Nederlandse paardenredders nu zelf in nood in Spanje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:57

Cassidy schreef:
Spanje is lid van de EU, en de Europese regelgeving verplicht tot het opruimen van kadavers van gedomesticeerd vee.

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 74:EN:HTML

Er zou ook in Spanje een organisatie moeten zijn die de kadavers van vee op komt halen. Hoe die heet en of dat een centrale organisatie is die door heel Spanje deze dienst aanbiedt weet ik niet. En of daar gebruik van wordt gemaakt ook niet. En anders hebben de aaseters een feestmaal. Ik zou als opvang echter niet blij zijn met al die dode dieren in mijn achtertuin, alleen de stankoverlast al, laat staan het ongedierte.

oke duidelijk

het is en blijft een probleem , ik kan me voorstellen dat je alles wel wilt redden maar helaas is dat niet mogelijk. Een hengst met vergroeide achterbenen laten staan en denken dat hij van het zonnetje staat te genieten dan ben je in mijn ogen verkeerd bezig...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:00

Paarden leven in het hier en nu. En ze zijn kuddedieren, die zich voor de rest van de kudde groot moeten houden omdat ze anders worden uitgestoten en dan een prooi zijn voor roofdieren. Dus paarden kunnen heel goed verbergen als ze pijn hebben en zich niet zo lekker voelen. Op het moment dat je ziet dat een paard pijn heeft, ben je eigenlijk te laat.

Dus ja, een hengst in het zonnetje kan zeker genieten van dat moment. Of hij is zover heen dat hij zich helemaal afsluit. Moeilijk te zeggen wat het nu is als je het dier niet zelf hebt gezien.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:00

TamaradB schreef:
Een hengst die 20 jaar in een stal opgesloten heeft gestaan met volledig vergroeide achterbenen staat er te staan. Je kunt mij niet vertellen dat dat dier niet lijdt, maar de liefde voor de paarden maakt dat ze hem toch laten staan, want "je ziet hem genieten van het zonnetje".

Maar dat is toch geen liefde...?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Nederlandse paardenredders nu zelf in nood in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:01

Nee, dat noem ik verkapt egoisme, hoe goed bedoeld ook.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:08

Mensen hebben geen geld, paard moet naar opvang of slacht.
Dan denk ik, waarom laten verhongeren? Steek wat geld erin, maak het paard wat dikker en slacht em zelf.
Hebben ze flink wat vlees aan voor de komende tijd en het beestje hoef niet te lijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:10

AaronYve schreef:
Mensen hebben geen geld, paard moet naar opvang of slacht.
Dan denk ik, waarom laten verhongeren? Steek wat geld erin, maak het paard wat dikker en slacht em zelf.
Hebben ze flink wat vlees aan voor de komende tijd en het beestje hoef niet te lijden.

Omdat ze, zoals je zelf ook al zegt, geen geld hebben? Dan kan je dat ook niet in je paard steken :+

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:12

het geld is niet helemaal op. Beetje investeren en dan kun je geld uitsparen dus zo slecht bedacht is het helemaal niet.;)

Of voordat ze zo mager worden al slachten ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:14

Maar als je daar moet kiezen tussen een boterham eten of je paard een boterham laten eten, is de keuze al snel voor jezelf. Ik ga even uit van de 'ik heb écht geen geld' gevallen, die hebben geen baat bij 'lange termijn investering', want er is dan even geen lange termijn. Het idee is leuk, maar dan wel van voor af aan en dan moet er wel voor zo'n gezin genoeg geld zijn om te investeren, als je keuzes moet gaan maken is er niet genoeg om te investeren.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:17

Ik denk dat zelf slachten ook beter is dan naar de slacht/opvang brengen. Zo hebben ze voor een paar maanden nog flink wat te eten en geld voor boodschappen sparen ze uit.

Wel een hele trieste situatie daar |(

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:23

Dit is dwijlen met de kraan open als ik het zo lees, dan wordt het tijd om realistisch te zijn en maatregelen te nemen. En ik weet dat het makelijk praten is als je achter een computer zit, maar toch is het zo. De vraag is hoe ver kun je gaan en hoe ver wil je gaan. Hoe lang wil je een dier pijn laten hebben als er een kans is op genezing? Laat je een paard leven dat zijn leven met pijn moet lopen? Laat ik paarden leven als ik ze niet kwijt kan en niet genoeg geld hem om ze te verzorgen? Dat zijn keuzes die je moet maken en vanuit mijzelf zou ik kiezen voor afmaken. Dat kan ethisch en emotioneel een moeilijke keuze zijn, dat snap ik, maar jij als je verantwoordelijk bent, dan moet je verantwoordelijkheid nemen.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:24

Hier zien wij het zelfde. broodmagere paarden die ter vergeefs te koop worden aangeboden. Lusitanos met goed papier naar de slacht e.d. mensen hebben echt geen geld meer.
Maar ik zie hier ook vaak dat het gebeurt omdat men het houden van een paard ernstig onderschat en geen flauw benul hebben wat een paard verzorgen inhoudt en als blijkt dat ze het toch niet kunnen betalen dan is het paard daar de dupe van.
Wij weten ook een grote handelaar van paarden die de dieren aan een touw op een veld zet en net genoeg te eten geeft tot ze worden verkocht. dus een nieuwe eigenaar begint al met een paard die te mager is. Moet je aardig wat voer dus geld instoppen om dat te herstellen...(weten wij uit ervaring) en als je niet beter weet? dan laat je het toch zo? ik denk dat het niet alleen een gebrek aan geld is waar de dieren in Portugal en Spanje de dupe van zijn.

maar als mensen geen geld hebben, dan is er niks en kunnen ze niet in voren "boodschappen"doen om straks een volle vriezer te hebben. het is van dag tot dag, dus even een poosje extra investeren om een paard vet te mesten is er gewoon niet.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:26

ze kunnen slachten voordat ze mager worden. ;) Je gaat er al vanuit dat ze mager zijn.
Ik vind het nog niet zo gek bedacht van AY

Jadeleigh263

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:28

Wst mij meer dwars zit dat ze mishandelde/verwaarloosde en uitgehogerde paarden overkopen.

Zo worden de spanjaarden eigenlijk beloond voor hun gedrag. En zal de mentaliteit daa ook niet veranderen. En als dat niet veranderd bliven er verwaarloosde paarden.

Ook is het zo dat kleine hulporganisaties meestal slecht georganisseerd zijn en slecht samen werken met de bevolking. Meestal mislukken de plannen en blijft het daar een choas. Ze hebben missvhien een goed hart, maar dat is ook niwt alles (Moest hier toevallig vandaag op shool een stuk overschrijven):D

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:56

Wat wij hier ook zien in de nabije omgeving is dat men gewoon maar een paard koopt. het aanschaffen ervan is niet zo moeilijk, maar dan komt de rest. Iemand die wij kennen (portugees) heeft nu zijn paard ook te koop omdat hij haar niet kan betalen. Dit wist hij al toen hij zijn vorige had verkocht en toch weer een andere aanschaffen. Weg geven of slachten doet ie niet, want hij wil haar verkopen om weer wat centen in de zak te hebben...... als we zeggen dat elke maand langer voor haar zorgen elke maand weer de nodige kosten met zich mee brengt en ze dus steeds dunner wordt gaat er niet in. en dat is echt niet de enige.

Nu zouden wij b.v. kunnen zeggen....hier heb je een paar centen en breng maar bij ons, maar we weten nu al dat er over een paar maand toch weer een paard wordt gekocht en dan na een paar maand is het weer pressies het zelfde met dat nieuwe beestje....... and so on, and so on. Het probleem zou veel dieper opgelost moeten worden dan alleen een verwaarloosd paard redden. Er zou voorkomen moeten worden dat het weer gebeurt met goede voorlichting. Maar waar en hoe te beginnen?
Laatst bijgewerkt door ydnew op 17-02-14 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 16:00

Snooki schreef:
ze kunnen slachten voordat ze mager worden. ;) Je gaat er al vanuit dat ze mager zijn.
Ik vind het nog niet zo gek bedacht van AY

Vraag dat hier aan de gemiddelde Bokker die in de financiële problemen komt en iedereen spreekt er schande van (maar goed, dan doet men hier op Bokt ook als ze ziek zijn). Komt het bij niemand op dat mensen misschien zelf óók van hun paarden houden??? Dan zeg je toch niet: ze zien er goed uit maar heb geen geld meer dus, hup naar de slacht. Ik vind het allemaal heel krom denken hier, zolang het maar over paarden in Spanje gaat en niet in Nederland. Heel veel paarden worden niét gekocht door deze stichting maar opgevangen in dergelijke gevallen. Het is zo makkelijk om van achter de laptop dit te veroordelen, maar als hier in Nederland paarden/ponies gratis worden aangeboden omdat men het financieel niet meer aan kan, hoor ik ook niet veel mensen zeggen: kom maar hier, ik vang ze wel op. Of zoals dus hier gesuggeerd wordt: nou joh, breng hem dan maar naar de slacht, nu zit er nog vlees op....

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 16:05

Het is ook niet in Nederland maar in Spanje. Als je dreigt eraan onderdoor te gaan als gezin dan eet je toch liever je eigen biologisch vlees op dan dat je hem/haar laat verhongeren want het is niet maar 1 persoon die in de ellende zit het is zowat heel paardenlievend spanje die in de problemen zitten.
Wat zou jij dan zien, dat we allemaal geld gaan storten omdat deze mensen het niet meer kunnen betalen?
Denk dan logisch na en vraag je af wat beter is voor je paard en je gezin
Btw is spaanse mentaliteit heel anders dan de nederlandse

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 16:23

Ik wordt een beetje misselijk van de vele ongenuanceerde makkelijk opgekalkte boktcultuur berichtjes hier..

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 16:25

russel schreef:
Ik wordt een beetje misselijk van de vele ongenuanceerde makkelijk opgekalkte boktcultuur berichtjes hier..

Ben benieuwd naar jouw visie :) :D
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 17-02-14 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 16:26

Zonder je emoticons had ik je die gegeven, maar met je zielige emoticons heb ik daar geen behoefte meer aan..deze schoen past jouw perfect!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 16:28

Ik ben er eigenlijk ook wel benieuwd naar hoor. Een oneliner is zo makkelijk neergezet, ik zou ik wel wat meer uitleg bij willen hebben. En een voorstel hoe jij het aan zou pakken.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 16:28

russel schreef:
Zonder je emoticons had ik je die gegeven, maar met je zielige emoticons heb ik daar geen behoefte meer aan..deze schoen past jouw perfect!

Wat flauw. Je hebt wel kritiek op de reacties van andere bokkers, maar zelf reageer je niet. Ik vind je excuus voor reageren ook niet echt sterk. Natuurlijk zijn de emoticons flauw, maar als je je daardoor laat weerhouden, dan vind ik dat wat slapjes. Kom op, daar sta je toch boven.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 16:31

russel schreef:

Wie A zegt moet ook B kunnen zeggen. Het is zo makkelijk om een nutteloze oneliner hier neer te zetten en mensen te beledigen zonder dat je zelf even uitlegt waarom.
Jammer :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 16:32

Nee, want als iemand dit bewust persoonlijk wil oppakken en mij bij voorbaat al afzeikt, hoef ik nIet meer en om dan voorts door een ander uitgedaagd te worden....

Dit topic heeft zijn doel al voorbij geschoten....

Jadeleigh263

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 16:33

Mijn argumenten zijn gebasseerd op feiten utgecontroleerde bronnen
Zoals ik al zei ik heb hier tijdens nederlands een stuk over geschreven, en nee het ging niet alleen over deze organisatie :) ook over andere, maar het principe is het zelfde als je alle kleine hulporganisaties met elkaar vergelijkt. ;)

En iedereen heeft zij eigen mening, dus qat maakt het uit wat anderen denken? Niet iedereen zalghet ook eens met jou zijn :)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 16:33

russel schreef:
Nee, want als iemand dit bewust persoonlijk wil oppakken en mij bij voorbaat al afzeikt, hoef ik nIet meer en om dan voorts door een ander uitgedaagd te worden....

Dit topic heeft zijn doel al voorbij geschoten....

:(:)

Je oneliner gaf je insteek anders al heel duidelijk weer :) Om dan vervolgens om niets in een slachtofferrol te kruipen is nogal opmerkelijk.

Hoe dan ook hoop ik dat de eigenaresse van de stichting eens goed gaat nadenken over de toekomst. Lijkt me gezien de hoeveelheid paarden die er al staan en op de deur gaan kloppen wel zo handig.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 17-02-14 16:38, in het totaal 2 keer bewerkt