DDDara schreef:Ik vind het hele gezeur over de rollkur zo een onzin........
Het is een training methode...... en in training zoek je nou eenmaal de grenzen op.... dat is wat training is.
Je krijgt alleen spieropbouw door te zorgen dat een spier flink belast/licht beschadigt en bij het herstel zal die spier deze beschadiging overcompenseren. (Dan heb je spier opbouw)
Wanneer je paard boven een bepaald niveau loopt (en dan bedoel ik geen M of Z niveau maar vanaf subtop wedstrijden) zal er bij de normale wedstrijd houding en een beetje lang laag rijden niet voldoende belasting meer plaats vinden om de spieren te kunnen blijven ontwikkelen.
Buiten dat vind ik dat wij als basis sportruiters hier eigenlijk helemaal geen commentaar op mogen hebben. Want wij en dan spreek ik denkt ik voor 95% van bokt maken zelf allemaal nog zo veel fouten waarmee we ons paard meer schaden toe doen, dat de eventuele schade die een topruiter met de rollkur zou kunnen toebrengen.
Ik denk dat menig paard(dat er aan toe is) liever een rollkur loopt bij een topruiter. Dan dat het onder een B tot Z ruiter loopt die de ene fout na de andere maakt zoals:
een schopje, een rukje, even zagen, even balans terug vinden, even een flinke mep omdat die die wissel niet door springt (terwijl dat waarschijnlijk aan ons ligt)
Al met al denk ik dat de paarden van ons amateurs het een stuk slechter heeft dan het gemiddelde toppaard bij een topruiter...... uiteraard uitzonderingen daar gelaten!
Hier ben ik het echt zo erg mee eens!! Zoveel 'reacreatie/amateur' paarden die afgekeurd naar de slager gaan (wat natuuuuuuurlijk niet aan de manier van rijden ligt). En dat door de mensen die de grootste mond over de top hebben met de bijbehorende trainingsmethode.