EK Herning: Dujardin goud in kür, Adelinde brons

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 20:35

Nu snap ik je laatste zin even niet Turquoises? Waarom voel je je aangesproken? :?

Niet netjes om te suggereren dat Bertie niet objectief zou hebben kunnen kijken omdat ze er live bij was, ik denk dat Bertie genoeg juryervaring heeft om objectief te blijven :)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 20:47

turquoises schreef:
Bertie, even voor de duidelijkheid; ik heb geen filmpjes op youtube gekeken maar de livebeelden.
Dus het totale beeld zonder verknippingen. Natuurlijk snap ik dat jij daar de sfeer hebt gevoeld. Maar ik heb geconcentreerd met andere paardenfanaten alles serieus en objectief bekeken. Zonder afgeleid te worden van andere zaken. Gewoon met de neus bovenop de livebeelden.
Verder blijf ik bij mijn mening. Ik weet wat ik zie.
Jij wilde toch een nette discussie? Geef dan zelf ook het goede voorbeeld. En noem mijn mening geen muggeziften. <<)

Ook tijdens directe uitzendingen worden wordt geschakeld tussen de verschillende camera's. Dat zijn weliswaar livebeelden, maar daarmee zijn al keuzes gemaakt. En kijkers zijn daardoor al niet meer onbevooroordeeld.

Ik bedoel niet JIJ specifiek als ik 'muggenziften' noem.
Ik schreef een algemene mail.
Er zijn TIG mensen die muggenziften, helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 20:53

Air schreef:
Nu snap ik je laatste zin even niet Turquoises? Waarom voel je je aangesproken? :?

Niet netjes om te suggereren dat Bertie niet objectief zou hebben kunnen kijken omdat ze er live bij was, ik denk dat Bertie genoeg juryervaring heeft om objectief te blijven :)

Je leest niet goed Air. Dat heb ik nergens gesuggereerd. :+
En als wij over juryervaring gaan praten dan......................ach, laat maar. Ik hoef en wil hier niet over mijn eigen ervaringen praten. Ik heb niet de behoefte om mijn mening met mijn eigen kunnen kracht bij te zetten. Wat ik doe en welke ervaring ik heb houd ik liever voor me. Dat een ander het nodig vind om te schrijven dat ze Z jureren, prima. Dat maakt het voor mij niet persé geloofwaardiger. Je leest mijn visie en gaat er in mee of niet. Zo simpel is het.

Ik heb eigenlijk ook geen zin om verder aan deze discussie deel te nemen. Het is meer een topic waar ik mijzelf steeds aan het verdedigen ben. En daar heb ik geen trek in. :evaw:

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 21:16

turquoises schreef:
En als wij over juryervaring gaan praten dan......................ach, laat maar. Ik hoef en wil hier niet over mijn eigen ervaringen praten. Ik heb niet de behoefte om mijn mening met mijn eigen kunnen kracht bij te zetten. Wat ik doe en welke ervaring ik heb houd ik liever voor me. Dat een ander het nodig vind om te schrijven dat ze Z jureren, prima. Dat maakt het voor mij niet persé geloofwaardiger. Je leest mijn visie en gaat er in mee 0f of niet. Zo simpel is het.

Ik heb eigenlijk ook geen zin om verder aan deze discussie deel te nemen. Het is meer een topic waar ik mijzelf steeds aan het verdedigen ben. En daar heb ik geen trek in. :evaw:

Weet je turqoises,
je suggereert heel veel, maar je wilt je vooral niet laten zien.
Dat is lastig.
Persoonlijk laat ik me wel zien.
Ik ben 62 jaar, heb inmiddels 50 jaar ervaring met paarden, ben sinds 1984 jurylid en inmiddels jaren Z gerechtigd. Ik zeg niet; "ach, laat maar". Ik verschuil me nergens achter.

Jij houdt liever van alles voor je, dat is je goed recht. Je kunt een 14-jarige penny zijn, en je kunt bij wijze van preken een alter-ego van Anky zijn.

Ik vond je argumentatie goed, al had ik die liever eerder gezien, zodat er geen vervelend gevoel was ontstaan, hier op Bokt.
Ik kan me niet vinden in de argumentatie, naar aanleiding van wat ik met eigen ogen live gezien heb. Ik denk dat ik ook wel geoordeeld heb naar aanleiding van suggererende TV-beelden.
Is dat goed, is dat slecht?
In ieder geval lijkt het me dat het goed is dat er een dialoog is. :)

In bovenstaand bericht suggereer je van alles, en daar stoor ik me aan. Ik houd niet van suggestief gedoe, waarbij van alles in de lucht blijft hangen.

Je hoeft inderdaad niet te vertellen wie je bent, of wat je doet, of wat je rij-niveau is, of dat je jurylid bent of niet.
Ik zal de laatste zijn die vindt dat de beste stuurlui aan wal staan. Als het op het beoordelen van dressuur aankomt kan het heel goed zijn dat iemand die een bepaald niveau nooit gereden heeft toch heel goed kan kijken, en een heel waardevol oordeel kan geven. :j

Turqoises, je hoeft je oordeel geen kracht bij te zetten door te schermen met je rij-niveau, of je jureer-niveau. Het is prima dat je je oordeel kracht blijft geven door je argumentatie.

daarom vraag ik je: trek je vooral niet terug, maar blijf vooral in de dialoog, en blijf vooral je argumentatie uit diepen! <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 21:28

Bertie, ik heb in dit topic van begin af aan mijn mening uitgelegd. Geschreven waarom ik de plaatsing niet juist vind.
Ik heb dit opnieuw op jouw verzoek herhaald. Vind ik niet erg. Maar ik vind het wel jammer dat jij vindt dat ik veel suggereer. Valt wel mee volgens mij.
Ik weet niet wat mijn aanwezigheid in dit topic nog toevoegt aan de zogenaamde discussie, ik heb mijn visie uitgelegd. En veel meer valt er volgens mij toch niet meer aan toe te voegen?
Misschien is het dan wel vermeldingswaardig dat ik ook mijn juryopleiding in 1984 heb gedaan. 8-) :D En daar laat ik het wat mijzelf betreft bij. ;)

anneliesdj

Re: EK Herning: Dujardin goud in kür, Adelinde brons

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 21:34

Turquioses, je suggereerde ook over de training en rijerij van de ruiters :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 21:36

anneliesdj schreef:

Is wat ik met eigen ogen heb gezien. Dus geen suggestie Annelies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 22:17

Afbeelding

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 22:26

Hey.. t ging zo goed.. fijne leerzame discussie en nu dit... kunnen we verder gaan waar we een paar posts geleden zijn gebleven?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 22:30

Turquioses, je gaf aan dat, naast dat je het met eigen ogen gezien hebt, ook ziet aan de manier van lopen en de spieropbouw. Yamcha heeft hier al gevraagd om beeldmateriaal en ik ben ook heel benieuwd. Ik hoef geen foto te zien van valegro met slof, maar wat jij ziet aan de spieropbouw van Valegro waaruit je kunt concluderen dat hij niet correct getraind wordt. Dat bedoelen we met niet suggereren, maar beargumenteren. Ik zie nl een beetje te dik (maar in mijn ervaring zijn Negro's ook niet dun te krijgen), maar wel mooi bespierd paard. En net als Yamcha ben ik ook benieuwd naar hoe een paard dat dusdanig als Valegro gaat zitten in de piaff, nog wel de achterbenen zo hoog als Parzival zou kunnen optillen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 22:33

turquoises schreef:
anneliesdj schreef:

Is wat ik met eigen ogen heb gezien. Dus geen suggestie Annelies.

Wat Bertie ook al zei.
Denk niet dat het nodig is om er meer over te zeggen.

Er zijn ook anderen die hun mening hebben gegeven, een aantal hebben op jouw bericht gereageerd, als je daar weer opin zou gaan neem je deel aan de discussie. Het is niet zwart/wit, er is geen waarheid, niemand hoeft te winnen ;)

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 08:44

oji schreef:
Turquioses, je gaf aan dat, naast dat je het met eigen ogen gezien hebt, ook ziet aan de manier van lopen en de spieropbouw. Yamcha heeft hier al gevraagd om beeldmateriaal en ik ben ook heel benieuwd. Ik hoef geen foto te zien van valegro met slof, maar wat jij ziet aan de spieropbouw van Valegro waaruit je kunt concluderen dat hij niet correct getraind wordt. Dat bedoelen we met niet suggereren, maar beargumenteren. Ik zie nl een beetje te dik (maar in mijn ervaring zijn Negro's ook niet dun te krijgen), maar wel mooi bespierd paard. En net als Yamcha ben ik ook benieuwd naar hoe een paard dat dusdanig als Valegro gaat zitten in de piaff, nog wel de achterbenen zo hoog als Parzival zou kunnen optillen.

Dat doet Undercover wel *\o/*

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 09:41

Voor zover ik de piaff kan beoordelen, gaat Valegro toch veel meer zitten dan Undercover. Die kantelt echt heel erg zijn bekken, bolt de hele rug op en plaatst het achter standbeen diep onder de massa. Volgens mij (maar ben geen kenner) is dat hoe de piaff bedoeld is, maximale verzameling. Undercover doet dat minder, waardoor er dus minder gewicht op het achterbeen staat en je dus het achterbeen makkelijker optilt. Komt wel daardoor actiever en expressiever over, maar is volgens mij dus minder correct. Heb nog even wat oude plaatjes van Totilas bekeken, want die kon in mijn herinnering wel en echt zitten en de benen hoog optillen, maar als ik daarnaar kijk zie ik òf een paard dat echt gaat zitten en niet heel ver van de grond komt, òf benen die wel echt van de grond komen, maar dan is de rug minder bol en het standbeen verder naar achteren geplaatst. Maar misschien dat de echte piaff kenners hier iets over kunnen roepen, want dat ben ik zeker niet. Ik vond bv op de tv live de piaff van Parzival echt supermooi om te zien. Maar ik keek vnl naar het achterbeen en dat was zo actief en zo hoog opgetild. Als je later wat specifieker kijkt, is het toch volgens mij minder correct als de wat minder expressief ogende piaff van Valegro.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 10:39

Denk dat je een heel eind goed beredeneert oji.

Ik heb er nu geen tijd voor maar anders had ik een aantal plaatjes naast elkaar gezet. Het is heel leerzaam om bijv. op google eens 'piaffe (naam paard)' in te typen en dan zo verschillende combinaties naast elkaar te leggen. Kijken wat voor verschillen je ziet.
Kijk bijvoorbeeld eens naar de stand van de achterbenen. Het achterbeen waar het gewicht op staat blijft bij Parzival en Undercover verder naar achter staan (minder onder de kont geschoven), de hak steekt soms zelfs achter de kont uit. Dit maakt dat de hoeken die het achterbeen zou moeten maken groter blijven. Soms zie je dat het kogelgewricht van het voorbeen verder door is geknikt dan van het op dat moment dragende achterbeen, dan weet je eigenlijk al zeker dat de piaffe op de voorhand is, dat het voorbeen dus meer gewicht draagt.
Natuurlijk kan je zo van iedere combi betere en minder goede momentopnames vinden.

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:16

Dat Laurens van Lieren bijna een orgasme krijgt van de piaffes van Undercover zegt mij al genoeg :D Die weet ook echt wel wat goed is. Verder heb ik Edward Gal ooit in een interview horen zeggen dat een paard ook niet teveel moet gaan zitten in de piaffe omdat je dan nooit een vloeiende overgang naar bv een passage kunt rijden omdat het paard er dan als het ware eruit moet springen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:49

Dan vind ik het raar dat hij de piaffe van Parzival ook uitstekend noemde, als hij echt wel weet wat goed is :+
Geloof dat een regel er toch van is dat de hak iig niet achter de bips mag komen....

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:54

Dat vond ik ook vreemd, Air. De piaffe van Parcival vind ik ook niet zo goed, als die van Undercover

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 12:09

In dit topic van begin dit jaar staan al wat vergelijkende foto's

[RT-D] Piaffe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 12:19

Ik vind de negens en tienen van Parzival echt wel verdiend hoor :j
Mooi op de plek, actief in de benen en hij zakt in de achterhand (maar soms komt hij wel iets omhoog )
Afbeelding

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 12:22

Op die fotos van Gal en Undercover in dat topic kun je goed zien dat Undercover zich vast blijft houden in de kaak (te zien aan het randje vel wat net achter zijn kaak te zien is), als hij die zou ontspannen en zich langer zou maken, zou je dat randje vel niet zien. dan zou je een meer open verbinding zien tussen hals en kaak. Dit komt denk ik doordat hij nog vaak teveel spanning heeft, waardoor Edward hem niet losser kan laten van voren (zal ie waarschijnlijk wegstuiven oid) en meer rust kan krijgen voor die ultieme verzameling en meer gaat zitten van achter. Daarom ook extra knap dat hij er met al die spanning uit kan rijden wat hij nu doet. Maar zeker voor verbetering vatbaar, waar hij vast ook mee bezig is.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 13:31

thembi schreef:
Dat Laurens van Lieren bijna een orgasme krijgt van de piaffes van Undercover zegt mij al genoeg :D Die weet ook echt wel wat goed is. Verder heb ik Edward Gal ooit in een interview horen zeggen dat een paard ook niet teveel moet gaan zitten in de piaffe omdat je dan nooit een vloeiende overgang naar bv een passage kunt rijden omdat het paard er dan als het ware eruit moet springen.

Haha een orgasme :D

Ik ben geen fan van van Lieren. Daarnaast vond ik ook dat Laurens nogal negatief deed toen Valegro langs de ring aan het rijden was EN Laurens is natuurlijk Nederlands dus dat is dan ook weer niet objectief toch :))

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 13:57

[***] schreef:
Mooi op de plek, actief in de benen en hij zakt in de achterhand (maar soms komt hij wel iets omhoog )
[ Afbeelding ]

Als je een foto zou nemen op het zweefmoment zie je 2 achtervoeten ruim van de grond en een of beide voorbenen op de grond blijven. Wat je hier wel kunt zien is dat hij de bovenlijn niet (voldoende) rond maakt.
Foto's geven altijd een vertekend beeld, zeker bij iets als dit.
Een filmpje geeft dan meer duidelijkheid.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 16:52

anneliesdj schreef:
[***] schreef:
[ Afbeelding ]

Als je een foto zou nemen op het zweefmoment zie je 2 achtervoeten ruim van de grond en een of beide voorbenen op de grond blijven. Wat je hier wel kunt zien is dat hij de bovenlijn niet (voldoende) rond maakt.
Foto's geven altijd een vertekend beeld, zeker bij iets als dit.
Een filmpje geeft dan meer duidelijkheid.

Hij deed in de kur 1 hele mooie piaffe maar de rest idd op de voorbenen.

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 18:23

xMercury schreef:
Ik ben geen fan van van Lieren. Daarnaast vond ik ook dat Laurens nogal negatief deed toen Valegro langs de ring aan het rijden was EN Laurens is natuurlijk Nederlands dus dat is dan ook weer niet objectief toch :))

Sinds wanneer moet een Nederlandse reporter objectief zijn als Nederland tegen Duitsland voetbalt is het toch ook duidelijk wie de Nederlandse reporter wilt dat wint.
Maar ik denk dat van Lieren de spijker op zijn kop slaat door te zeggen dat Damon Hill en Valegro fenomenale paarden zijn en Edward Gal een fenomenale ruiter is. Kan me dan ook voorstellen dat van Lieren zelf als GP ruiter enorm veel respect voor EG heeft omdat hij al zijn hoogte en dieptepunten kent die EG door de jaren meegemaakt heeft. EG is dan ook een ruiter die is blijven groeien en zich is blijven verbeteren en ontwikkelen.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 22:24

thembi schreef:
xMercury schreef:

Sinds wanneer moet een Nederlandse reporter objectief zijn als Nederland tegen Duitsland voetbalt is het toch ook duidelijk wie de Nederlandse reporter wilt dat wint.
Maar ik denk dat van Lieren de spijker op zijn kop slaat door te zeggen dat Damon Hill en Valegro fenomenale paarden zijn en Edward Gal een fenomenale ruiter is. Kan me dan ook voorstellen dat van Lieren zelf als GP ruiter enorm veel respect voor EG heeft omdat hij al zijn hoogte en dieptepunten kent die EG door de jaren meegemaakt heeft. EG is dan ook een ruiter die is blijven groeien en zich is blijven verbeteren en ontwikkelen.

Ik zeg helemaal niet dat dat moet, ik zeg enkel dat zijn mening daar invloed op kan hebben :)