Demonstratie Gert van den Hof levert klachtenbrief op

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 10:57

Ik heb zelf wel vaak het idee dat er meer druk achter zit wanneer mensen op wedstrijd iets presteren. Soms is dat goed, dan word er beter gekeken of het zadel echt wel past, ipv de recreant die denkt tja, het zal wel goed zijn.

Maar omgekeerd kan het ook. Door de druk die er is om iets te bereiken (bv aan de teugel) gaat men het op den duur maar afdwingen. Op sommige maneges is de druk onderling ook enorm. En vreemd genoeg zie je die mensen toch winstpunten halen. De jury's slagen er niet in deze mensen te stoppen.
Terwijl de recreant hier misschien geen druk voelt en denkt, ach dan train ik wat langer.

Ik weet zelf niet of ik ooit nog op wedstrijd zou willen. Imo worden er te vaak dingen beloont die helemaal niet paardvriendelijk zijn. Dat is mij echt tegen gaan staan.
Dus misschien dat ik daarom niet zo val over de brief. Ja ik vind het te overdreven, het had allemaal wat milder geformuleerd mogen worden. Met stroop vang je meer vliegen dan met azijn, dat ook.

Maar ik zou er absoluut niet wakker van liggen mocht de wedstrijdsport afgeschaft worden. Alleen of een recreatiepaard niet zielig is? Misschien soms, op een andere manier.

Maar superwomen, als je zo min mogelijk stress wil, waarom dan in godsnaam zo'n hele entourage erbij???

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 11:00

Bedenk wel dat de meeste paarden die thuis netjes zijn opgevoed en voorbereid niet zo heftig reageren op het erop klimmen van Gert. Al heb je uitzonderingen, zoals altijd ;-)

Gert krijgt vaak paarden die de eerste jaren al verprutst zijn door de mens. Opgegroeid zonder soortgenootjes, lekker veel in de (zachte) hand en dan blijkt dat lieve veulen een draak van een 3-jarige geworden te zijn. Die over alles en iedereen heen walst, nul respect heeft en bij voorkeur letterlijk door je heen loopt. Doe je iets wat hem niet zint dan gaat hij erbij liggen of komt omhoog.

Maar alles voor het 'horsemanship' dus we gaan hem vriendelijk in rijden, door het lieve baasje waar hij al van veulen af aan vertrouwen in heeft. Eerst aan de longeerlijn, dit gaat best goed. Soms komt hij wel op je af rennen of breekt uit, maar dan weer vangen en op nieuw proberen. Met behulp van een afgezette roundpen en een helper lukt dit na x maanden best goed!

Dan het zadeltje erop. Oei hij reageert wel heftig, hij heeft nog geen vertrouwen dus halen het zadeltje eraf en geven hem een wortel. Eerst gaan we proberen of een washandje op zijn rug lukt en dat bouwen we uit naar steeds iets groters. Nou na een half jaar lukt het zadel dus ook al!

Hopsakee we gaan 'hangen'. Oei hij draait weg, maar met heel veel oefenen lukt dat wel. Zolang de helper worteltjes blijft geven. Dan het moment supreme. Best spannend hoor! Vandaag er voor het eerst op! En het ging nog goed ook! De tweede keer kwam hij wel omhoog, ik denk dat hij spierpijn had en ben snel afgestapt. Volgende week nog maar een keer. Nu ging hij liggen.

Hij is duidelijk zijn vertrouwen kwijt. Met behulp van kruidenbloesem komt dit wel goed. Mijn buurvrouw zegt ook dat hij blokkades heeft in zijn energiebanen. Niet dat mijn buurvrouw er verstand van heeft, maar die kent iemand die dat gezegd had.

Het gaat beter met paard, ik heb de stalhulp gevraagd om er een keer op te gaan, zelf durf ik niet meer. Hij is wel wat groot en zwaar, maar durft alles. Nou hij deed het goed hoor! Hop zo erop, wel met een slofje zodat hij niet omhoog kon en twee helpers erachteraan met zweep zodat hij niet kan gaan liggen. Ik had hem aan de longeerlijn vast. Hij heeft me verteld dat het een heel dominant paard is, ja daar kan ik ook niks aan doen. Dus nu gaat hij er elke dag zo op, gaat hartstikke goed. En als hij laat hem wel even zien wie de baas is, kop goed naar beneden en goed bij tikken. Een uurtje tot hij zich overgeeft.

Nu na een week hebben we wel een ander probleem, hij valt me aan met opzadelen. Ik denk dat ik wel weet wat ik moet doen, ik ga die tovenaar eens bellen. Gert van de Hof. Eens kijken hoe we hem in een trailer krijgen...........

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 11:02

Ik zou willen dat ik van Gert had gehoord toen wij problemen met onze 4 jarige hadden met zadelmak maken.
Combi van angst en dominantie..........

Dan hadden wij onze knapperd nu misschien nog wel gehad........

En de show..........joh, dat hoort erbij. Daar komen veel mensen toch ook voor? Alsof die man hele dagen bezig met dat soort dingen.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 11:04

Sandraa........... _/-\o_

_O- _O-

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 11:05

Gypsy, Zoals ik al schreef, zouden de extra prikkels zelfs nog positief kunnen uitpakken.
Ik weet het niet of dat daarmee het geval is, ik ben gert niet en de paarden die ik zadelmak heb gemaakt, waren super makkelijk. De moeilijke doe ik niet!

Het gaat mij erom dat alles wat het lijkt, lang niet altijd zo is.
Zeker wanneer het je "een gevoel geeft", wil dat niet zeggen dat dat ook altijd(!) klopt.

Als voorbeeld , las ik laatst een boek over kinderen en moest ik nadenken over wie er socialer zou zijn, een kind uit een gezin of een enigst kind - dat blijkt dus het enigst kind te zijn en is wetenschappelijk onderbouwd. Ik had verwacht dat een kind uit het gezin socialer zou zijn, maar het is nu logisch voor mij dat dat idd niet het geval is.
Laatst bijgewerkt door superwoman op 02-02-15 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 11:07

Ik vind die brief wel overtrokken.

Goed, naar mijn mening gaat het allemaal wel erg snel. Maarja wie ben ik.

Ik heb het zaterdagavond ook gezien

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 11:10

Ik denk dat het 'm in de nuance zit, Gert krijgt niet alleen maar probleempaarden en niet alle probleempaarden worden gecreeerd door onkunde.

Wij beleren onze dravers ook volgens geduld, het weghalen van druk en veel NH invloeden. Maar dit in combinatie met gewoon boerenverstand. Vandaar dat we de een nooit onder druk zetten en de ander wel. Zoals al eerder gemeld: Het is de taak van degene die beleerd om zich aan te passen aan wat het paard nodig heeft. Dat kan Gert zijn, of eerst een jaar grondwerken :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 11:14

Sandraa _O- _O- _O-

Jeetje weer typisch bokt hoe hier gereageerd wordt. En dan vooral door de mensen die denken dat ze verstand van beleren hebben. Hebben een aantal hier duidelijk niet. Want als je een jaar nodig hebt om een paard zadelmak te laten worden :? . Hier worden regelmatig paarden beleerd. En bij sommigen gooien we er direct het zadel op en stappen we zo weg. Anderen zorgen we ervoor dat ze eerst de stemcommando's van halthouden, stappen en draven kennen. En dan zonder dat we met dat hoofd bezig zijn. Want dat doen veel mensen, dat hoofd moet direct naar beneden. Nee, dat hoeft niet. Laat ze eerst maar eens op eigen benen leren lopen. En trek daar dan een jaar voor uit. Zodra ze dat doen, gaan ze ook omlaag met hun hoofd.

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 11:17

Wat een overtrokken brief zeg... :n geiten wollen sokken types! ;)
That's not MY cup of thea!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 11:18

Sandraa schreef:
Bedenk wel dat de meeste paarden die thuis netjes zijn opgevoed en voorbereid niet zo heftig reageren op het erop klimmen van Gert. Al heb je uitzonderingen, zoals altijd ;-)

Gert krijgt vaak paarden die de eerste jaren al verprutst zijn door de mens. Opgegroeid zonder soortgenootjes, lekker veel in de (zachte) hand en dan blijkt dat lieve veulen een draak van een 3-jarige geworden te zijn. Die over alles en iedereen heen walst, nul respect heeft en bij voorkeur letterlijk door je heen loopt. Doe je iets wat hem niet zint dan gaat hij erbij liggen of komt omhoog.

Maar alles voor het 'horsemanship' dus we gaan hem vriendelijk in rijden, door het lieve baasje waar hij al van veulen af aan vertrouwen in heeft. Eerst aan de longeerlijn, dit gaat best goed. Soms komt hij wel op je af rennen of breekt uit, maar dan weer vangen en op nieuw proberen. Met behulp van een afgezette roundpen en een helper lukt dit na x maanden best goed!

Dan het zadeltje erop. Oei hij reageert wel heftig, hij heeft nog geen vertrouwen dus halen het zadeltje eraf en geven hem een wortel. Eerst gaan we proberen of een washandje op zijn rug lukt en dat bouwen we uit naar steeds iets groters. Nou na een half jaar lukt het zadel dus ook al!

Hopsakee we gaan 'hangen'. Oei hij draait weg, maar met heel veel oefenen lukt dat wel. Zolang de helper worteltjes blijft geven. Dan het moment supreme. Best spannend hoor! Vandaag er voor het eerst op! En het ging nog goed ook! De tweede keer kwam hij wel omhoog, ik denk dat hij spierpijn had en ben snel afgestapt. Volgende week nog maar een keer. Nu ging hij liggen.

Hij is duidelijk zijn vertrouwen kwijt. Met behulp van kruidenbloesem komt dit wel goed. Mijn buurvrouw zegt ook dat hij blokkades heeft in zijn energiebanen. Niet dat mijn buurvrouw er verstand van heeft, maar die kent iemand die dat gezegd had.

Het gaat beter met paard, ik heb de stalhulp gevraagd om er een keer op te gaan, zelf durf ik niet meer. Hij is wel wat groot en zwaar, maar durft alles. Nou hij deed het goed hoor! Hop zo erop, wel met een slofje zodat hij niet omhoog kon en twee helpers erachteraan met zweep zodat hij niet kan gaan liggen. Ik had hem aan de longeerlijn vast. Hij heeft me verteld dat het een heel dominant paard is, ja daar kan ik ook niks aan doen. Dus nu gaat hij er elke dag zo op, gaat hartstikke goed. En als hij laat hem wel even zien wie de baas is, kop goed naar beneden en goed bij tikken. Een uurtje tot hij zich overgeeft.

Nu na een week hebben we wel een ander probleem, hij valt me aan met opzadelen. Ik denk dat ik wel weet wat ik moet doen, ik ga die tovenaar eens bellen. Gert van de Hof. Eens kijken hoe we hem in een trailer krijgen...........

Oh please...

In dit topic wordt weer eens gedaan alsof er twee dingen bestaan: Gert (met de 15 min show) of ellenlange koetsiekoetsie zadelmak maak projecten (die natuurlijk mislukken ook nog).

Net als in de staldiscussie: of ze staan 24 uur tot de knieen in de blub of 24 uur op stal.

Bokt is niet zo goed in tussenwegen. :+

Je hebt ook nog mensen die een paard gewoon met GBV zadelmak maken.

Stuur erop zetten, commando's leren aan de lijn, zadel erop en hop.

En wat mij betreft heeft dat nog de meeste voorkeur.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 11:20

Ik vind het een heel interessante discussie. Is wat wij als mensen als 'vriendelijk' zien, dat voor paarden ook? En geldt dat dan ook voor alle paarden? Soms zou ik zo graag een dag in een koppie van een paard willen kunnen kijken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 11:26

ruitje schreef:
Zoals al eerder gemeld: Het is de taak van degene die beleerd om zich aan te passen aan wat het paard nodig heeft. Dat kan Gert zijn, of eerst een jaar grondwerken :)

eens!
niet 1 manier is goed voor alle paarden, het is juist aanpassen aan het paard.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 11:29

Sandra slaat de spijker op zijn kop! _/-\o_

Er zijn genoeg die dit doen met paarden zadel mak maken :j zo als de jonge merries voor de merrie keuring gaat dat ook zo aan toe dus mensen als je blieft douw je kop lekker in het zand als je het niet wil zien!

antje_vip

Re: Demonstratie Gert van den Hof levert klachtenbrief op

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 11:33

Wat een onzin die brief. Volgens mij is de schrijfster een pennymeisje :j

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 11:34

Amaris schreef:
Sandraa schreef:

Oh please...

In dit topic wordt weer eens gedaan alsof er twee dingen bestaan: Gert (met de 15 min show) of ellenlange koetsiekoetsie zadelmak maak projecten (die natuurlijk mislukken ook nog).

Net als in de staldiscussie: of ze staan 24 uur tot de knieen in de blub of 24 uur op stal.

Bokt is niet zo goed in tussenwegen. :+

Je hebt ook nog mensen die een paard gewoon met GBV zadelmak maken.

Stuur erop zetten, commando's leren aan de lijn, zadel erop en hop.

En wat mij betreft heeft dat nog de meeste voorkeur.

GBV heeft ook mijn eerste voorkeur.
Maar helaas wordt dat steeds minder als ik om me heen kijk.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 11:40

Sunrise_ schreef:
Ik vind het een heel interessante discussie. Is wat wij als mensen als 'vriendelijk' zien, dat voor paarden ook? En geldt dat dan ook voor alle paarden? Soms zou ik zo graag een dag in een koppie van een paard willen kunnen kijken.

En dan nog weet je het niet denk ik.
Ik zie elk paard als individu.
Als ik les heb, blijkt dat het ene paard het super doet op een bepaalde methode en dat het andere paard er ronduit slechter op wordt. Ligt het aan de methode, is de instructeur slecht? Nee, het past niet bij het paard!
Zo ook met Gert, longeren op voorhand of een lang grondwerk programma.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 11:42

Paardenmensen en tussenwegen... Je rijd het paard liever op een rustige manier in en je bent een Pat Parelli NH freak Pennymeisje. Je rijd je paard zoals bij een africhtingstal en je bent een paardenmishandelaar. Ik neem onderdelen van het natural horsemanship mee in de opleiding van mijn paard mee en ik ben dus onkundig en moet mijn paard naar een africhtingstal brengen? En ook andersom overigens. Meningen zullen altijd verschillen, maar er hoeft geen stempel op iedereen geplakt te worden.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 11:48

Ik denk dat Gert echt wel heel goed werk verzet. Al vaak genoeg gezien en gehoord dat hij paarden die niets meer accepteerden van de ruiter er doorheen heeft kunnen rijden. Resultaat: paard kwartier zwaar in de stress, maar heeft daarna een heel leven voor zich. Resultaat als Gert er niet was geweest: enkeltje slager. Ik denk dat het paard die 15 minuten stress echt niet als fijn heeft ervaren, maar daar krijgt zo'n paard wel veel voor terug.

Voor een niet probleem paard zou ik niet voor Gert kiezen. Dan liever eerst de gewone manier, met meer rust en kleinere stappen. Gaat er echter iets mis? Dan zie ik Gert als een super goede methode om het paard alsnog bij te brengen dat meewerken meerwaarde heeft.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 11:49

Die man zal zijn werk prima doen. En de paarden zullen het er uiteindelijk ook prima vanaf brengen en keurig rond gereden kunnen worden.

Maar ik vind dat je dit niet op een show/wedstrijd gaat doen. Dit doe je lekker thuis (of op je trainingsstal waar ie naar toe is gebracht) op een veilige en rustige plek. Plek dat het dier al kent. En doe je lekker op je gemakje. (al dan niet 15min op je gemakje)

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 11:50

Ik heb zijn "show" gezien zaterdagavond :-)
En ik vind dit wel een juiste manier :j
Zieliger vind ik het als Huis Tuin en Keuken Ruiters zelf maar wat aanklooien, en wanneer
het vervolgens niet lijkt te lukken het paard de stempel *staatsgevaarlijk* krijgt!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 11:51

tuurlijk want iedereen die het niet in 15 min klaar speelt is een huis tuin en keuken ruiter die wat aanklooit en waarbij niets lukt.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 11:53

Amaris schreef:
tuurlijk want iedereen die het niet in 15 min klaar speelt is een huis tuin en keuken ruiter die wat aanklooit en waarbij niets lukt.

Dat zeg ik niet :-)
Er zullen ook genoeg ruiters zijn die het wel voor elkaar krijgen, maar
wat Gert zegt klopt gewoon. De 1e 5 minuten in het zadel MOET je blijven
zitten :j, anders krijgen ze het door en nemen de paarden het over.

Die man straalt zoveel lef, vertrouwen en daadkracht uit, en dat
voelen die paarden :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 11:54

Amaranth7 schreef:
Ik zou heel graag eens de mensen die het beter weten met dit soort paarden aan de gang zien gaan.

Wat is zieliger voor een paard, een half jaar aankloten omdat de ruiter te bang is om een paar bokken uit te zitten of in 15 minuten je paard leren wat er van hem verwacht wordt.

Op mijn vorige werk stonden 2 hopeloze gevallen. Daar reden echt niet de minste ruiters, maar deze kregen ze niet zadelmak. Deze heeft gert heel kundig zadelmak gemaakt, het zijn super fijne en betrouwbare dieren geworden.

En dat is precies waar het om gaat in de aanpak van Gert van t Hof. Beter korte stress dan lange stress.

SEENIHC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 11:55

De term “zadelmak" in 15 minuten, klopt ook niet helemaal. Waar het uiteindelijk om draait is het “ruitermak” maken van een paard.

In principe ben je nooit lang bezig met het zadel en ruitermak maken van een paard.

Na het oefenen aan de longe zonder zadel komt het moment dat je er voor het eerst een zadel op legt. Nou, dat is ook 3 rondjes bokken en rennen in minder dan 1 minuut. Daarna heeft het paard het zadel vrijwel al geaccepteerd en zullen de 3 volgende keren dat je het zadel er weer oplegt maar eventjes spannend zijn. Dan heb je dus grof gezegd 4 minuten gehad van spanning. Daarna is het bij de meeste paarden toch echt wel over. Mits je dit allemaal correct doet, een paard hebt die nog niet ‘bewerkt’ is en bovenal er KLAAR voor is.

Dan kom je bij het ruitermak maken aan. Ook daar ben je de eerste keer 1 a 2 minuten aan het hangen voordat je gaat zitten. Zodra je zit heb je misschien ook weer 5 minuten maximaal aan echte "eerste keer spanningen".

Dat heb je dan ook misschien 3 keer (zonder hangen) dan kom ik uit op 21 minuten. Eigenlijk ben je in totaal ook maar 21 minuten kwijt aan het echt zadel en ruitermak maken van je paard.

Het enige verschil is natuurlijk de voorbereiding. Wij nemen graag de tijd voor het jonge paard dat het onze omgeving kent en ons als persoon. Zodat je het paard niet overvalt en dus niet zo heftig reageert. Gert propt het (op show?) allemaal in 15 minuten. Dus het verschil aan minuten is niet zo groot. ;-) wel de voorbereiding.
Laatst bijgewerkt door SEENIHC op 02-02-15 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 11:57

Babootje schreef:
Amaranth7 schreef:
Ik zou heel graag eens de mensen die het beter weten met dit soort paarden aan de gang zien gaan.

Wat is zieliger voor een paard, een half jaar aankloten omdat de ruiter te bang is om een paar bokken uit te zitten of in 15 minuten je paard leren wat er van hem verwacht wordt.

Op mijn vorige werk stonden 2 hopeloze gevallen. Daar reden echt niet de minste ruiters, maar deze kregen ze niet zadelmak. Deze heeft gert heel kundig zadelmak gemaakt, het zijn super fijne en betrouwbare dieren geworden.

En dat is precies waar het om gaat in de aanpak van Gert van t Hof. Beter korte stress dan lange stress.

_/-\o_

Precies, maar nu, en daar ben ik het wel met de briefschrijfster eens, was
er natuurlijk wel heel veel stress :+ Paard van zaterdagavond was compleet
overdonderd door de gehele entourage!