Sjef Janssen: "Zit nog rek in Totilas"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 06:18

Eikenbos schreef:
Het is hoe dan ook tijd dat Rath eens goed onder handen wordt genomen. Zowel Totilas als Bretton Woods zijn ja-knikkers geworden. Geeft zo'n onrustig beeld dat ik de proeven niet eens meer uit kan kijken.

dan heb je de laatste proef niet goed bekeken want daar knikte hij amper. daarnaast wat heb je liever een los paard wat iets knikt of een straks paard dat niet eens kan knikken?

Chelsey88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 07:06

DDDara schreef:
Ik vind het hele gezeur over de rollkur zo een onzin........

Het is een training methode...... en in training zoek je nou eenmaal de grenzen op.... dat is wat training is.
Je krijgt alleen spieropbouw door te zorgen dat een spier flink belast/licht beschadigt en bij het herstel zal die spier deze beschadiging overcompenseren. (Dan heb je spier opbouw)
Wanneer je paard boven een bepaald niveau loopt (en dan bedoel ik geen M of Z niveau maar vanaf subtop wedstrijden) zal er bij de normale wedstrijd houding en een beetje lang laag rijden niet voldoende belasting meer plaats vinden om de spieren te kunnen blijven ontwikkelen.

Buiten dat vind ik dat wij als basis sportruiters hier eigenlijk helemaal geen commentaar op mogen hebben. Want wij en dan spreek ik denkt ik voor 95% van bokt maken zelf allemaal nog zo veel fouten waarmee we ons paard meer schaden toe doen, dat de eventuele schade die een topruiter met de rollkur zou kunnen toebrengen.

Ik denk dat menig paard(dat er aan toe is) liever een rollkur loopt bij een topruiter. Dan dat het onder een B tot Z ruiter loopt die de ene fout na de andere maakt zoals:
een schopje, een rukje, even zagen, even balans terug vinden, even een flinke mep omdat die die wissel niet door springt (terwijl dat waarschijnlijk aan ons ligt)

Al met al denk ik dat de paarden van ons amateurs het een stuk slechter heeft dan het gemiddelde toppaard bij een topruiter...... uiteraard uitzonderingen daar gelaten!

Hier ben ik het echt zo erg mee eens!! Zoveel 'reacreatie/amateur' paarden die afgekeurd naar de slager gaan (wat natuuuuuuurlijk niet aan de manier van rijden ligt). En dat door de mensen die de grootste mond over de top hebben met de bijbehorende trainingsmethode.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 07:15

ach het is toch algemeen bekend dat de beste stuurlui aan wal staan ;)

Zelf thuis nog geen fatsoenlijke grote volte kunnen rijden, maar wel mekkeren over hoe een piaffe eruit hoort te zien :+

Mensen hebben totaal geen weet van hoe of wat, maar alles is sielughhh of slecht omdat de rest dat ook vindt }:0

rien10

Re: Sjef Janssen: "Zit nog rek in Totilas"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 07:55

Precies Listiglistje en Chelsey88. Voor mij is "rollkur" toch echt een lekkere pony die om en om rolt in het zand, en daar een kuurtje van maakt (dit dus dagelijks doet). En hoe Sjef en weet ik veel wie zijn of haar paarden traint? Ik weet niet hoe, want ik ben er niet bij, maar beter dan ik in ieder geval. Want anders had ik ook wel olympisch niveau gereden.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 08:38

Ik ga zeker voor een losse ja-knikker, die is nl ook los in zijn nek...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 09:16

elenaMM77 schreef:
Monnie_ schreef:
Aillil, Weet niet hoeveel kraaltjes jouw telraam op de lagere school had. maar 83 - 13 is imo 30 jaar.

even off topic, ik weet niet wat voor soort kraaltjes jouw telraam had, maar dat telraam zou ik snel terugbrengen naar de winkel. 83 - 13 = 70 en dat kon ik zonder telraam :P (ik heb gewoon mijn vingers en tenen gebruikt, plus die van mijn vriend en die van mijn buren.. kreeg wel wat rare reacties).

-

sorry, dat moest er even uit. moest het twee keer lezen voor ik mij niet meer stukstaarde op het sommetje en er jaartallen in zag.

--

en nu weer back on topic

Is geen sommetje... 1983 geboren - 2013 overleden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 11:44

Citaat:
Al met al denk ik dat de paarden van ons amateurs het een stuk slechter heeft dan het gemiddelde toppaard bij een topruiter...... uiteraard uitzonderingen daar gelaten!

Ooit was ik op "avontuur": verschillende maneges langs.
Ik ben die manege nog niet vergeten, waar mij werd gevraagd om met martingaal en springteugel het paard in de krul te rijden "want dat was goed voor zijn rug".
Toen had ik 'de brutaliteit' om daar een vraag over te stellen: "Kijk, de spieren hier pal voor het zadel doen niets en ik heb trouwens tien kilo in de hand".
Toen werd ik, jawel, de les uitgestuurd.

Citaat:
Zoveel 'reacreatie/amateur' paarden die afgekeurd naar de slager gaan (wat natuuuuuuurlijk niet aan de manier van rijden ligt). En dat door de mensen die de grootste mond over de top hebben met de bijbehorende trainingsmethode.

....je zal toch per ongeluk op zo'n excuus van een rijschool terecht komen, als ruiter, of als paard!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 14:13

listiglistje schreef:

Zelf thuis nog geen fatsoenlijke grote volte kunnen rijden, maar wel mekkeren over hoe een piaffe eruit hoort te zien :+

Mensen hebben totaal geen weet van hoe of wat, maar alles is sielughhh of slecht omdat de rest dat ook vindt }:0

Nu zou ik toch wel eens een heel goed onderbouwd antwoord willen op de vraag waarom je als recreatie ruiteraltijd maar als beste stuurlui word getorpedeerd. Misschien dat mijn rijden niet het hoogste nivo had maar aan mijn ogen en die van vele met mij mankeert niks. Waarom mag je geen kritische blik hebben of antwoord geven.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 14:17

listiglistje schreef:

Net alsof alle Z-ruiters alle wijsheid in pacht hebben. Denk soms dat de mensen zijn die lager rijden of zelfs helemaal geen wedstrijden rijden het in vele gevallen wel goed kunnen zien.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 16:14

Hij knikt juist nu veeeeel minder met het hoofd dan voor de pauze. Dus dat daar nu over gevallen wordt, vind ik opmerkelijk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 16:18

FriesWytske schreef:
listiglistje schreef:

Net alsof alle Z-ruiters alle wijsheid in pacht hebben. Denk soms dat de mensen zijn die lager rijden of zelfs helemaal geen wedstrijden rijden het in vele gevallen wel goed kunnen zien.

Je hebt echt geen idee...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 20:34

Cowgirl schreef:
Nu zou ik toch wel eens een heel goed onderbouwd antwoord willen op de vraag waarom je als recreatie ruiteraltijd maar als beste stuurlui word getorpedeerd. Misschien dat mijn rijden niet het hoogste nivo had maar aan mijn ogen en die van vele met mij mankeert niks. Waarom mag je geen kritische blik hebben of antwoord geven.

Zien is niet gelijk aan voelen. Iemand die alleen ziet en niet voelt kan ook niet inschatten of de hulp die gegeven wordt wel of niet terecht is. Wat je ziet hoeft niet zo te zijn en interpretatie is subjectief. En aangezien reactie volgt op een actie, die je alleen maar ziet maar niet voelt en waarvan je alleen maar de momentopname ziet, zonder dat je weet wat er vooraf is gegaan, kan je van alles gaan ventileren (we leven in een land van vrije meningsuiting) maar of dat altijd zin heeft.....

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 21:46

Daar zit natuurlijk iets in.

Ik ken mensen die met heel veel plezier hoog in de dressuur rijden maar bedanken voor het verschijnsel 'wedstrijd'.
Hun oordeel over de jury volgt ongeveer dezelfde gedachten.