Lonneke Engel verliest rechtszaak tegen familie Bartels

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 11:13

Drifter schreef:
Is niet te bewijzen, simpel zat, alleen voor diegenen die nog steeds naar Koot en Bartels wijzen als 'ja maar die hebben hem stuk gemaakt en arme U2 en Lonneke'
Het ging voor Engel er dus ook niet eens om wie hem stuk gemaakt heeft, of om daadwerkelijk uit te zoeken hoe/wat/waar, zij stelde dat Koot en bartels schuldig waren, en ik heb het gevoel dat dat vooral was omdat ze daar de kans zag meer geld te kunnen plukken.

geld plukken, in de media komen als "saviour of all horses"... Dat idé kreeg ik van haar FB pagina iig. :+

Liz1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 11:25

Gulpje schreef:
En wb je laatste alinea: Lonneke heeft in in een videointerview gezegd dat ze het liefst zou willen dat ze de Bartelsen kon verbieden nog langer paard te rijden maar dat dan onmogelijk is en ze dus in plaats daarvan de financiele schade wil verhalen.

Ik ben bang dat ook in HB ze nog steeds bij de verkeerde persoon aanklopt.
LE heeft altijd zelf bepaald wie de rijders van U2 zijn om daar de pensionstal voor aansprakelijk te stellen?

De rechter heeft al aangegeven niet gecharmeerd te zijn van de denkwijze van haar advocaat Wensink.
Door persoonlijke aansprakelijkheid van een ruiter op stal Bartels proberen te verhalen is duidelijk gekozen voor de weg van het geld. De boodschap die doorklinkt is een niet zuiver motief en lijkt mede door andere zaken te worden ingegeven.

Hoewel ik wel achter de boodschap sta: denk na wat je in de mond van je paard hangt!
ben ik het verre van eens wat LE ons in de mond probeert te leggen.

LE had beter gekozen voor de beste herstelbehandeling voor U2, dan had ze heel andere rekeningen van de DA gehad, dat bewijs was waarschijnlijk wel door de rechter geaccepteerd.

Babootje

Re: Lonneke Engel verliest rechtszaak tegen familie Bartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 12:00

Het ligt er maar aan Liz1964. De claim is daar neergelegd omdat zowel Misha als Imke als Danielle het paard in een x periode hebben gereden. Als aangetoond kan worden middels datering van de schade in welke periode het paard deze heeft opgelopen kan met een aanzienlijke redelijkheid ook worden aangetoond wie deze heeft veroorzaakt. Het lijkt me erg lastig, maar misschien niet onmogelijk.
Vervolgens gaat het om de vraag hoeveel tijd U2 na het herstel van de schade nog heeft om op zijn oude niveau terug te komen en wat de uiteindelijke waardevermindering dan is.
Ik vind het ook best vreemd dat de rechter de hele schuldvraag buiten beschouwing heeft gelaten.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 12:03

Babootje schreef:
Het ligt er maar aan Liz1964. De claim is daar neergelegd omdat zowel Misha als Imke als Danielle het paard in een x periode hebben gereden. Als aangetoond kan worden middels datering van de schade in welke periode het paard deze heeft opgelopen kan met een aanzienlijke redelijkheid ook worden aangetoond wie deze heeft veroorzaakt. Het lijkt me erg lastig, maar misschien niet onmogelijk.
Vervolgens gaat het om de vraag hoeveel tijd U2 na het herstel van de schade nog heeft om op zijn oude niveau terug te komen en wat de uiteindelijke waardevermindering dan is.
Ik vind het ook best vreemd dat de rechter de hele schuldvraag buiten beschouwing heeft gelaten.

Wellicht omdat die schuldvraag helemaal niet is gesteld? Of althans, omdat LE / Wensing al strandden voordat ze met de schuldvraag verder zouden kunnen?

En hoe wil je dat gaan dateren? Dan moet je op basis van onderzoek toch bekijken hoe snel een en ander kan gebeuren, maar ook of en hoe snel iets weer herstelt. Mijn paard Mogen ze daar niet voor gebruiken en de rechter wens ik daarmee success.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 12:04

Babootje schreef:

Dat heeft de rechter niet gedaan, als de stelling is 'paard is onherstelbaar en het komt door hullie', dan zoekt een rechter eerst bewijs voor onherstelbare schade.
Dat bewijs was er niet, was dat bewijs er we geweest, dan was de volgende vraag dus 'is er genoeg bewijs om een schuldige aan te wijzen.'

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 12:14

Babootje schreef:

Allereerst, Danielle heeft het paard niet onder de naam van Bartels gereden. Ze is niet eens stalruiter daar, laat staan dat ze dan een trainingspaard mag rijden onder de pet van Stel Bartels.

Verder is de vraag wat is dan rijden en hoe kunnen deze beschadigen plaats vinden.
Anders gezegd: Hoe laat moet een training duren en op welke wijze moet een training uitgevoerd worden om deze schade te krijgen?
Imke heeft maar een paar keer op dit paard gereden, ga er van uit dat ze er dan een week van te voren eens mee aan het werk gaat. Laten we zeggen dat ze dan misschien 3 maanden met dit paard gewerkt heeft (geschat en over een periode van 4 jaar). Is dat voldoende om die schade aan te brengen?
En als zij de schade aangebracht heeft, is het dan onherstelbaar en gaat dat dan zo snel in die korte periode? Zeker omdat er steeds periodes van rust/andere ruiter tussen zitten.

En mocht Mischa van Koot het gedaan hebben, wat bewijst dat dan nog?
Dat ze hardhandig is? Oke... daar kan ik in komen... maar bewijst dat niet ook dat Lonneke Engel een waardeloze paarden eigenaar is? Door dit zo lang te laten door gaan?

Dus, Danielle is zelf door Lonneke gevraagd U2 te rijden. Dit ging buiten Bartels om. Bartels kan dus niet verantwoordelijk gehouden worden voor de schade die U2 heeft opgelopen tijdens deze periode (sowieso de doorrijplekken).
De rest is zo vaag en betreft zulke korte periodes dat je daar Bartels ook niet voor aansprakelijk kunt houden (lijkt mij) waarom daag je da in godsnaam de pensionhouder voor het gerecht?

Mij inziens echt alleen omdat je weet dat je daar het meeste geld weg kunt halen...
Als je logisch beredeneert (zie hier boven ) zou je daar niet op uitkomen!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 12:31

Vergeet niet dat ze al die tijd niet bij het paard is komen kijken... en U2 stond er niet bepaald enkele weken. Als er misstanden waren had ze dit wellicht gezien wanneer ze soms even langs was geweest. Al is het maar een keer onaangekondigd de hele periode dat hij er stond. Daarbij heeft zij hen ook nog een bedank smsje gestuurd met de dank voor alle goede zorgen nadat zij hem op had gehaald.
En pas een hele tijd later kwam het verhaal van onherstelbare schade naar boven, wat ook niet bewezen is.
Ook de keus om het bedrijf aan te klagen ipv de persoon die het dier onrecht aangedaan zou hebben vind ik persoonlijk ook een bepaalde keuze waardoor ik eerder ga denken dat het om het geld gaat dan daadwerkelijk je recht te halen. Maar dat is misschien meer een gevoel :+
Ik ben meerdere keren op de academy geweest, aangekondigd en onaangekondigd daarbij ook meerdere keren lessen bij Mischa gevolgd en ik moet eerlijk zeggen dat ik in het rijden en de manier van lesgeven nooit gekke dingen heb meegemaakt, waardoor je denkt dat het iets harder gaat dan wenselijk zou zijn. Normaal voel je dat wel aan na een aantal keer les denk ik.

Maargoed... dat wilde ik even kwijt :+

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 12:36

bovendien sneuvelt in hoger beroep wel vaker een eerder gedane uitspraak, rustig afwachten..

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 12:56

c_alsemgeest schreef:
Vergeet niet dat ze al die tijd niet bij het paard is komen kijken... en U2 stond er niet bepaald enkele weken. Als er misstanden waren had ze dit wellicht gezien wanneer ze soms even langs was geweest. Al is het maar een keer onaangekondigd de hele periode dat hij er stond. Daarbij heeft zij hen ook nog een bedank smsje gestuurd met de dank voor alle goede zorgen nadat zij hem op had gehaald.
En pas een hele tijd later kwam het verhaal van onherstelbare schade naar boven, wat ook niet bewezen is.
Ook de keus om het bedrijf aan te klagen ipv de persoon die het dier onrecht aangedaan zou hebben vind ik persoonlijk ook een bepaalde keuze waardoor ik eerder ga denken dat het om het geld gaat dan daadwerkelijk je recht te halen. Maar dat is misschien meer een gevoel :+
Ik ben meerdere keren op de academy geweest, aangekondigd en onaangekondigd daarbij ook meerdere keren lessen bij Mischa gevolgd en ik moet eerlijk zeggen dat ik in het rijden en de manier van lesgeven nooit gekke dingen heb meegemaakt, waardoor je denkt dat het iets harder gaat dan wenselijk zou zijn. Normaal voel je dat wel aan na een aantal keer les denk ik.

Mee eens...
Ze had ook gewoon aan haar verplichting als eigenaar kunnen voldoen en haar eigendom kunnen bezoeken... maar goed.

Wat doet Toot eigenlijk in dit topic?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:06

c_alsemgeest schreef:

Als je de volgende ochtend of in ieder geval binnen een week een hele tijd later noemt.....

om nog even in herinnering te brengen: uit horses.nl

Lonneke Engel haalde haar paard op 31 januari 2014 op bij Academy Bartels omdat ze voor haar idee te weinig waar kreeg voor haar geld. “De Academy wilde echt alles betaald krijgen. Ik betaalde meer dan 1.000 euro per maand”, vertelt het topmodel. Academy Bartels meldt dat ze nooit klachten hadden ontvangen van Engel en na het ophalen van U2 nog een sms ontvingen met een bedankje voor de goede zorgen. “Ik wilde deze periode netjes afsluiten en daarom heb ik een smsje gestuurd. Op dat moment wist ik nog niet dat het niet goed met hem ging”, verklaart Engel.

De volgende ochtend ontdekte ze dat haar paard niet goed kon eten, apathisch was en last had van zijn lijf. “Na een paar dagen lieten we de dierenarts komen die een soort tying-up constateerde en forse spierdystrofie. Door verkeerde voeding waren bovendien zijn darmen beschadigd. In zijn mond werd een ontstoken fistel geconstateerd. Toen wisten we nog niet van de schade aan de kaak. Dat is later in Gent vastgesteld.” Professor Vlaming van de faculteit van Gent heeft verklaard dat het om chronische schade gaat die alleen veroorzaakt kan worden door een bit. Engel: “Op de röntgenfoto’s kun je zien dat de kaak zwaar beschadigd is. Het duurt heel lang voordat je door de lagen bent, dan moet je nog door het botvlies en dan kun je pas de kaak beschadigen. Dit is dus niet in een week of een maand gebeurd.” Vlaming zou bovendien verklaard hebben dat U2 niet in protest kwam door zijn psychische toestand van learned helplessness. “De eerste drie weken na thuiskomst deed hij helemaal niks. Het was duidelijk dat hij niet happy was. Nu gaat het langzaam iets beter.”

Volgens Academy Bartels zijn het oude verwondingen of is de schade opgetreden nadat Lonneke Engel haar paard ophaalde. Engel stelt dat recente verwondingen niet mogelijk zijn volgens de dierenarts en dat in het andere geval de Academy evengoed fout zat. “Drie jaar geleden heb ik een gezond paard weggebracht. Hij is gereden door Imke, Tineke en Mischa Koot, ook op shows. Ik heb veel geld betaald, dus daar mag ik kwaliteit voor verwachten. Als de schade er al was voordat U2 naar Academy Bartels ging, dan hadden zij dit moeten constateren en hem niet mogen rijden. Ze hadden de verantwoordelijkheid voor het paard. Het bewijs is gewoon: er ging een gezond paard naartoe en ik krijg een kapot paard terug. Ik had er vertrouwen in dat zij mijn paard goed zouden verzorgen.”

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:12

Drifter schreef:
Babootje schreef:

Dat heeft de rechter niet gedaan, als de stelling is 'paard is onherstelbaar en het komt door hullie', dan zoekt een rechter eerst bewijs voor onherstelbare schade.
Dat bewijs was er niet, was dat bewijs er we geweest, dan was de volgende vraag dus 'is er genoeg bewijs om een schuldige aan te wijzen.'

Het is m.i. een kwestie van interpretatie. Is de schade aan het paard onherstelbaar in de zin van herstel van verwondingen of is de schade aan het paard onherstelbaar in de zin van toekomstperspectief, het nog op niveau van topsport kunnen komen en derhalve waardevermindering. Een andere rechter kan de "onherstelbaarheid van de schade" best wel eens anders interpreteren

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:24

Babootje schreef:
c_alsemgeest schreef:

Als je de volgende ochtend of in ieder geval binnen een week een hele tijd later noemt.....

om nog even in herinnering te brengen: uit horses.nl

Lonneke Engel haalde haar paard op 31 januari 2014 op bij Academy Bartels omdat ze voor haar idee te weinig waar kreeg voor haar geld. “De Academy wilde echt alles betaald krijgen. Ik betaalde meer dan 1.000 euro per maand”, vertelt het topmodel. Academy Bartels meldt dat ze nooit klachten hadden ontvangen van Engel en na het ophalen van U2 nog een sms ontvingen met een bedankje voor de goede zorgen. “Ik wilde deze periode netjes afsluiten en daarom heb ik een smsje gestuurd. Op dat moment wist ik nog niet dat het niet goed met hem ging”, verklaart Engel.

De volgende ochtend ontdekte ze dat haar paard niet goed kon eten, apathisch was en last had van zijn lijf. “Na een paar dagen lieten we de dierenarts komen die een soort tying-up constateerde en forse spierdystrofie. Door verkeerde voeding waren bovendien zijn darmen beschadigd. In zijn mond werd een ontstoken fistel geconstateerd. Toen wisten we nog niet van de schade aan de kaak. Dat is later in Gent vastgesteld.” Professor Vlaming van de faculteit van Gent heeft verklaard dat het om chronische schade gaat die alleen veroorzaakt kan worden door een bit. Engel: “Op de röntgenfoto’s kun je zien dat de kaak zwaar beschadigd is. Het duurt heel lang voordat je door de lagen bent, dan moet je nog door het botvlies en dan kun je pas de kaak beschadigen. Dit is dus niet in een week of een maand gebeurd.” Vlaming zou bovendien verklaard hebben dat U2 niet in protest kwam door zijn psychische toestand van learned helplessness. “De eerste drie weken na thuiskomst deed hij helemaal niks. Het was duidelijk dat hij niet happy was. Nu gaat het langzaam iets beter.”

Volgens Academy Bartels zijn het oude verwondingen of is de schade opgetreden nadat Lonneke Engel haar paard ophaalde. Engel stelt dat recente verwondingen niet mogelijk zijn volgens de dierenarts en dat in het andere geval de Academy evengoed fout zat. “Drie jaar geleden heb ik een gezond paard weggebracht. Hij is gereden door Imke, Tineke en Mischa Koot, ook op shows. Ik heb veel geld betaald, dus daar mag ik kwaliteit voor verwachten. Als de schade er al was voordat U2 naar Academy Bartels ging, dan hadden zij dit moeten constateren en hem niet mogen rijden. Ze hadden de verantwoordelijkheid voor het paard. Het bewijs is gewoon: er ging een gezond paard naartoe en ik krijg een kapot paard terug. Ik had er vertrouwen in dat zij mijn paard goed zouden verzorgen.”

En als dit allemaal waar is (want ja, daar zet ik nog steeds vraagtekens bij) dan is zij misschien nog wel erger dan diegene die zij voor het gerecht daagt...
Zij heeft met U2 gesprongen een paar dagen na dat ze hem opgehaald heeft...
GESPRONGEN... met een paard met spierdystrofie, tying up, die beschadigde darmen heeft en een fistel in de mond had... en het dier had een bit in...
Hoe kun je!

En verder stelt Tinneke nog altijd dat ze nooit op dat dier gereden heeft, en daar zijn volgens mij ook geen foto's of andere documentaties van, dus ook dat moet met een korreltje zout genomen worden...
En verder, ja je betaald goud geld bij die stal... voor alles! Maar ze hebben nog altijd het dier niet in training gehad... daar heeft Lonneke andere mensen voor gehad ( Mischa en Danielle)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:34

Babootje schreef:
Het is m.i. een kwestie van interpretatie. Is de schade aan het paard onherstelbaar in de zin van herstel van verwondingen of is de schade aan het paard onherstelbaar in de zin van toekomstperspectief, het nog op niveau van topsport kunnen komen en derhalve waardevermindering. Een andere rechter kan de "onherstelbaarheid van de schade" best wel eens anders interpreteren

De Eigen arts van engel gaf toch al aan dat het niet onherstelbaar was? Een doorprikplek op de flanken is niet onherstelbaar. Als dat zo zou zijn, zou toch een groot deel van de paarden inmiddels om die reden niet meer te rijden zijn.

De kaak zou onherstelbaar beschadigd zijn, maar met het huidige bewijs van Engel is het voor de rechter duidelijk dat (als er schade was, dat) deze herstelbaar was.

Even speculeren, maar als Engel had aangegeven dat het paard schade had opgelopen in de periode dat U2 niet onder haar hoede was, dan had ze wellicht de dierenartskosten kunnen verhalen. En wellicht een schadevergoeding voor de tijd dat het dier uit de running was. Maar dan moet je mi wel iemand aansprakelijk stellen, die ook voor het leed heeft gezorgd.

Om in de auto's terug te komen, als de auto op mijn terrein staat en een buiterstaander rijdt er tegenaan, wordt ik ook liever niet verantwoordelijk gehouden voor de deuk. Hoop dat dat in juridisch land ook niet zo zou zijn.

Het verhaal op Horses is nog steeds het verhaal van LE zelf. Ik heb dat paard niet gezien toen ie daar wegging. Ze heeft het beest zelf daarna nog gereden ondanks dat ie zo slecht was.

Wat ik me trouwens nog afvroeg, waarom is MK gestopt met rijden met U2 en is Danielle ermee verder gegaan?

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 14:00

Babootje schreef:

Als je nou zelf de uitspraak leest kun je dus ook het volgende zien:
Citaat:
Het is volgens [hoogleraar] effectief zo dat deze ingreep ook bij U2 mogelijk zou zijn, waardoor die een veel hoger bitcomfort in de mond kan krijgen en [i]opnieuw in de sport actief kan worden. [/i]

En dat is het oordeel van de door hun zelf gekozen hoogleraar uit gent.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 14:03

Rocamor schreef:
Wat ik me trouwens nog afvroeg, waarom is MK gestopt met rijden met U2 en is Danielle ermee verder gegaan?

Ik meen me te herrinneren dat Koot en Engel ook over een ander paard waar ze mede eigenaren van waren in de clinch lagen.
Dus die twee konden niet meer met elkaar door een deur, waarna Lonneke dus Danielle U2 heeft laten rijden.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 14:06

Oh ja, gaat lampje branden. thanks

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 14:42

Babootje schreef:
Het ligt er maar aan Liz1964. De claim is daar neergelegd omdat zowel Misha als Imke als Danielle het paard in een x periode hebben gereden. Als aangetoond kan worden middels datering van de schade in welke periode het paard deze heeft opgelopen kan met een aanzienlijke redelijkheid ook worden aangetoond wie deze heeft veroorzaakt.

Je vergeet dat ook Lonneke zelf zeer regelmatige periodes overkwam om U2 te rijden. Dus tjaaa, kan ook nog door haar eigen (on)kunde zijn. Imke heeft hem nooit gereden, slecht een paar keer geleend voor clinics met toestemming van Lonneke overigens.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 14:44

[quote="c_alsemgeest"]Vergeet niet dat ze al die tijd niet bij het paard is komen kijken... en U2 stond er niet bepaald enkele weken./quote]

Totaal niet waar: kijk maar eens naar de uitgave van het blad dressuur waar Lonneke als gast hoofdredactrice optrad. Was een en al lof over Bartels en dat ze heel vaak over kwam om zelf te rijden en te trainen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 14:59

volgens mij bleek dat ook niet geheel te kloppen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 15:30

Lonneke heeft U2 gekocht bij Stal Bria. Stal Bria heeft in het verleden een conflict gehad met en een rechtzaak verloren van Bartels. Er is een rapport over de gezondheid van het paard opgesteld door Ulrieke Thiel, die een missie heeft als het gaat om LDR. Zij is van huis uit psycholoog en geen dierenarts. In het rapport citeert zij zogenaamd 'bewijs' uit haar eigen geschreven boeken. Wensing is als advocaat ook behoorlijk discutabel. Verder had Lonneke hoge verwachtingen van het paard en moet het een teleurstelling zijn geweest dat hij niet de GP haalde. Topruiters kunnen nu eenmaal niet alle paarden naar de GP toveren, als het zo makkelijk zou zijn... 1000,- per maand om je paard in training te zetten op een topstal lijkt mij een heel redelijk bedrag, zeker niet teveel. Nadat Lonneke het paard op had gehaald heeft ze hem naar Stal Bria gebracht en toen is de hele toestand begonnen. En als het paard echt mankeerde wat zij zegt dat hij mankeerde, dan ga je er een paar dagen later niet vrolijk mee springen.

Lonneke is pissed dat haar paard de GP niet haalde.
Stal Bria heeft mogelijk behoefte aan een vergeldingsactie
Ulrieke Thiel staat toch wel te trappelen om een topruiter neer te sabelen, ongeacht wie.
Wensing ruikt bloed en ziet een mooie kans om weer wat vette facturen uit te kunnen schrijven.

Blijkbaar had dus niet alleen Lonneke er belang bij om Bartels door het slijkt te halen. Grote kans dat deze 4 de handen ineen hebben geslagen met als doel geld, vergelding, wraak.... Wel slim van de andere belanghebbenden om Lonneke te gebruiken om hun eigen vetes uit te vechten en haar als geldschieter in te zetten/eigen zakken te vullen.

Verder lijkt mij dat het recht heeft zegegevierd. Slachtoffer in deze hele kwestie is Bartels, wiens goede naam wel door het slijk is gehaald.

En wie verder zit te pruilen dat het paard zo de dupe is; dat zal echt allemaal wel meevallen. Een paard merkt niet zoveel van rechtzaken en het bewijs van de schade is flinterdun. Ga op de gemiddelde amateur/pensionstal eens een aantal paarden binnenstebuiten keren en ik denk dat je dan veel schokkendere zaken aan zal treffen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 16:08

Goede samenvatting, jasmijn +:)+

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 16:12

Helemaal eens met Jasmijn!

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 16:13

@jasmijn78: helemaal mee eens +:)+
Ik ben blij dat deze poppenkast nu afgesloten is, al die drama voor niks.
Belachelijk en dieptriest voor Familie Bartels, gelukkig heeft het recht gezegevierd in deze ;)

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 16:39

Amen !

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 16:42

jasmijn78 schreef:
Lonneke heeft U2 gekocht bij Stal Bria. Stal Bria heeft in het verleden een conflict gehad met en een rechtzaak verloren van Bartels. Er is een rapport over de gezondheid van het paard opgesteld door Ulrieke Thiel, die een missie heeft als het gaat om LDR. Zij is van huis uit psycholoog en geen dierenarts. In het rapport citeert zij zogenaamd 'bewijs' uit haar eigen geschreven boeken. Wensing is als advocaat ook behoorlijk discutabel. Verder had Lonneke hoge verwachtingen van het paard en moet het een teleurstelling zijn geweest dat hij niet de GP haalde. Topruiters kunnen nu eenmaal niet alle paarden naar de GP toveren, als het zo makkelijk zou zijn... 1000,- per maand om je paard in training te zetten op een topstal lijkt mij een heel redelijk bedrag, zeker niet teveel. Nadat Lonneke het paard op had gehaald heeft ze hem naar Stal Bria gebracht en toen is de hele toestand begonnen. En als het paard echt mankeerde wat zij zegt dat hij mankeerde, dan ga je er een paar dagen later niet vrolijk mee springen.

Lonneke is pissed dat haar paard de GP niet haalde.
Stal Bria heeft mogelijk behoefte aan een vergeldingsactie
Ulrieke Thiel staat toch wel te trappelen om een topruiter neer te sabelen, ongeacht wie.
Wensing ruikt bloed en ziet een mooie kans om weer wat vette facturen uit te kunnen schrijven.

Blijkbaar had dus niet alleen Lonneke er belang bij om Bartels door het slijkt te halen. Grote kans dat deze 4 de handen ineen hebben geslagen met als doel geld, vergelding, wraak.... Wel slim van de andere belanghebbenden om Lonneke te gebruiken om hun eigen vetes uit te vechten en haar als geldschieter in te zetten/eigen zakken te vullen.

Verder lijkt mij dat het recht heeft zegegevierd. Slachtoffer in deze hele kwestie is Bartels, wiens goede naam wel door het slijk is gehaald.

En wie verder zit te pruilen dat het paard zo de dupe is; dat zal echt allemaal wel meevallen. Een paard merkt niet zoveel van rechtzaken en het bewijs van de schade is flinterdun. Ga op de gemiddelde amateur/pensionstal eens een aantal paarden binnenstebuiten keren en ik denk dat je dan veel schokkendere zaken aan zal treffen.

Helemaal mee eens!

Lonneke gaat echter in hoger beroep.
[VN] Lonneke Engel gaat in hoger beroep in zaak U2 [video]