moeten waar anderen of dieren minder van worden.

Het inrijden filmpje van Rath met Totilas met zijn kin op de borst is gewoon OK? Omdat Rath een goede ruiter is?

Er staat nergens dat ik het goedkeur. Echter is er geen wetenschappelijk onderzoek te vinden waarin wordt vastgesteld dat het onprettig en pijnlijk is.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 19:11

listiglistje schreef:
Als je vastgeroest bent in een bepaalde denkwijze, dan kom je nooit verder in het leven. (geldt voor veel zaken, niet alleen paardrijden ;) )
Verbreed je horizon en je zal zien dat er meer wegen zijn die naar Rome leiden.....

jij weet dat dan toch handiger te brengen :D

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 19:13

R12312 schreef:
listiglistje schreef:

jij weet dat dan toch handiger te brengen :D

oud hè....noemen ze ook wel levenservaring :7

Maar in hokjes denken en doen is gevaarlijk.....zelf pas ik daarvoor.

Ik ben ook niet voor het een of voor het andere, gewoon NEUTRAAL :Y)

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 19:19

listiglistje schreef:
oud hè....noemen ze ook wel levenservaring :7

Die paar maanden zullen dat niet geven toch :D

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 19:35

R12312 schreef:
Thesserd schreef:

Er staat nergens dat ik het goedkeur. Echter is er geen wetenschappelijk onderzoek te vinden waarin wordt vastgesteld dat het onprettig en pijnlijk is.

Is er wel wetenschappelijk onderzocht dat het prettig en niet pijnlijk is dan? :+ Ik ben wel benieuwd.

Ik sta overigens best open voor andere meningen e.d. hoor. Ik had alleen tot nu toe nog geen goede tegenargumenten gehoord. Ik vind het storend dat een ruiter op bokt afgebrand wordt als zijn/haar paard in een valse krul loopt e.d. of met de kin op de borst, terwijl het nu opeens mag. Aan wie zijn de bokkers om te oordelen of deze ruiter wel of niet goed genoeg kan rijden om dan ook die LDR methode toe te passen? Het is een vage en tegelijkertijd erg onderscheidende lijn die er gemaakt wordt, die ik zelf heel krom vindt :')

Het gaat mij om het gejuich om de grote toppers en het ge-boooh bij Bokkers topics.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 19:44

R12312 schreef:
Thesserd schreef:

Die zijn er wel. Diverse zelfs. Er zijn zelfs filmpje op YouTube te vinden waar je kan zien wat dit doet aan de binnenkant van je paard. De luchtpijp wordt dichtgedrukt, er ontstaat ruimte tussen de ligamenten van de hals etc. Er is een onderzoek gedaan naar het stresslevel van paarden die ver achter de loodlijn werden gereden. Op deze manier rijden moet je echt niet willen.

Ik vraag me ook af wat jullie verstaan onder klassiek geschoold? Ik ken genoeg mensen die zeggen klassiek te rijden maar niet eens zien of een paard losgelaten is of hun paard achter de loodlijn rijden. Mensen die niet herkennen aan de uiterlijke kenmerken of een paard goed over de rug gereden wordt. Daarom snap ik niet waarom de discussie steeds gaat over wel of niet klassiek rijden. Al heet het Grieks rijden, een paard wat op deze manier in een houding wordt geforceerd, is geen correct gereden paard.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 19:45

Thesserd schreef:
Het gaat mij om het gejuich om de grote toppers en het ge-boooh bij Bokkers topics.

Er zit ook wel zo'n extreem nivo verschil in........ik begrijp niet eens dat je dat wil vergelijken.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 19:46

Ik maak mij niet druk om de wereldtoppers, maar ook niet om bokkers.....al zitten ze er achterstevoren op!
Moeten ze helemaal zelf weten.....maar als ik het niks vind kijk ik er ook niet naar :Y)

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 19:47

damian23 schreef:
Die zijn er wel. Diverse zelfs. Er zijn zelfs filmpje op YouTube te vinden waar je kan zien wat dit doet aan de binnenkant van je paard. De luchtpijp wordt dichtgedrukt, er ontstaat ruimte tussen de ligamenten van de hals etc. Er is een onderzoek gedaan naar het stresslevel van paarden die ver achter de loodlijn werden gereden. Op deze manier rijden moet je echt niet willen.

.

Er is geen onderzoek door onafhankelijke wetenschappers waar uit is gekomen dat het mishandeling of hoe je het wil noemen is. Er zitten wel wat gasten op Youtube, die zichzelf arts en wetenschapper vinden welke wat gefotoshopte filmpjes hebben geplaatst. Echter neem ik die niet serieus.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 19:48

listiglistje schreef:
Ik maak mij niet druk om de wereldtoppers, maar ook niet om bokkers.....al zitten ze er achterstevoren op!
Moeten ze helemaal zelf weten.....maar als ik het niks vind kijk ik er ook niet naar :Y)

Precies, ik kijk naar de wereldtop omdat ik dat interessant vind. Op bokt kijk ik nooit naar fotos, omdat het mij niet boeit en omdat ik in een ver verleden heb geleerd dat je druk maken om dat soort dingen werkelijk verspilde energie is waar je alleen jezelf mee hebt.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 19:50

R12312 schreef:
listiglistje schreef:

Precies, ik kijk naar de wereldtop omdat ik dat interessant vind. Op bokt kijk ik nooit naar fotos, omdat het mij niet boeit en omdat ik in een ver verleden heb geleerd dat je druk maken om dat soort dingen werkelijk verspilde energie is waar je alleen jezelf mee hebt.

Verspilde energie ja...het veranderd nl niets! Net zoals hier zitten zeveren over MAR en trainingsmethodes...

Maar ach je hebt nog altijd heel veel fanatieke wereldverbeteraars :D

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 20:25

Er zijn onderzoeken gedaan door wetenschappers naar het cortisollevel (stresshormoon) bij paarden die ldr werden gereden. Bij die paarden was het cortisollevel het hoogste. Logisch want met een holle rug maakt een paard adrenaline aan en met een bolle rug endorfine.

Ik heb tot nu toe geen enkel argument gehoord dat dit soort rijden, waarbij paarden in een houding geforceerd gereden worden correct rijden is volgens de FEI. Takt, losgelatenheid en schwung. Enig idee waar je dit aan kan herkennen? Is Totilas losgelaten en over de rug gereden?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 20:51

Als we het beste willen voor ons paard/pony, moeten we er helemaal niet op gaan zitten :Y)
Paarden zijn daar niet voor gemaakt, de mens bedenkt echter van wel...met alle gevolgen van dien.

Al die vage onderzoeken van zogenaamde wetenschappers neem ik met een flinke korrel zout,
het zijn onderzoeken er is niets daadwerkelijk wetenschappelijk bewezen.
Het is niet onomstotelijk vastgelegd, maar alleen onderzocht op waarschijnlijk niet in topconditie verkerende staat GP paarden.
Zelf ben ik ook niet lenig en kan ik ook niet ongetraind in de split of een 3 dubbele flikflak,
maar na tien jaar intensieve train wellicht wel...zeker als ik wat erfelijke souplesse heb van huis uit.

Anky heeft een keer haar paarden aangeboden voor onderzoek, maar toen gaven ze niet thuis :+ vond ik zo gek...
Lijkt mij juist de ultieme kans om het eea aan vermoedens te bevestigen!
Ik zeg gemiste kans en hecht er dus ook geen waarde aan...verspilde tijd en geld zulke onderzoeken.

En ik geloof niet klakkeloos alles wat er op internet rondzwerft :7 als je alles moet geloven...

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 21:25

Ach... Al is er maar 1 iemand die naar aanleiding van dit topic begrijpt dat Toots absurde manier van lopen écht niet normaal is.
Ik zal er heus wel van slapen vannacht dat jullie het prachtig vinden. Daarnaast hebben jullie (en ik ook niet!) geen idee van alle middeltjes en oplaptrucs die er gebruikt worden om de genoemde paarden 'heel' te houden. Ook het verhaal van Anky en het onderzoek neem ik met een liksteen zout :z

Het filmpje wat ik en paar pagina's terug plaatste is best de moeite van het kijken waard. Er is genoeg onderzoek gedaan. Je moet je erin willen verdiepen.

We zijn het over 1 ding eens; paarden zijn niet gemaakt om op te rijden.

Tot zover mijn relaas. Ik ga op zoek naar de goeroeclub. :D

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 21:44

Dooddoener listiglistje, het komt er dus op neer dat je het sowieso niet wil geloven. Een stress hormoon onderzoek lijkt me niet iets wat je met een korrel zout zou moeten nemen. Vrij recht toe recht aan namelijk om zoiets te onderzoeken :+

Inderdaad is het beter om er helemaal niet op te stappen, maar als je het doet: dan graag zo prettig mogelijk toch?

Beetje makkelijk antwoord..

Maar goed, ieder zijn mening. Ik vind het enorm hypocriet :)

Dat niveau verschil gaat het mij helemaal niet om. Holle rug is holle rug en valse krul is valse krul.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 21:47

Olympia96 schreef:
Daarnaast hebben jullie (en ik ook niet!) geen idee van alle middeltjes en oplaptrucs die er gebruikt worden om de genoemde paarden 'heel' te houden. Ook het verhaal van Anky en het onderzoek neem ik met een liksteen zout :z

Ehum ik heb heel lang op een internationale stal gewoond en gewerkt en kwam ook veel
bij andere bekende topstallen over de vloer :o dus ik weet wel degelijk wat er allemaal gebeurd....
Zeker als je op stal stond bij een bekende veearts, waar ook andere bekende veeartsen komen
en waar regelmatig de wereldtop over de vloer kwam (ja ook Anky, maar ook andere bekende dresuur-en springruiters)

Heb zelfs op Lingh en Hickstead gereden in hun jonge jaren :D om maar bekende paarden te noemen....
Dus ik weet wel wat er speelt, maar het is lang niet zo wat jullie willen geloven ;) trust me....

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 21:53

Ehm dat laatste doe ik niet. Sorry. Vriendin is járen groom geweest bij grote springruiters. Ook op professionele stallen heb ik met eigen ogen dingen gezien die niet kloppen. Geld corrumpeert in heel veel gevallen. Maar natuurlijk net niet op de stal waar jij werkte. Weet je? Prima vind ik het. Je reageert niet op Thesserds opmerkingen over weggedrukte ruggen en valse knikken. Niet inhoudelijk dan. En dat zegt mij genoeg. We hadden het over rijtechniek.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 22:00

Natuurlijk ga ik daar niet op in, vechten tegen de bierkaai :Y)
En wat zegt dat genoeg? Over wat, wie?

Ik geniet van mooie sport of niet, en als het mij niet aanstaat kijk ik niet!
Maar ik ga er ook niet over zitten mauwen of zeveren op internet...of erger nog zieltjes winnen.
Verspilde tijd en energie...ik vind het alleen erg dat ruiters met staat van dienst veroordeeld worden door een stelletje betweters :o

Ik hoop voor MAR dat Toot fit blijft en hij in Aken mag schitteren in de ring *\o/* (en met welke trainingsmethode zal mij een worst zijn)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 22:20

LL, weer veel woorden en weinig inhoud. Jammer dat je geen enkele onderbouwde reactie kan geven op de vragen die gesteld worden. Volgens mij worden hier diverse goed onderbouwde meningen gegeven dat het rijden van Toot niet volgens de FEI is en geen correct dressuur (valse knik, holle rug, gebroken diagonalen) en als jij dat niet ziet dan zegt mij dat genoeg over jouw kennis en kunde.