Paard in modderweiland niet meer toegestaan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 21:30

Air schreef:
Lees nou eens wat in de OP staat voor ander bokkers te veroordelen.

Dat is moeilijk :j

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 21:36

Nee hoor ik kan prima lezen en heb da dan ook gedaan.

ik zie gewoon zelf ook niet graag paarden of andere dieren in de blubber staan. Zelf ook vorig jaar belastingteruggave en vkantiegeld letterlijk in de grond gestopt.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 21:52

Air schreef:
Lezen is voor de meesten nogsteeds niet weggelegd.

Een stal is niet een miniscuul stukje, maar zodra het een weiland betreft is het wel een miniscuul stukje wanneer er paarden op kunnen liggen.... Wanneer het in de tekst al zo staat, er wordt gebeld door overbezorgde mensen die het verschil tussen een paard en een suikerklontje niet weten, er DB langskomt die wanneer ze een hond scannen op een chip alleen de nek scannen en een konijn met grote ballen niet kunnen inschatten als ram, heb ik inderdaad weinig hoop erop dat alles normaal en eerlijk gecontroleerd wordt.

Dat maak jij ervan. Dat staat nergens. De inspectiedienst heeft echt wel kennis van zaken. Die zijn niet van de DB. Ik snap serieus niet dat je kan slapen als je paard in een modderbende staat met een opp. van een stal aan droge plek. Vind het alleen maar goed dat ze daarop controleren. Paard moet gewoon kunnen kiezen tussen nat of droog en niet op 2 meter droog plekje kunnne staan.

safari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 22:00

gekvanfleur schreef:
Air schreef:
Lezen is voor de meesten nogsteeds niet weggelegd.

Een stal is niet een miniscuul stukje, maar zodra het een weiland betreft is het wel een miniscuul stukje wanneer er paarden op kunnen liggen.... Wanneer het in de tekst al zo staat, er wordt gebeld door overbezorgde mensen die het verschil tussen een paard en een suikerklontje niet weten, er DB langskomt die wanneer ze een hond scannen op een chip alleen de nek scannen en een konijn met grote ballen niet kunnen inschatten als ram, heb ik inderdaad weinig hoop erop dat alles normaal en eerlijk gecontroleerd wordt.

Dat maak jij ervan. Dat staat nergens. De inspectiedienst heeft echt wel kennis van zaken. Die zijn niet van de DB. Ik snap serieus niet dat je kan slapen als je paard in een modderbende staat met een opp. van een stal aan droge plek. Vind het alleen maar goed dat ze daarop controleren. Paard moet gewoon kunnen kiezen tussen nat of droog en niet op 2 meter droog plekje kunnne staan.

Hebben ze in een stal wel wat te kiezen dan?

Yontheke

Re: Paard in modderweiland niet meer toegestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 22:01

Daar ga ik in mee.. Bij mij kunnen ze kiezen uit stal, verhard stukje uitloop of modder. In een stal neem je ze de keuze volledig af..

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 22:03

Sorry, maar die discussie ga ik echt niet aan. Vind dat zo matig. Dus omdat het een slecht is, mag het andere slechte ook.

Het kost geld ja, en zelfs hier met flinke regen echt wel wat plassen. Maar ze kunnen hoe dan ook droog lopen dn daar gaat het om.

En nogmaals. Schuilstal, verhard stukje is gewoon prima. Het gaat om de excessen die nu gewoon nog niet ingedekt waren. Waarom ze zenuwachtig allemaal? Omdat hun vast doorslaan, hoe kom je daarpp?? Beetje paranoie mijns inzien of idd de zaken niet op orde.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 22:05

Maar waarom zou dat niet oke zijn en een stal(wat in de loop van de dag/nacht ook natter wordt van poep en pies!) wel?
Ik maak het er van omdat het er staat.

Het bericht komt van de dierenbescherming, dus welke inspectiedienst heb je het over?

Dus liever een paard grotendeels ophokken terwijl het paard zelf veel liever door een drassig weiland rondloopt.. de meeste paarden lopen vrolijk door de blub terwijl er ook droge plekken zijn.

Als je wakker ligt van een drassig weiland met een droge plek, dan heb je het wezen paard niet begrepen hoor. Dan kan je ook maar beter geen paard houden want dan staat ie sowieso 23/7 op stal omdat het buiten in de wei veeeeeel te gevaarlijk is en het dier wel een been kan breken!

safari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 22:06

Heulemaal niet zenuwachtig, niet nodig met inloopstal van 45m2 maar als je dan een nieuwe regel maakt doe het dan specifiek dus bijvoorbeeld met aantal m2's droge grond per paard oid

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 22:08

gekvanfleur schreef:
Sorry, maar die discussie ga ik echt niet aan. Vind dat zo matig. Dus omdat het een slecht is, mag het andere slechte ook.

Het kost geld ja, en zelfs hier met flinke regen echt wel wat plassen. Maar ze kunnen hoe dan ook droog lopen dn daar gaat het om.

En nogmaals. Schuilstal, verhard stukje is gewoon prima. Het gaat om de excessen die nu gewoon nog niet ingedekt waren. Waarom ze zenuwachtig allemaal? Omdat hun vast doorslaan, hoe kom je daarpp?? Beetje paranoie mijns inzien of idd de zaken niet op orde.

Leg uit wat er slecht is aan een drassig weiland met droge plek :?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 22:10

Ik ben helemaal niet zenuwachtig. Ik vind dat ik het best voor elkaar heb. Mocht er bij ons op de weide allerlei kunstgrepen gedaan worden als zand storten en draineren, had ik daar ook zeker voor betaald. Zou handig zijn voor de piste in de winter.

Ik word alleen een beetje kriegelig van het feit dat mensen hier dan maar oordelen dat je dan maar beter je paard verzet, het allemaal duur is dus als je niet draineert kan je maar beter geen eigen land hebben want dan is dat land niet geschikt voor paarden...

Dan kan je in het halve land geen paarden houden met afgelopen winter want dan staat alles onder water :)

dieneke98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 22:11

In het wild staan paarden ook :o gewoon in de blubber dus vind ik het maar dom maar ja iedereen denkt daar weer anders over

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 22:13

Yontheke schreef:
Ik word alleen een beetje kriegelig van het feit dat mensen hier dan maar oordelen dat je dan maar beter je paard verzet, het allemaal duur is dus als je niet draineert kan je maar beter geen eigen land hebben want dan is dat land niet geschikt voor paarden...

Dan kan je in het halve land geen paarden houden met afgelopen winter want dan staat alles onder water :)

Idd...
Sommigen voelen zich persoonlijk aangesproken (waaronder ik) en met het vingertje gewezen...
Niet iedereen kan superdeluxe staan maar ik heb liever mijn paarden aan huis dan op pension waar ze amper buiten komen in de winter en dan nog meestal op een zandpaddock.

Dus ik vind dat je gelijk hebt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 22:18

Ik heb ook het idee dat sommige denken dat je paard alleen nog met zijn hoofd 'boven water' is, wanneer je het over een drassig weiland hebt :')

Mimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 22:31

Wat mij betreft mag de wet veel scherper worden: een vergunning om een paard te mogen houden. Als je niet aan de minimale eisen voldoet zoals bijvoorbeeld dagelijks voldoende weidegang op een perceel met minstens de minimale voorgeschreven afmeting, een fatsoenlijke schuilstal en minstens 1 paard als gezelschap dan zou je geen paard mogen houden. Ik begrijp niet dat zoveel 'paardenliefhebbers' het belang van het dier niet voorop zetten en altijd allerhande smoezen en excuses hebben waarom zij een uitzondering zijn. Het is geen 'recht' om een paard te mogen houden maar wel je plicht om het welzijn van het dier waar je verantwoordelijk voor bent voorop te stellen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 22:35

tja. het is toch ook simpel? Als je land niet geschikt is en 1 grote modderboel wordt dan moet je je paarden daar niet 24/7 willen laten lopen. Dus of minder paarden, of groter stuk of een droog gedeelte creeeren of deel van de 24 uur op stal om op te drogen of in de slechtste periode andere stal zoeken... Als je daar het geld niet voor hebt... Dan is dat nog geen excuus om je paard een kwart van het jaar in de modder te laten staan.

Dit geldt overigens niet alleen voor paarden aan huis hoor... genoeg boeren en pensionstallen die het ook niet voldoende droog kunnen houden.

Ik heb hetzelfde meegemaakt het eerste jaar dat ik hier ging wonen. Dan ken je de grond nog niet en gedurende de winter loop je dn tegen dingen aan. Dan moet je een noodoplossing zoeken (wij hebben gekozen voor noodstal in kapschuur en schuilstal opsplitsen in 2 stalletjes. Daar zetten we ze dan einde van de middag in en 's ochtends gingen ze de natte bak weer in.

Ik kon er echt niet van slapen als het zo regende en de paarden stonden in de nattigheid!

Het jaar erop hebben we gezorgd voor bijna 200m2 bestrating rond de schuilstal en nog 2 noodstallen bijgebouwd, en het jaar daarna hebben we paddock en bak gedraineerd zodat die sneller opdroogden.
Toen gingen ze alleen op stal bij erg slecht weer en wanneer ze niet droog in het zand konden liggen.
Zo hebben we dat een paar jaar gedaan tot we in 2011 en nieuwe stal bouwden met een hele ruime inloopstal in de uitloop. Nu hoeven we ze niet meer op te sluiten omdat ze allemaal tegelijk droog kunnen staan en zelf kunnen kiezen en heen en weer lopen.

Dat paarden in de natuur ook 24/7 in de modder staan is onzin. Paarden die in een groot natuurgebied lopen hebben daar de vrijheid en ruimte om droge(re) plekken op te zoeken. Als wij ze opsluiten in een ongeschikte wei of paddock ontnemen we onze paarden die keuze.

Hier aan huis hebben we voor de paarden die keuze gecreëerd (inloopstal, overkapping, klinkers en zandpaddock) en maken ze er ook graag gebruik van.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 22:36

Een schuilstal is hier niet echt vanzelfsprekend(iets met gemeentes en vergunningen). Imo niet nodig als er ook bomen of andere beschutting staan en het dier evt. een deken op heeft :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 22:37

en de bodem wel droog blijft...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 22:38

Nogmaals: in de OP staat dat mensen die een droge plek konden bieden eerder niet gestraft konden worden...... dus droge plek is niet gelijk aan geen DB op je nek!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 22:41

Dan gaan gewoonweg heel veel mensen de DB op hun nek krijgen. Sommige terecht en velen onterecht. Mijn paarden hebben niets te klagen. Als ze lekker warm op stal willen gaan liggen in een lekker dikke laag allspan dan kunnen ze dat. Ik doe alleen mijn staldeur niet toe.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 22:45

joyce B schreef:
en de bodem wel droog blijft...

Welke bodem blijft droog wanneer het de hele dag door plenst? Geen enkele. En ook in de natuur blijft dan geen enkele ondergrond droog. Dat heeft tijd nodig om weer in de bodem te zakken.

Gelukkig zijn paarden geen suikerklontjes en smelten ze daar echt niet van. Echt niet.

Daarnaast ben ik er van overtuigd dat lange tijd op stal staan echt veel slechter is voor het welzijn van een paard dan dat ze af en toe natte hoeven hebben.

Er zijn immers ook genoeg paarden die de mogelijkheid hebben om in een schuilstal te gaan staan maar alsnog de voorkeur voor de blub hebben. :+

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 22:51

Air schreef:
Nogmaals: in de OP staat dat mensen die een droge plek konden bieden eerder niet gestraft konden worden...... dus droge plek is niet gelijk aan geen DB op je nek!

Te kleine droge plek als ik het goed gelezen heb en bij permanent gebruik.

met droog blijven bedoel ik dat ze er niet in wegzakken en het diepe modder wordt.
Droog land kan nat zijn van de regen en het gras kan nat zijn van regen of dauw, en dat is tijdelijk. Mijn zandpaddock wordt ook nat bij veel regen, maar is het een nacht droog dan is de zandpaddock ook weer grotendeels opgedroogd.
Een bestraatte parkeerplaats ook. Maar dan stroomt het water weg naar lagere plekken of zakt de grond in en dan is het weer droog.

Bij ongeschikte soppige modderweides wordt het eerst nat en zacht, lopen ze het vervolgens stuk en krijg je gaten waar nog meer water in blijft staan en wordt het vertrapt, dan blijft het modder tot het heel lange tijd droog blijft... of een zandpaddock die het water niet meer kwijt kan omdat het in een dal ligt ipv op een heuvel en het water slecht door laat omdat het zand vermengd is met organische resten, bijv. omdat de mest niet opgeruimd word, of er oud hooi in ligt, of veel verrotte bladeren.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 05-07-14 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 22:59

Maar wat is een te kleine plek wanneer een paard ook gewoon op stal mag staan?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 23:03

ja mag, maar doet het paard het ook? Of vind het paard die stal niet prettig omdat hij de omgeving niet in de gaten kan houden, of kan hij er niet in omdat een ander paard de toegang blokkeert...

Maar vaker is er gewoonweg geen schone en droge schuilstal...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 23:06

dieneke98 schreef:
In het wild staan paarden ook :o gewoon in de blubber dus vind ik het maar dom maar ja iedereen denkt daar weer anders over

nee hoor,paarden in het wild staan niet in de blubber...die zoeken delen die droog zijn.Blubber komt alleen als er veel paardenvoeten tegelijk op een plek staan.Dat is in de natuur niet het geval.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 23:15

Nog even en dan mogen de paarden met regen niet meer buiten. Ik hoor steeds vaker als het regent gelukkig heb ik mijn paarden nog op tijd binnen kunnen zetten.
die beesten zijn van suiker. Beetje blubber gaan ze niet dood van.
en ja ik vind ook dat je voor een droog stuk moetzorgen als in een schuilstal en of verharding.
Dit heb ik ook gelukkig. Maar voorzie ook een hoop telefoontjes voor de db en de aid.
op zich goed begin maar slecht te handhaven denk ik zo.
het is idd grijs en dus vrij interpreteerbaar.