Programma Onopgeloste zaken duikt in zaak verdwenen pony's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 01:03

Als je een discussie wilt voeren moet je ergens vanuit gaan, anders blijft het idd bij speculeren. Maar dat is deze reactie net zo:

Citaat:
Oke, dan beschermt hij ook die andere handelaar, ook te prijzen, of zou Alberto daar niet ook heen gaan? Nee ik vind het netjes dat hij het niet doorschuift maar zelf de klappen opvangt.

saskiakefie

Re: Programma Onopgeloste zaken duikt in zaak verdwenen pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 01:06

Of eigenlijk zijn dat 2 verschillende discussies: Is het verhaal de waarheid? En zo ja, wiens 'schuld' is het dan dat het zo gelopen is?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 01:07

saskiakefie schreef:
anneliesdj schreef:
Natuurlijk, maar die handelaar handelt ter goeder trouw, hij doet zijn best een goed tehuis te vinden maar voor 3 is dat niet gelukt.
Met de huidige paardenmarkt vind ik dat hij het helemaal niet gek gedaan heeft, dus in die zin heeft hij zich wel aan de afspraak gehouden.

Dus doordat de huidige paardenmarkt niet best is, heeft hij zich aan zijn afspraak gehouden? Nee daar ben ik het niet mee eens.

Het is maar de vraag wat die afspraak uberhaupt geweest is want volgens de handelaar heeft hij meteen al aangegeven dat de hengstveulens geen kans op een goed tehuis hadden.
Enja, van de 12 papierloze shetlanders hebben er 9 een goed tehuis, 1,5 jaar later staat er zelfs nog een bij de bevriendde handelaar. Dat is toch voor een handelaar een lange tijd om een pony aan te houden. 9 shetten huisvesten is in deze tijden een hele kunst, dus mijns inziens heeft hij zijn best wel gedaan.
Als hij zich perse niet aan de afspraak had willen houden had hij ze ook direct allemaal naar de slager kunnen brengen, was voor hem een veel snellere oplossing geweest.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 01:08

Saskia enkel opde uitzending gebaseerd vind ik beide schuld.

Maar als ik nuchter nadenk trek ik partij voor de handelaar. Wil dan eerst zijn verhaal weten.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 01:09

anneliesdj schreef:
Het is maar de vraag wat die afspraak uberhaupt geweest is want volgens de handelaar heeft hij meteen al aangegeven dat de hengstveulens geen kans op een goed tehuis hadden.
Enja, van de 12 papierloze shetlanders hebben er 9 een goed tehuis, 1,5 jaar later staat er zelfs nog een bij de bevriendde handelaar. Dat is toch voor een handelaar een lange tijd om een pony aan te houden. 9 shetten huisvesten is in deze tijden een hele kunst, dus mijns inziens heeft hij zijn best wel gedaan.
Als hij zich perse niet aan de afspraak had willen houden had hij ze ook direct allemaal naar de slager kunnen brengen, was voor hem een veel snellere oplossing geweest.

Ik zeg je eerlijk dat ik geen kaas heb gegeten van de wereld van paarden handelen, maar zou het niet kunnen dat ie toch meer verdiend om de pony's aan particulieren te verkopen dan naar de slacht, en dat dat de reden is dat hij het zo heeft gedaan?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 01:10

Daks schreef:
Saskia enkel opde uitzending gebaseerd vind ik beide schuld.

Maar als ik nuchter nadenk trek ik partij voor de handelaar. Wil dan eerst zijn verhaal weten.

Helemaal mee eens. :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 01:12

Nee hoor, een shet raak je gewoon niet kwijt, ook niet particulier. Daar gaan maanden overheen en als je ze dan voor een paar tientjes kwijt kunt moet je blij zijn, meestal gaan ze gewoon gratis weg en dan heeft die handelaar er dus wel maandenlang voer in gestopt.
En slager lever je zowieso op in, het hele traject kost je meer dan dat je aan het vlees verdient, dus dat is echt wel een laatste redmiddel.

evie21girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 01:50

Ook ik ga mij even in de discussie mengen, heb net terug gekeken dus voor de mensen die het nog willen zien: http://www.sbs6.nl/programmas/onopgelos ... levering-2

Ik denk dat de handelaar juist gehandeld heeft wat betreft het slachten van 3 veulens, een hengstveulen raak je nooit kwijt in deze tijd. De vrouwen hadden beter een weiland kunnen huren, dan maar wat verder rijden om water te geven.

De pony's hebben wel een stamboek hoor, want ze lieten de paspoorten zien in beeld daar stonden dacht ik toch "achternamen" bij of iets dergelijks.

Ik houd me eigenlijk alleen bezig met het welzijn van de pony's die bij hun staan, dat dwergje met die tape benen?? En alle pony's zagen er nou niet op en top verzorgt uit in z'n tuin. Hoop dat ze een weilandje hebben voor die oudere pony's. Ik kan natuurlijk niet oordelen maar heb wel mijn bedenkingen bij de vrouwen hun intelligentie, wat niet wil zeggen dat ze geen pony's kunnen houden maar goed.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 08:20

ruitje schreef:
Oke, dan beschermt hij ook die andere handelaar, ook te prijzen, of zou Alberto daar niet ook heen gaan? Nee ik vind het netjes dat hij het niet doorschuift maar zelf de klappen opvangt.

Alberto staat inderdaad bekend om zijn nette manieren en dat hij altijd vraagt of je op tv wil komen enzo :') ... Het is net Ivo Niehe :')

Sorry hoor maar heb ik dan iets gemist? Het is een grote sensatie zoeker die over de rug van een ander lekker z'n centjes verdiend.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 08:42

JJane schreef:
ruitje schreef:

Alberto staat inderdaad bekend om zijn nette manieren en dat hij altijd vraagt of je op tv wil komen enzo :') ... Het is net Ivo Niehe :')

Sorry hoor maar heb ik dan iets gemist? Het is een grote sensatie zoeker die over de rug van een ander lekker z'n centjes verdiend.
Volgens mij heb ik iets gemist. Waarom is de handelaar een sensatie zoeker? Hij heeft de Alberto vast niet gebeld om op tv te mogen.
Mevrouw en dochter zijn sensatie zoekers.. Snotteren op tv en een handelaar zwart proberen te maken.

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 09:06

tjessa schreef:
Ik vind wel dat er een beetje hard wordt gereageerd. Weten jullie wat de situatie van die mensen is? Als er geen plek is voor de pony's wat moeten ze dan, ze allemaal in de tuin zetten of op het stukje land waar de rest van de pony's misschien heeft staan normaal gesproken, dat weten wij ook niet. Tuurlijk weten wij allemaal wat een handelaar in houdt. Maar als die mensen echt niet anders konden als in goed vertrouwen aan die man te geven.
maar ja dat is mijn mening

Ze allemaal verkopen! :) Je hebt pony's, maar eigenlijk geen plek. "Nou ja, dan moeten ze maar in de tuin en garage" In een tuin van een woningbouwhuis en garage kun je nu eenmaal geen pony's houden, sneu, maar het is niet anders. Hoe goed ze het ook bedoelen. Als mijn zoontje een pony wilde, zou hij toch ook moeten accepteren dat dat niet kan, beest kan nou eenmaal niet op het balkon. En tja, ook als ze ze aan de handelaar hebben meegegeven omdat ze niet anders konden (wat een hele goede zaak is, beter voor die dieren, en ook voor die die in de tuin staan), zijn ze nog steeds niet opgelicht of wat dan ook. Je verkoopt je pony's aan een handelaar, dus ze zijn niet meer van jou. Ze mogen blij zijn trouwens dat de handelaar nog wist waar de pony's zijn, menig handelaar kan (/wil) dat niet eens onthouden. :+

Ik heb gisteren alleen het laatste stukje gezien, maar de "stalletjes" vielen me meteen op. Zei nog tegen mijn vriend dat dat er ook niet zo best uitzag, maar die zei dat ik niet moest zeuren. :') Maar eerst was het mij niet eens duidelijk wat er nou precies aan de hand was. Zou denken dat die pony's waren gestolen en geheeld aan een handelaar die ze allemaal naar de slacht had gebracht ofzo. Toen dat niet zo bleek te zijn, vroeg ik mij idd ook af wat dit voor "zaak" was...

Wat betreft die pony in de ducttape; volgens mij is het idd een dwerg, dat ten eerste. Maar ik weet dat bijv fokkers van varkens, de pootjes van biggen wel eens "vasttapen" als deze niet helemaal recht zijn. Zou dat hier het geval zijn, dat ze zoiets geprobeerd hebben te doen? Dwergen hebben meestal niet de ideale beenstand... Maar goed, bij pony's werkt dat niet zo, en zeker niet meer als ze al volwassen zijn...

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 09:12

saskiakefie schreef:
Citaat:
Misschien willen de nieuwe eigenaren wel helemaal geen contact met de oude om gezeur te voorkomen.

en hebben ze dat verzocht aan die beste man en verteld hij daarom niks.

Dan kan hij dat ook gewoon zeggen.

Handelaren zeggen maar zelden iets over waar een pony heen gaat, of vandaan komt. Nieuwe eigenaren hebben meestal geen zin in oude op de stoep, die zich met de pony komen bemoeien en doen of ie nog steeds van hen is, en oude eigenaren niet in nieuwen die verhaal komen halen over het verleden van een paard. kijk alleen al op bokt. Zat topic over pony's die gekocht zijn van een handelaar die niet meer weet waar ze vandaan komen, of van bokkers die hun paard verkocht hebben, willen weten hoe het gaat, maar zitten met een handelaar die niet meer weet waar ze naartoe zijn gegaan.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 09:59

Saskia Kefie schreef:

Citaat:
Nogmaals, waarom neemt ie de pony's dan aan als die vrouwen gezegd hebben dat ze niet in de handel en bij de slacht terecht mochten komen?

En hoe logisch is het om ponys aan een handelaar mee te geven (of verkopen, weten wij daar wat van?) als je ze niet in de handel wilt?

Een handelaar was de laatste keer dat ik keek, nog geen opvangtehuis voor ponys van mensen die de consequenties van hun daden niet konden overzien....

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 10:21

Sorry hoor maar heb ik dan iets gemist? Het is een grote sensatie zoeker die over de rug van een ander lekker z'n centjes verdiend.[/quote] Volgens mij heb ik iets gemist. Waarom is de handelaar een sensatie zoeker? Hij heeft de Alberto vast niet gebeld om op tv te mogen.

Wie heeft het hier over de handelaar.? Alberto Stegerman is de sensatie zoeker.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 10:26

JJane schreef:
Wie heeft het hier over de handelaar.? Alberto Stegerman is de sensatie zoeker.

Dan heb ik verkeerd gelezen, excuus! :) Dacht dat je de handelaar bedoelde.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 10:33

Nee voor die man is het ook gewoon werk.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 10:33

Waar ik nu benieuwd naar ben. Bokt is zo groot:) Heeft iemand misschien een van de pony's van die vrouw? Zal het paspoort vast nog op haar naam staan. Want meestal nemen we de moeite niet om het aan te laten passen bij die kleine dieren. Worden ze dan gestolen blijven ze vaak kwijt.

En paspoort is geen eigendomsbewijs: maar als hij op jou naam staat wel een sterke aanwijzing dat hij van jou kan zijn of geweest kan zijn. Daarom wordt er nu meer en meer gehamerd op dat je de paspoorten op je naam moet zetten. Wordt hij dan gestolen helpt het wel mee dat hij op je naam stond en als je dan bon laat zien dat je verzorging tot datum diefstal betaald hebt. En als je actief gekocht heb bewijs hebt aankoop. Getuigen dat je paard van jou was. Advertentie waar het paard aangeboden is voor verkoop enz enz. Helpt allemaal om paard van jou te laten zijn. En sneller een probleem te verhelpen. Maar we zijn vaak zelf ook erg laks en soms staan ze zelfs nog op een fokker naam. Dus is er dan eens iets..komt het niet meer terug. Dus zorg gewoon dat je je papier toko op orde hebt. Wordt het allemaal makkelijker. Waterdicht wordt het nooit met geen enkel systeem wat ze bedenken. En we hebben zelf dus ook verantwoording te dragen dat het goed gedaan wordt. Eigenlijk is er niets echt eigendomsbewijs van een paard?? Dus hoe toon je dan ooit aan. Dus door middel van bovenstaande.

En deze mensen droegen de kosten niet meer wat je anders aan moet tonen en als je zelf fokt en je hebt wel papieren kan een stamboek/paspoort uitgever nog wel zien dat jij ze vanaf dag 1 hebt gehad zeg maar als je fokt en zelf zorgt voor chip en paspoort. Is het een sterke aanwijzing dat ze van jou zijn en als je dan een kostenoverzicht hebt wat je maandelijks uitgaf aan paard X is het nog beter als je geen aankoop bewijs hebt. Daarom wordt er bij stallen ook gehamerd op zorg dat je via bank betaald en zet naam paard/geboortedatum en maand betaling erin. En als je contant dat je een bewijs krijgt van betaling met hetzelfde als bij bankbetaling erop;) dat helpt allemaal mee als er ooit al eens iets met je paard aan de hand zou zijn kwa diefstal eigendomsruzies enz!

Maar hier is in overeenstemming toe gekomen en had die afspraken dan keihard op papier gezet toen die man ze mee nam van je! Met datum handtekeningen en adres. Dan heb je bewijs dat toen je de pony's mee gaf met paspoort dat je die afspraken zo gemaakt hebt. Maar dan nog kan je ze helaas kwijt raken.

Dat de dieren mee gingen met deze meneer 12 in een keer wat een hele last van de schouders van die mensen is geweest toen denk ik zo en tja dat je ze meegeeft zonder eerst af te rekenen krijg je geen geld. En begreep dat ze dat niet zo zeer hoefde te hebben als de pony's maar goed kwam. Maar ja handelaar heeft ook moeite met verkopen in deze tijden en is al blij dat hij omzet maakt en slachten is leuk hoor..maar levert hem ook niet veel op maar elke keer de kosten dragen voor onderhouden van de dieren zo lang ze op zijn erf staan telt ook door en verdient hij dan echt niet terug! En tja dan is het lastig om netjes te voldoen. En vermoed dat hij dat heus wel een keer heeft laten vallen aan die keukentafel dat hij daar niet altijd voor in kan staan..maar als je een probleem hebt dat eigenlijk niet wil horen. Omdat ze zelf ook wel wisten dat het niet altijd goed zou komen. Daarom deden ze zelf geen verkoop. Lukt niet makkelijk veel zorgen en je eisenlijstje waar een koper aan zou moeten voldoen..maakt de kans klein en blijkbaar hadden ze een direct probleem met verzorgen toen. Want 12 is veel minder werk en als je verlies weide zou hebben een probleem als je alleen huisje nog hebt? En tja..12 thuis op je kleine erf??? kan weer klachten met buren enz geven. Dus moet je snel zijn. En dan is dit snel. Alleen jammer dat ze ze zo gegeven hebben en geen geld gekregen ookal zeggen ze dat ze dat niet perse hoeven. Toch wel handig in de rest van de paarden te verzorgen. Nu heeft de handelaar er wat aan verdient hoewel hij vast ook wat geld toe heeft moeten leggen als je alles rekent..en hij moet er toch van leven.
Laatst bijgewerkt door Almighty op 13-01-14 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 10:35

JJane schreef:
Volgens mij heb ik iets gemist. Waarom is de handelaar een sensatie zoeker? Hij heeft de Alberto vast niet gebeld om op tv te mogen.

Wie heeft het hier over de handelaar.? Alberto Stegerman is de sensatie zoeker.[/quote]

Helemaal mee eens! het gaat bij Stegeman puur om de sensatie!
Hij is ook niet eerlijk,maar heey,álles voor de kijkcijfers he.

Als je persé een goed plekje wil voor je pony's dan zoek je zelf.Aan een handelaar geven? dan weet je toch dat ze ook bij de slager terecht kunnen komen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 10:53

Sarcasme.... ik dacht dat de Ivo Niehe vergelijking duidelijk genoeg was :')

JJane schreef:
ruitje schreef:

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 11:06

Als je misverstanden wilt op Bokt, bedien je dan van overduidelijk sarcasme. :')

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 11:13

randalinpony schreef:
Saskia Kefie schreef:

Citaat:
Nogmaals, waarom neemt ie de pony's dan aan als die vrouwen gezegd hebben dat ze niet in de handel en bij de slacht terecht mochten komen?

En hoe logisch is het om ponys aan een handelaar mee te geven (of verkopen, weten wij daar wat van?) als je ze niet in de handel wilt?

Een handelaar was de laatste keer dat ik keek, nog geen opvangtehuis voor ponys van mensen die de consequenties van hun daden niet konden overzien....

Het is een beetje bot maar ben het er wel mee eens.

En wie weet hoe dat gesprek destijds is gegaan, misschien heeft hij ze wel niet willen meenemen omdat hij niets kon garanderen, misschien hebben de vrouwen wel aangedrongen dat hij ze mee moest nemen. Misschien heeft de handelaar wel beloofd ze een goed tehuis te geven. Misschien vond de handelaar het wel sneu dat ze er zo bij stonden en heeft ze daarom meegenomen :)*

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 11:50

Als ik het goed begrijp, moesten 12 shets, met spoed weg, dus zijn ze naar die handelaar gegaan. Die handelaar heeft er niks voor betaald, maar ze hoefden ook geen geld? Hij zou goede plekjes voor ze zoeken, maar van de 12, zijn er 3 naar de slacht gegaan?

Dat eerste idd, je wilt niet dat ze in de handel komen, maar brengt ze wel naar een handelaar... Eigen schuld, dikke bult lijkt me. Daarnaast was de handelaar op het moment dat hij de pony's doorverkocht, toch echt de eigenaar, dus iets fouts heeft hij niet gedaan imo.

Ik denk dat veel mensen onder "in de handel" verstaan, dat het paard steeds maar weer verkocht wordt, en niet zozeer bemiddeling door een handelaar. Maar in feite is het gewoon hetzelfde.

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 20:54

Weg gegeven is weg gegeven toch???

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 21:47

Laat ook maar zitten krijg nu al weer zoveel gezeik binnen via PB's.

Enige wat ik er over zeg is dat ik Ans bijzonder goed ken en weet dat zij super is voor haar dieren.
Laatst bijgewerkt door _lautje_ op 13-01-14 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 22:01

Binnenkort veulenen? T is januari..
En dan zoveel ponies? En dan veulenen in zon kleine stalletjes? En dan veulenen als ze al te weinig plek hebben? En als de shetlandermarkt compleet op zn gat ligt? Dan ben je imho niet goed met je dieren bezig..