Bitloos dressuur geïntegreerd in KNHS basiswedstrijden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Muffin01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:19

essie_blue schreef:
Hartstikke leuk, snap alleen niet waarom het nou nog niet kan in de M of Z. Wat een onzin, paarden die bitloos lopen hoeven toch niet anders beoordeeld te worden? Wat maakt het uit..

Ben ik het mee eens:)

Toch is het super, dat het mogelijk is om bitloos te starten!
Hopelijk word dit binnenkort ook voor de M en Z ingevoerd.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:21

In mijn optiek zou er geen verschil mogen zijn in de mate van aanleuning met of zonder bit en doet de manier waarop de aanleuning wordt verkregen (uiteraard alleen op de correcte manier en niet met pluk- en rukwerk) er eigenlijk niet toe als de combinatie goed loopt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:27

Janine1990 schreef:
Wat is nationaal niveau? Als je subtop bedoeld? Ik heb wel eens gehoord en het vermoeden dat daar makkelijker wordt gepunt. Er schijnt een GP-jury te zijn die zegt: "Als je een 5 geeft weten ze het ook wel."
Dat viel ook op op de Olympische Spelen, vanaf de tribunes kon je de gemiddelde score per onderdeel namelijk volgen. Anky komt de baan binnen en Salinero staat niet stil. Ik meen me te herinneren dat haar eerste percentage 54% was. Dat is in mijn ogen BIJNA een voldoende...
Wat mij betreft is het helemaal op dat niveau: Niet getoond, een 1.
Geldt overigens voor alle combinaties, ik ben nog altijd Anky fan :o Maar dit is het voorbeeld dat ik nog helder voor de geest heb staan.
Gaan ze op dat niveau wat strenger punten, zie je voorlopig ook niet meer zulke wereldrecords. Want als ik de punten moet geloven, zitten we met een jaar of 20 op 100%. Gaan we dan 11en en 12en toevoegen? :P

Ik weet niet hoe jullie protocol werkt, maar bij ons is dat onderdeel ook het binnenkomen. Dus A-x binnen komen, X halthouden en groeten". . Waarom zou ze geen 54% mogen krijgen als ze wél perfect, mooi verzameld over de middellijn (dus niet er langs of niet recht) binnen komt enkel omdat ie niet stilstaat?
Dan heeft ze dus inderdaad de helft van de oefening goed uitgevoerd (het correct binnen komen wel, het stilstaan niet) en mag ze daar ook punten voor krijgen.

Jizzie

Re: Bitloos dressuur geïntegreerd in KNHS basiswedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:57

Ik las het van de week al op Facebook, supertof :D Nu de andere niveau's nog... door dit nieuws begint het bij mij toch weer te kriebelen, dat wedstrijd starten :3

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:59

Ayasha schreef:
Janine1990 schreef:
Wat is nationaal niveau? Als je subtop bedoeld? Ik heb wel eens gehoord en het vermoeden dat daar makkelijker wordt gepunt. Er schijnt een GP-jury te zijn die zegt: "Als je een 5 geeft weten ze het ook wel."
Dat viel ook op op de Olympische Spelen, vanaf de tribunes kon je de gemiddelde score per onderdeel namelijk volgen. Anky komt de baan binnen en Salinero staat niet stil. Ik meen me te herinneren dat haar eerste percentage 54% was. Dat is in mijn ogen BIJNA een voldoende...
Wat mij betreft is het helemaal op dat niveau: Niet getoond, een 1.
Geldt overigens voor alle combinaties, ik ben nog altijd Anky fan :o Maar dit is het voorbeeld dat ik nog helder voor de geest heb staan.
Gaan ze op dat niveau wat strenger punten, zie je voorlopig ook niet meer zulke wereldrecords. Want als ik de punten moet geloven, zitten we met een jaar of 20 op 100%. Gaan we dan 11en en 12en toevoegen? :P

Ik weet niet hoe jullie protocol werkt, maar bij ons is dat onderdeel ook het binnenkomen. Dus A-x binnen komen, X halthouden en groeten". . Waarom zou ze geen 54% mogen krijgen als ze wél perfect, mooi verzameld over de middellijn (dus niet er langs of niet recht) binnen komt enkel omdat ie niet stilstaat?
Dan heeft ze dus inderdaad de helft van de oefening goed uitgevoerd (het correct binnen komen wel, het stilstaan niet) en mag ze daar ook punten voor krijgen.

Dit was een Grand Prix proef van Anky van Grunsven op de Olympische Spelen in Londen.
https://www.knhs.nl/media/5884194/GrandPrix-2009.pdf
Die proef is voor België niets anders dan Nederland.

Overigens kom je in het B en L1 in Nederland niet binnen over X, en hoef je in het L alleen maar AXC binnen te komen zonder groeten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 13:04

Dat weet ik inderdaad, in België moet dat wel vanaf het begin (en dat vind ik logische maar das een andere discussie)
However; Dus ze komt mooi binnen in verzamelde galop, op de middellijn en netjes recht, alleen het stilstaan lukt niet. Dus 3 van de 4 "punten" waarop men moet oordelen zijn in orde behalve het stilstaan. Waarom is het dan onlogisch dat ze 54% krijgt? Ze heeft heel simpel gerekend 75% van de oefening gewoon goed getoond. Dus een 1 is niet terecht.

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 14:28

Hier ben ik blij mee! Want ik wil graag uiteindelijk helemaal bitloos gaan rijden en starten, nu kan dat! :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 18:10

Ayasha schreef:
Dat weet ik inderdaad, in België moet dat wel vanaf het begin (en dat vind ik logische maar das een andere discussie)
However; Dus ze komt mooi binnen in verzamelde galop, op de middellijn en netjes recht, alleen het stilstaan lukt niet. Dus 3 van de 4 "punten" waarop men moet oordelen zijn in orde behalve het stilstaan. Waarom is het dan onlogisch dat ze 54% krijgt? Ze heeft heel simpel gerekend 75% van de oefening gewoon goed getoond. Dus een 1 is niet terecht.

Mwah, ik snap je redenering, ben het er deels ook mee eens. Maar dat is even een eerste voorbeeld.

Een andere deelnemer mistte een wissel, in de eners of tweërs, ik weet het niet meer precies. Afijn, die kreeg ook een punt zo in die buurt... 54% ofzo... Maar dat is dan toch niet logisch? Wanneer je 15 eners of 9 tweërs moet maken, en je mist een wissel. Kan je er simpelweg op die lijn geen 15 of 9 nieuwe gaan doen. Tenzij je met een shetlander in de GP start natuurlijk _O- Wat weer niet is toegestaan :+ Dier moet minimaal 1.49 zijn geloof ik. Maar dat terzijde. Je kan dus niet de oefening overnieuw doen op die lijn, dus heb je in feite de oefening gewoon niet getoond. Hoe kan je dan toch bijna een voldoende scoren? Leuk natuurlijk, dat het paard dressuurmatig correct die wissels springt, mooi van achteruit enzo. Maar de gevraagde oefening, die 15 eners of 9 tweërs zijn gewoon niet getoond. Dus daar kan je in feite niet die redenering van jou op toepassen, eens? Of zie ik het verkeerd?

Maar goed, eigenlijk is dit alweer een heel andere discussie :P Al zet ik 'm graag voort!!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 19:07

Dat zie je denk ik weer zoals die halt, er worden er 15 gevraagd, twee gaan de mist in dus pak dat na correctie er nog 8 wissels getoond worden die wel goed zijn; de oefening is dus deels getoond

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 19:12

Ayasha schreef:
Dat zie je denk ik weer zoals die halt, er worden er 15 gevraagd, twee gaan de mist in dus pak dat na correctie er nog 8 wissels getoond worden die wel goed zijn; de oefening is dus deels getoond

Nee, de oefening is er 15 achter elkaar te springen. Anders was de oefening wel eerst 8 en dan nog 7.
Zoals er 11 eners in een Inter II proef zitten en 7 tweëers.
Is slechts een verhoging van de moeilijkheidsgraad.

Het is géén B dressuur meer... Of Z waarbij je 4 passen achterwaarts moet, en niet 4,5 of 5. Al maak je 5 passen nog zo keurig, je hebt niet voldaan aan de oefening die 4 passen vroeg. Zelfde voor wissels in de GP.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 19:49

Ja, en elk van die 15 wordt gepunt. Anders moet je al een nul krijgen als 1tje achter "na" komt.
14 van de 15 getoont = niet terecht om een nul te geven want de oefening is getoont, niet volledig, maar getoont. Net als bij het halthouden. Je begint op 10 en per fout gaat er x aantal punten van af:
4 passen achterwaarts; doe je er 5 krijg je ook geen nul, je krijgt punten aftrek want de oefening is niet getoont zoals gevraagd dus minpunten. Maar een nul zou niet terecht zijn want ze is wel getoont.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 19:54

Ayasha schreef:
Ja, en elk van die 15 wordt gepunt. Anders moet je al een nul krijgen als 1tje achter "na" komt.
14 van de 15 getoont = niet terecht om een nul te geven want de oefening is getoont, niet volledig, maar getoont. Net als bij het halthouden. Je begint op 10 en per fout gaat er x aantal punten van af:
4 passen achterwaarts; doe je er 5 krijg je ook geen nul, je krijgt punten aftrek want de oefening is niet getoont zoals gevraagd dus minpunten. Maar een nul zou niet terecht zijn want ze is wel getoont.

Tuurlijk niet, het is een serie wissels. Er wordt een serie van 15 wissels om de pas gevraagd. En een serie van 9 wissels om de twee.

Je kunt overigens geen 0 geven geloof ik. Het laagste is 1 = Niet getoond.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 19:56

In de basissport is de 0 het laagste, dat is niet getoond.
1 is heel slecht, oefening is nauwelijks herkenbaar.

Maar wat dit te maken heeft met bitloos is me wel een raadsel :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 19:56

een serie bestaat uit x aantal wissels... Zoals ik al zei: volgens jouw redenering moeten ze een 1 krijgen als ze eentje een beetje na springen achter. Dan is de serie nl ook niet getoont. Maar als dat allemaal niet gebeurt moeten ze een 10 krijgen. Dus dan zou je alleen nog maar tussen "1" en "10" mogen kiezen... Zal het jureren vast wel een stuk makkelijker maken zo..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:03

Urielle schreef:

Je hebt gelijk idd. Ik meende altijd dat het begon bij 1 in het boekje, maar ff de reglementen nagekeken, je kan idd een 0 halen.

Heeft idd al lang niets meer met bitloos te maken _O-

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:04

Ayasha schreef:
een serie bestaat uit x aantal wissels... Zoals ik al zei: volgens jouw redenering moeten ze een 1 krijgen als ze eentje een beetje na springen achter. Dan is de serie nl ook niet getoont. Maar als dat allemaal niet gebeurt moeten ze een 10 krijgen. Dus dan zou je alleen nog maar tussen "1" en "10" mogen kiezen... Zal het jureren vast wel een stuk makkelijker maken zo..

Ben ik het niet met je eens, zal er morgen eens de reglementen van de FEI op nalezen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:08

Dat mag je maar het zou me heel sterk lijken als een serie niet uit een x aantal herhalingen van een element bestaat... Dat is nl een beetje de algemene definitie.
http://www.betekenis-definitie.nl/serie

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:14

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:17

Ayasha schreef:
Dat mag je maar het zou me heel sterk lijken als een serie niet uit een x aantal herhalingen van een element bestaat... Dat is nl een beetje de algemene definitie.
http://www.betekenis-definitie.nl/serie

Heb het al gevonden. Kan het niet kopieren maar er staat:

Citaat:
Movements that are only executed below the requirements (e.g. to few changes in a sequence, only half pirouette in stead of a full pirouette, not enough steps in piaffe,) are regarded as insufficiently or badly performed and must be given a mark clearly below a 5

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:59

Taar_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:56

Heel blij met dit nieuws. Ik heb een deel van de B en de hele L1 bitloos gedaan en ben nu L2 startgerechtigd. Ik kan in ieder geval in april 2014 weer starten, met of zonder bit in de L2, gewoon gezellig in de buurt, en regelmatig op wedstrijd. De bitloze wedstrijden waren tot nu toe zeer schaars en vaak een eind uit de buurt.
En de jury wil gewoon hetzelfde plaatje zien, een net afgewerkte proef met een stille aanleuning, voldoende impuls en activiteit vanuit het achterbeen, en een ontspannen beeld. Met of zonder bit, dat maakt geen verschil. :wow:

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 10:36

Lijkt het nu maar zo of staat er nog steeds nergens op de website van de KNHS iets over?

Ik vind dat zo raar :?

Komen wel allerlei koetjes en kalfjes van nieuws langs daar op de website maar niks over zoiets dat toch best nieuws is :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 10:53

Urielle schreef:

Haha ik mis de vind ik leuk knop!

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 16:33

Wel fijn voor de mensen die Bitloos rijden, kunnen ze ook gewoon starten. :)

youaremylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 22:04

Echt super leuk