Paardenpaspoort verplicht vanaf januari 2004

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Little_Sun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 20:06

Ik wacht nog even af voordat ik het schriftelijk zie (in de Bit of iets anders) voordat ik een paspoort aanschaf. Want als ik geen internet had, had ik hier nog nooit van gehoord..

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 22:02

Tja Little, zo denk ik ook een beetje, maar als Nederlander behoor je de wet maar te kennen zeggen ze als ze je aanhouden.......

Ik vind het allemaal in 1 woord:vreselijk.

BillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 19:13

mijn paardje is toch haast zeker een WelshCob, ik heb er geen papieren bij maar ik heb hem laten chippen en bij de NDG staat hij geregistreerd.
NDG: stichting Nederlandse Databank Gezelschapsdieren.
Wat moet ik nog meer? Toch nog een paspoort? Verward

xx_Merle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 19:09

k had ook nog even een vraagje..ik snap niet zo goed of ik als ik in oktober 2004 mijn paard vervoer er persej een chip nodig is of niet heb wel paspoort??? gr's Merle

epoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 20:55

Chippen is nog steeds NIET verplicht, alleen een paspoort

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 06:13

Het paspoort is verplicht bij vervoer over de weg in een trailer en op wedstrijden, toch?

lizjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 11:46

hmmm mijn verzorgpaard is eergister gechipt en krijgt deze week een paspoort... zit het niet bij elkaar? ik bedoel het nr van de chip moet toch in het paspoort dus dan heb je het toch compleet??

oudeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 13:51

Het paardenpaspoort, de chip en recreatiepaarden
5/11/2004

Vanaf 1 januari 2004 is een nationaal identificatie- & registratiesysteem ingevoerd. Elke paard, pony of ezel moet een paspoort hebben en een chip.

Waarom een paspoort?

Om te weten om welk dier het gaat. In het paspoort komt namelijk de aftekening van het dier en het chipnummer te staan. Daarnaast vindt in het paspoort de registratie plaats van geneesmiddelen die door de dierenarts zijn toegediend. Het paspoort is uitsluitend een identificatiedocument en geen eigendomsbewijs.

Waarom een chip?

De chip koppelt het paard, pony of ezel op unieke wijze aan het bijbehorende paspoort en is op ieder gewenst moment af te lezen. Een uitwendig oormerk is voor paarden niet acceptabel en omdat paarden van sommige rassen uiterlijk weinig verschillen is een schets ook geen eenvoudige controleerbare identificatie. Een unieke identificatie zal o.a. diefstal en verzekeringsfraude tegengaan.

Wanneer een paspoort?

Recreatiepaarden, -pony’s en ezels moeten sinds1 januari 2004 een paspoort hebben als ze op de openbare weg komen door vervoer in trailer of veewagen

Wanneer een chip?

Volgens de Nederlandse wetgeving moeten in de tweede helft van 2004 alle paarden, pony’s en ezels in Nederland een chip hebben. De definitieve datum is echter nog niet door de overheid vastgesteld. De invoering van de chip vindt echter gefaseerd plaats.

Overgangsregel paspoorten en chippen

Paarden voor hobby en recreatie (niet ingeschreven bij sportorganisatie)

Vanaf 1-1-2004

* Bij het houden van een paard en het vervoer in trailer of veewagen over de openbare weg, moet een paspoort aanwezig zijn (dit houdt dus ook in bij slacht en ook voor het rijden in het buitenland).
* Ieder veulen dat geboren wordt moet binnen 7 maanden een uniform paspoort en een chip krijgen en de merrie ook als het nog geen paspoort of chip heeft
* Ieder paard dat behandeld wordt met medicijnen waardoor de bestemming voor menselijke consumptie niet meer is toegestaan, moet een paspoort en een chip krijgen.

Vanaf 1-1-2006

*
Alle paarden die in Nederland gehouden en vervoerd worden moeten een paspoort en chip hebben.

Waar kan het paspoort worden aangevraagd?

Bij stamboekpaarden moet het paspoort bij het betreffende stamboek worden aangevraagd. Niet-geregistreerde paarden (dus geen stamboekpaarden) kunnen ook bij de KNHS een paspoort aanvragen.

Waar kan het paard of pony worden gechipt?

Chippen kan bij een dierenarts of een paardenpaspoortconsulent. Als een paard gechipt wordt, krijgt het automatisch een paspoort als het nog geen paspoort had.

Kosten

De richtprijs voor een paspoort en het injecteren van een chip is ongeveer € 35,- bij aanbieding van meer dan tien dieren tegelijk. Afhankelijk van administratieve handelingen (bv. registratie) die de paspoortuitgevende instantie moet verrichten kan deze prijs aanzienlijk varieren. Uit kostenoverweging is het daarom aan te bevelen om de paspoortaanvraag en het chippen gelijktijdig te doen. Dat is goedkoper dan twee aparte handelingen.

*
Paardenpaspoortconsulent: kijk voor de kosten op de KNHS tarievenlijst
*
Dierenarts: paspoort en chippen: ca. € 28,- . De kosten voor de chip en de kosten voor het consult voor het inbrengen daarvan worden rechtstreeks aan de dierenarts betaald. De kosten zijn afhankelijk van het tarief van de dierenarts.
*
Stamboek: vraag de kosten op bij het betreffende stamboek.

Meer informatie over chippen en paspoort leest u op www.nl-paardenpaspoort.nl. Daar staan ook de telefoonnummers van alle stamboeken.

Bron: KNHS

cinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 16:28

hoi allemaal ,

Ik las hier veel over paarden en chippen .
Nou ja ik heb net 2 paarden gekocht in het buitenland hoe moet dat dan en als er geen papieren bij zitten wat moet ik dan allemaal doen , ik begrijp niet heel het verhaal dus .

Kan iemand wat meer helpen of uitleg geven. Lachen [/b]

Charlie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 15:09

Op de site waarop uitleg van het paardenpaspoort staat (http://bedrijfsnet.pve.agro.nl/nl-paardenpaspoort/), hebben ze het ook over een overgangsregeling. Hierin staat dat bij recreatiepaarden (niet ingeschreven bij stamboek of sportorganisatie vanaf 1 januari 2004 verplicht een paspoort moeten hebben o.a. bij vervoer in trailer of veewagen over de openbare weg. Pas vanaf 31-12-2006 moeten alle paarden die in Nederland gehouden en vervoerd worden een paspoort hebben en gechipt zijn.

Als ik het dus goed begrijp hoef ik als ik onder het zadel over de openbare weg rijdt dus nu nog geen paspoort te hebben en omdat mijn paard nergens ingeschreven is hoef ik tot eind 2006 niets te doen.

Of klopt dit niet?

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 15:30

Je bent nog steeds niet verplicht je paard te chippen.

Mensen maak toch alsjeblieft gebruik van de regeling voor gewetensbezwaarden!
Chippen is NIET veilig ondanks wat de overheid en sportbonden beweren.

Kijk op invisio.nl/antichip

Laat je niet voor het karretje van overheid en sportbonden spannen.
Gok niet met de gezondheid van je paard.
Welke debiel heeft bedacht dat wij een stuk electonica in een dier moeten gaan plaatsen mag Joost weten, maar ik stel mijn maatje niet aan zulke gevaren bloot. Daar is hij mij écht te dierbaar voor.

En mocht ik ooit een ander paard willen kopen, wil ik persé eentje dat niet gechipt is. Als dat op den duur onmogelijk zou zijn geworden in Nederland, wijk ik uit naar Duitsland. Daar is men tenminste verstandig en heeft men na grondige studie besloten dat paarden chippen niet veilig is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 14:27

Ik heb net de papieren voor de ontheffing van het chippen binnen.
Bestaand DNA wordt maar deels geaccepteerd en als het al bij het Van Haeringma Lab. aanwezig is scheelt het Euro 1,50 !!!! op de normale kosten.

Kosten zijn: Euro 12,50 voor het inplakken van het DNA in het paspoort door officiële instantie.
Euro 48,50 voor DNA vaststellen van het harenmonster door VHL.

Liefst zien ze ook nog dat de DA die haren trekt, dus nog extra kassa !!!

Wie zei dat principes geen geld kosten Cool

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 14:08

Sugarmiss schreef:
Wie zei dat principes geen geld kosten Cool

Daar heb je gelijk in Sugarmiss.
Aan de andere kant kan ik rustig slapen omdat ik me geen zorgen hoef te maken over de chip en of dat ding op de plek blijft zitten waar het hoort. als hij al goed is ingebracht, want ook daarover zijn legio verhalen te lezen dat dat niet goed is gedaan.
Daar komt nog bij dat het altijd goedkoper is dan dat je de dierenarts later moet laten komen omdat je paard allerlei vreemde klachten heeft als niet meer na willen geven of een bult in de hals of altijd zweten op de plek van de chip, of in het ergste geval dat dat kreng in een gewricht is geëindigd waar hij een ontsteking veroorzaakt en je je maatje kunt laten inslapen.

Ik heb in de buurt een paar flyers uitgedeelt waarop mensen geattendeert worden op de ontheffingsregeling en kreeg vlot daarna een telefoontje van iemand die vertelde dat ze een paard heeft laten chippen, maar dat de chip na een half jaar onvindbaar is.
Uit onwetendheid heeft ze hem nog maar eens laten chippen en nu hoorde ze van iemand dat chippen niet veilig is en heeft ze spijt als haren op haar hoofd. Ze vertelde dat als ze dat toch maar eerder had geweten, ze haar paard nooit had laten chippen.
Zoveel voor 'goede' voorlichting door overheid en sportbonden. Boos!

Als chippen zo veilig zou zijn moeten ze mij eens uitleggen waarom 'onverzekerbare' paarden niet gechipt hoeven te worden. En waarom het KNHS een verzekering heeft afgesloten enkel en alleen voor als het misgaat en ze aansprakelijk gevonden worden. Óf waarom ze het wel 'verplicht' stellen onder de noemer 'ongevaarlijk' maar ondertussen wel in de voorwaarden schrijven dat het voor risico van de eigenaar gebeurt.
Lekker stel zijn het daar Boos!