Matthias Alexander Rath met Totilas gestart in Hulten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Re: Matthias Alexander Rath met Totilas gestart in Hulten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 11:21

Is ook simpel gesteld, maar niet onwaar. Het is namelijk echt niet zo dat je nog geen rondje met een hoog opgeleid paard kan draven als minder hoog geschoolde ruiter zijnde.
De basis blijft namelijk hetzelfde als die van een B-Z2 paard. Het is alleen verder door ontwikkeld.
Als dat netjes gedaan is, dan doet het paard alles vol vertrouwen en plezier. Is het met dwang geforceerd, dan zal je van goede huize moeten komen wil je het er nog uit krijgen.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 11:27

Lante schreef:
Is ook simpel gesteld, maar niet onwaar. Het is namelijk echt niet zo dat je nog geen rondje met een hoog opgeleid paard kan draven als minder hoog geschoolde ruiter zijnde.
De basis blijft namelijk hetzelfde als die van een B-Z2 paard. Het is alleen verder door ontwikkeld.
Als dat netjes gedaan is, dan doet het paard alles vol vertrouwen en plezier. Is het met dwang geforceerd, dan zal je van goede huize moeten komen wil je het er nog uit krijgen.

Hier ben ik het niet mee eens. Toevallig afgelopen weekend een voorbeeld in de ring gehad.. Paard hoog opgeleid, gestart door een B ruiter. Paard stond zo scherp aan de hulpen dat ie van alles uit zijn hoed toverde.. Een simpele B proef was nog een hele klus..

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 11:34

Nee, daar ben ik het toch niet mee eens. Ik heb twee paarden (niet dat die van dit niveau zijn, maar dat doet er even niet toe), die dezelfde opleiding hebben genoten. De ene kan iedereen zo mee wegrijden, maar de ander reageert echt heel heftig op verandering en zal echt tijd nodig hebben om te wennen aan een nieuwe ruiter. Ik kan me voorstellen dat als je een paard hebt die zo in elkaar steekt en die op hoog niveau hebt lopen (dus waarbij de opleiding nog langer en intensiever is geweest), dat het voor een nieuwe ruiter vrij lastig kan zijn om daar z'n draai mee te vinden. Dat hoeft nog niet direct iets te zeggen over de nieuwe ruiter, de vorige ruiter of de opleiding van het paard.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 11:36

Paarden met zoveel talent hebben vaak ook niet de makkelijkste karakters, daar moet je wel mee om kunnen gaan.
Gal kan zulke heethoofden heel goed rijden, maar dat is echt niet voor iedereen weggelegd.

Verder liep Toot in zijn jonge jaren behoorlijk ongelijk met die voorbenen te zwaaien, Gal heeft het voor elkaar gekregen dat dat nauwlijks meer zichtbaar was.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 11:42

Dus die paarden zou een andere ruiter nog geen rondje mee kunnen draven begrijp ik, maar ze zijn wel goed opgeleid. Bijzonder.

En een paard die in een B proef bijvoorbeeld passage of galopswissels laat zien is een topper. Ruiter doet gewoon nog te veel, het paard is vast aan geschaft als leerpaard. Ze start B, dus paard kan deze ruiter op zich gewoon op rijden. Die winstpunt is de discussie nu niet. Ze kan er op rijden, leert, gaat mooi naar Z en kan haar paarden in de toekomst opleiden die kant op, omdat ze zichzelf en haar ruitergevoel heeft kunnen ontwikkelen door deze proffesor.
Laatst bijgewerkt door Lante op 30-06-15 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 11:48

Lante schreef:
Dus die paarden zou een andere ruiter nog geen rondje mee kunnen draven begrijp ik, maar ze zijn wel goed opgeleid. Bijzonder.

_/-\o_ +:)+

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 12:05

Lante schreef:

Voordat ik een enorm overtrokken reactie ga geven: Ik ga er vanuit dat dit een reactie is op de paarden die Spatter noemt en niet de mijne?

Wat ik bedoel te zeggen is dat sommige karakters gewoon niet klikken en het daarom tussen een goede ruiter en een goed paard, ondanks dat ze beiden een goede opleiding hebben genoten, toch kan zijn dat het als geheel niet uit de verf komt.

Het stukje nog geen rondje normaal weg kunnen draven sloeg op een "gewone" ruiter op een hoog opgeleid paard. Juist om de redenen die je noemt in de tweede alinea van je bericht. :j

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 12:13

Lante schreef:
Amen. Je hebt helemaal gelijk, een echt goed opgeleid paard is door veel mensen na te rijden, zeker op basis niveau.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 12:15

spatter schreef:
Paarden met zoveel talent hebben vaak ook niet de makkelijkste karakters, daar moet je wel mee om kunnen gaan.
Gal kan zulke heethoofden heel goed rijden, maar dat is echt niet voor iedereen weggelegd.

Verder liep Toot in zijn jonge jaren behoorlijk ongelijk met die voorbenen te zwaaien, Gal heeft het voor elkaar gekregen dat dat nauwlijks meer zichtbaar was.
Dat laatste heeft hij echt niet voor elkaar gekregen met rijden ;)

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 12:16

Als jij zuivere hulpen geeft zal je vast een rondje kunnen draven, wanneer je dus de juiste knopjes in klikt. Maar ik denk dan ook dat de gemiddelde ruiter niet enkel het draf knopje in klikt maar onbewust meerdere. En kan me indenken dat je dan geen fatsoenlijk rondje kan draven, wat dus niet geheel aan het paard ligt.

En dan komt het pittige karakter er nog bij..

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 12:26

@mylittlejoy: Ik benoem in het algemeen alle hoog opgeleide paarden waar niemand anders op kan/zou kunnen rijden.
Het is aan jou om te beoordelen of dat over jouw paard zou kunnen gaan. Ik ken jouw paarden niet.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 12:30

Lante schreef:
@mylittlejoy: Ik benoem in het algemeen alle hoog opgeleide paarden waar niemand anders op kan/zou kunnen rijden.
Het is aan jou om te beoordelen of dat over jouw paard zou kunnen gaan. Ik ken jouw paarden niet.

Spatter en ik reageerde vrij snel na elkaar, daardoor was het mij niet duidelijk waar je precies op doelde. Bedankt dat je het even toelicht.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 12:48

Lante schreef:

En een paard die in een B proef bijvoorbeeld passage of galopswissels laat zien is een topper. Ruiter doet gewoon nog te veel, het paard is vast aan geschaft als leerpaard. Ze start B, dus paard kan deze ruiter op zich gewoon op rijden. Die winstpunt is de discussie nu niet. Ze kan er op rijden, leert, gaat mooi naar Z en kan haar paarden in de toekomst opleiden die kant op, omdat ze zichzelf en haar ruitergevoel heeft kunnen ontwikkelen door deze proffesor.

Paarden zijn natuurlijk emotieloze machines waarbij het niet noodzakelijk is dat je een klik met zo'n dier hebt. Oh wait... :j

Dat paard was prima na te rijden, Rath heeft er een mooie score mee kunnen neerzetten in het begin. Als het verder gewoon niet klikt tussen paard en ruiter kun je op je kop gaan staan maar lukt het gewoonweg niet. Dan kun je het gooien op blessures of gewoon eerlijk toegeven dat het niet lukt, alleen dat laatste is niet voor veel mensen weggelegd.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 12:55

Niveau van de ruiter hoeft niks te zeggen.

Ik was vroeger op de manege een kei in het rijden van heethoofden, wegschieters enz.
Bij mij bleven ze rustig en hanteerbaar, zelfs op het strand maar fatsoenlijk rijden ala dressuur kon ik echt niet.

Zo kon Piet Raymakers ook met paarden springen die bij andere er een potje van maakten.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 13:04

Liselot schreef:
tessyke schreef:

niets vreemd aan.
De paarden die het meeste kennen zijn het moeilijkste te rijden.
Als je mij morgen op Toot zou gooien denk ik dat ik blij mag zijn als ik er een drafje uitkrijg.... :')

De proef ziet er netjes ontspannen uit.
Van mij hoeft al dat voorbeengezwaai niet als de rest er ook gewoon goed uit ziet.

Jij bent, met alle respect, ook geen ruiter van het kaliber van Rath ;)

jah dat had ik er toch zelf ook gezet? :')

Bij zo'n paard stap je er niet op en knal je er even een proefje uit.
Eerst moet je leren waar die knoppen zitten en dat is bij het ene paard moeilijker dan bij het andere.
Toot is ook anders getraind dan Rath gewend was maar ze nemen hun tijd en die werpt vruchten af.

Ik ben blij dat ze nu deze combinatie zijn, het oogt vele rustiger dan bij Edward Gal

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 13:25

Als je een Polo gewend bent rijd je ook niet zomaar vloeiend met een formule 1 wagen weg.
Laat staan met een levend wezen, met eigen wil, dat op het hoogste nivo opgeleid is. Je mag dan blij zijn als je alleen al rechtuit kan rijden. Een basisruiter die zijn benen bijvoorbeeld niet helemaal stil heeft zal hulpen geven waar hij zelf geen erg in heeft.
Zelf meegemaakt met een Z2 paard dat ik te koop had, kwam een manegeruiter voor kijken, en kon niet anders dan travers eruit krijgen en dan nog zeggen dat het een moeilijk te rijden paard was. Paard snapte er helemaal niets van.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 13:45

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar ergens zag ik staan dat het op safe gereden is. Daar ben iik het mee eens.

Maar vervolgens werd er gezegd er werd op safe gereden omdat het als training werd gezien.
Maar sinds wanneer rijd je in een training op safe? dan wil je juist net je grens iets verleggen en net ietsje meer. Althans dat is wat ik onder training versta.

Ik kan begrijpen dat het als je onder zoveel druk staat lijkt of je niks goed kan doen.
Maar ze roepen het om eerlijk te zijn ook wel erg op zich af, want ze hebben altijd in de media willen staan alleen als het even wat minder gaat dan willen ze met rust gelaten worden.
Het blijven vakmensen, laat het dan ook zien dat je weet waar je mee bezig bent en trek je niet zoveel van die media aan.
Totilas is onderhand meer een karikatuur dan een dressuurpaard.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 18:41

Had het graag gezien. Verdikkeme, was de buuf vroeger toen ik nog in NL woonde en kon dus zo naar Hulten wandelen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 19:11

quote LBLGypsyCobs:
Die jury's en schrijvers, die hadden dit toch ook niet gedacht toen ze vanmorgen uit bed stapten...

rien10 schreef:
Tendance schreef:
Ik denk dat die niet zo onder de indruk zijn hoor. Juryleden niet tenminste.
Toot wordt hier door sommigen bijna heilig verklaard, maar voor veel juryleden is het gewoon een combinatie die beoordeeld moet worden.

Dit vind ik een van de meest zinnige opmerkingen in een heleboel Rath/Toot topics.
Mensen, het is een paard, geen halfgod. Honderden (wat zeg ik? Duizenden) paarden worden verkocht en gereden door mensen die ze niet zo "goed" rijden als de vorige eigenaar of ruiter. Daar gaan ze niet dood van hoor. Zonde? Ach, ik vond hem bij Edward vaak te "electrisch" met dat voorbeen boven z'n hoofd uit ;) en achter echt niet zo groot als voor. Er is bij iedere combinatie wel wat aan te merken. Ik hoop gewoon dat het paard weer voor het grote publiek te zien komt, kunnen de liefhebbers weer lekker genieten. Maar wel dat Nederland de landenwedstrijd wint, dat dan weer wel. :D

Werd ie maar als normaal paard gezien ;)

Ik kan het wel met Sigrid eens zijn.

Is de dressuur niet ooit voortgekomen uit hoe het leger hun paarden opleidde?
Elk paard kreeg een opbouwende training die over meer jaren werd uitgesmeerd dan dat nu gebeurd.
Ze werden ook allemaal op dezelfde wijze gereden, zodat je op het slagveld zo op een ander paard verder kon als dat van jou sneuvelde.
Dat je zeg maar tijdens de strijd niet eerst de juiste trainer en hoefsmid moet zoeken, maar gewoon kunt opstappen en wegrijden.

Zou hilarisch zijn als er nu oorlog uitbreekt, alle brandstof op is en het leger onze paarden in beslag neemt.
Ik zie het helemaal voor me: 'nee niet dat setje!', 'eerst 20 minuten bijgezet longeren!', 'hij mag niet op ijzers!', 'nee! geen bit!', 'je vergeet de zebra strepen anti-dazen deken!', 'z'n gewrichten zijn net ingespoten, hij mag alleen stappen!', 'deze moet je LDR losrijden' etc. :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 21:10

Je weet dat oorlogspaarden over het algemeen niet lang dienden he?
Of je daar weer naar toe moet willen.

Die moesten vooruit komen, kreupel of met pijn boeide niet als ze maar liepen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 21:39

Dat klopt, toen was de training grondig opgebouwd, maar het trainingsdoel, de oorlog, nogal dodelijk.

Nu is het doel de wedstrijdsport, een stuk minder bloederig dan het slagveld, maar de weg er naartoe en de sfeer lijkt hier en daar ook wel oorlogachtig.
Naar elkaar toe en naar de paarden.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 21:52

Als je de dressurpaarden van nu in beslag zou nemen voor oorlog dat zit de helft na 5 schoten al aan de andere kant van het land :')

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 21:59

tessyke schreef:
Als je de dressurpaarden van nu in beslag zou nemen voor oorlog dat zit de helft na 5 schoten al aan de andere kant van het land :')

Wel in een mooie expressieve draf :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 22:02

LBLGypsyCobs schreef:
tessyke schreef:

Als dat langs beide kampen een probleem is krijgen we misschien wereldvrede op termijn. :+

'Laat toch zitten er valt toch geen oorlog te voeren met die bokken'

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 22:08

LBLGypsyCobs schreef:
tessyke schreef:

_O-