Maatregelen voor de paardenhouderij vanwege vogelgriep

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 22:30

Bellarose schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik heb net gebeld met het landelijke nummer 0880-424242. De meneer aan de telefoon zei dat er een hele hoop verwarring is omtrent het vervoer van paarden, hij gaf aan dat er op veel websites verkeerde informatie staat of informatie verkeerd wordt gelezen.

Mijn situatie:
Ik wil morgen met mijn paard, wat in Ter Aar gestald staat op een niet commercieel en niet pluimvee bedrijf, naar springles in de Meern. Om hier te komen moet ik over de A12, wat binnen de 10 km grens van Hekendorp valt. Volgens de meneer die ik gesproken heb mag ik, met het papier waarop je aangeeft wat je bestemming is, naar mijn les gaan. Ik mag, als ik dit zou willen, binnen deze 10 km ook nog stoppen (mocht ik dat willen), mits dit niet op een commercieel/pluimvee bedrijf is.

In de openingspost lees ik dit anders, maar deze meneer verzekerd mij ervan (ik heb zijn naam :D) dat ik geen problemen krijg onderweg.

.....en de verstandigste handelswijze is:
als de stal waar je lest een ontsmettingsmat zou neerleggen. Ook deze keer is het virus "langsgekomen" omdat iemand ergens in besmette vogelpoep van trekvogels trapte.
Het enige wat daar echt tegen helpt is "voeten/ banden wassen".

Zelf zo'n ding op stal hebben kan ook geen kwaad.

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 22:39

Nieuwsbericht van de Rijksoverheid d.d. 18/11/14:

Citaat:
10 kilometerzone
Voor pluimveebedrijven in de zone van ruim 10 kilometer rond het besmette bedrijf in Hekendorp blijft het vervoersverbod voor pluimvee, eieren, pluimveemest en gebruikt strooisel van kracht tot 18 december 2014 om 18.00 uur. Het gaat daarbij om vervoer van en naar pluimveebedrijven en slachterijen. De beperkingen gelden ook voor gemengde bedrijven met pluimveehouderij. Het verbod geldt voor gemengde bedrijven, ook voor andere dieren en mest van andere dieren. Voor alle bedrijven in dit gebied geldt voor deze hele periode een bezoekersregeling.

Bron: www.rijksoverheid.nl

De zin die ik heb onderstreept is cruciaal voor iedereen die zijn paard in dit gebied heeft staan: je mag dus nog steeds niet met je paard op pad!

djuulsie

Re: Maatregelen voor de paardenhouderij vanwege vogelgriep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 22:43

Er staat: gemengde bedrijven! Daar maak ik uit op dat je alleen niet met je paard mag als er ook kippen zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 22:45

Als ik dit zo lees dan zeg ik dat je volgens mij binnen de 10 km zone weer mag reizen met je paard, alleen niet als hij van een pluimveebedrijf afkomstig is.

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 23:05

Nee, er staat dat het verbod onverminderd van kracht is tot 18 december en geldt voor commerciële bedrijven, gemengde bedrijven en andere dieren. Nogmaals het gaat hierbij om de totale onderstreepte zin, dus ook het stukje na de komma ;) .

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 23:08

gemengd bedrijf is vee/landbouw...

maar denk ik dit geval als je paard bij een pluimvee bedrijf staat in die 10 km zone, zoals djuulsie al zei

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 23:09

Ja maar nogmaals, er staat: voor andere dieren en mest van andere dieren op gemengde bedrijven. Zoals ik en een aantal met mij het lezen...

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 23:10

djuulsie schreef:
Ja maar nogmaals, er staat: voor andere dieren en mest van andere dieren op gemengde bedrijven. Zoals ik en een aantal met mij het lezen...

zo gek zijn we dus nog niet gelukkig haha

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 07:44

De zin voor het onderstreepte stuk zegt toch dat het gaat om gemengde bedrijven met pluimvee.
En bij díe gemengde bedrijven (mét pluimvee dus) geldt het niet alleen voor pluimvee, maar ook voor de overige dieren.

Staat je paard in de 10 km zone, maar niet op een bedrijf met commercieel pluimvee, dat geldt dat dus niet.

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 09:21

Zo lees ik het ook. Ik sta net buiten de 10 km zone, maar breng mijn mest altijd naar een adres wat er wel in ligt. Bij mij op stal (particulier) zijn geen kippen maar daar volgens mij wel (bedrijf). Ik ga dus even geen risico nemen met mest wegbrengen.
Maar zoals ik het begrijp mag ik wel weer met paardlief de straat op?

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 09:25

Als je buiten het 10 km gebied zit, mag je sowieso weer op pad :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 14:58

Vraag:
Kan ik op wedstrijd of buitenrit?

Antwoord:
Ja, u kunt als u buiten het beschermings- en toezichtgebied zit gewoon op buitenrit of wedstrijd. Hierbij is het wel verstandig verre te blijven van commerciële kippenhouderijen.

Daarbinnen niet? Ook als je niet langs bedrijven gaat? Buitenrit lijkt mij niet zo risicovol toch? (wedstrijd snap ik wel)

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 15:03

Binnen de 10km grens mag je ook weer vervoeren als je niet bij een pluimveebedrijf vandaan komt.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 15:04

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 15:22

Er staat niks in over een vervoersverbod voor paarden. Alleen pluimvee en daaraan gerelateerde producten

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 15:31

djuulsie schreef:
Er staat niks in over een vervoersverbod voor paarden. Alleen pluimvee en daaraan gerelateerde producten

Dat komt omdat zo nog niet zeker weten of het om die N5H8 variant gaat. Daar zijn paarden ook gevoelig voor. Andere varianten schijnbaar niet.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 15:34

Koekeroekus schreef:
djuulsie schreef:

Dat komt omdat zo nog niet zeker weten of het om die N5H8 variant gaat. Daar zijn paarden ook gevoelig voor. Andere varianten schijnbaar niet.

Dat verklaard een hoop, dank je

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 15:46

Koekeroekus schreef:
djuulsie schreef:

TV West zegt op hun site dat het wel om de H5 variant gaat. Woon zelf nu wel in de 10 km straal en me paard ook. We stonden er eerst net buiten.
Pfffff heftig zeg! :(

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 15:54

Wij vallen 'gelukkig' net buiten de 10km. Echter komt het zo wel wat dichter in de buurt en blijft het binnen dezelfde provincie, hopelijk zijn er niet meer bedrijven 'besmet'.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 15:56

Koekeroekus schreef:
djuulsie schreef:

TV West zegt op hun site dat het wel om de H5 variant gaat. Woon zelf nu wel in de 10 km straal en me paard ook. We stonden er eerst net buiten.
Pfffff heftig zeg! :(

Volgens mij gaat het om die H8 erachter. Schijnbaar heb je ook varianten van de H5 waar paarden niet gevoelig voor zijn.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 15:57

Het is N8, Niet H8

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 16:05

djuulsie schreef:
Het is N8, Niet H8

Dat ja, foutje :P

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 16:06

Van deze H5N8 werden paarden toch ook niet ziek? Ze konden het alleen overbrengen?

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 16:16

Ze konden wel griepverschijnselen krijgen

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 16:42

djuulsie schreef:

Er is een standstill afgekondigd. In de tijdelijke regeling staat wel degelijk:
Citaat:
Artikel 2 Vervoersverboden
1. Het vervoer, met inbegrip van een verplaatsing over de openbare weg zonder vervoermiddel, van:
a. gevogelte,
b. vee, konijnen en pelsdieren afkomstig van bedrijven met commercieel gehouden gevogelte,

Bron: http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... 14-ii.html

Ga er dus maar vanuit dat de maatregelen van afgelopen zondag weer van kracht zijn, dus de verklaring die je bij je moet hebben om aan te tonen dat jouw paard niet van een bedrijf komt waar commercieel gevogelte wordt gehouden.

Overigens lijkt bij dit type het grootste risico erin te zitten dat mensen/paarden de kippen (vogels) besmetten, niet andersom :-)