Column: “Als je van dieren houdt, klim je niet op hun rug”

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:45

Hij had het denk ik over mijn persoonlijke aanval...
Laatst bijgewerkt door Schoentje op 31-10-13 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:46

Mindim schreef:
Waar doe ik een persoonlijke aanval, mijn mening geven over wat hij schrijft, is een persoonlijke aanval? Ik bekritiseer wat hij doet, niet hem zelf.

Ik heb jou niet van een persoonlijke aanval beschuldigd. Dat verwijt maak ik schoentjes. Jij neemt het voor haar op, door te wijzen op een persoonlijke aanval van Koelmans kant. Daarmee suggereer je dat je een persoonlijke aanval terug mag doen als iemand anders ermee begint. Quod non.

Edit: Spelfout verbeterd ('beschuldigt' > 'beschuldigd').
Laatst bijgewerkt door musiqolog op 31-10-13 19:55, in het totaal 2 keer bewerkt

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:47

schoentje schreef:
Ze had het denk ik over mijn persoonlijke aanval...

Ik ben een "hij" hoor... :P

Schoentje

Re: Column: “Als je van dieren houdt, klim je niet op hun rug”

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:48

Gewijzigd!
Ik bestudeer nou eenmaal niet alle profielen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:49

musiqolog schreef:
Mindim schreef:
Waar doe ik een persoonlijke aanval, mijn mening geven over wat hij schrijft, is een persoonlijke aanval? Ik bekritiseer wat hij doet, niet hem zelf.

Ik heb jou niet van een persoonlijke aanval beschuldigt. Dat verwijt maak ik schoentjes. Jij neemt het voor haar op, door te wijzen op een persoonlijke aanval van Koelmans kant. Daarmee suggereer je dat je een persoonlijke aanval terug mag doen als iemand anders ermee begint. Quod non.

Ik neem het voor niemand op.
Ik reageer enkel op deze post en daar staat mijn naam toch boven ;)
Citaat:
Mindim:
* Ten eerste: als iemand een persoonlijke aanval doet, is dat geen vrijbrief om er zelf ook mee te komen. Het is altijd een drogreden.
* Ten tweede: wat hij in een andere column zegt, doet hier niet ter zake. Dat is geen deel van dít betoog.
* Ten derde: ja, hij maakt een verwijt aan Anky van Grunsven, maar dat verwijt onderbouwt hij wel. Hij valt niet haar persoon aan, maar hetgeen ze doet.

En verder ben ik gewoon van mening dat hij daadwerkelijk wel persoonlijk is.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:51

Daarbij komt ook dat je een vertrouwensband met je paard opbouwt en aan de hand daarvan meer van hem gaat vragen. Is juist mooi!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:52

Citaat:
Een paard is überhaupt niet gebouwd om een mens te dragen en vraagt er al helemaal niet om getemd - laat staan gedresseerd - te worden

Nou meneer juist ómdat paarden niet gemaakt zijn om een mens te dragen dressuren we... :D

Ik vind het wel schattig maar ergens zit er wel een kern van waarheid in. Voel me soms ook wel eens egoïstisch om een paard van alles te laten doen wat je wil, maar aan de andere kant weet ik gewoon dat ze het niet erg vind en dat ze zich anders zou kunnen gaan vervelen en beweging is juist goed..

RiderLiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:54

Hij heeft wel gelijk ergens, vind ik. Ik denk af en toe wel eens; stel, je komt iemand tegen die nog nooit een paard gezien heeft, laat staan ooit gehoord heeft van de paardensport. Wat moet diegene wel niet denken als wij hem uitleggen dat we op zo'n dier gaan zitten en ermee over hekjes springen of laten dansen in een baan. Om nog maar te zwijgen over hoeveel miljarden eraan uitgegeven worden??? Ik moet er soms eigenlijk wel om lachen, als ik me dat voorstel. Want eigenlijk zou het te gek voor woorden moeten zijn.

Neemt niet weg dat ik nooit meer zonder kan, maar ik denk dat het goed is om er soms eens van een afstand naar te kijken.

edit; is er meer dan alleen de column van de openingspost..? Ik heb in ieder geval alleen die eerste gelezen en daar slaat mijn reactie ook op ;)
Laatst bijgewerkt door RiderLiza op 31-10-13 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:55

wat een...
Persoonlijke-aanval-inception hierboven :Y)

Ik vind het wel een grappige column, allemaal niet te serieus opvatten, maar er een beetje overnadenken is natuurlijk helemaal niet erg. Denk dat dat ook de bedoeling was van de schrijver, dat er even overna wordt gedacht, en dan moet je natuurlijk behoorlijk shockeren om tot bokt door te dringen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:56

Tja, heb je zijn stukje op de vorige bladzijde ook gelezen?

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:56

Ik ben het eens met wat de columnist schrijft, zit echt wel waarheid in, de punt van een spoortje raakt nou eenmaal het paard niet dan? toch echt wel waarheid
Ik ben het echter alleen niet eens met zijn stelling, houden van dieren en op een paard klimmen vind ik twee totaal verschillende dingen, je kan ergens van houden en tegelijkertijd iets anders doen.
dingen in deze wereld zijn nou eenmaal niet 100% eenzijdig of 100% goed/fout, lief of leuk :)

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 20:04

Meneer de columnist heeft grotendeels gelijk. Paarden kiezen er inderdaad niet voor om bereden te worden, en alle paarden staan liever in de kudde op de wei dan dat ze in de bak figuren moeten lopen of over hindernissen moeten springen. Dat is gewoon zo. Je kan mij niet vertellen dat een paard liever een dressuurtraining doet dan dat 'ie lekker grasjes kan eten.

Ik vind dus dat de columnist grotendeels gelijk heeft. Paarden zijn niet gemaakt om op te rijden, mensen rijden omdat ze dat zelf leuk vinden. Sporen en zwepen slecht? Ik zie wel heel vaak dat die verkeerd gebruikt worden, dus ja, columnist heeft in veel gevallen gelijk. Bitten? Jep, ook die worden in erg veel gevallen verkeerd gebruikt. Ik vind echter dat de columnist op een paar punten geen gelijk heeft.
Ten eerste denk ik niet dat de meeste mensen paardrijden omdat het een machtsspelletje is. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die wel met deze reden op een paard klimmen, maar het gros zal dat om andere redenen doen.
Ten tweede is er een verschil tussen gedresseerde roofdieren en bereden paarden. Voor een roofdier is het hebben van een leider minder belangrijk dan voor het prooidier (het paard). Paarden zijn veel kwetsbaarder en hebben dus een leider nodig om zich veilig te voelen en te kunnen overleven. Roofdieren kunnen makkelijker dan paarden overleven zonder leider. Paarden zullen zich dus eerder onderwerpen aan een leider. Ook zijn de oefeningen die een bereden paard moet doen vaak natuurlijker dan die bijv. een gedresseerde tijger moet doen. Daarentegen is het voor een paard natuurlijk wel zeer onnatuurlijk om zich te onderwerpen aan een roofdier-leider (de mens dus). Dit is misschien weer iets makkelijker voor een roofdier.
Ten derde zijn er ook nog paarden die wél plezier hebben in het rijden. Dressuur- en springtrainingen zullen paarden niet zo plezierig vinden, maar een lekker buitenritje vinden de meeste paarden wel leuk. Mijn ervaring is dat paarden die veel buitenrijden het rijden vaak écht leuk vinden. Ze hebben vaal veel meer zin om te gaan rijden dan zogenaamde sportpaarden die alleen maar de bak zien.

Rijd ik mijn paard dan alleen maar buiten? Rijd ik alleen maar zonder zweep? Nee. Ik doe ook dressuur, omdat bijv. rechtrichten goed is voor een paard. Wel pak ik die oefeningen vaak buiten mee, in het bos kan je ook gewoon af en toe schouderbinnenwaarts doen. En ja, ik rijd met een zweep, maar die heb ik alleen bij me voor de veiligheid van mij, paard en medeweggebruikers (ben eens door een creep achtervolgd, dan zou een zweep handig kunnen zijn, ook is paardlief ooit op hol geslagen op een fietspad, door hem 1 mep te geven kon ik nog net een wielrenner ontwijken).

Al met al vind ik dat meneer de columnist best wel gelijk heeft, het is alleen iets minder zwart-wit dan hij zegt.

Overigens vind ik de vergelijking van paarden met bijv. drugshonden (een paar bokkers hier maakten deze vergelijking) niet echt kloppen. Een hond heeft een hele grote 'will to please', een paard veel minder. Een hond zal dit werk best graag doen voor zijn baasje. Ook heb ik het idee dat honden veel uitgebreider beloond worden dan de meeste paarden. En het werk wat een drugshond doet duurt ook veel korter.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 20:15

De columnist heeft ergens echt wel gelijk, paarden zijn niet gemaakt om op te rijden. Maar goed, als ik niet houd van mijn paard omdat ik op hem rijd, dan houdt iemand die zijn kat binnen houdt ook niet van zijn kat, die persoon ontzegt de kat namelijk zijn jaag-instinct. En zo kun je bijna over ieder huisdier wel een voorbeeld geven, laat staan dierentuin dieren.

Daarbij heeft de columnist echt geen onderbouwing. Meneer zegt dat een paard toch zéker niet vraagt om gedresseerd te worden. Om de beste man, en ook veel mensen hier uit hun droom te halen, buitenritten maken is minder diervriendelijk dan een paard goed te dresseren. Een paard is met name niet bedoeld om op te rijden vanwege zijn rug. Wanneer we druk zetten op de rug van een paard, dan gaan de ruggewervels tegen elkaar aan staan. Als je een paard aan de teugel rijdt, gaat zijn achterhand eronder, waardoor het paard zijn rug opbolt, deze opbolling zorgt ervoor dat de wervels niet meer tegen elkaar aan staan, en dat het rijden een stuk pijnlozer is voor het paard.

Wil desalniettemin niet zeggen dat ik geen buitenritten met mijn paard maak. Een paard is een vluchtdier, en mijn paard komt nog altijd naar me toe als ik met het hoofdstel aankom. Als hij mij als bedreiging zag dan was hij allang van me weggerend. Ik zorg wel dat ik regelmatig de rug van mijn paard controleer.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 20:17

Deels zit er iets in, deels onzin.
Alsof ik een zweepje en sporen nodig heb om een paard te temmen..
De eerste keer dat je op een paard stapt, met het zadelmak maken, ''tem'' je hem niet hoor.
Gewenning heet dat. En dat is iets anders dan ''een paard aan je wil onderwerpen''..

Een paard is een gedomesticeerd dier. Een werkdier. Dat vind ik totaal anders dan het trainen van een wild dier zoals een tijger of olifant.
Zolang het op een vriendelijke manier gebeurt natuurlijk.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 20:19

ach.. je kan het ook lezen en je schouders ophalen... laat maar gaan die man...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 20:20

Laat ik maar beginnen met het feit dat de columnist goede punten heeft.
Maar of het verhaal relevant is.. Als het maar van 1 kant belicht is?
Naar mijn mening niet!

Herlinde98

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 20:21

Ik denk dat dit voornamelijk van uit je eigen menig komt. En ik denk dat er wel wat waarheid in zit, maar als jij fatsoenlijk met je paard of pony handelt kan het rijden geen kwaat..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 20:26

haha, inderdaad.

Maarja, iedereen heeft een andere mening, en daar ben ik blij mee :p
Ik vind het verhaal gewoon wat rommelen.. Net als paardrijden iets slechts is..

Ik vind het wel irritant dat hij het door het overlijden van Anky's topper op de rit brengt...

xx

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 20:37

Ach er berust best een deel waarheid in. Maar waar komen de katten, honden, cavia's, hamsters, vissen, degoes, gebrils, slangen, spinnen etc allemaal uit voort? Juist de natuur!
Dus, laat ons lekker met onze paarden knuffelen, kroelen en rijden dan zeg ik ook niks over te kleine kootjes en vissenkomen.

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 20:38

Mindim schreef:
Tuc schreef:
Helemaal mee eens, altijd al zo gevonden.
Ik heb absoluut niet van de dressuur of springen op hoog niveau, puur omdat het extreem ver weg ligt van de natuurlijke situatie van paarden.
Paarden de hele dag op stal wordt hier zelfs nog achterwege gelaten!

Ik denk dat het beste is als alles met mate wordt gedaan en dat hier over na wordt gedacht.
Helaas denkt niet iedereen er zo over en bestaat olympische sport met paarden nog altijd.

Crossen met een paard door het bos met een ruiter op de rug die verteld hoe hard ie moet en waarheen, met tuig en martingaal om, staat zoveel dichter bij de natuur?

Klopt, je hebt gelijk. Voor mij is dat ook een dilemma, maar ik beperk de kunstmatige ellende tot een minimum. Ik oefen bitloos, ze loopt zo veel mogelijk met losse teugel, al sowieso geen zweep of sporen.

Ik vind dit een erg goed column.

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 20:48

4EverHobbes schreef:
Kennis heeft dit 'mannetje' wel degelijk. Zeer aannemelijk geschreven en de feiten die hij noemt, kloppen ook. Ik hou hier van.

Mee eens.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 20:56

ik vind dit wel zwaar overdreven hoor.
als je een goede dressuur ruiter bent al bv. Thristan Tucker
werk je samen met je paard. ik vind vrijheids dressuur het begin van alles.
in vrijheids dressuur werk je samen met je paard en doet je paard wat je vraagt
omdat hij dat kent en in rust en samenwerken is aangeleerd, hij je volledig vertrouwt
en inderdaad dat voor je wil doen. en ja er zijn mensen die met grof geweld allerlei
kunstjes aanleren maar daar heb ik het niet over die zijn namelijk gewoonweg ziek.
en als je dat hebt bereikt kun je dressuur matig ook rijden.
en als je een goede ruiter bent heb je daar geen zweep sporen of
bij sommige die echt dat vertrouwen hebben gewonnen hebben niet eens een hoofdstel of zadel nodig.

dus ja de feiten die er in staan kloppen in de meeste gevallen wel maar ik vind niet dat je dit over iedereen kan zeggen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 20:58

Je wordt echt geen Olympisch Kampioen als je niet alles uit je paard kunt halen en een eenheid kunt vormen. Een paard die een basis heeft onstaan uit angst en intimidatie gaat echt niet dat stapje harder voor je zetten.

Dus deze man kennis? Hij praat dingen na, herhaalt van horen zeggen. Snappen doet hij het echt niet hoor. Daar is een beetje meer voor nodig dan domweg napraten.

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 21:00

Hij heeft eigenlijk wel gelijk ... -vind ik!!-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 21:01

Cassidy schreef:
Je wordt echt geen Olympisch Kampioen als je niet alles uit je paard kunt halen en een eenheid kunt vormen. Een paard die een basis heeft onstaan uit angst en intimidatie gaat echt niet dat stapje harder voor je zetten.

Dus deze man kennis? Hij praat dingen na, herhaalt van horen zeggen. Snappen doet hij het echt niet hoor. Daar is een beetje meer voor nodig dan domweg napraten.

Dat domme napraten kunnen bokkers ook hoor. ;) :D