Paard overleden na ‘bitting up’

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 19:17

Longeren, al dan niet met bijzet, waarvan ik vind dat die in alle gevallen flexibel moet zijn en nooit ingesteld op een vaste hoofdhouding of achter de loodlijn, maar in alle gevallen het paard een ruime keuzemogelijkheid van hoofhouding biedt -heeft werkelijk NIETS te maken met "een bijzet-cultuur" of een paard aan touwtjes "vasthangen" of "opknopen" , het is -als het goed en kundig gedaan wordt - een trainingsmethode van het paard zonder rugbelasting door de ruiter.
Hertenhalzen/sterrenkijkers/zwakke achterhanden... van alles kun je er zachterhand mee corrigeren, vooral juist omdat er geen ruiter op zit. Kost tijd, inzet, invoeling, en ieder paard diens individuele ontwikkelingsproces.

Is dus absoluut niet te vergelijken met wat er in dit topic met deze merrie is uitgehaald, want daar kan ik simpel over zijn: pure mishandeling, niets anders dan dat.

Overigens kan ik ook echt uit eerste hand beamen dat op "dure dressuurstallen" gewoon in Nederland, men ook barre methodes hanteert: niet aan de teugel willen lopen? Zetten we je gewoon een nacht in je box opgeknoopt vast. "Dan leer je het wel"
Ja, ik heb het meegemaakt, er werd overlegd over "hoe kort dan" en hoeveel uren" en dergelijke.
Ik dacht dat ik niet goed werd , maar zei niks, ik had daar niets te vertellen. Maar heb alles afgeluisterd, ik kon niet geloven dat men zo iets, zulke tactieken serieus daadwerkelijk overwoog... snel bleek dat ik naief was... het bleek geen uitzondering.

Kon je maar namen noemen, dan was er eens wat meer duidelijkheid over hoe ver men wil gaan om de top te willen bereiken. En over hoe ver men daadwerkelijk bereid is te gaan....Verschrikkelijk.

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 19:23

In een dorp hier vlakbij staan de tuigers vaak strak bijgezet los in de bak. Uren! Afschuwelijk. En dat zijn dan ook paarden van een ander, die daar worden beleerd. Hoe haal je het toch in je hoofd.

Mila11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 19:25

Vraag me dan wel af, waarom een trainer(ik denk wel eentje met gezond verstand) een paard alleen laat staan, vastgemaakt aan een shank bit... Ik neem toch aan hij verstand van paarden heeft, en met de bedoeling van het Bitting Up toch wel weet dat een paard zich hieraan kan verwonden :? :?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 19:26

@ninia: Maar hoe kan het dan dat er niks aan verandert?
Filmt niemand? Maakt niemand foto's? Hoe kan dat!??

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 19:44

liljebo schreef:
Ik vind vastzetten van een prooidier omwille ontspanning/nageven/wijken voor druk af te dwingen (paard heeft immers geen enkele keuze) per definitie discutabel.
Maar ik begrijp wel meer niet in de paardensport. -O-

Dus een dier begrenzen in zijn mogelijkheden mag niet, dan wil ik vragen wat jij doet als je op het paard zit en druk op de teugels hebt en been geeft (voorwaarts neerwaarts gebeurt niet van zelf)?

terpentijn

Re: Paard overleden na ‘bitting up’

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 19:49

We begrenzen allemaal onze gedomesticeerde vrienden, zoals onze honden, door ze te leren aan een halsband-met-riem rond te lopen.

Een paard krijgt een zadel op en wordt vervolgens al dan niet met bit "beteugeld".

Dat is de issue helemaal niet, de issue is HOE?
Doe je je hond een prikband aan?
Zet je je paard overnacht strak vastgebonden op stal?

Ik dacht dat daar nog even wat nuances tussen lagen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 19:53

xSlvna schreef:
Het 'vast zetten' opzicht vind ik geen ramp, vind het af en toe fijn om 'te stretchen'. Paard via het bit vast aan de singel (aan de zijkanten of onderkant) en dan lekker laten lopen ('vrij'), paard gaat op zijn eigen tempo lekker lopen (of lekker om laag en alles lang maken, of omhoog en de achterhand er onder gooien, even doorpezen en alle spieren aan het werk zetten), paard krijgt dan ook niet de ruimte om sterren te kijken, net genoeg voor een opgerichte en lage houding.

Paard leert dan en lekker te lopen (of het nu verplicht is of niet, zijn lichaam werkt fijn) en gaat ook veel rustiger lopen dan ze ohz doet (gaat ohz constant een stapje sneller, terug vragen is vaak een paard finaal in de krul of tegen de hand, nee bedankt). Verschil is dan wel dat het niet met shanks gebeurt, zal het ook nooit en te nimmer met mijn hackamore doen, no thanks, dat is gewoon bruut, paard kán zo niet eens iets verkeerds doen zonder zich flink pijn te doen.

Vind jij het fijn of het paard? Ik denk eerder jij.

Echt triest dat je op zo'n manier je paard moet 'trainen'.

Het lijkt wel of de paardensport steeds erger word. :r

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 19:55

Hij beweegt fijn zeg ik. Zoals ik al zeg, waar ben je als ruiter mee bezig als je begrensd met de teugel / hand, en been geeft? Het wordt vaak 'Vragen' genoemd, hihi wat een lolbroeken, de meesten vragen hun paard met 150 N per teugel aan de teugel, en stompen ze met een gelijk aantal kracht naar voren, maar dat is vragen hè. :j

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 19:59

Hoe kan een paard nou fijn bewegen als hij met zijn kop vastegbonden is aan de singel... :roll:

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 20:04

Ik had mijn vraag graag beantwoord, dat praat wat makkelijker
Citaat:
waar ben je als ruiter mee bezig als je met de teugel / hand druk zet, en been geeft?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 20:11

xSlvna schreef:
Ik had mijn vraag graag beantwoord, dat praat wat makkelijker
Citaat:
waar ben je als ruiter mee bezig als je met de teugel / hand druk zet, en been geeft?

Paard in elkaar trekken. lijkt mij duidelijk.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 20:14

Toch is dat het beeld wat ik bij 99%, volgensmij zelfs 100% van de ruiters zie. (Hier word overigens géén western gereden).
Paard gaat over de rug door voor te begrenzen, achter erin te rijden, vind een consequente hand echt niet beter dan een vaste teugel op de lengte dat het paard lekker zijn hals kan strekken of opkroppen (mot die helemaal zelf weten hè).

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 20:22

Jakkes zeg, wat vreselijk.. Ik vind de opmerking van Focussed wel helemaal raak hoor, ik kan soms ook met pijn in mijn mond en rug kijken naar wat er in Nederland wel niet allemaal wordt gedaan voor die valse knik.. Bah zeg.. Als mensen zich toch wat meer zouden verdiepen in de anatomie van een paard, zou duidelijk worden dat het vastzetten van een paard op wat voor manier dan ook alleen maar schade aan de spieren veroorzaakt.. Het mooie van een ruiterhand is juist dat deze niet vast zit, maar juist mee beweegt (als het goed is, dat zie je helaas ook HEEL veel anders).
Ik schrik ook wel van jouw reactie, xSlvna.. Ik hoop maar dat ik hem verkeerd lees, want zoals ik het nu lees vind jij een ruiterhand min of meer hetzelfde als vastzetten.. Dan doe je denk ik toch iets verkeerd met je handen, want vastzetten is wat mij betreft uit den boze.. Maar kan zijn dat ik het anders opvat hoor..

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 20:27

In veel gevallen is een paard nog beter af aan de bijzetteugel, dan met een ruiter die al zagend of vastzettend het hoofd naar beneden dwingt...
Maar hoe dan ook, een bijzetteugel is imo aanvaardbaar als hij niet extreem kort is, en flexibel genoeg om het paard bij struikelen of schrikken niet meteen een enorme ruk in de mond te bezorgen.
Urenlang vastzetten en dergelijk ongein vind ik not done, rijkunstig van nul waarde en gevaarlijk.
En aan een shank (flinke hefboomwerking!) hoor je al helemaal geen paard bij te zetten. Daar moet je niet eens aan durven denken!

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 20:49

Met alle respect hoor dames.... maar nu wordt iedereen onderling hier indirect beschuldigd van dierenmishandeling. Het nieuwsbericht is verschrikkelijk idd. En helaas komt ook dichter bij huis voor dat een paard omwille van de sport of door de onkunde van de ruiter/eigenaar op allerlei manieren gedwongen tot 'correct' (zoals wij dat vinden) lopen. Maar kom op zeg... ik denk dat de meeste gebruikers van dit forum niet onder de noemer barbaren vallen!
Ik longeer mijn paard ook een keer per week met pessoa. Vrij lang en laag. Als mevrouwtje zin heeft in gekkigheid (of een bak-kabouter ziet) gaat het koppie de lucht in, ze voelt dan wat weerstand dat moet wel, maar ze loopt nog rustig een paar rondjes de Arabier uit te hangen met haar snufferd in de lucht voor ze weer zakt en de aanleuning opzoekt. Als ze diezelfde grappen uithaalt als ze erop zit, dan kan ik jullie vertellen dat mijn hand haar dan toch echt wel meer 'weerstand' bezorgd. Natuurlijk kan ik haar hoofd niet vasthouden, daar ben ik niet sterkt genoeg voor, maar ik denk toch echt dat ze meer comfort heeft in een uitspatting aan de longe dan met mij in het zadel. Ik ben geen dressuurruiter Ik heb een paard als hobby en als vriendin en ik heb wat basiskennis die ook al wat verouderd kan zijn. Dus ik kan niet mee discussiëren met velen van jullie hier, daar mis ik de kennis voor. Wel beschik ik over een goed ontwikkeld gevoel voor het welzijn en welbevinden van mijn meisje. Ik heb een recreatiearabier en mijn streven is om haar (bescheiden) bespiering op peil- en haar los en lenig te houden. Als onderdeel daarvan staat er één keer een half uur aan de pessoa en een half uur per week met het longeerhulptouw op het programma. Mishandel ik mijn dier??? Zo ja dan mishandel ik haar naar eer en geweten en doe ik het met liefde omdat het zoals het nu gaat werkt. Dat is tenminste mijn beleving en die van de osteopaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 21:47

Cowgirl schreef:
Hoe kan een paard nou fijn bewegen als hij met zijn kop vastegbonden is aan de singel... :roll:

Denk dat ze gewoon bijgezet longeren bedoelt..

Overigens nog even ter info over het Shank bit, je hebt ze in alle soorten en maten. Niet alleen grote maar ook 'babyshanks' met korte scharen.(Allen natuurlijk niet bedoeld om een paard aan bij te zetten maar om mee te rijden)

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 22:05

Of het nou in Amerika gebeurt of hier, op een westernstal of in de dressuursport, het blijft gewoon verschrikkelijk. En ik vind de vergelijking die gemaakt wordt met het bijzetten tijdens longeren niet opgaan. Tenminste, niet in vergelijking zoals ik mijn pony bijzet.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 22:05

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 22:10

Jaime_ schreef:
Of het nou in Amerika gebeurt of hier, op een westernstal of in de dressuursport, het blijft gewoon verschrikkelijk. En ik vind de vergelijking die gemaakt wordt met het bijzetten tijdens longeren niet opgaan. Tenminste, niet in vergelijking zoals ik mijn pony bijzet.

Mag ik vragen waarom niet? Het enige verschil is het bit. Het is bij beide 'methodes' de bedoeling dat het paard het bit netjes accepteert en een fijne houding (binnen zijn grenzen) zoekt om zo 'correct' te lopen.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 22:12

Het gewone 'bitting up' schijnt inderdaad vergelijkbaar te zijn met het longeren zoals een normaal persoon dat met bijvoorbeeld touwtjes zou doen.
Maar het bitting up dat hier ter sprake is valt te vergelijken met het bijzetten van power and paint destijds. En is dus alles behalve gewoon.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 22:19

Ohh dat veranderd de zaak... Ik zocht even 'power and paint' op en vroeg mij af waarom je dit knappe paard noemde, tot ik de 'rollkur' foto zag. Dat gaat inderdaad te ver, dat is niet waar dat 'bitting up' voor bedoeld is.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 22:53

xSlvna schreef:
Toch is dat het beeld wat ik bij 99%, volgensmij zelfs 100% van de ruiters zie. (Hier word overigens géén western gereden).
Paard gaat over de rug door voor te begrenzen, achter erin te rijden, vind een consequente hand echt niet beter dan een vaste teugel op de lengte dat het paard lekker zijn hals kan strekken of opkroppen (mot die helemaal zelf weten hè).

Probeer je nu te verkondigen dat jij dan goed bezig bent?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 22:56

VivaLaVida schreef:
Cowgirl schreef:

Denk dat ze gewoon bijgezet longeren bedoelt..

Overigens nog even ter info over het Shank bit, je hebt ze in alle soorten en maten. Niet alleen grote maar ook 'babyshanks' met korte scharen.(Allen natuurlijk niet bedoeld om een paard aan bij te zetten maar om mee te rijden)

ohhh nu valt bij mij het kwartje...en ik ben niet eens blond.

Ik had in mijn hoofd dat zij ook zo trainde, dus kop naar 1 kant en lopen maar. Mijn excuses daarvoor. :o

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 06:03

xSlvna schreef:
liljebo schreef:
Ik vind vastzetten van een prooidier omwille ontspanning/nageven/wijken voor druk af te dwingen (paard heeft immers geen enkele keuze) per definitie discutabel.
Maar ik begrijp wel meer niet in de paardensport. -O-

Dus een dier begrenzen in zijn mogelijkheden mag niet, dan wil ik vragen wat jij doet als je op het paard zit en druk op de teugels hebt en been geeft (voorwaarts neerwaarts gebeurt niet van zelf)?

Ik heb eerder aangehaald dat dubbele longe e.d. anders is, omdat je onmiddellijk kunt inspelen op de reacties van het paard, danwel in reageren als het in paniek raakt of struikelt of iets dergelijks

Vastzetten van handen zie ik persoonlijk ook niet zitten, maar wel een samenspel.

Maar goed... ik zie wel meer niet zitten binnen de paardensport.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 07:07