Veel op stal is geen leven voor een paard, zegt professor

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AngieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:19

Giolli schreef:
Ik ga helemaal niet te ver, ik raak een gevoelige snaar bij je omdat ergens diep van binnen je heel goed weet dat ik gelijk heb. :D

Tuurlijk weet ik dat je gelijk heb .
En dat heeft niks met egoisme te maken want morgen stap ik toch echt weer om 9 u me fiets op om met haar te wandelen en lostegooien .
Dus als ik de kans had om haar ergens anders te stalle. Met weidegang had ik dat met 2 handen + 2 voeten aangegrepen

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:20

Vivana, laat de staldeur maar eens open. Zul jij zien hoe snel die er weer uit is als ie zijn vreten op heeft.

En bah wat een nare reactie! Kans op blessures is in stal even groot, wist je dat?
Dus omdat jij zo graag in de sport rijd, mag jou paard niet bij andere in want dan is de kans op blessures zo groot?

En 'lukraak' paarden bij elkaar in gooien is onzin. Pensioneigenaren weten 9 van de 10 keer heel goed wat ze doen en dat gaat met alle beleid.
Laatst bijgewerkt door Giolli op 31-12-13 00:22, in het totaal 1 keer bewerkt

rebecc1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:21

Ik vind het altijd fijn dat mensen gelijk roepen dat er niet goed voor paarden op stal wordt gezorgd. Hij krijgt zijn tijd buiten, alleen wat minder lang dan in het wild.

Maar hij krijgt ook ander eten dan in het wild, er is geen afwisseling in begroeiing en hij krijgt een zadel op zijn rug.

Als we zo gaan beginnen voorziet niemand in de basisbehoeften van een paard in de zin van afwisseling van begroeiing en rijden hoort er ook niet bij.

Laten we dan allemaal onze paarden wegdoen, want we zijn er allemaal slecht voor. :Y)

MarlindeRooz

Re: Veel op stal is geen leven voor een paard, zegt professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:24

Hier in de omgeving is ruimte zát maar al die sportpaardjes staan toch mininaal 20 uur per dag op stal...
Ze denken dat het anders ten koste gaat van de prestaties en dan worden ze "lelijk dik"...

Zo wordt hier veelal gedacht.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:26

Jeetje, ik geef het op... wat een platen hebben jullie voor je hoofd zeg. Ik vind echt dat mensen die hun paard zo lang op stal hebben, niet eens een paard mogen hebben. En écht, wat je ook presteert met je paard, daar heb ik 0 respect voor.

Als je je paard geen weide gang kunt bieden, of dat nou is omdat het anders te duur wordt, je anders te ver moet rijden, omdat iedereen het doet, of om welke flauwe smoes dan ook, koop lekker een hobbelpaard.

Ik geef deze discussie op, ik hoop dat sommige mensen hier op een dag die enorme oogkleppen afdoen, of dat er een wet komt en dat het voor jullie dan te duur word en paard wordt verkocht aan iemand die er wel alles aan wilt doen zijn paard op een sociale manier te huisvestigen. Bah!
Laatst bijgewerkt door Giolli op 31-12-13 00:29, in het totaal 1 keer bewerkt

rebecc1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:27

Bij ons in omgeving rotterdam is geen ruimte zat.

Anders was hij allang buiten. Ben het namelijk ook echt met de beste professor eens, maar vind het gewoon niet zo eerlijk hoe sommige bokkers hier reageren..

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:28

In de Randstad wonen is in mijn ogen niet echt een excuus om je paard 23 uur per dag op stal te zetten. Ik woon in Amsterdam en mijn paard staat nog binnen de gemeente Amsterdam en ze staat de hele dag buiten in de winter en zomer. Dus als dat geen randstad is.
Het valt me hier wel vaak op dat hoe meer luxe des te minder de paarden buiten komen.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:29

Toch zal dit allemaal niet zo veel veranderen denk ik. Sommige mensen vinden het namelijk prima om een paard te houden en daar een uurtje per dag op te rijden en nog een half uurtje los te gooien per dag, als hij verder een schoon stalletje heeft en zijn eten krijgt vinden zij het prima. Sommige vinden het namelijk ook zielig als een paard de hele dag in de paddock staat (met schuilstal,drinkbak en om de 4 uur een bak hooi). Dat is gewoon net hoe iemand iets ziet en denkt dat goed is voor z'n paard. Net als dat mensen dan roepen dat hun paard het echt niet leuk zou vinden om de hele dag buiten te staan.

Zelfs als die paarden stalgebreken gaan vertonen (luchtzuigen, weven, tanden slijpen aan de tralies) gaat er dan vaak nog geen lampje branden dat ze zich vervelen, dus dat zal echt niet veranderen door dit onderzoek.

Zelf vind ik dat we iedereen gewoon in zijn waarde moeten laten hoe ze met hun paard om gaan, of die nu veel of weinig buiten komt. Iedereen denkt dat hij /zij het goed doet toch? Vind het altijd nog erger als mensen 1 of meerdere paarden hebben waar gewoon weken niet naar om gekeken wordt en de stal ook niet uit gemest word. Die beestjes komen er dus helemaal niet uit. Denk dat daar eerder aandacht aan besteed zou moeten worden... :o

Die van mij staat overigens nu dus de hele dag op de paddock en s'nachts op stal en staat echt niet te dringen om naar binnen te gaan als ik hem er uit ga halen. Erg blij mee dat dit kan in de buurt van Utrecht.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:30

Maar omdat jij een paard wil en luxe voorzieningen wil moet hij maar 20 uur per dag in een hokje opgesloten worden?

rebecc1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:31

Amsterdam is geen randstad :+

Edit: sorry toch wel haha
Laatst bijgewerkt door rebecc1994 op 31-12-13 00:34, in het totaal 1 keer bewerkt

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:31

Giolli schreef:
Vivana, laat de staldeur maar eens open. Zul jij zien hoe snel die er weer uit is als ie zijn vreten op heeft.

En bah wat een nare reactie! Kans op blessures is in stal even groot, wist je dat?
Dus omdat jij zo graag in de sport rijd, mag jou paard niet bij andere in want dan is de kans op blessures zo groot?

En 'lukraak' paarden bij elkaar in gooien is onzin. Pensioneigenaren weten 9 van de 10 keer heel goed wat ze doen en dat gaat met alle beleid.

Tja dat doet hij nu zeker....
Enja hij liep vd zomer fijn bij 4pony's en 3 paarden en een paard daarvan heeft hem finaal toegetakeld,terwijl mijn pony de rest totaal negeerde.
Je kunt niet zomaar alles bij elkaar zetten doe die oogkleppen eens af.

Paarden die wij FOKKEN zijn niet meer gemaakt om in de wildernis te lopen....
Laatst bijgewerkt door vivana op 31-12-13 00:32, in het totaal 1 keer bewerkt

AngieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:32

Giolli schreef:
Jeetje, ik geef het op... wat een platen hebben jullie voor je hoofd zeg. Ik vind echt dat mensen die hun paard zo lang op stal hebben, niet eens een paard mogen hebben. En écht, wat je ook presteert met je paard, daar heb ik 0 respect voor.

Ik geef deze discussie op, ik hoop dat sommige mensen hier op een dag die enorme oogkleppen afdoen, of dat er een wet komt en dat het voor jullie dan te duur word en paard wordt verkocht aan iemand die er wel alles aan wilt doen zijn paard op een sociale manier te huisvestigen. Bah!

Ik hoop t ook voor je , dat wij op den duur onze verdiende loon krijgen ......
Bah bah bah , wat een lage reactie zeg .. lager dan dit kan het niet .

AngieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:35

MarlindeRooz schreef:
Maar omdat jij een paard wil en luxe voorzieningen wil moet hij maar 20 uur per dag in een hokje opgesloten worden?

Alsjebliefd, dat hebben we nooit gezegt dus gooi alsjebliefd die luxe voorzining eruit

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:35

Kan niets anders zeggen dat ik onwijs blij ben met de stalling van mijn pony. Heeft samen met nog 5 andere pony's een grote loopstal waar zij kunnen kiezen of ze binnen of buiten kunnen staan. Daarnaast gaan ze iedere dag nog een gigantisch weiland op voor een uurtje of 5. Pony's staan stil als het hen uitkomt, lopen, rennen oid wanneer het uitkomt. Ben blij dat het nu ook daadwerkelijk met nog een onderzoek baar voren komt dat dit de beste basis behoeftes. Terwijl ik jaren geleden nog uitgemaakt werd voor alles wat los en vast zat, omdat het bij ons niet alle luxe had (afspuitplaats, solarium, binnen of buitenbak).

Gelukkig staat blijft die van mij lekker pony :)

rebecc1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:36

vivana schreef:
Giolli schreef:

Enja hij liep vd zomer fijn bij 4pony's en 3 paarden en een paard daarvan heeft hem finaal toegetakeld,terwijl mijn pony de rest totaal negeerde.

En zo is het. Onze paarden zijn allang niet meer dezelfde als de paarden in de wildernis.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:36

rebecc1994 schreef:

Zegt ze ook niet?

Mijn leasepony (staat bij particulier) heeft extreme zomereczeem, dure deken, medicijnen, speciaal voer aan niks ontbreekt het hem. Maar toch schuurt hij zo erg, dus die staat tojdens de ergste tijden op stal en dan s'ochtends en s'avond op weide. Dan kan het niet anders. (Arme beedt heeft echt 0,0 manen meer dan)

Maar met als reden "dan heb ik geen binnenbak" of "dan moet ik verder rijden" dat vind ik onzin. Persoonlijk dan ik dan gewoon geen paard. Ik zou me vreselijk schuldig voelen.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:37

Grappig dat mensen aangeven het met deze man eens te zijn en toch beweren aan de basisbehoefte van hun paard te voldoen, ondanks dat hun paard 20 uur per dag op stal staat. Spreekt elkaar een beetje tegen, volgens mij.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:37

vivana schreef:

Nou gelukkig hebben we in Nederland ook geen wildernis dus wat is je punt? Dat ophokken beter is dan ze enigszins de vrijheid te geven. Of moeten we ze alles maar ontzeggen omdat wij erop willen zitten?
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 31-12-13 00:38, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:38

joelleollie schreef:
MarlindeRooz schreef:

Alsjebliefd, dat hebben we nooit gezegt dus gooi alsjebliefd die luxe voorzining eruit

Dat is wel vaak een van de redenen, misschien voor jou niet maar voor tig anderen wel.

knollentuin

Ze zijn al een poosje bezig met deze wet, hij gaat er komen. Ooit.
Dan zullen de stallen zich moeten gaan aanpassen en vandaaruit zal de ommezwaai ingezet moeten worden. Rn dat zal dus nog wel even duren...
Van vuurwerk hebben die van mij geen last, ze staan buiten overdag en horen niet anders, voor mij is dat ook geen reden om ze op stal te houden.

Fritsiej

Fritsiej schreef:
Kan niets anders zeggen dat ik onwijs blij ben met de stalling van mijn pony. Heeft samen met nog 5 andere pony's een grote loopstal waar zij kunnen kiezen of ze binnen of buiten kunnen staan. Daarnaast gaan ze iedere dag nog een gigantisch weiland op voor een uurtje of 5. Pony's staan stil als het hen uitkomt, lopen, rennen oid wanneer het uitkomt. Ben blij dat het nu ook daadwerkelijk met nog een onderzoek baar voren komt dat dit de beste basis behoeftes. Terwijl ik jaren geleden nog uitgemaakt werd voor alles wat los en vast zat, omdat het bij ons niet alle luxe had (afspuitplaats, solarium, binnen of buitenbak).

Gelukkig staat blijft die van mij lekker pony :)

Oh ja, kon die tijd ook niet zo'n overdreven luxe stal betalen en achteraf heb ik ook geen moment spijt van deze stal.

AngieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:39

MarlindeRooz schreef:
joelleollie schreef:

Dat is wel vaak een van de redenen, misschien voor jou niet maar voor tig anderen wel.

Oh sorry ik dacht dat het op mij gebaseerd was

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:40

Gelukkig kan ik mijn paard wel bieden wat ze verdiend. Daarbij vind ik het echt heel erg asociaal van eigenaren om hun paard 20 uur op stal te houden, om wat voor reden dan ook muv blessures.
Voor de rest is er alles al zo ongeveer over gezegd denk ik :D

rebecc1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:43

Ik wil niet lullig zijn, maar hier is het zo dat je juist meer betaald voor een stal waar ze s winters wel naar buiten kunnen. Ik heb een vrij goedkope stal, ja met binnenbak, maar als ik naar een stal verhuis waar ze wel naar buiten komen, is het minstens 100 euro meer.

Hier moet er altijd een paddock gebouwd worden, dus meer voorzieningen, dus duurder.

Opmerkingen als als je dat er niet voor over hebt moet je geen paard nemen, want dat is nu nier het punt

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:44

Ik denk dat het ook een stukje gewenning is van mensen om je paard op stal te hebben staan en zo weinig buiten. Dat zag ik vroeger toen ik nog op een manege hier in de buurt kwam. Soort van niet beter weten en kop in het zand steken. Daarom is dit artikel een goede manier om hier weer aandacht op te vestigen.
Niet elk paard doet het goed 24/7 buiten, maar geen enkel paard hoort de hele dag in een klein hokje te staan.

rebecc1994 schreef:

Edit: sorry toch wel haha

De hoofdstad van NL hoort toch echt bij de randstad :P :Y)