Vanavond in Nieuwsuur: "Paarden slachtoffer van kwakzalvers"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 23:01

geerke schreef:
Waratje schreef:
Tjongejonge, wat een een waardeloos stukje "journalistiek" |o
Laten ze eerst eens definieren wat dan een "kwakzalver" is, want de afgestudeerde DA's ben ik vooralsnog ook niet enorm van onder de indruk. Ze blijken in de praktijk vooral heel veel niet te weten.
Heel nuttig als je een hechting nodig hebt of andere voor de hand liggende dingen, maar owee als het wat vagere klachten worden......

ach....zelfs hechten word vaak niet gedaan zoals het hoort.
Kwakzalvers stellen foute diagnoses....nou,ik maak regelmatig dierenartsen mee die dat ook doen.Met dezelfde fatale gevolgen.
Alternatieve circuit goedkoper?Breng een bezoekje aan Laarakker.... :7

Ehm, Laarakker IS dierenarts..........

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 23:02

Cassidy schreef:
Dan is het misschien handig om dat "alternatieve circuit" ook even nader te definieren. Want ik heb in het alternatieve circuit resultaten gezien die ronduit verbluffend waren. Bij paarden waarvan de reguliere geneeskunde het ook niet meer wist....

Nou dat, hier dezelfde ervaringen. :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 23:02

ikke schreef:

DUS?

Als iemand een titel heeft en vervolgens een compleet andere kant uitschiet, is hij daardoor wel gekwalificeerd?

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 23:03

Ondanks mijn kritische kijk op het alternatieve circuit, ben ik het hier dus helemaal mee eens.
Inderdaad ook een slecht stuk journalistiek!

geerke schreef:
Kwakzalvers stellen foute diagnoses....nou,ik maak regelmatig dierenartsen mee die dat ook doen.Met dezelfde fatale gevolgen.
Alternatieve circuit goedkoper?Breng een bezoekje aan Laarakker.... :7

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 23:04

Cassidy schreef:
En weet je wat ik dan nog het ergste vindt? Dat een dier met koliek of een ander noodgeval moet wachten (en waar soms de hulp te laat gaat komen) omdat de dierenarts van de overheid zo nodig jouw paard moet checken, die voor de rest volledig gezond en heppie op zijn weiland of in zijn box staat.

Of gaan we daar dan ook weer mensen voor in dienst nemen die een snelle opleiding krijgen maar verder niet competent genoeg zijn om werkelijk hulp te verlenen op momenten dat het nodig mocht zijn?

Ja, er wordt gedaan alsof je een paard even in een mandje achterop de fiets mee kunt nemen naar de dierenartspraktijk, en daar dan zeker tussen de hondjes en de poesjes wachten tot je kerngezonde paard voor zijn check up aan de beurt is.

:')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 23:05

Cassidy schreef:
ikke schreef:

DUS?

Als iemand een titel heeft en vervolgens een compleet andere kant uitschiet, is hij daardoor wel gekwalificeerd?

Nee, maar hij zal in ieder geval niet goedkoper zijn.........

Zoolgangster schreef:
Cassidy schreef:
En weet je wat ik dan nog het ergste vindt? Dat een dier met koliek of een ander noodgeval moet wachten (en waar soms de hulp te laat gaat komen) omdat de dierenarts van de overheid zo nodig jouw paard moet checken, die voor de rest volledig gezond en heppie op zijn weiland of in zijn box staat.

Of gaan we daar dan ook weer mensen voor in dienst nemen die een snelle opleiding krijgen maar verder niet competent genoeg zijn om werkelijk hulp te verlenen op momenten dat het nodig mocht zijn?

Ja, er wordt gedaan alsof je een paard even in een mandje achterop de fiets mee kunt nemen naar de dierenartspraktijk, en daar dan zeker tussen de hondjes en de poesjes wachten tot je kerngezonde paard voor zijn check up aan de beurt is.

:')

Bij deze het advies aan mijn dierenarts: verwacht dat niet want a) mijn paard kan gewoon tussen de hondjes in de wachtkamer op z'n beurt wachten en b) ik ben er daadwerkelijk toe in staat!!
(been there, done that, soort van dan toch.....)
Laatst bijgewerkt door ikke op 13-09-14 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 23:06

ikke schreef:

Is prijs voor een consult een indicatie of iemand competent is of niet?

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 23:07

Echt moet niet gekker worden. Ik vind elk half jaar enten al dikke bull shit. Maar dan nu ook maar elk half jaar een onnodige controle.
Ik bedoel hoe zit het met eigen verantwoording. Wat een extreme betutteling zeg bah bah.

nog even en je mag zelf niet meer denken alles word voor je bepaald echt te ziek voor woorden.
is mijn paard en mijn geld.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 23:09

Cassidy schreef:
ikke schreef:

Is prijs voor een consult een indicatie of iemand competent is of niet?

Ik doe geen uitspraak over competenties. De opmerking was dat Laarakker niet goedkoper was/is dan het reguliere circuit. Dat klopt, Laarakker komt uit het reguliere circuit. That it.......

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 23:10

Ach, de dichtsbijzijnde praktijk is dicht genoeg bij dat ik daar naartoe zou kunnen rijden met mijn kerngezonde paarden, met kreupele wordt het natuurlijk wel een stuk lastiger...... Met die oude van me zou ik ook niet moeilijk doen over die wachtkamer, maar de assistentes misschien wel als ze de mest mogen opruimen }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 23:12

Wat als nou elk half jaar die controlle hebt en je paard krijgt dan alsnog wat. Kan je dan die dierenarts aanklagen omdat zijn werkt niet goed heeft gedaan?
Zo niet dan stelt zo controle ook niks voor.

BTW, APK voor auto is ook niet geweldig, want zo zijn er ook garages daar betaal je iets meer met de garantie dat die elke auto goed keurt. Al zeg ik zelf dat je dat geld altijd veel beter uit kunt geven aan reparaties/onderhoud.

Cassidy

Re: Vanavond in Nieuwsuur: "Paarden slachtoffer van kwakzalvers"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 23:14

Ik vind de APK voor auto's ieder jaar ook zwaar overdreven en geldklopperij. In Duitsland hoeft het maar eens in de twee jaar.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 23:15

tsja veel bla bla weinig wol, had ik ook niet verwacht.

Mijn DA wilde mijn hond volspuiten met prednison omdat ze niet wisten wat te doen met zijn gejeuk, even goede vrienden, maar ik ga een 3 jarige hond niet zijn leven lang daaraan zetten. Dus ja ik ben naar Laarakker gegaan, heb mijn hond uit de auto gehaald en laten doormeten. Kreeg de nodige flesjes mee, we zijn aan het behandelen gegaan en mijn hond is weer ok. Zelfde voor mijn paard, ernstige headsheaker, na 1 behandeling was hij weer goed. En zo heb ik nog veel meer dieren daar beter vandaan zien komen.

Wat ik veel schokkender vind is dat ik vorige week als instructeur bij een haflinger geroepen werd, hij wilde geen stelling geven en zijn rechterachterbeen kwam dermate slecht mee dat hij drukplekken van zijn zadel kreeg. Ik had 5 min nodig om te zien dat het bekken niet ok was en het dier duidelijk ongemak had. Doorverwezen naar een DA, en hij had idd een vaststaand bekken alsmede een maagzweer en losse knieën. Daar hadden ze dus al meer dan 1 jaar mee in groepslessen gereden, ander bit geprobeerd, en niemand, maar dan ook niemand van de instructeurs had ook maar 1x gezegd dat er iets niet OK was. En daar kan ik dus niet tegen! Goede instructeurs met kennis van de anatomie van het paard kunnen ruiters helpen om hun dier gezond te houden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 23:20

Caira schreef:
Goede instructeurs met kennis van de anatomie van het paard kunnen ruiters helpen om hun dier gezond te houden.

Ik ben het voor de verandering eens helemaal met je eens. Goede instructie is heel dun gezaaid....

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 23:20

Zou een veterinaire keuring bij een endurancewedstrijd ook tellen als apk?
Dingen die genoemd werden in de uitzending worden daar ook gecontroleerd. :D

Helaas is dee uitzending niet gemaakt door mensen met paardenverstand.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 23:21

Fjorj schreef:
BTW, APK voor auto is ook niet geweldig, want zo zijn er ook garages daar betaal je iets meer met de garantie dat die elke auto goed keurt. Al zeg ik zelf dat je dat geld altijd veel beter uit kunt geven aan reparaties/onderhoud.

Tot ze bij teveel steekproeven door de mand vallen en niet meer mogen keuren :+

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 23:21

Cassidy schreef:
Caira schreef:
Goede instructeurs met kennis van de anatomie van het paard kunnen ruiters helpen om hun dier gezond te houden.

Ik ben het voor de verandering eens helemaal met je eens. Goede instructie is heel dun gezaaid....

Helaas ben ik het hier ook helemaal mee eens. Van veel instructie schieten de tranen je spontaan in de ogen.....

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 23:22

fransje23 schreef:

Alleen dit onderzoek geeft aan dat er ook veel prutsers van paardenhouders/eigenaren zijn..

Twintig procent kreupel
Los van de problemen met alternatieve genezers heeft de Wageningen Universiteit onderzocht hoeveel paarden op maneges en fokkerijen nu blessures hebben. Ruim 30 procent van de paarden heeft rugklachten, soms mild, soms ernstig. En 20 procent is kreupel of heeft problemen met lopen. De wetenschappers onderzochten 3000 paarden op 150 bedrijven.
Laatst bijgewerkt door ceasario op 13-09-14 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 23:22

Cassidy schreef:
Caira schreef:

Goh dat is idd een unicum *\o/* :+

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 23:24

ceasario schreef:
fransje23 schreef:

Alleen dit onderzoek geeft aan dat er ook veel prutsers van paardenhouders/eigenaren zijn..

Twintig procent kreupel
Los van de problemen met alternatieve genezers heeft de Wageningen Universiteit onderzocht hoeveel paarden op maneges en fokkerijen nu blessures hebben. Ruim 30 procent van de paarden heeft rugklachten, soms mild, soms ernstig. En 20 procent is kreupel of heeft problemen met lopen. De wetenschappers onderzochten 3000 paarden op 150 bedrijven.

maar er staat toch nergens dat deze paarden actief lopen? als je paard rugproblemen krijgt hoeft dat niet jou schuld te zijn. er staat alleen dat deze er zijn..

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 23:25

unihorses schreef:
[
maar er staat toch nergens dat deze paarden actief lopen? als je paard rugproblemen krijgt hoeft dat niet jou schuld te zijn. er staat alleen dat deze er zijn..

klets. er loopt wat slagermateriaal rond.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 23:26

ceasario schreef:
fransje23 schreef:

Twintig procent kreupel

Oh ja maar daar twijfel ik ook niet aan. Wat ik alleen al om mij heen zie zegt genoeg.. -O-

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 23:26

unihorses schreef:

Er wordt echter wel geinsinueerd dat ook paarden die niet bereden worden maar wel rugproblemen hebben een absolute no-go zijn. Want ze hebben zogenaamd pijn en dat kan toch echt niet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 23:36

Linkje voor de mensen die de uitzending gemist hebben:
http://nos.nl/video/697956-paarden-vaak ... lvers.html
Er wordt erg overdreven, en een hoop onzin beweerd. Dat alternatief goedkoper is zie ik niet. Startprijs daar is zo 75-90 euro, consult van mijn DA is de helft. Verder kan regelzucht nooit gezond verstand vervangen en dat maakt dit hele voorstel nutteloos voor de dieren die het moet helpen.

100% pijnvrij zijn 100% van het leven is een onmogelijkheid voor wat voor levend wezen dan ook. Of een dier met een aandoening zich daardoor beperkt voelt (dus er last van heeft) bij onbelaste beweging als grazen en spelen op wei/paddock is niet op basis van de aandoening te zeggen. Dat hangt van het individu af. Dat een dier met een mogelijk pijnlijke aandoening niet belast mag worden is iets anders, maar daar is de DA voor.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 23:37

ceasario schreef:
unihorses schreef:
[

klets. er loopt wat slagermateriaal rond.

2,5 miljoen mensen in Nederland hebben last van chronische pijn waarvan rugklachten het grootste gedeelte uitmaakt. Waarom zouden paarden in Nederland beter af moeten zijn dan mensen? ( om maar eens een knuppel te gooien....)