Nieuw systeem voorkomt vallen tijdens het rijden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liska05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:23

Citaat:
Onderzoeker David Nutt, voorzitter van het European College of Neuropsychopharmacology, verklaart zelfs dat er wereldwijd meer mensen hersenschade oplopen door een val van een paard dan door drugsgebruik.

Ik denk dat deze ongevallen domweg beter geregistreerd worden dan hersenschade door drugsgebruik. Een nogal ongefundeerde uitspraak

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:34

liska05 schreef:
Citaat:
Onderzoeker David Nutt, voorzitter van het European College of Neuropsychopharmacology, verklaart zelfs dat er wereldwijd meer mensen hersenschade oplopen door een val van een paard dan door drugsgebruik.

Ik denk dat deze ongevallen domweg beter geregistreerd worden dan hersenschade door drugsgebruik. Een nogal ongefundeerde uitspraak

+1

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:41

Inderdaad! Hersenschade door druggebruik treedt geleidelijk op en is dus veel moeilijker te 'meten' dan acute hersenschade door een ongeval.

Ik heb vooral mijn twijfels bij het loslaten van het systeem als je paard valt. Er staat in de uitleg dat het systeem dit registreert, maar geen enkele val is dezelfde dus het lijkt me moeilijk om 100% zekerheid te krijgen. Als je paard valt en je wordt gelanceerd kom je niet onder je paard terecht, maar als dit systeem een milliseconde te laat reageert zal je gewoon loskomen zonder gelanceerd te worden, en kan je paard bovenop je vallen.

Zo ook als je paard steigert of met zijn achterbenen wegglijdt, en achterover klapt op zijn rug. Als ik merk dat een paard te ver omhoog komt laat ik me altijd zo snel mogelijk opzij vallen of glijden, zodat ik minder kans heb dat het paard op mijn lichaam terechtkomt. Met dit systeem is dat ook weer niet mogelijk.

Misschien is dit wel zoiets als de autogordel, in het begin was er ook niemand die dat wou gebruiken terwijl ondertussen wel bewezen is dat het (veel) levens redt. Een bepaalde oplossing is nooit in alle situaties de beste, maar het gaat erom een afweging te maken van wat de voor- en nadelen zijn. Ik ben alleen nogal sceptisch omdat toch al vaak bewezen is dat technologie niet onfeilbaar is.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:42

Best handig met springen. Paard en ik verschillen nog wel eens van mening na de sprong. Misschien dat uk dan met de hogere sprongen wel zijn rug volg ipv dat ik de andere kant op vlieg ;-):-P

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:12

damian23 schreef:
Dit lijkt me juist gevaarlijk. Er zit zoveel speling in dat tuigje dat je bij een paard bokkensprongen half naast je paard hangt maar je valt er niet af. Grote kans dat je paard vervolgens in paniek aan de haal gaat met de ruiter er half naasthangend. Maar ja....je valt er niet af.....

Haha, hilarisch omschreven!

Maar wat de rest zegt, je zou dan in de beugels moeten staan gaat een paard bokken, nou, wat moet je vooral niet doen..

iamsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:16

Dit is niks voor een nuchter Hollands wijf.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:21

oh ja, leuk als je over de kop slaat met je paard...of ze zich achterover laten vallen...Overigens stapt die rijder wel heel soepel op zeg :n

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:22

Eerlijk gezegd val ik veel liever dan dat ik in een gordel langs mijn paard bungel.
Volgens mij heeft mijn paard dat ook veel liever. :=

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:35

:Y) Ik vind het ook een eng systeem. Op zich heerlijk als ik een enorm bokkend paard met een hulpmiddel wel uit kan zitten, maar met dit systeem durf ik echt niet te rijden. Ik val ook liever dan dat ik vast zit aan een paard. Doet me een beetje denken aan blijven hangen in de beugels. Dat heb ik één keer meegemaakt in het bos, zelfs met veiligheidsbeugels. Was echt niet grappig. Ik werd een paar honderd meter verderop wakker en werkelijk alles aan mij was geschaafd en gekneusd. Was het hele pad verder gesleept. Met dit tuig lijkt met nog enger. Van de zomer viel een jong paard toen ik erop zat en toen kon ik door naar de intensive care. Een normale val is bij mij nooit echt problematisch geweest. Het gaat pas mis als ik niet kan vallen (omdat paard valt of als ik vast blijf zitten).

Dan zou ik liever aan een ‘takeltje’ aan het plafond rijden. Dan bungel ik rustig in de lucht als paard en ik andere ideeën hebben. :Y) Maar goed, dat is natuurlijk ook niet wat.

Afbeelding

Of dit voor in de buitenbak. Helaas niet geschikt voor springen. :Y)
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 24-01-14 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:38

_Lorette_ schreef:
Dan zou ik liever aan een ‘takeltje’ aan het plafond rijden. Dan bungel ik rustig in de lucht als paard en ik andere ideeën hebben. :Y) Maar goed, dat is natuurlijk ook niet wat.

Grote ballon rond je middel hangen :+

AnneH_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 12:49

Ibbel schreef:
Leuk zo'n filmpje, maar laat 'm nu eens op een rodeopaard zien? Ik geloof er geen fluit van dat dit werkt nl...

Haha, dat wil ik ook wel eens zien.

Vind de voorbeelden een beetje flut...

In sommige gevallen kun je denk ik beter (veilig) ernaast liggen dan er nog op zitten...

xLIESSSx

Re: Nieuw systeem voorkomt vallen tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 13:00

Denk wel dat dit een uitkomst kan bieden voor kleine kinderen of beginnende/onzekere ruiters.
Een eerste galop, een eerste sprong,... Niet vallen kan je meer zekerheid en zelfvertrouwen bieden. Een vriendin van mij zou hier bijvoorbeeld ontzettend veel baat bij hebben !
Als je dit gebruikt in combinatie met een braaf paard en een onzekere ruiter, denk ik dat het wel zijn nut heeft :j

Maar zou het zeker nooit gebruiken bij een op te leren paard of een heet paard...

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 13:03

damian23 schreef:
Die opblaasbare bodyprotectors vind ik ook eng. Val je er af krijg je ppppppsssssssss als dat ding opgeblazen wordt. Menig paard lelt dan uit van de schrik. Ik heb wel eens gehad dat iemand vergat zijn verbindingskoortje los te maken. Dus die stapte van zijn paard en dat ding blies op. Paard over de zeik en een paar paardej aan de haal en toen lag er echt iemand naast.

Je moet er even aanwennen, zodat je het koortje niet vergeet. Maar de nieuw versies zijn echt veel beter die maken nauwelijks geluid. Ik heb er nu namelijk 2 die opblazen, omdat ik door een aangeboren rug afwijking geen normale bodyprotector aan kan (ik heb een scheve rug, en zo normale body ding drukt mijn rug recht waardoor ik half verlamd raak van de pijn) De eerste maakte inderdaad wat herrie en daar schrok paardlief inderdaad van, maar daarom testen we het even naast het paard. Maar daar hebben we op getraind, samen met de andere paarden op stal en nu schrikken ze daar niet meer van. Onlangs een nieuwe gekocht voor wedstrijden enz. en die hoor je echt nauwelijks. Ja, als je met je oren boven het ventiel hangt...

Ontopic: Ik vind het erg dubbel. Handig voor de gehandicapten die soms hun balans kwijt zijn en die paarden zijn er ook getraind dat als er 1 gaat hangen om niet in paniek te raken. Maar het lijkt mij ook levensgevaarlijk. Als ik aan de zijkant hang en ik de los laat knop niet kan vinden en mijn instant stress kip schiet richting een muur/bakrand enz. dan ben ik zwaar plat..... -O-

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 13:10

Rex_Rolfo schreef:
Een zogenaamd high-tech systeem maar geen opstapbok in de buurt?

8)7 :x

Het is ALLEMAAL gewoon een kwestie van te veel te snel; van te weinig vaardigheid.
Dat begint al met opstappen; als alles ok is, is een bok onzin. als alles niet ok is, dan moet dáár aan gewerkt worden. Een bok is net als het ´systeem´ symptoombestrijding.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 13:33

Het is gewoon beter voor de rug van je paard om niet keihard aan je paard te hangen me je volle gewicht terwijl je opstapt. En hoe lenig je ook bent, er zal altijd een moment zijn dat je je aan 1 kant optrekt aan het beest. Ik kan perfect opstappen met en zonder stoel, trapje, whatever. Voor paardlief echter doe ik het liever met trapje, hoewel het bij ons iets minder nodig is omdat ze niet zo groot is. Als ik op een knol van 1.65m zou moeten geraken zou dat al heel andere koek zijn met opstappen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 13:48

xHaithi schreef:
Het is gewoon beter voor de rug van je paard om niet keihard aan je paard te hangen me je volle gewicht terwijl je opstapt.

Inderdaad. Dat kan ook vlot en soepel op en andere manier zonder aan het zadel te gaan hangen.

Een kwestie van kennis, kunde, vaardigheid in plaats van onbenul.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 14:03

Er kunnen zoveel redenen zijn waarom dat niet lukt, dus ik vind je reactie alsnog kort door de bocht. Er is met een opstapje niks mis lijkt me. Je paard heeft er geen last van, enkel voordeel. Ik zie het probleem niet.

AmyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 14:06

Ik zie me al naast mijn paard hangen en dan gezellig samen de grond in duiken...
Neen bedankt, ik val er liever gelijk af.. :P

AmyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 14:08

_Lorette_ schreef:
:Y) Ik vind het ook een eng systeem. Op zich heerlijk als ik een enorm bokkend paard met een hulpmiddel wel uit kan zitten, maar met dit systeem durf ik echt niet te rijden. Ik val ook liever dan dat ik vast zit aan een paard. Doet me een beetje denken aan blijven hangen in de beugels. Dat heb ik één keer meegemaakt in het bos, zelfs met veiligheidsbeugels. Was echt niet grappig. Ik werd een paar honderd meter verderop wakker en werkelijk alles aan mij was geschaafd en gekneusd. Was het hele pad verder gesleept. Met dit tuig lijkt met nog enger. Van de zomer viel een jong paard toen ik erop zat en toen kon ik door naar de intensive care. Een normale val is bij mij nooit echt problematisch geweest. Het gaat pas mis als ik niet kan vallen (omdat paard valt of als ik vast blijf zitten).

[ Afbeelding ]

Of dit voor in de buitenbak. Helaas niet geschikt voor springen. :Y)

Ik lig strijk _/-\o_

marijn700

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 14:13

ik vind het gevaarlijk kijk ik snap wel een beetje waarom ze dit doen maar je moet je paard toch ook leren vertrouwen of ben ik nou gek?

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 14:16

Ik heb door een nare val mt blijvend letsel altijd nog angst om te vallen. Zo,n systeem zou mij wel eens meer zekerhrid kunnen bieden.
Al hebben deze filmpjes mij idd nog niet overtuigd en dat bokje zit ik ook nog wel uit.

scilla123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 14:17

blijkbaar is het zooooo veilig dat je nu ook geen cap meer op hoeft :P

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 14:17

Lijkt me een leuke als je echt letterlijk gelanceerd wordt door een bokkend paard, je een stukje door de lucht vliegt maar terug getrokken wordt hierdoor.. Auch auch.. (vooral bij mannen erg pijnlijk :7 )

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 14:51

renee16 schreef:
Lijkt me een leuke als je echt letterlijk gelanceerd wordt door een bokkend paard, je een stukje door de lucht vliegt maar terug getrokken wordt hierdoor.. Auch auch.. (vooral bij mannen erg pijnlijk :7 )

*Ziet het in cartoonstijl in hoofd voorbij komen* _O-

deHogewal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 15:08

leer gewoon paardrijden..