Wilde paarden scheren tijdens Rapa Das Bestas [foto's]

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 19:18

Interview met de Hertog van Croy, de eigenaar van het terrein waar de Dülmener Wildpferde leven en de eigenaar van de paarden zelf, met de uitleg waarom het wegvangen van de jaarlingen een jaarlijks spektakel is. Ook een Hertog kan niet leven van lucht alleen en zal inkomsten moeten krijgen om het land en de dieren aan te kunnen houden. Als mensen entree betalen om te komen kijken, kunnen daar iig wat kosten van betaald worden.

http://www.youtube.com/watch?v=pDW3rDNfbes

vanaf 2:45. Over de geschiedenis, achtergrond en de huidige situatie. Helaas in het Duits, geluid niet altijd even goed te verstaan. En nee, ik ga het niet vertalen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 19:23

jus schreef:
Het is ook niet mijn ding maar dat " tamme paarden " zo,n fijn leven hebben sporen , zwepen etc hier worden ze bij elkaar gedreven erop gesprongen en haar geknipt en daarna weer terug naar bergen , zouden eigenlijk fotos moeten maken na dit gedoe hoe ze in de bergen leven

En een trauma voor mensen mee de bergen in tot ze weer bij elkaar worden gedreven voor de verkoop of slacht... tja het is maar hoe je het bekijkt!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 19:25

De paarden die gemerkt zijn bij de Rapa das Bestas, waar één keer heel even iemand een paar seconden op heeft gezeten worden nooit meer bereden. Ze zijn heilig verklaard. Zal het even na moeten kijken maar denk niet dat ze ooit verkocht gaan worden of naar de slacht gaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 19:43

Wat betreft het calf roping, ben er met de hele jonge dieren ook geen voorstander van, maar misschien krijg je een indruk hoe het er op de topwedstrijden aan toegaat en hoe kundig de ropers moeten zijn om zo met de dieren om te gaan en hoe groot de dieren zijn. Risico is altijd dat bij een tijdsdruk onnodig hard met dieren wordt omgegaan, maar de dieren hebben tegenwoordig beschermers om die het afrukken van oren en ook het breken van hoorns moeten voorkomen en er is altijd controle tijdens een wedstrijd.

http://www.youtube.com/watch?v=Ekrrd5uVlEA

Deze wedstrijden zijn een demonstratie hoe het in het echte werken met vee er aan toegaat. En als je een roper hebt die een kalf zo uit een kudde kan plukken zodat er inentingen gegeven kunnen worden of je veilig met het dier om kunt gaan op het moment dat er medisch ingrijpen nodig is, dan neem ik daar mijn petje voor af.

http://www.youtube.com/watch?v=v-qViM1a2Lc

En hier kan ik alleen maar van genieten. Op het moment dat er een koe uit de kudde is legt de ruiter de teugels op de nek en moet het paard het helemaal zelf doen.

http://www.youtube.com/watch?v=nCRzUjn4I7I

En bovenstaande disciplines behoren allemaal tot het evenement `rodeo`.

Maikemaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:07

[quote="Cassidy"] Risico is altijd dat bij een tijdsdruk onnodig hard met dieren wordt omgegaan, maar de dieren hebben tegenwoordig beschermers om die het afrukken van oren en ook het breken van hoorns moeten voorkomen

Ik vraag me serieus af waar bij jou de grens ligt wanneer je het niet meer vindt kunnen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:20

Mijn grens is variabel en afhankelijk van de situatie van de paarden die ik zie, en het land waarin deze paarden leven omdat ik ook nog respect heb voor de plaatselijke bevolking, de manier waarop zij hun brood moeten verdienen en de mentaliteit van dat land. Dat houdt in dat ik bereid ben om me in te lezen en niet mijn mening vorm op grond van een onderbuikgevoel, dat ik verschillende bronnen hanteer, er met andere mensen over praat en weiger tot een conclusie te komen voordat ik het complete plaatje heb. Dat ik nadenk en niet af ga op vooroordelen of mijn eerste indruk, en altijd bereid ben om mijn visie aan te passen.

Op het moment echter dat er permanent lichamelijke of psychische schade wordt berokkend, paarden niet genoeg gevoerd krijgen, of alleen maar slaag krijgen, slecht passend tuig hebben of niet de correcte medische verzorging ontvangen , dan is bij mij die grens bereikt. Denk aan de extreme situaties van de patienten van Brooke Hospital for animals.

Als ik deze meneer zie, die in ogen van de Europeanen ruig te werk gaat, maar te plekke revolutionaire aanpakmethodes heeft, kan ik hem alleen maar toejuichen.

http://www.youtube.com/watch?v=Ama4qjVZd_8

Op het gebied van rodeo zijn er heel veel verbeteringen geweest. Het is een nationale sport (respect voor de plaatselijke bevolking en hun tradities), en misstanden worden aangepakt. En dat vind ik een hele goede ontwikkeling.

Maikemaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:39

|( :?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:51

Maikemaik schreef:
|( :?

Ik begrijp dat je me op dit moment niet kunt volgen. Geeft niet, komt vanzelf wel. Als je er open voor staat. Ik ga je niet proberen mijn mening op te dringen, dat heeft toch geen effect. En nadenken moet je zelf doen. Als je dat niet wilt kan ik nog zo op je inpraten, heeft toch geen zin.

A mind is like a parachute. It only works when it is open.

Maikemaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 22:13

Je hebt gelijk, ik vind je manier van denken echt niet te bevatten 8)7

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 22:18

Nogmaals, geeft niet. Als je niet van je standpunt af wilt wijken, ik zal je geen strobreed in de weg leggen. Persoonlijke groei is echter afhankelijk van het feit of je over de rand van je bord heen kunt kijken. En dat niet alleen op het punt van de paarden, maar met alles waar je mee te maken krijgt. Wil je dat niet, geen probleem. Zal er niet wakker van liggen. Er zijn echter heel veel bokkers die me wel kunnen volgen, en die me benaderen via Pb. Maar daar zal ik je verder ook niet mee vervelen.

Louis71

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 22:33

Op het gebied van rodeo zijn er heel veel verbeteringen geweest. Het is een nationale sport (respect voor de plaatselijke bevolking en hun tradities), en misstanden worden aangepakt. En dat vind ik een hele goede ontwikkeling.[/quote]

Wie weet word er galicia ook nog iets verbeterd,sport is het niet,maar kalfjes vangen in de Arena is ook ontstaan vanuit het vak,dus je weet maar nooit.Tot die tijd zoek ik ze gewoon elke vakantie weer op,want ik blijf het een leuk gezicht vinden."wilde" Pony's tussen de rotsen :-)....

Maikemaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 00:03

Natuurlijk, dat is ook een geweldig gezicht. Ik heb de Spaanse paarden paarden niet in het wild gezien maar de Exmoorpony's en de Camarguepaarden wel en het is geweldig om ze in zo veel vrijheid rond te zien lopen.

Ik denk dat dingen verbeterd worden zolang mensen kritisch blijven (het rodeo gebeuren in Amerika is vast niet verbeterd omdat iedereen het prima vond zoals het was) en dat maakt dat ook de wilde paarden in Spanje hopelijk zo lang mogelijk kunnen blijven bestaan.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 06:53

Cassidy schreef:
De paarden die gemerkt zijn bij de Rapa das Bestas, waar één keer heel even iemand een paar seconden op heeft gezeten worden nooit meer bereden. Ze zijn heilig verklaard. Zal het even na moeten kijken maar denk niet dat ze ooit verkocht gaan worden of naar de slacht gaan.

Dan begrijp ik al helemaal niet waarom dit zo nodig moet gebeuren.

aerdenhout1

Re: Wilde paarden scheren tijdens Rapa Das Bestas [foto's]

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 18:33

Jammer dat er nu niemand meer reageert.

piezze

Re: Wilde paarden scheren tijdens Rapa Das Bestas [foto's]

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 19:59

Misschien is alles er zon beetje over gezegd?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 20:17

Wat mij betreft is alles idd gezegd, en het antwoord op de vraag van aerdenhout1 in het interview met de Hertog van Croy al gegeven, heb je misschien voor het gemak niet bekeken, of niet begrepen, kan natuurlijk ook. Maar ik ben het zat om iedere keer weer hetzelfde te gaan herhalen omdat mensen niet lezen, filmpjes niet bekijken, of topics naar boven schoppen die allang klaar waren. En niet alleen in mijn ogen. :D

De situatie in Dülmen zal gerust op een andere situatie te projecteren zijn. Uiteindelijk is het een financieel plaatje. Ik kan niet van lucht alleen leven, dat kunnen jullie niet en dat kunnen de mensen niet die dit evenement organiseren. Mensen in een ander land hun inkomsten niet gunnen omdat wij hier andere maatstaven hebben, is in mijn ogen niet correct. De hertog van Cory krijgt uit het evenement inkomsten zodat hij zijn medewerkers kan betalen, en er door het toeristische aspect komt er ook in Spanje geld binnen.

En over het zogenaamde trauma dat je een dergelijk paard dat uit de wildbaan bij Dülmen komt, bezorgd:

http://www.youtube.com/watch?v=qeWaX76j7p4

Ik kan helaas niet dienen met vergelijkbare plaatjes uit Spanje, omdat die er gewoonweg niet zijn.

Laatste reactie in dit topic. Stipje gaat er van af, wie me bereiken wil kan dat via PB doen.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:21

Je kan als paard beter in NL op de zuidlaren markt staan ga je zonder stress op een vrachtwagen naar weet ik veel wat voor land en kan je een salami worden (sarcastisch) , helaas is de hele wereld nog vol van mensen en dieren leed en 1 keer per jaar op een pony springen is nou ook niet zo erg.

Maikemaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 01:33

Redeneren is iets wat alleen de mens kan. Wij kunnen beredeneren "ach het is maar eens per jaar" en "ach er wordt maar èèn keer op gezeten" en het dier heeft een trouma voor het leven en heeft ieder jaar weer zijn angsten te ondergaan......voor geld, volgens Cassidy, maar Spanje en Amerika zijn voor zover ik weet nog steeds geen 3e wereld landen. Ik blijf er het nut niet van in zien....en vind het jammer dat het blijkbaar eens per jaar nodig is.