Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
liljebo schreef:Ik vind vastzetten van een prooidier omwille ontspanning/nageven/wijken voor druk af te dwingen (paard heeft immers geen enkele keuze) per definitie discutabel.
Maar ik begrijp wel meer niet in de paardensport.

xSlvna schreef:Het 'vast zetten' opzicht vind ik geen ramp, vind het af en toe fijn om 'te stretchen'. Paard via het bit vast aan de singel (aan de zijkanten of onderkant) en dan lekker laten lopen ('vrij'), paard gaat op zijn eigen tempo lekker lopen (of lekker om laag en alles lang maken, of omhoog en de achterhand er onder gooien, even doorpezen en alle spieren aan het werk zetten), paard krijgt dan ook niet de ruimte om sterren te kijken, net genoeg voor een opgerichte en lage houding.
Paard leert dan en lekker te lopen (of het nu verplicht is of niet, zijn lichaam werkt fijn) en gaat ook veel rustiger lopen dan ze ohz doet (gaat ohz constant een stapje sneller, terug vragen is vaak een paard finaal in de krul of tegen de hand, nee bedankt). Verschil is dan wel dat het niet met shanks gebeurt, zal het ook nooit en te nimmer met mijn hackamore doen, no thanks, dat is gewoon bruut, paard kán zo niet eens iets verkeerds doen zonder zich flink pijn te doen.
Cowgirl schreef:Hoe kan een paard nou fijn bewegen als hij met zijn kop vastegbonden is aan de singel...
Jaime_ schreef:Of het nou in Amerika gebeurt of hier, op een westernstal of in de dressuursport, het blijft gewoon verschrikkelijk. En ik vind de vergelijking die gemaakt wordt met het bijzetten tijdens longeren niet opgaan. Tenminste, niet in vergelijking zoals ik mijn pony bijzet.

xSlvna schreef:Toch is dat het beeld wat ik bij 99%, volgensmij zelfs 100% van de ruiters zie. (Hier word overigens géén western gereden).
Paard gaat over de rug door voor te begrenzen, achter erin te rijden, vind een consequente hand echt niet beter dan een vaste teugel op de lengte dat het paard lekker zijn hals kan strekken of opkroppen (mot die helemaal zelf weten hè).

VivaLaVida schreef:Cowgirl schreef:Hoe kan een paard nou fijn bewegen als hij met zijn kop vastegbonden is aan de singel...
Denk dat ze gewoon bijgezet longeren bedoelt..
Overigens nog even ter info over het Shank bit, je hebt ze in alle soorten en maten. Niet alleen grote maar ook 'babyshanks' met korte scharen.(Allen natuurlijk niet bedoeld om een paard aan bij te zetten maar om mee te rijden)
xSlvna schreef:liljebo schreef:Ik vind vastzetten van een prooidier omwille ontspanning/nageven/wijken voor druk af te dwingen (paard heeft immers geen enkele keuze) per definitie discutabel.
Maar ik begrijp wel meer niet in de paardensport.
Dus een dier begrenzen in zijn mogelijkheden mag niet, dan wil ik vragen wat jij doet als je op het paard zit en druk op de teugels hebt en been geeft (voorwaarts neerwaarts gebeurt niet van zelf)?