Vanavond Trosradar: De waarheid achter paardenvlees

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 23:39

f4bjheu schreef:
Ik heb het niet gezien maar ik kan hier uit op maken dat de beelden erg heftig zullen zijn?

je wordt er beslist niet vrolijk van nee

----

Wij mensen beïnvloeden nog steeds de markt meer dan we ons bewust zijn, geen afnemer = geen omzet
En ik ben het ook eens met dat het in de nederlandse slachthuizen (gelukkig) een stuk beter gaat

XxMariellexX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 23:40

wauuww wat vreselijk om te zien heb letterlijk de hele 35 minuten met tranen in mijn ogen gezeten...

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 23:50

Ik heb dergelijke beelden een aantal jaren terug ook al gezien (beelden van alle slachtmanieren/slachtdieren/landen enz. trouwens, wilde er gewoon alles van weten. ik zeg nog steeds dat ik eigenlijk niet precies weet waarom ik vegetariër ben geworden, maar denk dat dit eigenlijk wel een grote rol heeft gespeeld;)) en ga het mezelf niet nog een keer aan doen.

Wel goed dat er op televisie aandacht aan wordt besteed!

laughterline

Re: Vanavond Trosradar: De waarheid achter paardenvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 23:59

Okee ik heb het even snel allemaal teruggelezen. Heb de aflevering niet gezien, wel een aantal foto's :(
Dus als ik het goed begrijp zit het in frikandellen en (rundvlees)kroketten? Of mis ik nog iets?
Weet niet of ik het ga (kan..) terugkijken..

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 00:00

Kwam op Facebook ook al voorbij. .... :(
Een petitie tegen het hele gebeuren. Ik heb getekend.....

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 00:01

Ik wilde graag de petitie tekenen. Na het aanklikken van de link zag ik al nare foto's waar ik heel verdrietig van werd. Reden genoeg om inderdaad te tekenen. Wat een vreselijke lijdensweg voor die arme paarden. :'(

lolkop1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 00:27

he verdorie gemist,

lolkop1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 00:29

geerke schreef:
LadyMadonna schreef:
Maar... Nu roepen we hier ah zielig, geen paardenvlees meer eten.... Misschien logisch op een paarden forum, maar wat maakt een paard anders ten opzichte van een kip, koe, varken, schaap?

Ik sta juist altijd verbaast op een paardenforum hoeveel mensen er gewoon met smaak paard eten.
Nee,een paard is niets anders dan een ander dier.Alleen ik ben dagelijks erg betrokken bij mijn paarden.

maar zijn boeren dat ook niet aan hun koeien/ varkens/ schapen en die eten dat toch ook gewoon??

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 00:30

Was echt erg en heftig om te zien. Ook dat schimmeltje dat niet meer kon opstaan. Deed,altijd heel erg laks over frikadellen eten enz. Maar voor mij echt niks meer met ook maar 1 % paardenvlees :n

lolkop1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 00:31

zit er in frikandel echt 1% paarden vlees, dan koop ik ook nooit broodjes frikandel meer doe ik wel broodje kroket, of gewoon gezond

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 00:32

Kala schreef:
Ik heb DIT net zitten kijken (zelfde onderwerp). Had er echt moeite mee om het af te kijken.

Ik heb de uitzending van Tros Radar niet gezien maar bovenstaand filmpje wel bekeken. En dan vind ik het niet meer dan hypocriet dat er in Nederland paarden gechipt moeten worden voor de voedselveiligheid en er vanuit het buitenland paarden ongechipt en met Bute behandeld gewoon geslacht worden en het vlees naar Europa kan worden geexporteerd.

Veel van het paardenleed in de USA is echter ook veroorzaakt omdat er in de USA geen paarden geslacht mochten worden. Maar je hart bloedt als je de paarden ziet en wat voor ontberingen ze lijden voordat er eindelijk een eind aan komt (en op wat voor manier er een eind aan komt is gruwelijk om te zien).

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 00:33

lolkop1 schreef:
geerke schreef:

Ik sta juist altijd verbaast op een paardenforum hoeveel mensen er gewoon met smaak paard eten.
Nee,een paard is niets anders dan een ander dier.Alleen ik ben dagelijks erg betrokken bij mijn paarden.

maar zijn boeren dat ook niet aan hun koeien/ varkens/ schapen en die eten dat toch ook gewoon??

Nee, de meeste boeren zien hun vee toch anders dan wij onze paarden. Al verbaas ik me toch vaak over hoe paardenmensen hun paarden zien.

Paard, koe, mens, varken, allemaal gelijk, allemaal zoogdier. Allemaal in staat pijn en stress te ervaren.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 00:34

Ik vind dat alle levende dieren niet van die lange lijdenswegen zouden mogen maken. Ga maar slepen met dood vlees. Dat kan je nog stapelen ook.

lolkop1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 00:36

[/quote]

Nee, de meeste boeren zien hun vee toch anders dan wij onze paarden. Al verbaas ik me toch vaak over hoe paardenmensen hun paarden zien.

Paard, koe, mens, varken, allemaal gelijk, allemaal zoogdier. Allemaal in staat pijn en stress te ervaren.[/quote]

ik ken een boer een vriend van mij die echt geen koeie vlees eet ja heel af en toe maar dat is dan omdat ze vergeten zijn boodschappen te doen anders niet,

ik zie het gewoon het zelfde maar ik denk bij paard er heel anders over op dat dier rijden mensen en zie ik niet echt als consumptie in de frituur pan belanden

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 00:48

Ik heb eens wat zitten spitten, misschien leuk om wat achtergrond info te lezen over twee bij naam genoemde paarden in het filmpje?

In het stukje word Silky Shark, een pacer genoemd als het gaat om het zeker weten dat hij Bute heeft gehad... Even googelen op 'Silky Shark pacer' , brengt mij op dit stuk:

http://defendhorsescanada.org/wordpress ... ds/sh6.pdf

Hierin worden 6 paarden omschreven die van de baan komen die ze hebben kunnen traceren, korte samenvatting:

1e paard: laatst gekoerst 2009, geslacht 2011 als 13 jarige
2e paard: laatst gekoerst 2004, geslacht in 2011, als 12 jarige
3e laatst gekoerst in 2009, geslacht in 2011 , als 10 jarige: Dit is Silky Shark
4e paard: 3 maanden na laatste koers geslacht, als 4 jarige
5e paard: laatst gekoerst in 2008, geslacht in 2010 als 5 jarige
6e paard: nooit gekoerst, geslacht als 3 jarige ( paard bracht als jong paard heel weinig op op de veiling)

Wat ik vervelend vind, is dat er nu eigenlijk een hele sport in een negatief daglicht wordt geplaatst, terwijl zij naar mijn mening niet kunnen bewijzen dat Silky Shark Bute heeft gehad, en hij blijkbaar een tijd na zijn koerscarierre nog geleefd heeft en wie weet wat daar gebeurd is? Maar dat kan ook zijn omdat ik nogal gespitst ben op onwaarheden die over mijn( voor zover het te vergelijken is met de situatie in NL) sport rond gaan :o

Een van de oude eigenaren van Silky Shark heeft trouwens een stukje geschreven wat ik erg goed vind! En waarin ze uitlegt dat ze hem als koerspaard weg moest doen vanwege financiele problemen en waarin ze oproept een structurele oplossing te zoeken voor dit paardenprobleem:

http://www.harnesslink.com/News/Owner-r ... orse-97448

Het verhaal van het andere paard, Backstreet Bully staat overigens hier:
http://www.thestar.com/news/investigati ... chain.html

Korte samenvatting: Paard heeft absurd veel medicatie binnengekregen( waaronder zaken die bewezen kankerverwekkend zijn voor mensen....) , werd wegegeven als rijpaard na zijn carierre maar belande via de handel in een slachthuis, is nog geprobeerd dit tegen te houden door de oude eigenaar maar hij is toch geslacht. Het slachthuis wil niet bekend maken of hij in de consumptie is gegaan of niet.

Vind het altijd boeiend om wat zaken na te zoeken en heb nu toch nachtdienst :o

caspertjeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 00:52

Ik woon sinds bijna een jaar in de Creuse in Frankrijk en hier worden paarden gefokt en gehouden voor t vlees. Deze paarden hebben imo een beter leven dan menig manegepaard in Nederland.
Ze staan in kuddes op grote weilanden 24/7 met elk een eigen hengst. Swinters onbeperkt hooi en water uit eigen bron. Eens per jaar worden de kuddes gescheiden in fok en vlees.
Nee, ze worden niet geborsteld en vertrut zoals in Nederland en ja, ze hebben hier en daar een klittebos in hun manen maar ze hebben in hun tamelijk korte leven wel een heel paardwaardig bestaan.
Ik herken totaal niets in de beelden zoals t hier gaat.
Maar ja, hier staan de meeste koeien en de varkens ook t hele jaar buiten. Niks ophokken in krappe stallen.

Ik denk ook dat een bio stempel op paardenvlees gewoon niet te verkopen is.

_Maggy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 00:58

pfffffff wat naar.. voel me er naar van na het zien van deze beelden ;(
Er moet echt veel meer bekend worden voor de consument over alle producten in de supermarkt!
Er wordt veel te veel achter gehouden, alles voor geld :n

lolkop1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 01:00

ruitje schreef:
Ik heb eens wat zitten spitten, misschien leuk om wat achtergrond info te lezen over twee bij naam genoemde paarden in het filmpje?

In het stukje word Silky Shark, een pacer genoemd als het gaat om het zeker weten dat hij Bute heeft gehad... Even googelen op 'Silky Shark pacer' , brengt mij op dit stuk:

http://defendhorsescanada.org/wordpress ... ds/sh6.pdf

Hierin worden 6 paarden omschreven die van de baan komen die ze hebben kunnen traceren, korte samenvatting:

1e paard: laatst gekoerst 2009, geslacht 2011 als 13 jarige
2e paard: laatst gekoerst 2004, geslacht in 2011, als 12 jarige
3e laatst gekoerst in 2009, geslacht in 2011 , als 10 jarige: Dit is Silky Shark
4e paard: 3 maanden na laatste koers geslacht, als 4 jarige
5e paard: laatst gekoerst in 2008, geslacht in 2010 als 5 jarige
6e paard: nooit gekoerst, geslacht als 3 jarige ( paard bracht als jong paard heel weinig op op de veiling)

Wat ik vervelend vind, is dat er nu eigenlijk een hele sport in een negatief daglicht wordt geplaatst, terwijl zij naar mijn mening niet kunnen bewijzen dat Silky Shark Bute heeft gehad, en hij blijkbaar een tijd na zijn koerscarierre nog geleefd heeft en wie weet wat daar gebeurd is? Maar dat kan ook zijn omdat ik nogal gespitst ben op onwaarheden die over mijn( voor zover het te vergelijken is met de situatie in NL) sport rond gaan :o

Een van de oude eigenaren van Silky Shark heeft trouwens een stukje geschreven wat ik erg goed vind! En waarin ze uitlegt dat ze hem als koerspaard weg moest doen vanwege financiele problemen en waarin ze oproept een structurele oplossing te zoeken voor dit paardenprobleem:

http://www.harnesslink.com/News/Owner-r ... orse-97448

Het verhaal van het andere paard, Backstreet Bully staat overigens hier:
http://www.thestar.com/news/investigati ... chain.html

Korte samenvatting: Paard heeft absurd veel medicatie binnengekregen( waaronder zaken die bewezen kankerverwekkend zijn voor mensen....) , werd wegegeven als rijpaard na zijn carierre maar belande via de handel in een slachthuis, is nog geprobeerd dit tegen te houden door de oude eigenaar maar hij is toch geslacht. Het slachthuis wil niet bekend maken of hij in de consumptie is gegaan of niet.

Vind het altijd boeiend om wat zaken na te zoeken en heb nu toch nachtdienst :o

staat er ook bij waarom ze zijn geslacht, ik vind 4 jaar namelijk wel heel erg jong en 5 jaar ook nog wel,

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 01:06

Pf ik ben toch wel wat gewend en niet snel van mijn stuk, maar hier zaten echt beelden bij waar ik ook niet blij van werd. Vooral hoe ze in het slachthuis met de paarden omgingen, hoe ze geslacht werden.

Wie het niet gezien heeft, reken maar op zeer heftige beelden.
Ik had er geen idee van, ben blij dat ik dit gezien heb, hopelijk gaan 'ze/we' hiermee aan de slag.

Maar wat al gezegd wordt in het filmpje; in de horeca zijn veel snacks van paardenvlees. Kroketten die je in de snackbar koopt zijn meestal van 100% paardenvlees (tenzij je echt vraagt om een rundvleeskroket).
Frikandellen bestaan ook voor een groot deel uit paardenvlees.

lolkop1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 01:08

ik heb het helaas niet gezien maar zoals ik hier al les lekker gruwelijk allemaal, en dan denk je dat wij hier fatsoenlijk omgaan met dieren

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 01:11

Niet 'hier' want in Europa gelden strenge regels, deze transporten en slachthuizen zijn in Amerika en Canada, het vlees komt hierheen.

lolkop1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 01:14

dat is nog erger, moet het ook nog zo'n lange afstand aflegge zodat er sommige mensen blij worden in nederland om paard te eten

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 01:17

Nee word niet vermeld, maar volgens mij ligt de gemiddelde leeftijd van deze paarden dan toevallig op 7 jaar en is dat geen vreemd getal? Niet dat ik het niet jong vind :o , maar er staat mij iets bij van het feit dat dat de gemiddelde leeftijd is van de paarden in Nederland ook? Ik zal eens even zoeken!

Vond een boeiend onderzoek tijdens mijn nachtelijk spitwerk: een Nederlands onderzoek waarbij cijfers staan waarom er bij paarden een carierre beeindindiging is. Ik denk dat het lastig is om een onderzoek te hebben waarom paarden bij de slacht belanden, maar dat dit wel een boeiend stuk is waarom sommige paarden in ieder geval niet meer in de sport lopen:

http://www.eikenlust.nl/documents/2011% ... 0Sloet.pdf

lolkop1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 01:20

ben het helemaal met je eens een boeiend stuk

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 01:22

Ik heb het stuk niet gezien maar ik weet wel dat er maar een handvol aan slachthuizen hier in Canada is aangezien er hier doorgaans geen paarden geslacht worden (volgens mij zitten er een paar in Quebec en Alberta).
Amerika weet ik niet maar ik weet wel dat het iig een lange tijd verboden was om paarden te slachten maar wat veel mensen niet realiseren is dat er alleen al op het houden van dieren en boeren er een gigantisch verschil tussen Amerika en Canada zit. En dan is dat doorgaans niet zo positief bedoeld voor Amerika alhoewel je natuurlijk overal wel rotte appels hebt.

Daarnaast las ik op Facebook dat er ook heel veel paarden uit Argentinië en Uruguay kwamen. Dat lijkt mij bij het zien vd foto's doorgaans wat meer passen dan "dat is allemaal in Amerika en Canada"