Ongehoorzaam paard meest bekeken fragment 'TV Draait Door'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NoorW

Re: Ongehoorzaam paard meest bekeken fragment 'TV Draait Door'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 20:28

Ondanks dat ik het filmpje er stiekem erg grappig uit vind zien, doet het voor mij ook pijn ernaar te kijken. Er komt een paard met een extreme schuimmond het beeld in (stress), een ruiter die ik een beetje vind zitten als een zak aardappelen (en daar is met 1 hand rijden echt geen excuus voor), en vervolgens een paard wat duidelijk in protest komt. Een paard springt heus niet voor de lol de bosjes in, dat doet ie alleen als ie echt ergens last van heeft en er vanaf wil.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 20:43

Beste stuurlui staan weer aan wal. :D

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 20:52

Laurie schreef:
Beste stuurlui staan weer aan wal. :D

Amen _/-\o_

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 23:09

Nee de beste ruiters zitten op bokt.nl :D

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 09:40

Bah zeg wat weten mensen het toch weer allemaal goed! Stelletje zeurpieten. Blij dat ze beiden er goed zijn afgekomen.

dendola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 10:42

Het zou bokt ook echt bokt niet zijn als er geen commentaar komt op de ruiter...zucht......vermoeiend.... vraag me af of de beste stuurlui in deze topic dan ook niet moe van zich zelf worden en ik zou ze graag in die situatie willen zien. Denk dat de filmpjes nog grappiger worden :D maar of het publiek dan ongeschonden blijft....

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 10:46

Ik kan hier kostelijk om zitten lachen :+
Niet alleen om het filmpje maar ook door de reacties.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 13:16

Bah zeg wat een gezeur.
Paard is idd een manegepaard en hij was echt niet in de stress. Sommige paarden schuimen nog eenmaal snel. Leopard (het paard) dacht gewoon: doei! Ik ga achter mijn vriendje aan.
Ruiter is een recreatieruiter die prima met dit paard overweg kan normaliter.
En als ik sommige foto's in de profielen zie van de mensen met de grootste mond denk ik: nou nou weet niet of jij het beter gedaan zou hebben.
Het is een grappig filmpje waar beiden niets aan overgehouden hebben, moet dit nou zo geanalyseerd worden?

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 13:23

Kende het filmpje idd ook al, moet er altijd nog om lachen.. niet om dat het gebeurd maar hoe het er uit ziet xD
En idd, zit dat maar eens gewoon netjes uit. Als mijn pony zoiets zou doen let ik ook niet op mn houding maar op dat ik blijf zitten en controle weer krijg.. hoe is dan even minder belangrijk, en dat vind ik in deze situatie eigk ook. denk dat menig ruiter ernaast had gelegen.

evelien_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 15:48

Cassidy schreef:
Snap je wel wat de ORS inhoudt? Je hebt echt geen ruimte nodig. En je moet niet wachten tot je op volle snelheid bent, reflex bij jouw om hem toe te passen moet met een fractie van een seconde, maximaal één of twee seconden komen. Neusje naar de stijgbeugel toe en achterhand wegzetten. Paard moet niet nadenken of hij wel of niet gaat reageren maar als in een reflex reageren. Moet jij nadenken als jij je hand verbrandt? Nee toch? Je trekt je hand terug (in een reflex) als jij je verbrandt. En dat moet ook de reactie worden op de ORS. Die reflex kun je aanleren. Kwestie van heel veel meenemen. Dus omtrekken? Tijd om rustig te worden? Waar heb je het over?

ORS heeft mij zeker een paar keer mooi gered. Maar indd je moet wel weten hoe je het moet uitvoeren en helaas weten heel veel mensen dit helaas niet.

Ik leerde dit altijd aan de ponies aan als ik ze beleerde en zadelmak maakte en voordat ik er ook maar een zadel op had kenden ze dit al vanaf de grond. Anders ging ik er niet op. Goed uitgevoerd werkt het echt altijd. Ook als je in volle galop de koeien en stieren opdrijft of de schapen midden in de rimboe in Australie in de bergen! Geleerd van Tony Landers, niet voor niets de nummer 5 van Australie.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 17:47

Een paard stil zetten is een trukje , dat hoef je een paard echt niet te leren, je moet het gewoon zelf kunnen uitvoeren.
Timing is het belangrijkste en weten wanneer welk been op en welke van de grond is/zijn.
Verder liever juist niet een paard rondtrekken aan een teugel richting beugel, voor je het weet struikelt je paard over zijn eigen benen of breekt hij wat.
Paard recht houden en in 1 x 180° omtrekken, dat werkt!

Paard met humor :D , ruiter met pech :(:) , zeer grappig om te zien :')

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 09:11

whahah dit filmpje blijft gewoon hylarisch

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 11:46

Voor de mensen die denken dat je àlles kunt voorkomen met een one reign stop: dream on... ik ken een haf die verpest is doordat ze dat dier zoiets leerden, sindsdien valt ie vanuit galop ineens stil en draait om... echt een trucje wat je een manégepaard beter níet had kunnen leren dus... ja en dan zie ik straks de reacties al voor me van "een expert bla bla weet wel hoe die enz enz... " maar op een manégepaard zitten nu eenmaal geen experts meestal... :Y)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 14:26

Zoolgangster schreef:
maar op een manégepaard zitten nu eenmaal geen experts meestal... :Y)

...en zo leren sommige manégepaarden via ongewenste succeservaringen dat ze kunnen doen wat ze willen ongeacht de martelwerktuigen of - technieken.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:35

Tja, ik kan niet lachen om het filmpje (nouja een beetje) en vind de ORS al helemaal niet aan de orde...

Ik zie alleen zoveel situaties waarin het fout had kunnen gaan. Een paard waarvan bekend is dat hij kuren heeft ga je niet inzetten bij zulke situaties. Nu is het goed gegaan, maar het had zo fout kunnen gaan. Dat de ruiter blijft zitten is best netjes, maar hij had zijn paard niet onder controle. En als je éénhandig moet rijden, moet het paard ook zo getraind zijn. Dat is geen excuus voor het missen van de controle. Dit mag gewoon niet als je met publiek en derden werkt. Een paard hoort ten alle tijde aan de hulpen te zijn.

Dat hij trouwens niet zijn sabel kwijt is geraakt is ook best netjes, deze had zo het publiek in kunnen vliegen, maar had ook een risico voor zichzelf kunnen zijn. Hij had zichzelf kunnen steken/slaan of in/op zijn sabel kunnen vallen met evt fatale verwondingen als gevolg.

En waar is de groom als back-up? Vooral als het niet zijn eigen paard is en hij schijnbaar dicht op de menigte staat, had er iemand op de grond erbij moeten zijn en die had in kunnen grijpen.

Ik raad hem aan nooit meer op dit paard aan dergelijke acties mee te doen. Idem trouwens voor het paard wat al weg was gebracht.

PS: Ondergetekende stuurlui zou nooit met een lek en oncontroleerbaar schip de storm in gaan.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 07:14

Onzin Leo loopt al jaren mee met prinsjesdag en dat gaat altijd super... Hij heeft wel eens grapjes in de manegelessen, maar nooit gemeen of gevaarlijk. Het euvel was nu dat het dichtbij stal was en dat z'n paddockmaatje opgefokt naar huis ging.

Het is een manegepaard en die staan nou eenmaal niet perfect aan de hulpen. En wat had een groom moeten doen? Erachteraan rennen? Stoute Leo roepen? Foei! Mag niet?

DexterM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 08:23

Werkt die ors ook bij paarden die voor de kar lopen? Gezien een ander topic wat ik net tegen kom....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 09:48

Of je dat wil doen met paarden voor een kar is nog maar de vraag..

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:47

Caatje87 schreef:
Onzin Leo loopt al jaren mee met prinsjesdag en dat gaat altijd super... Hij heeft wel eens grapjes in de manegelessen, maar noo-it gemeen of gevaarlijk. Het euvel was nu dat het dichtbij stal was en dat z'n paddockmaatje opgefokt naar huis ging.

Het is een manegepaard en die staan nou eenmaal niet perfect aan de hulpen. En wat had een groom moeten doen? Erachteraan rennen? Stoute Leo roepen? Foei! Mag niet?

Dat betekend dat je altijd geluk hebt gehad. Niet dat het eenmalig iets is. Dat er een paard weggaat en dat het dichtbij stal is, zou niet moeten uitmaken in een dergelijke situatie. Er wordt door gebruik te maken van een paard wat niet geschikt is (geldt ook voor het andere paard), een gevaarlijke situatie gecreëerd. En dat de ruiter zichzelf de vernieling in rijdt zal me aan mijn achterwerk oxideren, maar hij brengt anderen (publiek) in gevaar en dat mag gewoon niet.

Je hebt ook manegepaarden die goed aan de hulpen staan. En daarnaast, is dat wederom ook geen excuus, want heb je niet de beschikking over geschikte paarden dan moet je het niet doen.

Een goede groom had bij het paard kunnen zijn zodra deze kuren begon te krijgen. En op zijn minst in de wegrenrichting (en een goede groom had dat we kunnen inschatten) kunnen staan om het paard op te vangen of tegen te houden.

Tot slot was allang duidelijk dat "jullie" je niet van de gevaren bewust zijn, maar ik hoop dat ik voor anderen wel de risico's heb duidelijk gemaakt. Niet zodat ze het niet doen. Maar dat ze het op de juiste wijze en op het juiste paard doen, zodat er hopelijk volgend jaar niet een dergelijk filmpje tot "rampzaligste" filmpje wordt genomineerd.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 22:14

een goede groom had ook plat gewalst kunnen worden als het beest iets in zijn hoofd heeft dat kun je ernaast ook niet veel betekenen.

ik denk niet dat ze dit paard weer vlak bij stal gebruiken voor zoiets?(had ik niet gedaan in elk geval)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 23:42

En daar vergis je denk ik heel erg in. Een goede groom kan juist hét verschil uitmaken. Maar ik zeg nergens dat goede groom's veel voorhanden zijn.

Ik hoop voor ze dat ze dit paard nooit meer voor iets dergelijks gebruiken. Een paard wat begint te fucken als hem iets niet zint, doet dat ook in een optocht. En dan ben je omringt door publiek en waarschijnlijk een hoop andere paarden die al erg gespannen waren. Dat het nog niet gebeurd is,wil niet zeggen dat het niet kan gebeuren en dan hoeft hij niet eens de herrieschopper in de optocht te zijn.

Maar goed, ik kijk ook altijd hoofdschuddend naar de prinsjesdag training en vind het een wonder dat er nog nooit iets fout gegaan is met prinsjesdag zelf...

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 23:51

LadyUrsy schreef:
Caatje87 schreef:
Ja, maar het was daarna best naar! Paard had niks, maar de ruiter kwam met een bebloed gezicht terug op stal.

Ik moest ook eerst lachen, maar daarna kwam de muts in mij naar boven en vroeg ik me af of die val en dat zwaard wel goed samen gingen. Hoop dat de ruiter er achteraf zelf toch ook om kan lachen. Hij bleef bij de eerst bokken wel mooi zitten met één hand.

Precies mijn gedachte..

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 08:29

@Riddershow: Ik vind het allemaal prima. Feit blijft dat hij al jaren met prinsjesdag meeloopt en al jaren 1 van de braafste is. Dus ik denk dat hij in 2014 gewoon weer meeloopt.
En je groom verhaal vind ik echt lachwekkend.. sorry :)
Maar goed ieder zijn mening.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 09:21

Caatje87 schreef:
@Riddershow: Ik vind het allemaal prima. Feit blijft dat hij al jaren met prinsjesdag meeloopt en al jaren 1 van de braafste is. Dus ik denk dat hij in 2014 gewoon weer meeloopt.
En je groom verhaal vind ik echt lachwekkend.. sorry :)
Maar goed ieder zijn mening.

Dat mag je vinden. Maar ik ga er maar vanuit dat ik inmiddels voldoende ervaring heb met extreme situaties om dat goed in te kunnen schatten.