Strijd om 'verwaarloosde' paarden Amersfoort loopt hoog op

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xSogno

Re: Strijd om 'verwaarloosde' paarden Amersfoort loopt hoog op

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 16:53

Wow, dat vind ik onwijs sneu eigenlijk....

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 16:53

Als ik zou vinden dat ze slecht voor ze zijn zeg ik hen dat persoonlijk, ik ben niet zo achterbaks. En een dag heeft 24 uur, als ik bij mijn pony's ben zie ik ook nooit iemand, simpelweg omdat ik op andere tijden kom dan mijn stalgenoten.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:05

Marjoow schreef:
Scheelt blijkbaar enorm in de waterkosten :) Verder weet ik de reden erachter niet echt :) Zou ik niet mijn manier zijn hoor, maar een grote ramp is het niet. Gezien de gezondheid van onze paarden :P

??? ja, in de kosten van het schoonhouden van de stallen misschien...maar echt niet in het water.

Je kunt mensen ook aanleren 12 uur niet te drinken..Ze zullen et misschien niet dirrct slecht uitzien..maar de schade op de lange termijn zou ik je niet willen aanraden. :7 Weet je waar water belangrijk voor is, buiten dat je er geen dorst meer vab hebt?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:08

gekvanfleur schreef:
Marjoow schreef:
Scheelt blijkbaar enorm in de waterkosten :) Verder weet ik de reden erachter niet echt :) Zou ik niet mijn manier zijn hoor, maar een grote ramp is het niet. Gezien de gezondheid van onze paarden :P

??? ja, in de kosten van het schoonhouden van de stallen misschien...maar echt niet in het water.

Je kunt mensen ook aanleren 12 uur niet te drinken..Ze zullen et misschien niet dirrct slecht uitzien..maar de schade op de lange termijn zou ik je niet willen aanraden. :7 Weet je waar water belangrijk voor is, buiten dat je er geen dorst meer vab hebt?

Ja hoor. Goh, gek dan dat er al een hoop paarden daar gewoon oud zijn geworden en er allemaal ontzettend gezond uit zien ;)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:09

Bij een watertekort of -stop gaat een paard ook minder eten daar de vertering van hooi/kuil dan moeilijker gaat. Watertoevoer stoppen van de avond, tot in de vroege ochtend heb ik nog nooit gehoord, en vind ik zeker als het uit besparingsoverwegingen is, ook buitengewoon onverstandig. Een dier -welk dier dan ook - behoort door ons mensen te allen tijde te worden voorzien of de beschikking te hebben over bereikbaar water. Dat is een basisvoorziening, zo mogelijk nog belangrijker dan voer verstrekken.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:10

Ideaal is het niet, maar in de natuur hebben paarden ook niet 24-7 beschikking tot water. Daar moeten ze ook zoeken naar drinkmogelijkheden.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:13

In de natuur worden ze ook niet opgesloten in een stal zonder dat ze er uit kunnen om water te zoeken.

Het er worden zoveel paarden oud argument is natuurlijk kul. Er worden ook mensen die roken 80.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:19

Nouja, als het echt zo slecht zou zijn, neem ik aan dat er toch eens een paard problemen mee zou moeten hebben gehad :') Zolang dat niet het geval is, gaat dit prima. Paarden raken er aan gewend, weten het.
Als er in de groep 1 paard dorst heeft gaat ie ook niet zoeken ;) Uit het kuil halen ze overigens ook nog wat water. Winston krijgt sinds kort Slobber dus zijn bak is inmiddels altijd nat :')
Maargoed, laat ook maar :')

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:22

Hoe weet je dat dat niet zo is of op langer termijn niet gaat gebeuren? Waarom zou je je paard zo lang, elke dag toegang tot zoiets basics als water ontzeggen?

Ik vind het echt bizar dat je dat normaal vind.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:26

Het verteren van zaken als ruwvoer (hooi, ook kuil) KOST juist vocht van het paardenlichaam. En voegt integendeel vocht toe. Ik vind als er gewoon watertoevoer IS, het een bijzonder rare gang van menselijke geldbesparingszaken om het dan voor zo'n tijd maar af te sluiten. Wat je er in zo'n periode mee bespaart is een kwestie van dubbeltjes. Ze zullen het er trouwens toch weer aanzuipen zodra de toevoer weer aanstaat. Dus niks besparing.

Het enige wat ik me hierbij kan voorstellen is iets als keihard vriezen in de nachtelijke uren, dat je dan tijdelijk afsluit opdat de leidingen niet stukvriezen. Maar dat kan het met de huidige temperaturen toch niet zijn.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:28

Als het vriest en de leidingen moeten uit zorg ik gewoon dat er een bak water staat...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:32

Ja precies, ik vind het ook maar bizar. Maar goed, moet iedereen maar verder zelf weten.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:35

xSogno schreef:
Hoe weet je dat dat niet zo is of op langer termijn niet gaat gebeuren? Waarom zou je je paard zo lang, elke dag toegang tot zoiets basics als water ontzeggen?

Ik vind het echt bizar dat je dat normaal vind.

Omdat hij het al énorm lang doet? :')

Laat maar meiden ;) Laten we het erop houden dat er bij ons een andere manier van stallen word gebruikt _O-

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:36

Marjoow het is écht niet goed hoor,zolang zonder water.

Quote:
Het belang van water in de winter wordt vaak onderschat. Voldoende water (40-50 liter per dag voor een volwassen paard) is echter van levensbelang; zonder water kan een lichaam niet functioneren. Een paard dat onvoldoende water krijgt, zal ook minder eten en loopt dus kans op achteruitgang van zijn algehele conditie en weerstand. Steeds meer onderzoekers leggen overigens een verband tussen een tekort aan water en de toename van verstoppingskoliek tijdens de wintermaanden.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:38

Als iemand iets al enórm lang doet maakt het dat gegeven nog niet "normaal".

Mensen kunnen toch hopenlijk nog wel zelfstandig nadenken ipv alle "het is nou eenmaal gebruikelijk"" gewoontes voor zoete koek te slikken?

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:40

gohya schreef:

Quote:
Het belang van water in de winter wordt vaak onderschat. Voldoende water (40-50 liter per dag voor een volwassen paard) is echter van levensbelang; zonder water kan een lichaam niet functioneren. Een paard dat onvoldoende water krijgt, zal ook minder eten en loopt dus kans op achteruitgang van zijn algehele conditie en weerstand. Steeds meer onderzoekers leggen overigens een verband tussen een tekort aan water en de toename van verstoppingskoliek tijdens de wintermaanden.

Maar daarmee ga jij er vanuit, dat ze te weinig drinken. Als de boel dichtgevroren is in de winter en je geeft water per emmer, weten ze binnen een dag dat ze op de drinkmomenten voldoende moeten drinken.

Als ik zie, dat als je met een vrachtwagen vol paarden een hele dag op wedstrijd gaat en je ze meerdere malen water aanbiedt maar dat ze gewoon niet hoeven. Dan zegt mij dat genoeg. Nogmaals, idealer is dat ze zelf de keuze maken, maar ze krijgen er niets van.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:43

terpentijn schreef:
Als iemand iets al enórm lang doet maakt het dat gegeven nog niet "normaal".

Mensen kunnen toch hopenlijk nog wel zelfstandig nadenken ipv alle "het is nou eenmaal gebruikelijk"" gewoontes voor zoete koek te slikken?

Voor die paarden is dit heel normaal :D

R12312 schreef:
gohya schreef:

Quote:

Maar daarmee ga jij er vanuit, dat ze te weinig drinken. Als de boel dichtgevroren is in de winter en je geeft water per emmer, weten ze binnen een dag dat ze op de drinkmomenten voldoende moeten drinken.

Als ik zie, dat als je met een vrachtwagen vol paarden een hele dag op wedstrijd gaat en je ze meerdere malen water aanbiedt maar dat ze gewoon niet hoeven. Dan zegt mij dat genoeg. Nogmaals, idealer is dat ze zelf de keuze maken, maar ze krijgen er niets van.

Precies, ik zie genoeg mensen met de trailer de hele dag op concours gaan en de paarden soms nog niet eens water aanbieden. Dat vind ik veel kwalijker.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:46

Maar een paard dat een keer in de week op concours gaat is heel wat anders dan elke dag 9 uur (bijna de helft van de dag) afgesloten te zijn van water.

Ik vind het serieus echt bizar, ik schrik er echt van dat je dat normaal vind.

Ze zijn het gewend vind ik het slechtste excuus ooit.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:47

xSogno schreef:
Maar een paard dat een keer in de week op concours gaat is heel wat anders dan elke dag 9 uur (bijna de helft van de dag) afgesloten te zijn van water.

Juist niet. Een paard dat gewend is de hele dag door te drinken en nu ineens een hele dag geen drinken krijgt tegenover een paard dat weet dat ie na een bepaalde tijd gewoon geen water kan drinken. Dan vind ik dat eerste echt vele malen erger :')

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:55

Ik vraag me af of dat überhaupt gebeurt. Jij staat er vast niet de hele dag naast te controleren of er wel of niet water gegeven wordt.

Daarnaast begrijp ik dat hele verhaal met: maar dat is nog erger, dus wat ik doe is niet zo heel erg.

Ik probeer altijd naar het beste te streven.....

Dat zal heus niet altijd lukken, maar een paard een basic behoefte stelselmatig elke dag bijna de helft van de dag niet geven. Nee dat vind ik niet oke.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 19:32

Drinken die paarden overdag uit een sloot of put Marjoow?

Persoonlijk vind ik dat paarden nooit zonder water moeten staan als ze ruwvoer bij krijgen. Een keer een koliek door te weinig vocht in de darmen en dat hele voordeeltje van dat droogleggen ben je weer kwijt.

Maar goed over middeleeuwse praktijken als dit gaat dit topic dan weer niet.

Verder: ik vind opmerkingen als 'ik wandel 2X per dag met de hond en ik zie nooit iemand' écht kul. Ik ben eens aangevallen door een ouwe gestoorde kerel, die ruzie met me begon te zoeken omdat mijn paard altijd buiten staat. En dat wist die man écht zeker, want hij reed zo vaak langs blablabla.....
nou, je weet dus niks. Want als die eigenaar iedere ochtend om 6 uur er staat, en jij dan nog in je bedje ligt, dan zie je hem dus noot.

O ja, mijn paard slaapt zijn hele leven al in zijn stalletje snachts in de winter. ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 21:14

Marjoow schreef:
Shirley schreef:
Ook niet in de winter.
Gewoon op geen enkele dag...

Nou dan worden onze paarden ook verwaarloosd :') Bij ons op stal gaat tussen 11 's avonds en ik geloof 8 's ochtends het water eraf. Paarden hebben dan een paar uur geen toegang tot water :)

ben je nu serieus? :7

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 13:06

Marjoow schreef:
Nou dan worden onze paarden ook verwaarloosd :') Bij ons op stal gaat tussen 11 's avonds en ik geloof 8 's ochtends het water eraf. Paarden hebben dan een paar uur geen toegang tot water :)

Dat is echt volkomen idioot!! Wie verzin zoiets, en belangrijker: wat is daar nu in godsnaam de toegevoegde waarde van?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 20:30

Marjoow schreef:
xSogno schreef:

Juist niet. Een paard dat gewend is de hele dag door te drinken en nu ineens een hele dag geen drinken krijgt tegenover een paard dat weet dat ie na een bepaalde tijd gewoon geen water kan drinken. Dan vind ik dat eerste echt vele malen erger :')

Ik vind het beiden absurd. :j

Marjoow schreef:

Water kost geen drol. Ongeveer een euro per kuub (=1000 liter). Een paard drinkt gemiddeld 30 liter per dag. Dat kost je afgerond 3 cent per dag.

Als je 1 euro wilt besparen op water zal je moeten zorgen dat je paard bijvoorbeeld 100 dagen lang 10 liter per dag minder drinkt dan normaal. Voor die ene euro!!!

Waar ben je dan in vredesnaam mee bezig? :')

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 21:05

een euro per kuub? Hier in Belgie mag je er 7 euro van maken per kuub... kreeg mooie bijbetaling van 900 euro... 2 paarden aan huis.

Dat terzijde, dieren moeten altijd bij water kunnen, hoewel ik wel merk, vooral met dit baggerweer, dat ze liever de plassen in de wei drinken dan uit de bak(ken) ... :-), de honden drinken ook uit de plassen buiten, blijkbaar is 'natuurwater' lekkerder ;-). Dus zo kunnen ze aan hun waterbehoefte voldoen...