KNHS pal achter het behoud van de buitenrit in de natuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

little_king

Re: KNHS pal achter het behoud van de buitenrit in de natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:23

Geldend in nederland is mooi, maar ben je dan verplicht als KNHS lid er aan mee te betalen, want stel je komt eens buiten de bak?
Ik kom veel buiten de bak, maar hier geen ruiterpad te vinden.

Kelly_ann

wittepit schreef:
Voor dat de aangekondigde enquete in de mailbox belandt, is het niet handig om een soort van standpunt van de hier reagerende recreatieruiters in te nemen? Dat de voorwaarden waarop "we" de zin van zo'n pas in zouden zien een beetje overeen komen?
Wat veel terugkomt is:
-de fietsers en wandelaars dan ook laten betalen, gelijke monnikken, gelijke kappen
-onderhoud van de paden
-parkeerruimte
-geldend voor alle gebieden in NL en niet per beheerder verschillend (daar ligt een mooie taak voor de KNHS!)
-een jaarkaart en een kortere voor b.v. buitenlandse gasten
-meer controle op crossmotoren
-
-
-vul maar aan!

Klinkt best goed!

Ik vrees alleen dat al het geld dat bij elkaar geharkt kan worden gaat zitten in het tekort aan geld dat nu is ontstaan voor bestaand (minimaal) onderhoud en dat extra mankracht/aanleg/controles niet eens haalbaar is.

De recreatieruiter is natuurlijk ook nog eens een relatief kleine groep ten opzichte van de wandelaar en fietser... Het geld dat er nog wel is bij SBB gaat dus eerst daarin zitten, de ruiterpaden zijn tweederangs. Tenzij wij als paardensporter extra gaan inversteren.
Laatst bijgewerkt door Kelly_ann op 17-01-14 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Dat lijkt mij niet. Je kan toch niet iemand verplichten ergens voor te betalen wat ze niet gebruiken? ;)

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:24

De vorige stal waar ik reed was bij de Hoornboegse hei. Daar moest je een boskaart voor hebben en die boskaart kon je alleen krijgen als je ook een ruiterbewijs had waardoor het erg prijzig was. Bovendien werden de ruiterpaden niet onderhouden dus het was mij erg onduidelijk waarvoor je betaalde want je kreeg er niks voor terug. Ben in al die tijd ook nooit gecontroleerd door een boswachter dus het probleem was makkelijk opgelost.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:24

Kelly_ann schreef:
wittepit schreef:
Voor dat de aangekondigde enquete in de mailbox belandt, is het niet handig om een soort van standpunt van de hier reagerende recreatieruiters in te nemen? Dat de voorwaarden waarop "we" de zin van zo'n pas in zouden zien een beetje overeen komen?
Wat veel terugkomt is:
-de fietsers en wandelaars dan ook laten betalen, gelijke monnikken, gelijke kappen
-onderhoud van de paden
-parkeerruimte
-geldend voor alle gebieden in NL en niet per beheerder verschillend (daar ligt een mooie taak voor de KNHS!)
-een jaarkaart en een kortere voor b.v. buitenlandse gasten
-meer controle op crossmotoren
-
-
-vul maar aan!

Klinkt best goed!

Ik vrees alleen dat al het geld dat bij elkaar geharkt kan worden gaat zitten in het tekort aan geld voor nu al bestaand onderhoud (waar dus een tekort voor is) en extra mankracht/aanleg/controles niet eens haalbaar is.

De recreatieruiter is natuurlijk ook nog eens een relatief kleine groep ten opzichte van de wandelaar en fietser... Het geld dat er nog wel is bij SBB gaat dus eerst daarin zitten, de ruiterpaden zijn tweederangs. Tenzij wij als paardensporter extra gaan inversteren.

\Loslopende honden aanpakken...

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:26

Marjoow schreef:
Dat lijkt mij niet. Je kan toch niet iemand verplichten ergens voor te betalen wat ze niet gebruiken? ;)

Ik krijg nu ook de paard en sport terwijl ik liever een goedkoper abonnement heb omdat ik dat blad niks vind.
Betaal dus ook voor wat ik niet gebruik :)

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:36

Psydoxy schreef:
Wandelaarpas, MTBpas, 'motorvoertuigen-mag-niet-in-het-bos-maar-doe-het-toch pas', honden-losloop-in-bospas, fiets-door-bospas, extra-bos-tol-weg-pas..........

Pfff, belachelijk idee _-:( gaat veel te veel kosten aan het maken van 'pasjes' :=

_/-\o_

Fritt_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:53

Oké, stel hij komt er (op zich reëel: voor niks gaat de zon op), maar andere bosgebruikers moeten dan ook participeren in de kosten, of worden die onderhoudskosten wel gedekt door de overheid? Dat laatste is mij niet helemaal duidelijk, en onder het eerder geplaatste bericht 'gelijke monniken gelijke kappen' zijn er wat vraagtekens.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:58

Op de site van SBB staan o.a. doelstellingen en visie. Nergens wordt (nog) onderscheid gemaakt tussen ruiters en overige recreanten. Het lijkt me dat SBB zich niet schuldig mag maken aan discriminatie...

Waarschijnlijk zijn we als groep in het geheel relatief makkelijk benaderbaar omdat veel ruiters lid zijn van de KNHS of SRR, en we vallen natuurlijk op gezien het formaat.

Zuur is dat er bij de "wist-u-datjes" specifiek genoemd staat dat de (nog aan te leggen?) speelbossen gratis zijn, en blijven. Over kosten maken gesproken.

Van de site: http://www.staatsbosbeheer.nl

Missie
Staatsbosbeheer zet zich in voor een natuurlijke leefomgeving waarmee mensen zich verbonden voelen, die bescherming biedt aan waardevolle planten en dieren en waar plaats is voor beleving en benutting.

Ambities en doelstellingen
Natuur moet dicht bij mensen zijn en blijven. Daar willen we op een ondernemende en duurzame manier voor zorgen. We beschermen de natuur, benutten de producten die eruit voortkomen, en willen graag dat alle Nederlanders genieten van 'buiten'-beleven.

Tsja, wat kan je als recreant doen als je anders behandeld wordt als anderen? Kan me voorstellen dat motorcrossers zich nu zo voelen, ben je lekker op jouw manier aan het genieten van je buitenleven, mag het niet.

Wat zou de reden zijn om geen jaarkaart/toegangsprijs te vragen aan fietsers en wandelaars als nergens staat dat je verplicht ben om deze mensen gratis te vermaken? Lijkt mij een makkelijk aan te boren bron van inkomsten. Iets idealistisch, dat iedere nederlander recht heeft op een frisse neus?

Anous_Bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 14:05

Ik wil er best voor betalen, maar vraag me wel 1 ding af. Waar gaat het geld van mijn verlenging van rb en kb dan heen? Volgens de site naar onderhoud van ruiterpaden en menroutes. Ga niet dubbel betalen aangezien sbb een onderzoek wil doen om het landelijk in de groene sector verplicht te stellen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 14:32

wittepit schreef:
Wat zou de reden zijn om geen jaarkaart/toegangsprijs te vragen aan fietsers en wandelaars als nergens staat dat je verplicht ben om deze mensen gratis te vermaken? Lijkt mij een makkelijk aan te boren bron van inkomsten. Iets idealistisch, dat iedere nederlander recht heeft op een frisse neus?

Inderdaad...

Ik denk zomaar dat er een groot grijs gebied is aan twee kanten. Als eerste: waar is de grens tussen openbare wegen/groenvoorziening/paden/parken etc. waarvoor overheid (en wij dus indirect als belastingbetaler) verantwoordelijk is. En extra voorzieningen waarvoor de specifieke gebruiker zelf betaalt. De overheid heeft in ieder geval zijn handen van een geldpotje afgehaald... en dat potje was bestemd voor ruiterroutes.

Daarnaast zijn doelstelling en missie van SBB, erg goed, maar het financiële plaatje laat niet alles meer toe. Vandaar dit signaal over een tekort, en dus de vraag of missie en doel nog haalbaar zijn voor alle doelgroepen...
Laatst bijgewerkt door Kelly_ann op 17-01-14 14:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 14:35

pol013 schreef:
:roll: nog nooit gehoord van steekproef controles? Doet de AH ook bij de zelfscan kassa.

En wie gaat die controleurs betalen?
Volgt er een boete?

Als er geen of weinig controle is, zullen zich ook niet veel mensen gaan melden bij de KNHS om deze pas aan te vragen..

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 14:55

Men haalt het geld waar het zit, of dat men denkt dat het zit... wrm paarden op zich belasten als je het ook zo kan doen?

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 15:23

Anous_Bjorn schreef:
Ik wil er best voor betalen, maar vraag me wel 1 ding af. Waar gaat het geld van mijn verlenging van rb en kb dan heen? Volgens de site naar onderhoud van ruiterpaden en menroutes. Ga niet dubbel betalen aangezien sbb een onderzoek wil doen om het landelijk in de groene sector verplicht te stellen.

Vraag ik mij ook af... Indien deze pas er komt, zeg ik ruiter- en koetsierbewijs af. Tenzij mn baas wilt dat ik deze behoud, dan mag werk gaan betalen :P
Voor het gebied waar ik tot vorige maand reed zou ik ook absoluut niet betalen; ja, je rijdt tussen bomen. Maar verder is het 1 groot begrazingstraject waar je niet in mag, en rijd je op rechttoerechtaan-wegen die voor wandelaars zijn...met nodige discussies onderweg en grote verveling tot gevolg.
Nu zit ik aan de duitse grens. Betekend dus dat ik 2 passen moet aanschaffen om leuk buiten te kunnen rijden

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 15:44

Zo te lezen is er dus een manco in het beleid van de KNHS wat betreft de ruiter/koetsiersbewijzen. Vreemd, aangezien ze de laatste jaren best effectief aan het inlijven zijn geweest. Dat zou er toch ook gewoon onder moeten vallen?

dus weer een punt:
-RB/KB ook onder KNHS (recreatie)lidmaatschap/buitenrijpas laten vallen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 15:47

Ik weet eigenlijk niet of je ook lid kan zijn van de Stichting Recreatieruiter zonder een ruiter of koetsiersbewijs te 'moeten' halen.
Voor vele al ervaren ruiters/menners is dat examen en ook de kosten om dat af te nemen...vrijwel zinloos.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 15:57

Dan zou het toch mooi zijn als er een soort gelijkstelling zou zijn (was die er al niet met de FNRS-proeven?) dat als je B+1 dressuur bent niet alleen een springparcours mag starten maar ook in het bos mag rijden?
Het hoort m.i. dan ook gewoon bij de KNHS, alles op de grote hoop.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 16:00

_Patriciaa schreef:
Hier ib 't gooi betaal ik al jaren voor het rijden in het bos.. helaas vind ik dat de paden er heel slecht van worden onderhouden.. dus wat ze er nou mee doen is voor mij een vraag..
Rijden zonder kaart wordt hier gestrafd met een boete van 60 euro.. geen leuk grapje dus..

Ik wandelen in veel gebieden met mijn hond los waar het niet mag. Al 6,5 jaar nog nooit een controle gehad, dus ik gok erop. Ik betaal met liefde als ik wordt betrapt (de boete is 60,- euro).

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 16:42

Fritt_J schreef:
Oké, stel hij komt er (op zich reëel: voor niks gaat de zon op), maar andere bosgebruikers moeten dan ook participeren in de kosten, of worden die onderhoudskosten wel gedekt door de overheid? Dat laatste is mij niet helemaal duidelijk, en onder het eerder geplaatste bericht 'gelijke monniken gelijke kappen' zijn er wat vraagtekens.

Precies en wat te denken van al die mensen die hun geld verdienen in het bos? Zoals een uitlaat service of een trimclubje. En worden de ruiterpaden dan ook echt voor de ruiters? Of rijden de mountainbikers straks op de , door ons betaalde, perfect onderhouden paden? In dat geval plak ik vandaag nog een Batavus sticker op het hoofd van m'n paard. :D

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 16:57

Bij SBB moeten mountainbikers ook een vergunning kopen. Dat is nu al zo. Een sticker gaat je dus niet helpen. :D

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 17:12

Ik hoop echter wel dat een losse dagkaart voor verschillende gebieden wel mogelijk blijft. In de 5 jaar dat ik mijn paard heb ben ik nog nooit op bijv een drunse duinen geweest. Ik vind het ook zonde om een jaar kaart te betalen als ik er amper/geen gebruik van maak. Zelfs al zou die kaart maar 15 euro in het jaar zijn, rijd ik dat er ook niet uit met losse dagkaarten.

Maar ik zit dan ook wel in een gebied waar amper goede uitrijmogelijkheden zijn.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 17:15

Wat een negativiteit zeg... :oo
Is het echt zo erg om te betalen zodat de paden (in de toekomst) beter onderhouden kunnen worden? En is het nou echt nodig dat we gaan blèren dat alle andere gebruikers dan ook moeten gaan betalen? Daar heeft de KNHS trouwens niks mee te maken dus een beetje raar om gelijk maar aan te nemen dat dat nooit gaat gebeuren :+

Verder: of er nou 1000 mensen over een asfaltpad lopen of maar 10, dat pad slijt er echt niet van. Terwijl een ruiterpad echt wel wat onderhoud kan gebruiken als er 1000 keer een paard langs is geweest in plaats van 10. Als er een boom op een pad ligt kan een wandelaar er over het algemeen makkelijk omheen, bij paarden wordt dat al lastig. Echt, sommige mensen verbazen me echt met hun onnadenkendheid... Natúúrlijk komen er dagkaarten, zo kortzichtig zijn ze echt niet bij SBB. Tenzij blijkt dat heel veel mensen gebruik maken van de paden zonder de bijdrage te betalen, dan kan ik me goed voorstellen dat ze op een gegeven moment gewoon maar heffing van iederéén vragen.

Denk overigens dat de gemiddelde wandelaar/fietser best bereid is een tientje per jaar neer te leggen voor het onderhoud van de natuur waar ze van genieten. Je hebt al dergelijke dingen geloof ik, mijn ouders krijgen een tijdschrift en een deel van de contributie gaat naar SBB (ofzoiets).

Vond het wel een super idee wat hier werd genoemd: pasje aan je zadel wat gescand kan worden, kan de controleur zien of je betaald hebt enzo. En gelijk de gegevens voor je paard mocht er iets gebeuren en je paard vertrekt zonder jou :)

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 17:22

Asfalt heeft trouwens flink te lijden hoor in een bos. Wat denk je van die leuke bobbels die door boomwortels worden gemaakt waar je met je fiets flink op kan vallen?

En SBB niet kortzichtig? Ik hoef toch niet t gevalletje Oostvaardersplassen erbij te halen? Ik weet niet of ik ze nou altijd zo natuurliefhebber vind... Ze komen nu vooral over als een organisatie die weer ergens geld ruikt.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 17:27

Staatsbosbeheer zit nu eenmaal in zwaar weer financiëel.... Ze doen hun best lijkt me!

Magrathea schreef:
Is het echt zo erg om te betalen zodat de paden (in de toekomst) beter onderhouden kunnen worden?....

Ik vrees niet beter, we mogen al blij zijn met 'hetzelfde'. Er is namelijke een tekort aan geld voor onderhoud.

Citaat:
....Vond het wel een super idee wat hier werd genoemd: pasje aan je zadel wat gescand kan worden, kan de controleur zien of je betaald hebt enzo. En gelijk de gegevens voor je paard mocht er iets gebeuren en je paard vertrekt zonder jou :)

Prachtig systeem, maar kostbaar!

Ik heb gedacht om mijn ruiterbewijs en SRR lidmaatschap op te zeggen, maar naar aanleiding hiervan toch weer besloten om het te behouden. Ik wil inderdaad best mijn steentje bijdragen!

Colien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 17:29

Hmm helemaal prima opzich, maar dan wel graag overzichtelijk per provincie ofzo of desnoods voor heel NL in een keer. Niet dat je overal opnieuw moet kopen.
Heb er totaal geen moeite mee om te moeten betalen voor een pas (als er dan wel zoiets is dat als je het aan je paard hangt dat mocht je eraf vallen en paard rent weg ze een telefoonnummer oid hebben, zoals in de loonse en drunense duinen).