Western: Capverplichting voor jeugdruiters

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:40

Een BP zegt toch abolsuut niets over de beheersing van je paard?!
Ik vind dat alleen al zo'n onzinnige conclusie!

Als je zuinig op je lijf wilt zijn en daarom zo'n ding draagt of al eerder een ernstig ongeluk hebt gehad (misschien wel met een ander paard), dan draag je een BP.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:42

DubbelDun schreef:
@simodi: tipje van de ijsberg...alleen hebben de westernrassen hierin NL nog vaak het stempel dat je er alleen maar westernwedstrijden mee 'mag' rijden ;)
Dat velen daar niet geschikt voor zijn (en nooit een showring gezien hebben) wordt verzwegen door de die-hard starters en recrea-wwestern ruiters zijn toch al een verguisde soort binnen het wereldje want 'niet serieus' ....

Klopt!

Terwijl ik toch echt westernruiters ken, die recreatief rijden in de zin van geen wedstrijden starten, die hun paard beter afgericht en onder controle hebben dan sommige wedstrijdruiters! :j

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:44

simodi schreef:
Een BP zegt toch abolsuut niets over de beheersing van je paard?!
Ik vind dat alleen al zo'n onzinnige conclusie!

Als je zuinig op je lijf wilt zijn en daarom zo'n ding draagt of al eerder een ernstig ongeluk hebt gehad (misschien wel met een ander paard), dan draag je een BP.

Helemaal mee eens.

Ik vind western een erg leuke tak van de paardensport en over het algemeen erg open en relaxt hoor. Er zijn alleen typetjes die die hele show eromheen belangrijker lijken te vinden dan de werkelijkheid. Jammer is dat.

(Jaja, in Engels rijden ent zo goed).

PowerReiner

Als je je paard in die mate beheerst zou je geen BP moeten hoeven dragen. Dat is de beredenatie die ik ervoor kan bedenken.

Zoals ik zei: ik ben het EENS! dat iedereen zelf moet weten wat ie aantrekt.

superpony

Het is gewoon storend dat hier mensen reageren die voor de cap zijn en zich gaan bemoeien met western, waar ze totaal niks van weten.
Als je nooit bij western shows of ruiters komt, kun je niet oordelen over de verschillen en die zijn er!

Ten eerste gaat het inrijden al heeeeeeeel anders. Ik heb zelf pony's ingereden of daarbij geholpen toen ik jong was. Dat ging totaal anders, dan hoe de meeste western ruiters inrijden. Ik heb er vrijwel nog nooit eentje als een gek door de bak zien gaan. De basis wordt al vanaf de grond gelegd en het is vaak opstappen en geen gedoe.
Bij wie het wel anders ging, zag ik een groot probleem van de mens! Net als in de engelse sport, moeten sommige mensen gewoon niet inrijden/trainen etc.

Mijn d-pony is een New Forest en die heb ik 12 jaar! Ik ben daar nog nooit afgevallen. Wij zijn wel degelijk samen hard onderuit gegaan, maar ik bleef idd door het zadel zitten en pony stond op.
Wij hebben als gekken lopen racen buiten. Ook met onze shet ( geen teringshet!! ) ernaast. Hij heeft ook wel een keer een bokje gegeven en is ook wel geschrokken in opleiding, maar 100% controleerbaar, ten alle tijden.

Ik word echt moe van mensen die zeggen dat een paard een vluchtdier is en er altijd iets kan gebeuren. Mijn d-pony heeft in 12 jaar echt zat kansen gehad, maar ik steek nu mijn hand voor hem in het vuur. Ik heb hem zelfs zonder hoofdstel buiten gereden, niks aan de hand, zelfs niet als ik wat harder ga en wil stoppen.

Onze shet heeft ook western opvoeding gehad en is de braafste die je tegen komt. We hebben hem 14 jaar en hij is gereden en nu gemend. Nog nooit iets gebeurt. En ja, zoonlief moest met cap rijden, ook al deden wij dat niet.

Onze quarter merrie is best een pittige en gevoelige tante voor quarter begrippen, maar niks geen problemen mee.

En ja, je kan iedereen vragen die al tig jaar verschillende quarters rijdt dat ze weleens schrikken. Maar als ze schrikken het sneller over is. Komt ook deels door de western ruiter die niet in een toestand blijft hangen, maar een probleem oplost en verder gaat.

De reacties komen, omdat mensen gaan zeggen dat een cap voor iedereen moet of er dingen bij gaan halen, die nergens mee te maken hebben. Ja, logisch datw estern ruiters zich dan verdedigen, want die mensen weten helemaal niet waar ze het over hebben.
Er is een heeeeeeeeel groot verschil nog steeds. Maar het valt me op dat de goede dressuurruiter meer begrip heeft, zeg va Z niv, dan de gemiddelde recreant die B/L rijdt.

En als we het dan toch over verzekeringen gaan hebben, dan verdom ik het nog langer om voor rokende mensen te betalen die allerlei rotziekte's krijgen, wat ze zichzelf aan doen. Ik moet al door hun stank heen lopen en ook nog meebetalen aan allerlei dure behandelingen.
Ik heb medicatie nodig die niet meer 100% vergoed voor en heb nooit om die ziekte gevraagd of daar iets tegen kunnen doen. Laten we dat lekker even omdraaien. En als iedereen mag kiezen waarvoor hij betaald, krijgen de rokers nog flinke rekeningen. Die gaan vaker vroeger dood, dan een ruiter die zonder cap wil rijden.

Zelfs mennen is gevaarlijker. En nogmaals. Ik rij al 20jr western, kom al evenlang op shows en er gebeurt inderdaad niks! Heb er misschien 2x iemand af zien vallen, maar goed, dat waren dus beginners die er helemaal niet hoorden te zijn.
Bij de DRHA waar dus alleen reining wordt gereden, zie ik niemand vallen of struikelen. En ja, als een paard wat wegglijdt, corrigeerd hij zichzelf direct en wordt er gewoon doorgereden.

Ik heb ook 15 jaar engels gereden en kan het aantal valpartijen niet eens tellen, zoveel........

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:46

PowerReiner schreef:
Heb je helemaal gelijk in, maar on some level begrijp ik wat ze bedoeld. Het gaat niet om zenuwen of je paard vertrouwen in deze, het gaat erom dat pleasure om de beheersing van het paard gaat en dat een BP niet laat zien dat ze het paard beheerst.

Het dragen van een cap of b.p. heeft IMO geen moer te maken met of je je paard wel of niet vertrouwd :?
Ik heb ook bij westernwedstrijden (AQHA en APHA) botspartijen gezien. In dat soort situaties kun je, buiten je eigen schuld of die van je paard om, toch lelijk in problemen komen :\

Ik ben een westernruiter die met buitenrijden altijd een helm draagt (braaf & verkeersmak paard, maar relatief veel risico om door verkeersgedrag van derden bij een ongeval betrokken te raken), met trainen in de bak 5 van de 10 keer (als het waait, zit helm beter dan petje ;) ) en op wedstrijd al naar gelang verplichting. (bij de WRAN, L3 = helm; bij de APHA, Amateur en Open = hoed)
Laatst bijgewerkt door Wranglerbutt op 27-02-14 13:49, in het totaal 2 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:48

hollywood86 schreef:
Quatsch. Een zorgverzekeraar is verplicht jouw schade te vergoeden, ongeacht of er sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid.

Gezien de kosten denk ik dat dit steeds meer aan banden gelegd gaat worden en terecht. Als iemand willens en wetens risico loopt op zeer ernstige blessures dan benadelen ze niet alleen zichzelf maar iedereen, zelfde geld voor rokers, drinkers en andere sporters. Hogere premie is niet uit te sluiten in de toekomst.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:49

Het gaat het nu niet eens om het verplichten van een cap, maar een waarde-oordeel over iemand die bp draagt. Ik ie geen westernruiters die zich verdedigen ik zie Engelse ruiters die een westernruiters verdedigen die er zelf voor kiest om een bp te dragen.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:55

Als je (als volwassene) bij westernwedstrijden een helm of bodyprotector wil dragen, moet je dat toch lekker zelf weten?

Dat er bij de AQHA en DRHA-jeugd in NL een capverplichting wordt ingevoerd, zat er al een beetje aan te komen.
Heeft waarschijnlijk ook te maken met veiligheidsverplichting/certificaat van een organiserende locatie? B-)
Tot zover ik weet, heeft de DPHC nog een capverplichting voor ruiters t/m 14 jaar en geld voor de ruiters van 15-18 dat met alleen met schriftelijke toestemming van de ouders een hoed gedragen mag worden op wedstrijden.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:57

Het verbaast me dat hier gezegd wordt dat sommigen nog nooit quarters gezien hebben die ervandoor gaan, doordraaien, flink schrikken en in 1x omdraaien.
Zelfs tijdens het losrijden op een westernwedstrijd heb ik dit wel gezien en dan hebben de betreffende ruiters ook even hun handen vol om die paarden weer in het gareel te krijgen.

Ik vind ook dat iedereen zelf moet weten of hij wel of geen cap draagt.

Maar ga geen mensen be- en veroordelen als ze wel een cap of zelfs een BP dragen en concluderen dat deze mensen hun paard niet onder controle hebben of bang zijn. Dat is gewoon kortzichtig en voor sommige mensen kwetsend.
Degenen die al eens een ernstig ongeluk hebben gehad met een paard en blij zijn dat ze het kunnen navertellen en ook nog eens de moed hebben om toch weer op een paard te stappen, die dragen een cap of BP voor hun veiligheid.
Het laatste wat je dan zou moeten doen is dat veroordelen.

Ik ben jaren terug met mijn oude paard veschillende keren in de galop gestruikeld en over de kop geslagen en kan zeggen dat ik blij was dat ik die keren een cap op had.
Door die ervaringen draag ik nu altijd een cap, ook nu ik een ubercoole western paint heb. Die cap zegt dus niks over mijn huidige paard, mijn controle daarover of vertrouwen in haar, maar draag ik op basis van mijn eerdere ervaringen waarin mijn cap hoofdletsel voorkwam.
Laatst bijgewerkt door simodi op 27-02-14 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:59

Ik ben vast bij andere wedstrijden geweest als SuperPony, maar ik heb al meerdere malen een ruiter in een ambulance af zien voeren, paarden op de boarding zien knallen. Ruiters tijdens het inrijden teruggefloten zien worden (zelfs met DQ als gevolg). En hier waren ook officiële AQHA-wedstrijden bij.

Natuurlijk blijven het uitzonderingen, maar ze bevestigen wel de regel dat een paard nooit 100% te vertrouwen is en er altijd iets kan gebeuren wat het dragen van een helm of BP rechtvaardigt .

superpony

Re: Western: Capverplichting voor jeugdruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:09

Dat zal vast wel. Ik kom idd vrijwel nooit meer bij WRAN wedstrijden. Maar ook toen zag ik alleen mensen problemen krijgen, die nog niet klaar waren voor een wedstrijd of zelf teveel spanning hadden.

Bij de reining (DRHA ) waar wij vaak komen en wat zgn het snelle onderdeel wordt genoemd, zie ik nooit iemand vallen, struikelen of wat dan ook.

En ja, ik heb hele zware vallen meegemaakt. Zowel zelf, als van anderen. Maar allen op een engelse manege. Mn eigen meest erge val, heb ik een best litteken aan overgehouden. Maar ik rij dagelijks auto, moet traplopen, steek over etc etc.
Wij hadden een zaak in Amsterdam in een grote straat en de taxi's die over de trambaan komen zijn echt gevaarlijker en dan kun je alleen maar goed kijken. Je inpakken helpt je niks, maar je bent geheid hartstikke dood zoals zij toen nog reden. ( we zijn er al 8jr weg )

Ik heb laatst op de SEH gelegen, omdat ik naast een paard stond wat schrok en geen andere kant op kon dan mijn kant. Had ik dat kunnen inschatten of voorkomen? Vast wel, maar het was donker en ik raakte het stroom met een deken opleggen, dus tja......Dat zelfde paard doe ik niks anders mee, kruip er nog steeds onder. En ja, ik heb heel veel mazzel gehad dat mijn hoofd niet geraakt is.

Maar als je zo gaat leven of om moet gaan met je paarden, wordt het wel steeds lastiger. Ik heb tot nu toe alleen maar brave paarden gekregen en alles met ze gedaan, door te doen. Afwachten, twijfelen, bang zijn, is net als in het verkeer misschien nog wel gevaarlijker!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:17

Een volwassene kan de afweging maken, of het verstandig is of niet. Een kind/jongere niet, die zien nu eenmaal vooral de niet-coole kant van een cap ;) (Niet allemaal hoor trouwens). Daarbij vinden zij het vaak toch net wat spannender dan een volwassene... Plus is niks mis mee om op te groeien met het idee dat een cap gewoon "hoort" en okee is.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:25

in alle jaren dat ik in de western zit, heb ik maar 1 x een paard ervandoor zien gaan, met het voortijdig en ongewild afstappen van de ruiter.ruiter helemaal ongedeerd.
waar ik het nogal eens fout zien gaan, is bij de WRAN, en dan vooral de begin level. bij "lope your horses , please "is dat het startsein voor veel ongeoefende paarden-en daarmee ook de ruiters - om eens lekker los te gaan.en dan m.n. bij niet-western rassen.
ligt ntl/ niet aan het ras, maar de insteek (of gebrek aan ) bij de ruiter.western rijden bereik je met lessen, en niet alleen kopen van een western zadel..

ben niet tegen de cap. rijd er zelf ook mee. en zeker voor kinderen niet..
het is niet alleen zaligmakend. je kan ook ernstige hoofdwonden en blessures krijgen met.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:39

Maar deze regel is er vast niet alleen om ruiters te pesten. Het is ook om te voorkomen dat de sport een slechte naam krijgt. Het is ook om evenementen en wedstrijden betaalbaarder te verzekeren. Aan dit soort regelgeving ligt vaak een hele burocratische reden ten grondslag. Wat mij wel verbaast is dat de volwassen ruiters zich niet geroepen voelen om een voorbeeld voor de jeugd te zijn.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:46

Op eigen stal in de bak rijden de kinderen allemaal met cap. Ik voel me dan ook niet geroepen om ook met een eierdop rond te rijden als ik dat zelf niet wil.

Een ander verhaal vind ik het wanneer de kinderen zonder cap rijden "omdat" de volwassenen ook geen cap op hebben., maar dan nog vind ik het niet mijn verantwoordelijkheid. Das namelijk net zoiets als dat niemand mag roken als kinderen dat zien, want das een slecht voorbeeld (wat natuurlijk ook wel zo is)

Maar ik vind nog steeds dat ouders de verantwoordelijke daarvoor zijn en moeten zorgen dat hun kinderen een cap dragen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 15:05

volgens mij is er geen discussie over de cap bij de jeugd. of het nu nodig is of niet, een niet-volwassene mag gewoon wettelijk die keus niet zelf maken.

een volwassene mag een eigen keuze maken.
en waarom hij deze maakt is lekker aan hem zelf :-)

op alle DRHA wedstrijden is nog nooit een ongeval met letsel geweest.
Bij de NRHA is de term 'willingly guided' heel belangrijk, OOK in je score. dat wil zeggen dat je paard ten alle tijde luistert naar jouw en je hulpen en daar zonder protesteren in meegaat.

Een Cap is zeker niet standaard bij western. daardoor kan het de jury (veelal amerikaans dus niet bekend met alle nederlandse discussies en 'regeltjes') het idee krijgen dat je paard dus minder 'willingly guided' is (immers, vanuit hun gedachte doe je alleen een cap op als het 'nodig' is).

wij hebben een Amerikaanse sport met dus een stuk amerikaanse cultuur en zienswijze.
daar kun je het niet mee eens zijn of 'stom' vinden, maar dat veranderd het niet :-)

en zolang de jury mijn score bepaald doe ik mijn best om zo goed mogelijk bij die jury in de smaak te vallen.

verder eens met de eerdere discussie dat als je paard niet 'safe' is, je niet op show gaat!
een ongeluk kan altijd gebeuren (paard glijd uit ofzo) maar dat zijn grote uitzonderingen en het is je eigen keuze of je altijd rekening houd met de uitzondering of niet.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 15:12

owja en over dat vluchtgedrag dat ieder paard heeft ook een quarter.....

ja. MAAR
doordat je een paard op natuurlijke wijze leert dat vluchten GEEN ZIN heeft, zal dit reflex veel minder worden. hoe en wat daar kan ik een topic over vullen.
(bv als een paard wil rennen de eerste keren met ene zadel laat hem rennen, laat hem zelf bepalen wat hij ermee doet, als hij er zelf achter komt dat hij kan rennen of bokken of wat dan ook en dat zadel niet weggaat, en vervolgens ook niks ergs gebeurd, leert het paard dat vluchten geen zin heeft en zal dat impuls ook minder worden als hij dit steeds weer zelf ervaart (dus niet gedwongen krijgt maar ZELF ervaren).

als mijn paard iets engst ziet of hoort gaat hij stil staan :-)
en 2 seconden late,r wil hij ernaar toe om te kijken wat het nu was.
dat is een stukje karakter en een stukje training als jong paard al.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 16:47

Het is wel erg bevooroordeeld om te zeggen dat dressuurruiters die cap wel nodig hebben omdat die paarden niet zo braaf zouden zijn. Ook bij dressuur wordt je bij verzet gewoon afgestraft en kan je worden uitgebeld. Ik heb op dressuurwedstrijden maar zelden een ruiter van een paard zien vallen.

Het blijft wel zo dat caps niet voor niets zijn uitgevonden en doorontwikkeld. Ze hebben een nut dat al langer bewezen is. Natuurlijk is het jou lijf, maar kinderen kunnen veel minder goed die beslissing zelf nemen (en niet elk kind heeft paardliefhebbede ouders). Ik ben er over het algemeen ook voor om mensen tegen zichzelf te beschermen, dus ja ook voor volwassenen vind ik een cap plicht geen slechte zaak.

Je kunt vinden dat caps nutteloos zijn, want jou paard is zo braaf. Maar er zijn altijd factoren die je zelf niet in de de hand hebt. En zelfs al is de kans op zo iets maar heel klein. Waarom zou je het risico nemen? Je geeft toch om je eigen lijf. Je snapt ook best wel dat een knal tegen de grond niet zo goed voor je hoofd is... Dus waarom zou je het niet doen. De punten van een jury of hoe een ander over je denkt zou daarin niet mee moeten tellen. Jij bent de gene die met de gevolgen moet zitten, niet de rest van de wereld.

Natuurlijk kun je roepen dat je paard zo braaf is en niet schrikt, hij is toch goed opgevoed. Ja, dat zal best. Maar hij glijd weg en jij verschuift. Je stoot je hoofd aan een deurpost/tak, je paard krijgt een hartaanval, paard achter je schrikt wel en loopt jou paard onderste boven... Het is pech hebben, maar zonde om het risico te nemen.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 17:20

Goed besluit.

Ik ben blij met mijn capje op hoor! :j Want ook ik ben van mijn superbrave bijrijdpoown gevallen twee maanden geleden. En daar heb ik een flinke heupblessure aan over gehouden. Het is dat ik een cap op had, anders had ik zeker ook hoofdletsel gehad, nu alleen een blauwe plek op de zijkant van mijn voorhoofd. Ook in het bos is er al vaak genoeg een tak tegen mijn cap aangekomen. Natuurlijk heb je in de showarena geen takken, maar stel nou, het gebeurt wel, zou je jezelf dan vergeven als je kind voor de rest van z'n/haar leven hersenletsel heeft?

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 19:19

@veulen84, ik weet niet hoe jou rijbak er uit ziet, maar de mijn heeft geen deurposten of takken hoor. Ik heb er gewoon zand in liggen. Als ik val, dan is mijn hoofd niet het eerste wat de grond raakt en val ik dus in het zand. En voor al die mensen die nu reageren dat je met je hoofd op de bakrand kan vallen.....dat is nog zo'n verschil tussen dressuur en western, ik rij nooit langs de bakrand maar er een aantal meter vanaf want mijn paard moet op eigen benen lopen en mag niet aan de bakrand plakken. Hoe vaak ik op demanege stijgbeugels tegen te bakrand hoor kletteren, ga er een 2 meter vanaf rijden, ga uit die hoefslag, loop jeook niet het risico dat je er met je hoofd tegen aan valt.
Collega is pas nog van paard gekletterd, als zij haar letsel had willen voorkomen, had ze een motorhelm moeten dragen. Misschien moeten we dat gaan doen, met ijshockey pak op paard

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 19:23

Ik ben ooit van mijn eerste quarter gevallen toen ze een onverhoedse wilde beweging maakte, ik bleef met 1 voet in de beugel van mijn westernzadel hangen en werd zo meegesleept door mijn paard, richting de uitgang van de bak. Gelukkig schoot mijn voet net op tijd los, voordat ik met mijn hoofd tegen de zijkant van de uitgang zou slaan.

Misschien zegt dit genoeg ....?! :D

En dit was een paard dat normaal gesproken op elke 'whoa' direct stil stond, zelfs vanuit galop!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 19:39

de discussie was toch niet waarom je een cap op moet (daar heb ik er al meerdere over gevonden) maar dat het VERPLICHT gesteld wordt op sommige vlakken

voor kinderen en jong volwassenen (tot 18) vind ik een verplichting totaal niet vreemd, voor volwassenen tijdens wedstrijden ook niet, maar verder vind ik het voor deze doelgroep dat ieder voor zijn eigen pbm moet zorgen (pbm = persoonlijke beschermings middelen, zoals cap, bodyprotector etc.)

paradisex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 19:40

chamion schreef:
Heel goed. Ik zou alleen willen zien dat iedereen een cap verplichting krijgt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 19:42

Ik zag laatst nog een filmpje van een niet onverdienstelijke westernruiter (hoewel dat discutabel is misschien) die door een paard tegen de wand werd geklapt, dus sja..

Ik rij 31 jaar Western en heb sinds kort ook een hele Coole bling cap :j