Ruiters willen niet als enige voor gebruik natuur betalen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:26

Waaom zou niet iedereen moeten betalen voor diegenen die gebruik maken van het bos?
Laatst bijgewerkt door Sees op 06-02-14 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Twell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:27

Zo werkt het zeker niet.

Wegenbelasting is er voor automobilisten die gebruik willen maken van een goed bruikbare weg. Hondenbelasting is er voor onderhoud aan hondenvelden. Dit is er omdat het schade en iedereen die er gebruik van maakt er dus aan mee moet betalen om dat te onderhouden.

Wandelaars hoeven niks te betalen dat gaat nergens over vind ik. Prullenbakken worden sowieso geleegd door de gemeente en opgeruimt soms ook dus wandelaars schaden verder niets.

Paarden daarintegen mesten op wegen en zullen meer onderhoud nodig hebben bij de paden. Van mij mag er daarom ook betaald worden voor gebruik van bossen etc. Of gewoon helemaal paardenbelasting ingevoerd mogen worden mits er dan ook echt wat gebeurd aan paden en dergelijke. Duidelijke borden waar aangegeven word dat er geen wandelaars of fietsers mogen komen en daar boettes voor uitschrijven, op de snelweg mag je ook niet lopen of fietsen. Met ingang van een persoonlijke pas als je buiten het terrein komt, en boettes als je niet betaald en dus geen pas hebt en wel gebruik maakt van de openbare weg.

Normale fietsers horen gewoon gebruik te maken van fietspaden en daar hoeft niet betaald voor te worden, die schaden amper.

Willen echter MTB'ers goed bruikbare paden speciale paden hebben moeten zij ook wat verzinnen met betaling zodat hun ook wat eigens krijgen. Maar dat is aan hun wat hun dan het fijnst lijkt ik heb daar geen verstand van..

Ik denk dat mensen ook echt wel willen betalen als er ook echt wat gebeurd en er vooruitgang komt. En ik denk ook echt dat mensen op eigen paden blijven als die goed genoeg zijn voor hun paard, fiets of wandeling.

claudiadvx

Re: Ruiters willen niet als enige voor gebruik natuur betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:32

het is wel zo dat niet iedereen dat kan betalen dus dan zouden die mensen gewoon niet meer buiten kunnen rijden.
het is wel een goed punt hierboven:)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:36

Twell, ik ben het niet helemaal met jouw post eens. Bij ons in de bossen staan geen prullenbakken en honden poepen ook in het bos, graven holen uit, trekken takken los etc. Wandelaars laten troep achter, piesen ook in het bos, klimmen in bomen (= schade). Begrijp me niet verkeerd, ik ben van mening dat iedereen moet kunnen genieten van de natuur maar an sich is de natuur gratis want deze is van niemand en als er betaald moet worden, dan iedereen. Of hoeven de wandelpaden dan ineens niet meer onderhouden worden?
Laatst bijgewerkt door Sees op 06-02-14 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:56

roosschoorl schreef:
Equine everyday heeft er ook een interessant stuk over geschreven. Ik ben ook benieuwd hoe dit is in andere landen en hoe zij erover denken. Leuk om te lezen: http://equineeveryday.wordpress.com/201 ... or-nature/

Wat vinden jullie ervan? Laat Eem reactie achter op de site.
Of kijk op facebook en wordt lid van 'equine everyday'. Regelmatig erg leuke, interessante en leerzamer artikelen online!

Ik vind de toon onprettig, met woorden als "ridiculous". Het lijkt een aanval van iemand die op zijn pik getrapt is ipv een open en neutraal stuk.
Per definitie een slecht stuk in mijn ogen, sorry.
Als dat hun manier van weergeven is, hoef ik geen andere artikelen van ze te lezen.

Twell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 15:12

Ik begrijp je post ergens wel Sees. Maar er is al hondenbelasting, dus honden mogen eigenlijk gewoon al poepen en doen.. en soms moet het opgeruimt worden of soms mogen ze niet los dat staat dan toch altijd met borden aangegeven? En daar staan al boettes op al is verzuim moeilijk te controleren.. zeker in een bos. En honden die lekker ravotten moet dus kunnen zolang dat niet op de daarvoor niet bestemde paden gebeurd. Je zou eigenlijk helaas bijna extra mankracht moeten gaan neerzetten voor strengere controles voor bijvoorbeeld honden die op de ruiterpaden komen. Wij hebben hier Watch out in de wijken, geen politie maar jongere mensen die rondlopen en waarschuwen of de politie inschakelen. Eigenlijk wel jammer dat het zo moet.

En je mag best klagen dat er geen prullenbakken staan als dat voor overlast zorgt. Ze mogen er best wat aan doen het netjes te houden. Hier komt er vaak van de gemeente een drollenzuiger langs om alle hondendrollen weg te zuigen. Oa dat soort werk moet hondenbelasting voor zijn vind ik. Prullenbakken, voetpaden.. Dat vind ik standaard wat moet gebeuren eigenlijk. Dat is in wijken toch ook standaard? Zoveel schade maken normale wandelaars niet hoor (En buiten plassen mag gewoon niet. Je noemt dingen waar al boettes op staan.) ik vind betaling voor wandelaars echt veelste ver gaan. We lopen toch ook door winkelcentra over de vloeren en er worden ladingen kaugom etc gegooid, moeten we dan ook maar geld inleggen om te kunnen winkelen of eigenlijk sowiezo je eigen huis uit te kunnen over de stoepen die gebruikt worden?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 15:25

Twell, er is echt geen hondeneigenaar die de poep van zijn of haar hond opruimt in het bos hoor :D (ik schop mest wel aan de kant maar ruim het ook niet op hoor). En alsof honden alleen netjes op het pad blijven lopen ;). Hondenbelasting die betaald wordt, wordt niet gebruikt om schade of troep oid veroorzaakt door honden in het bos/op de hei te herstellen c.q. op te ruimen ;).

Sommige wandelaars veroorzaken meer schade dan ik met mijn paard hoor ;). Boomhutten bouwen, kuilen graven, dingen verslepen, obstakels neerleggen, picknicken, in bomen klimmen, van de paden afwijken, je-weet-wellen :D. etc. En nogmaals ik vind dat iedereen moet kunnen genieten van de gratis natuur maar ik zie niet in waarom ruiters zouden moeten betalen voor het gebruik van het bos, TENZIJ al het geïnde geld ten goede komt van het onderhouden en aanleggen van (nieuwe) ruiterpaden, en andere gebruikers niet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 15:30

Dat zijn toch gewoon strafbare feiten. Het is niet zo dat die dat MOGEN.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 15:38

Volgens mij is in bomen klimmen niet een strafbaar feit :D. En als het wel zo is, heeft nog nooit iemand in het bos daar volgens mij een boete voor gekregen. Er is imo ook niks mis mee maar waarom de focus zo bij ruiters neerleggen denk ik dan (tenzij deze er om gevraagd hebben)?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 16:07

De ruiters hebben het er idd naar gemaakt. Dat was al aan de gang toen ik nog in Nederland woonde. Het is de reden waarom 30 jaar geleden al het ruiterbewijs in het leven is geroepen.

Het is heel jammer dat de goeden onder de slechte moeten lijden, en dat juist die slechten zo slecht te bereiken zijn omdat die over het algemeen nergens bij aangesloten zijn.

En ja, je kunt serieus beboet worden voor boomklimmen als je daarbij de boom beschadigd en dat gebeurt ook echt wel als een boswachter het toevallig ziet, even als het achterlaten van vuil bv.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 16:14

@Twell
Hondenbelasting hoeft niet gebruikt worden voor hondenveldjes (het geld verdwijnt gewoon in inkomsten overige. Ook is het geen vrijbrief dat ze maar overal mogen poepen.

Daarnaast fietsers op het fietspad? Hier zijn geen fietspaden en alles rijdt op de gewone openbare weg.
Ik ken ook genoeg mensen de niet (of nauwelijks) op de snelweg komen.

Ook mogen op de meeste ruiterpaden andere recreanten (dus ook voetgangers met honden/kinderwagens) gewoon komen.
Plassen in het bos mag, wildplassen geldt alleen voor binnen de bebouwde kom.

Kauwgom op de grond in winkelcentrums worden helaas door alle winkelde mensen (indirect) betaald.
De aanliggende winkels betalen mee aan de schoonmaak van hun "straatje", en dit berekenen ze gewoon door in de prijs.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 16:21

Lusitana schreef:
De ruiters hebben het er idd naar gemaakt. Dat was al aan de gang toen ik nog in Nederland woonde. Het is de reden waarom 30 jaar geleden al het ruiterbewijs in het leven is geroepen.

Het is heel jammer dat de goeden onder de slechte moeten lijden, en dat juist die slechten zo slecht te bereiken zijn omdat die over het algemeen nergens bij aangesloten zijn.

En ja, je kunt serieus beboet worden voor boomklimmen als je daarbij de boom beschadigd en dat gebeurt ook echt wel als een boswachter het toevallig ziet, even als het achterlaten van vuil bv.

Klopt helaas wel.

Ik erger mij ook regelmatig aan mooie foto's waarbij mensen gezellig met paard midden (tussen de plantjes) op de hei staan, of "leuk" in een stuk bouwland (waar misschien net nieuw is ingezaaid), of even een sprintje trekken over mooi pad wat officieel is afgesloten voor iedereen.
En dat "voor iedereen" geldt dan niet voor hun.
Nee, want ach ze vernielen niks hoor... ze zorgen er helaas wel voor dat er steeds meer gebieden volledig afgesloten worden omdat men niet op de verplichte paden blijft.

Ik doe mee met de 4daagse, waarvan de route soms over normaal afgesloten terreinen/wegen gaat en daar is 1 van de regels dat je niet van het pad af mag... zie je allemaal foto's verschijnen van ruiters op plekken waar ze helemaal niet mogen komen.
De kans is dan aanwezig dat de grondeigenaar het jaar erop zegt: nee hoor, jullie mogen niet meer gebruik maken van mijn privégrond, want jullie houden zich niet aan de regels.
En hun reactie is vaak ook: ja jeeh hè, het was alleen even voor een leuke foto.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 16:43

Lusitana, ik weet niet over welke ruiters je het hebt maar je kan niet iedereen over een kam scheren ;). Daarbij waaróm denkt men er nu over om een bijdrage te heffen? Om de ruiterpaden te onderhouden? Hebben de ruiters daarom gevraagd? En áls dat zo is dan vind ik dat eenieder die gebruik maakt van de ruiterpaden mee zou moeten betalen, lijkt me niet meer dan logisch ;). Ik woon in een regio die qua groen zo groot is dat er geen beginnen aan is om bomenklimmen oid te beboeten.

Brainless, meen je? Ik doe ook mee maar heb nog nooit mensen van het pad zien afwijken. Ik ben wel een keer verdwaald geweest voor de 4-daagse begon, toen heeft een passerende ruiter me weer naar het ruiterpad geleid :o.

Ik wijk amper van de ruiterpaden af maarrrr nu de gemeente en SBB bij ons aan het snoeien zijn, rijden ze alle paden volledig aan gort met trekkers en leggen ze gekapte bomen op de ruiterpaden, ja dan ga ik op sommige stukken wel op de overige paden rijden hoor.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 18:00

"Het is heel jammer dat de goeden onder de slechte moeten lijden" is echt niet over een kam scheren...

Laten betalen is een manier om mensen bewuster gebruik te laten maken van een gebied. Waar het geld al of niet heengaat, is niet zo belangrijk. Overigens kost onderhoud gewoon geld, dat gaat naar salaris van mensen en machines oa.

En waarom nu? Omdat er blijkbaar een grens is bereikt aan het gedogen. Om iets een halt toe te roepen.
Ze kunnen ook kiezen om alle natuurgebieden gewoon te sluiten voor ruiters, dus een bijdrage is vragen is nog een milde maatregel waar men voor in de handen mag knijpen.

En ja de meeste gebieden zijn te groot om echt de politie uit te hangen en daarom gebeuren er allerlei dingen die niet mogen gebeuren. Dat maakt nog niet dat het correct is.

Als een ruiterpad onbegaanbaar is door werkzamheden heb je automatisch ontheffing, maar ik zou dan ook de verantwoordelijke even waarschuwen dat het ruiterpad belemmerd wordt en of ze daar wat aan kunnen doen.

Als je gewoon vraagt bij de juiste persoon om de juiste maatregelen, kom je verder dan met op een forum klagen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 19:04

Lusitana schreef:
Laten betalen is een manier om mensen bewuster gebruik te laten maken van een gebied. Waar het geld al of niet heengaat, is niet zo belangrijk. Overigens kost onderhoud gewoon geld, dat gaat naar salaris van mensen en machines oa.

Of juist niet, er zijn genoeg mensen met de instelling: ik ga dat echt niet opruimen, want ik betaal er toch voor.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 19:57

Wat mij betreft moeten de ruiter/menpaden ook alleen voor die gebruikers worden ingesteld.
Hoe vaak ik geen dikke takken of omgewaaide bomen aantref die eerst netjes langs het pad lagen en na een mooie zondag in eens dwars over het pad heen liggen... Leg ze altijd terug maar als ik op de koets zit is het wel erg lastig... Snap ook niet dat een volwassene daar niet verder over na denkt als kids ermee aan het zeulen gaan. Laat lekker liggen aan de zijkant of leg m na het sjouwen daar weer terug!

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 20:12

Worden die boomstammen niet door andere ruiters als sprongetje neergelegd? Dat zie je ook vaak.

Ik vind het echt bijzonder om te lezen hoeveel mensen denken dat de ruiterpaden alleen voor ruiters zijn. In veel gebieden is dat echt niet zo, pak er eens een kaart van staatsbosbeheer bij, het zijn vaak wandelpaden waar ruiters ook mogen komen. Kijk ook maar eens hoeveel wandelpaden er uitkomen op een pad waar ook ruiters mogen komen.
Door dat wel te willen zal het aantal ruiterpaden niet toenemen, ze gaan de gezamelijke paden echt niet afsluiten voor de veel grotere groep wandelaars en andere recreanten.

Van een fanatiek mountainbiker begreep ik van de week dat zij voor de meeste gebieden al moeten betalen, meer gebieden dan wij als ruiters. Voor hun is het wel makkelijker om in een vreemd gebied even een penning te kopen dan met de trailer.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 22:01

Nee Miran, dat zijn alleen de menroutes. En het is meestal na een mooie zondag als het weer eens druk was in het bos.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 13:46

Lusitana schreef:
De ruiters hebben het er idd naar gemaakt.

Ik had niet over goede en kwade, ik had het over deze opmerking...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 13:51

Lusitana schreef:
"Het is heel jammer dat de goeden onder de slechte moeten lijden" is echt niet over een kam scheren...

En waarom nu? Omdat er blijkbaar een grens is bereikt aan het gedogen. Om iets een halt toe te roepen.
Ze kunnen ook kiezen om alle natuurgebieden gewoon te sluiten voor ruiters, dus een bijdrage is vragen is nog een milde maatregel waar men voor in de handen mag knijpen.

En ja de meeste gebieden zijn te groot om echt de politie uit te hangen en daarom gebeuren er allerlei dingen die niet mogen gebeuren. Dat maakt nog niet dat het correct is.

Als een ruiterpad onbegaanbaar is door werkzamheden heb je automatisch ontheffing, maar ik zou dan ook de verantwoordelijke even waarschuwen dat het ruiterpad belemmerd wordt en of ze daar wat aan kunnen doen.
Als je gewoon vraagt bij de juiste persoon om de juiste maatregelen, kom je verder dan met op een forum klagen.

Lusitana, weet je wel hoe het in NL zit met de regelgeving hieromtrent? Want dit IS niet waar of iig er wordt niet naar gehandeld.

En ten 2e klagen? Ik klaag niet en ik apprecieer die toon dan ook niet zo... Er wordt gevraagd wat men hier van vindt en dit vind ik er van, ik vind het nogal flauw dat dat bestempeld wordt als klagen louter en alleen omdat ik het niet met je eens ben.

Nógmaals (inmiddels ten overvloede maar goed...) ik heb NIKS tegen een bijdrage maar WEL tegen het heffen van een bijdrage voor slechts een bepaalde groep gebruikers. Waarom is de vraag die al meerdere keren heb gesteld maar helaas geen antwoord op heb gekregen. Hoeven wandelaars MB'ers etc etc niet bewust gemaakt te worden dan?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 13:55

Miran, in kan alleen praten over het gebied waarin ik woon. Volgens mij is niemand (dacht ik toch) in de veronderstelling dat ruiterroutes uitsluitend voor ruiter zijn. Ik zou het alleen wel mooi vinden als dat wél zo zou zijn. Hier zal dat niet leiden tot het sluiten van ruiter- of wandelpaden. Alles ligt hier namelijk dubbel en daarom snap ik dan ook niet waaróm mensen per se op het ruiterpad willen lopen/fietesen e.d.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 13:56

@Sees
Het klopt hoor dat de boswachter er geen boodschap aan heeft als het (of een gedeelte van het) ruiterpad onbegaanbaar is.
Dan heb je gewoon om te draaien (kijk kun je er omheen en een meter door het bos rijden, is dat minder snel een probleem).
Dat geldt ook voor de gewone openbare weg, als de snelweg geblokkeerd is mag ik ook niet over de vluchtstrook heen
Ook niet over de stoep als een vrachtwagen voor mij aan het laden/lossen is in het centrum.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 13:58

Brainless nou dat bedoel ik dus precies. Regels gelden imo niet alleen voor de gebruikers maar ook voor de handhavers ;).

En nogmaals, bijdrage: geen probleem? Maar waarom alleen ruiters?

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 19:25

Sees, dat lees je hier echt duidelijk in het topic, dat ruiters denken dat wandelaars niet op de ruiterpaden mogen komen...

Meggiemeg, menrouters waar ruiters niet mogen komen? Dat hoor ik ook voor het eerst, waar is dat?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 09:47

In Kootwijk, ben er al een x van af gestuurd door de boswachter. Had de trailer bij het militaire terrein in Harskamp staan en dan moet je terug rijden voor het ruiterpad, 10 m na waar ik de auto had staan begon de menroute die na 200 m kruist met de ruiterroute. Ik had niet zoveel zin om terug te rijden, of om over het fietspad en door de jonge aanplant heen te gaan dus dacht volg even de menroute. Boswachter ging uit zijn dak, er waren zoveel ruiterroutes aangelegd en waar ging ik rijden.... Ik moest van hem over het fietspad heen en door de jonge aanplant om op het ruiterpad te gaan rijden. Prima, maar dan heb je wel gaten in het fietspad van de hoefijzers, dat maakte hem dan weer niet uit vreemd genoeg.