Anky steunt familie Bartels

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 09:59

Rambobo schreef:
MeesG schreef:
Ik heb op die fB pagina (ik heb hem ook voor zekerheid gekopieerd, omdat dit interessante zaak is) niet zien staan dat er een DA of fysio is komen kijken. En natuurlijk zegt Bartels dat. Maar net als dat ik bewijs van mevrouw Engel wil zien over het paard U2, moeten zij dat ook maar eens bewijzen. En Jarko Dun staat ook gewoon op de loonlijst bij Academy Bartels (zie hun website, bij instructeurs)

Alsof Jarko Dun een evt deeltijd dienstverband prefereert boven zijn reputatie en eigen praktijk.
Levert hem niks op
ZOu jij jouw licentie en jarenlang werken om een goede naam op te bouwen, op t spel durven te zetten door moedwillig een blessure te verzwijgen??

Die vraag is wel interessant.

Stel nou dat schade aan de lagen en bepaalde tanden, wel degelijk zeer veel voorkomt bij paarden die hoog in de dressuursport lopen, wat zou het Jarko Dun dan opleveren om klokkenluider te spelen?

Niet iedereen wil klokkenluider zijn, vooral niet als zijn broodwinning ervan afhangt.

Op zich is en blijft een metalen staaf die je over een stukje bot legt met alleen een dun vlies erover, natuurlijk een bedrijfsrisico van jewelste.

Trouwens interessant om te lezen dat een oude spoorwond of mondprobleem in de tijd gedateerd kan worden, wist niet dat dat mogelijk was...

Bij een bitprobleem denk ik dan nog dat er vele verklaringen zijn, paard blijft een keer met hoofdstel ergens achter hangen en trok de boel kapot, paard is op hol en hardhandig teruggehaald maar ja, het was dat of de rijksweg...

Bij spoorwonden is dat onmogelijk.

Maar goed, ik kan me er ook niets bij voorstellen dat dat bij Bartels gebeurt gezien hun rijstijl, maar ben benieuwd naar de rechtszaak.

ronin37

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 10:03

*\o/* MeesG als je het allemaal zo goed weet en zelfs andermans FB zonder toestemming kopieert
dan zou het fijn zijn als JIJ ons nu eens het volledige juiste verhaal met onderbouwing door het geven van feiten en omstandigheden meedeelt.

Ik denk dat Professor Vlaming van de Universiteit van Gent een juiste diagnose heeft gesteld.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 10:03

Niet eens een gek idee, om wedstrijdpaarden ook te checken bij de mond. Kaak en lagen.
Dan zal dit wel gebeuren moeten via röntgen, maar 1 keer per jaar moet toch kunnen?
Mocht de schade in de kaak en mond groot zijn, ze verbieden mee te doen met bit.
alleen bitloos kunnen ze nog meedingen in wedstrijden :-)
Het valt mij altijd enorm op, hoe strak de neusriem bij stang en trens hoofdstellen worden aangetrokken. Zodat er zelfs uiteindelijke en afdruk in de neus te zien is. (ik zie dit ook iets bij U2)
Eerste wat je de tv ruiters na een wedstrijd ziet doen is de neusriem losser, voordat ze een interview geven
Heeft dat een reden? of iemand weet?

Babootje

Re: Anky steunt familie Bartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 10:18

Bitloos kun je op GP niveau wel vergeten. :D :D
Het zou op zich best een goed idee zijn om wedstrijdpaarden op dat niveau te checken en idd dat zou dan via rontgen moeten. Wie dat zou moeten betalen? De wedstrijdstallen zelf lijkt me; er wordt zoveel uitgegeven aan fysio's chiro's etc etc. Dan kan dit er ook nog wel bij. Ruiters ervan bewust maken dat ze dit soort schade kunnen aanrichten, is al heel wat.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 10:32

uit elk negatief nieuws, kan ook weer positieve dingen ontstaan.
Elke dressuurruiter zal hier bewust zeker wat mee gaan doen. Tenslotte gaan we er van uit, dat iedereen het beste voor heeft met zijn/haar paard.
ik vind het dus zeker een zeer goede actie van de media op te zoeken.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 10:33

Babootje schreef:
Bitloos kun je op GP niveau wel vergeten. :D :D
.

:D
Lijkt me echt super gaaf dit te zien!

Hayley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 10:45

Bitloos GP voor de liefhebbers:
https://www.youtube.com/watch?v=A5XUq56P_I0

Toch rammelt het verhaal van Engel naar mijn idee aan alle kanten... Ze claimt dat U2 zeer veel moeite heeft met eten. Als dit echt al langere tijd speelt zal dat dier toch ook wel goed vermagert moeten zijn zo onderhand?

Is er trouwens iemand die weet of er van buitenaf of in de mond verschijnselen zijn waaraan je kaakschade kan zien?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 10:51

Er zijn allerlei alternatieve voedingsmiddelen, die niet gekauwd hoeven te worden, die in dit geval gevoerd kunnen worden.
Misschien heeft ie ook wel pijnstillers?
Maar goed...de foto's liegen er niet om.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 10:59

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 11:01

Hayley schreef:
Bitloos GP voor de liefhebbers:
https://www.youtube.com/watch?v=A5XUq56P_I0

Toch rammelt het verhaal van Engel naar mijn idee aan alle kanten... Ze claimt dat U2 zeer veel moeite heeft met eten. Als dit echt al langere tijd speelt zal dat dier toch ook wel goed vermagert moeten zijn zo onderhand?

Is er trouwens iemand die weet of er van buitenaf of in de mond verschijnselen zijn waaraan je kaakschade kan zien?

Misschien, als het heel recent is, maar ik denk dat dit toch vooral uit het rontgenonderzoek is gekomen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 11:02

Wat een voorspelbaar gelul weer hier :D
Ik heb het al eerder gevraagd, waarom alleen bij dressuurpaarden? Denken jullie echt dat springpaarden, eventingpaarden of recreatiepaarden geen schade kunnen hebben door fouten van de ruiter, mismanagement stal/voerbeleid, onvoorziene omstandigheden (paard schiet weg op buitenrit, paard rukt zich los enz., paard rolt zich vast, paard verstapt zich in een kuil in de wei en valt) of gewoon door aangeboren afwijkingen of ziekte?

Ik snap het onderscheid niet naar het dressuurpaard. :+

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 11:04

nombrado schreef:
Er zijn allerlei alternatieve voedingsmiddelen, die niet gekauwd hoeven te worden, die in dit geval gevoerd kunnen worden.

Jij insinueert hier, dat Bartels U2 alternatieve voedingsmiddelen en doping (pijnstillers) gaf, zodat hij niet hoefde te kauwen, maar wel tot voor kort op hoog niveau in de wedstrijdring liep. En nooit is iemand iets opgevallen?

Hayley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 11:24

Nombrado, vind je niet dat je nu wel heel ver gaat in het zoeken van verklaringen/situaties?

Waarom verdient Engel het voordeel van de twijfel in jou ogen en wordt Bartels van de meest verschrikkelijke dingen beschuldigd?? Want dat zou verschrikkelijk zijn, als ze dat dier onder pijnstilling een soort alternatieve voeding hebben moeten geven...

Snap niet waar je het vandaan haalt.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 11:30

Electra63 schreef:
Ik heb het al eerder gevraagd, waarom alleen bij dressuurpaarden? Denken jullie echt dat springpaarden, eventingpaarden of recreatiepaarden geen schade kunnen hebben door fouten van de ruiter, mismanagement stal/voerbeleid, onvoorziene omstandigheden (paard schiet weg op buitenrit, paard rukt zich los enz., paard rolt zich vast, paard verstapt zich in een kuil in de wei en valt) of gewoon door aangeboren afwijkingen of ziekte?

Ik wel, er zijn nou eenmaal rijmethodes die veel afhankelijker zijn van het bit, dan andere. En in de dressuur is er zon stroming die er erg afhankelijk van is.

Dat neemt niet weg dat er vast ook recreatiepaarden en allerlei andere paarden met schade aan de lagen zijn te vinden.

Maar juist als het op professioneel niveau hoog in de sport stelselmatig zou voorkomen, zou dat wel wat zeggen.

Moeten we alleen nog wel ff vaststellen of het zo IS, voor we hier helemaal los gaan. ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 11:52

randalinpony schreef:
Electra63 schreef:

Ik wel, er zijn nou eenmaal rijmethodes die veel afhankelijker zijn van het bit, dan andere. En in de dressuur is er zon stroming die er erg afhankelijk van is.

Dat neemt niet weg dat er vast ook recreatiepaarden en allerlei andere paarden met schade aan de lagen zijn te vinden.

Maar juist als het op professioneel niveau hoog in de sport stelselmatig zou voorkomen, zou dat wel wat zeggen.

Moeten we alleen nog wel ff vaststellen of het zo IS, voor we hier helemaal los gaan. ;)

Dat snap ik :D , maar ik trek het even in een groter geheel, het gaat hier tenslotte om dierenwelzijn in het algemeen. Ook onbehandelde kreupelheden, wormbesmetting, huidproblemen enz. is een vorm van dierenmishandeling. Of is dat minder erg?
Als je stelt, dat bij dressuurpaarden (vanaf welk niveau? B of ZZL of GP?)preventief een foto van de kaak gemaakt moet worden ieder jaar, dan vraag ik mij af, wat voor voorstellen er nog meer komen om genoemd paardenleed te kunnen voorkomen en te behandelen. Wie controleert (Inspectie) en betaalt dit? En er moet een sanctie komen, anders kan je geen beleid voeren.
M.a.w. blablabla........ onmogelijke zaak :D

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 12:00

Citaat:
Als je stelt, dat bij dressuurpaarden preventief een foto van de kaak gemaakt moet worden ieder jaar, dan vraag ik mij af, wat voor voorstellen er nog meer komen om genoemd paardenleed te kunnen voorkomen en te behandelen. Wie controleert (Inspectie) en betaalt dit? En er moet een sanctie komen, anders kan je geen beleid voeren.

Een groot gedeelte van het paardenleed in de dressuur zou al voorkomen kunnen worden als de juryleden niet de hectiek van de polderdressuur maar de bindend voorgeschreven uitvoeringen van de klassieke dressuur weer gaan belonen.

Het gedemonstreerde in de dressuur-ringen is immers een reflectie van de training. Het vergt overigens wel juryleden die de FEI/KNHS-regels kennen en kunnen vertalen naar de praktijk.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 12:52

Nee, niet minder erg. Maar staat wel los van de discipline en valt gewoon onder dierenverwaarlozing.

Een vorm van sport die stelselmatig schade zou opleveren, zou op zichzelf een factor zijn die het welzijn vermindert.

En dat is toch even anders.

Maar alsnog, dan moet dit wel eerst even worden vastgesteld, wat nu NIET het geval is.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 13:36

Electra63 schreef:
nombrado schreef:

Jij insinueert hier, dat Bartels U2 alternatieve voedingsmiddelen en doping (pijnstillers) gaf, zodat hij niet hoefde te kauwen, maar wel tot voor kort op hoog niveau in de wedstrijdring liep. En nooit is iemand iets opgevallen?

uhm..ik insinueer nergens wat. :( (kwestie van goed lezen!!!!!!!)
Ik antwoord op iemand die zich verbaasd dat het dier er nu zo goed uit ziet.
Hoe het dan kan eten als het zo n pijn heeft.
Wat ik heb begrepen is dat U2 vermagerd is aangekomen bij Lonneke.

Ik houd er niet van als bokkers mij dingen in de mond leggen, verkeerd lezen om zo met modder te gaan gooien.
Feit is
Paard zijn kaak is stuk!
Wie of wat daar de oorzaak van is, is aan dierenartsen en rechters zich daarover te beraden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 13:38

randalinpony schreef:
Nee, niet minder erg. Maar staat wel los van de discipline en valt gewoon onder dierenverwaarlozing.

Een vorm van sport die stelselmatig schade zou opleveren, zou op zichzelf een factor zijn die het welzijn vermindert.

En dat is toch even anders.

Maar alsnog, dan moet dit wel eerst even worden vastgesteld, wat nu NIET het geval is.

Ja, maar dat moet dan vastgesteld worden op basis van wetenschappelijk onderzoek. Dan moet je testen en vergelijken een zelfde groep paarden (leeftijd, afstamming, alg. management) die wel en niet dressuurmatig getraind worden. En vanaf welk niveau zou het dan schadelijk kunnen zijn?
Wat ik wil zeggen, het is nog niet zo gemakkelijk en snel vast te stellen dat bepaalde schade door een bepaalde training (dat is tenslotte een M1-proef ook bij de plaatselijke vereniging ) veroorzaakt is, zodanig dat daar een schadevergoeding tegenover moet staan of dat er maatregelen genomen moeten worden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 13:39

Hayley schreef:
Nombrado, vind je niet dat je nu wel heel ver gaat in het zoeken van verklaringen/situaties?

Waarom verdient Engel het voordeel van de twijfel in jou ogen en wordt Bartels van de meest verschrikkelijke dingen beschuldigd?? Want dat zou verschrikkelijk zijn, als ze dat dier onder pijnstilling een soort alternatieve voeding hebben moeten geven...

Snap niet waar je het vandaan haalt.

Ik weet van een paard, die een kaakoperatie heeft ondergaan, en dus niet mocht kauwen.
Vandaar dat ik weet, dat er alternatieven zijn, om een paard toch zijn voeding te geven die nodig is.
In de vorm van vezels in vloeibare vorm bv.

Voor mij?
Als ik mijn paard zo terug zou krijgen, en het door de betreffende stal als onzin, onwaar bestempeld zou worden? Geen idee, wat ik zou doen...ik zou witheet zijn! Woest! echt woest
En ik denk jullie net zo

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 13:43

nombrado schreef:

Ik houd er niet van als bokkers mij dingen in de mond leggen, verkeerd lezen om zo met modder te gaan gooien.
Feit is
Paard zijn kaak is stuk!
Wie of wat daar de oorzaak van is, is aan dierenartsen en rechters zich daarover te beraden.

Jij wijst altijd met een beschuldigende vinger, dus wees niet zo onschuldig nu, dat geloof helemaal niemand. ;)
Er was laatst een foto geplaatst van U2 in januari tijdens een wedstrijd. Volgens mij was hij daar in sportconditie en niet mager.

Ik ben het wel met jouw laatste zin eens: dat de rechter (DA) moet bepalen wie schuldig is aan het letsel van U2.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 13:52

Nou Electra63 , ik heb geen idee wat ik zou doen als ik in de schoenen had gestaan van Lonneke als het mijn paard betrof.
Ik neem aan dat dat voor jou hetzelfde geld betreffende jou paarden.
Feit is, dat de stal wel enig verantwoording draagt voor het welzijn van het dier.
Het contract zal uitwijzen, hoe het daarin omschreven staat.
Stal Bartels heeft het paard, naam van het paard, en die van Lonneke gebruikt voor promotie doeleinden voor zichzelf, stalnaam en academische doeleinden. Dan mogen ze zeker nu ook de verantwoording dragen voor het welzijn van het dier ten tijde dat het dier daar gestald is toch?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 13:54

arie53 schreef:
Citaat:
Als je stelt, dat bij dressuurpaarden preventief een foto van de kaak gemaakt moet worden ieder jaar, dan vraag ik mij af, wat voor voorstellen er nog meer komen om genoemd paardenleed te kunnen voorkomen en te behandelen. Wie controleert (Inspectie) en betaalt dit? En er moet een sanctie komen, anders kan je geen beleid voeren.

Een groot gedeelte van het paardenleed in de dressuur zou al voorkomen kunnen worden als de juryleden niet de hectiek van de polderdressuur maar de bindend voorgeschreven uitvoeringen van de klassieke dressuur weer gaan belonen.

Het gedemonstreerde in de dressuur-ringen is immers een reflectie van de training. Het vergt overigens wel juryleden die de FEI/KNHS-regels kennen en kunnen vertalen naar de praktijk.

Daar heb je zeker een punt arie53
Een goed opgeleid team van juryleden, die dit herkennen en afstraffen in punten is al een hele grote stap in de goede richting.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 14:05

nombrado schreef:
Nou Electra63 , ik heb geen idee wat ik zou doen als ik in de schoenen had gestaan van Lonneke als het mijn paard betrof.
Ik neem aan dat dat voor jou hetzelfde geld betreffende jou paarden.
Feit is, dat de stal wel enig verantwoording draagt voor het welzijn van het dier.
Het contract zal uitwijzen, hoe het daarin omschreven staat.
Stal Bartels heeft het paard, naam van het paard, en die van Lonneke gebruikt voor promotie doeleinden voor zichzelf, stalnaam en academische doeleinden. Dan mogen ze zeker nu ook de verantwoording dragen voor het welzijn van het dier ten tijde dat het dier daar gestald is toch?

Ik kan daar niet over oordelen, want mijn paard staat wel in een pensionstal, maar wordt niet getraind door anderen. Dus zou hij schade hebben, dan is dat mijn schuld, mijn verantwoording. Niet die van mijn pensionhouder of instructeur.

Zolang wij de inhoud van het contract niet kennen, kunnen wij nooit beoordelen wie schuldig of verantwoordelijk is.

Aryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 14:13

Electra63 schreef:
nombrado schreef:

Feit is
Paard zijn kaak is stuk!

Jij wijst altijd met een beschuldigende vinger, dus wees niet zo onschuldig nu, dat geloof helemaal niemand. ;)
Er was laatst een foto geplaatst van U2 in januari tijdens een wedstrijd. Volgens mij was hij daar in sportconditie en niet mager.

Ik ben het wel met jouw laatste zin eens: dat de rechter (DA) moet bepalen wie schuldig is aan het letsel van U2.

Een paard met een kapotte kaak kan natuurlijk niet goed eten en kan daardoor in korte tijd vermageren.