Paarden getroffen door bliksem

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daenerys

Re: Paarden getroffen door bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 08:26

Wat een nachtmerrie, vreselijk om je paard op zo'n manier te verliezen ;(

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 08:27

PhiaBink schreef:
Bliksem zoekt het hoogste punt op!!!
Lees eens de tips die ze geven als het onweert.

http://www.veiligheidswijzer.nl/content ... ects&id=28

En dat klopt dus niet,er is onderzoek gedaan en de bliksem pakt niet altijd het hoogste punt.
De bliksem slaat n.l. in via de grond en gaat dan pas naar boven.Dus als het op de grond inslaat kan het nooit het hoogste punt pakken.
Onweer is onmacht,je kan er bijna niets tegen doen.Het is pure pech wat deze paarden is overkomen.Bij mijn weiland is de bliksem ook ingeslagen op een boom,gelukkig staan de bomen allemaal áchter de omheining,de boom splijte door de midden en viel in het weiland.Dit was een paar jaar terug.Paarden voelen dat wel aankomen als er gevaar dreigt.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 08:37

sterkte!

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 09:01

Het was ook heel heftig het onweer ik heb het nog nooit zo erg meegemaakt... :n

Arme paardjes en heel veel sterkte voor de eigenaar :(:)

dummylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 09:33

Vreselijk :(

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 10:51

Sterkte aan de eingenaar

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 11:10

Vreselijk zeg.. :n Vind het echt erg.. Veel sterkte aan de eigenaren Y;(

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 11:49

Molfre schreef:
funnyhorses schreef:
Paarden horen niet buiten te staan met onweer,het onweer van tegenwoordig is te heftig. -O-

Het onweer van tegenwoordig? :+ was het vroeger minder dan?

Ik laat mijn paarden lekker buiten met onweer, ja het is een risico, maar dat neem ik. Als ik ze binnen zet raken ze in paniek als het zo dichtbij komt, omdat ze opgesloten zitten, dan ben ik nog verder van huis. Daarnaast kan onweer ook in de stal inslaan met brand als gevolg, dan liever paardje in 1x weg.

Onze paarden blijven ook gewoon buiten in de weide. Gelukkig weinig bomen er rond en 2 grote stallen met een afdak.
Ik heb liever dat ze zelf kunnen kiezen waar ze zich comfortabel bij voelen. Als ik mijne zou opsluiten met onweer, dan breekt die de stal af.
S'ochtens als eerste gang naar de paarden gereden en ze stonden gewoon lekker zoals anders.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 13:46

Mando schreef:
Hoeft niet altijd hoor.

Mijn oom reed met zijn paard in het veld in Engeland toen het ging onweren.
Er is altijd geleerd niet onder een boom te gaan staan.
Er stond 1 boom, hij is in het veld gaan staan met het paard aan de hand

De bliksem sloeg niet in de boom maar wel in het paard zijn hoofd en aangezien mijn
oom de teugels vast had kreeg hij ook een klap.
Hij had allemaal brandwonden en het paard was dood.

Dus soms is het ene het beste en de andere keer het andere, als je alles voor zou moeten zijn
dan blijf je bezig.

Het hoogste punt niet, wel de makkelijkste weg.
Dat heeft dus met massa, hoogte en geleiding te maken (materiaal/vochtgehalte)
Direkt onder een boom staan is meestal niet zo slim, maar als het de enige boom in de omtrek is, moet je er ook zeker niet te ver vandaan gaan en jezelf zo klein mogelijk maken is altijd het beste. Een paard kan dat niet, dus laat het paard los of knoop hem aan de boom, die is onder de boom in open veld ws wel het veiligst.

whitneyvdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 13:49

afschuwelijk heel erg veel sterkte voor de eigenaar die zijn paardjes verloren heeft,dit is het ergste wat je als eigenaar overkomt.

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 14:37

friendly schreef:
Met dit soort weer is een veilige stal toch wel wenselijk lijkt me. Fijn dat de paardjes 24/7 buiten staan maar met onweer... Brrrr.

Drie jaar geleden stonden mijn paard en zijn maatje buiten in de wei tijdens een intens onweer. De bliksem sloeg in in een boom naast de stal. Boom viel op stal, dak storte in. Was ik blij dat de paarden onder een andere boom stonden... Pech kun je altijd hebben. Ik had geluk en de paarden ook.

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 16:47

Leorah schreef:
nachtmerrie! Bevestigt weer dat ik echt zo snel mogelijk mn stallen af wil maken, zodat ik ze fijn binnen kan zetten voor dergelijke rotbuien. brr

Bij mij in de buurt is er iemand zet juist ze paarden buiten. Hij had ze ook altijd binnen staan toen werd ze schuur geraakt en is alles afgefikt met alle paarden er in. Is al een paar jaar terug hoor. Het maakt dus niet uit waar je ze neer zet met dat rot weer :(

LotusT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 17:01

Ik woon vlakbij Arnhem en hier was het ook heel erg... We hebben erg veel mazzel gehad. Mijn paarden staan ook buiten en bij regen gaan ze altijd onder een bepaalde boom schuilen. De dag voor het noodweer hebben we de paarden in het andere land gezet en 's nachts is de boom omgevallen waar ze normaal onder staan...

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 17:33

Lotus, dat was wel een heel goede beslissing. Wat zullen jullie raar hebben staan kijken.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 18:10

Wat afscuwelijk! Het zullen je paarden maar zijn..

Ik zie men hier schrijven, daarom heb ik mn paard binnen staan etcetc..maar ik lees nergens dat de paarden getroffen zijn door de bliksem zelf? Ja, in de titel..maar uit de post zelf begrijp ik dat de boom blikseminslag heeft gehad en de paarden daaronder stonden..?
Dat kan je dus ook op stal gebeuren..hier staan ze ook buiten, open veld..wel halen we altijd het stroom eraf als we weten dat er onweer aankomt..maar ook dat kun je niet altijd voor zijn..

Wens de eigenaren en verzorgers onwijs veel sterkte!

Lotus, wat een beschermengel..dat je ze net verkampt hebt..doet je wel even de griezels bezorgen denk ik he.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 22:51

gohya schreef:
PhiaBink schreef:
Bliksem zoekt het hoogste punt op!!!
Lees eens de tips die ze geven als het onweert.

http://www.veiligheidswijzer.nl/content ... ects&id=28

En dat klopt dus niet,er is onderzoek gedaan en de bliksem pakt niet altijd het hoogste punt.
De bliksem slaat n.l. in via de grond en gaat dan pas naar boven.Dus als het op de grond inslaat kan het nooit het hoogste punt pakken.
Onweer is onmacht,je kan er bijna niets tegen doen.Het is pure pech wat deze paarden is overkomen.Bij mijn weiland is de bliksem ook ingeslagen op een boom,gelukkig staan de bomen allemaal áchter de omheining,de boom splijte door de midden en viel in het weiland.Dit was een paar jaar terug.Paarden voelen dat wel aankomen als er gevaar dreigt.

Dit is een veiligheidswijzer, ik denk dat daar geen leugens staan.

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 23:09

Dit is denk ik wle het minste wat je mee wilt maken..

Maar denk dan eens verder. Al die kuddes jonge paarden die het land in gaan, die gaan ook niet allemaal naar binnen als er een onweersbui voorspeld wordt hoor... Het is een keus die je zelf moet maken, paard binnen of buiten... En dan maar hopen dat je geluk hebt..

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 00:43

tine10 schreef:
liempje schreef:
Ik kijk dagelijks op de buienradar om te kijken of er een onweersbui aankomt. Mijn paard stond vannacht binnen, zo een risico wil ik niet lopen.

Vreselijk voor de eigenaar van deze paarden. ;(

Alsof die buienradar ook maar iets klopt. Heb al zo vaak gehad dat op buienradar niets te zien is en we hier stortbuien hadden en andersom. Hier was voor afgelopen nacht niets verwacht, in ieder geval niet op het moment dat ik keek, dus als ik het daarvan had laten afhangen hadden ze dus ook gewoon buiten gestaan.

Ik kan zeggen dat ik een onweer kenner ben, zodra er rood op de radar te zien is die zeker wel nauwkeurig is of donkerblauw samen met rood kan je er wel van uitgaan dat het gaat bakhozen en zeker onweren, zie je paars wat soms heel snel gaat in de beelden per beeldje bv is 5 minuten dan kan je rekenen op windhozen en andere zaken, die ook bij rood zeker voor kunnen komen. Ik denk dat deze paarden door indirekte bliksem zijn omgekomen de bliksem slaat in de boom en gaat ondergronds naar de paarden toe en dan zijn ze ook dood. zeker met hoefijzers. ze kunnen ook rechtstreeks getroffen worden, Je moet ze toch zeker de kans geven te kunnen schuilen in een schuilstal dan kunnen ze zelf kiezen, en er moet gewoon opgelet worden. Zelf zou ik ze toch echt liever binnen zetten in een goed stalgebouw. Je kan de bomen in de wei natuurlijk ook met een hek afschermen in dat soort gevallen. Onweer is erg verraderlijk je weet nooit wat er gebeurd. Bliksem komt ook van beneden er zijn stralen die naar boven zoeken naar een straal die van boven komt, Je paard kan een van die stralen naar zich toe trekken. Op het moment dat de straal van beneden en boven elkaar vinden knallen ze naar elkaar soms meerdere keren , bliksem zoekt altijd de makkelijkste weg en als jij daar staat met een paraplu , of je paard met hoefijzers is het gewoon doei met een beetje pech. een goede site om vragen te beantwoorden is http://www.onweer-online.nl
Zelf waarschuw ik regelmatig hier voor noodweer, vaak worden die topics gesloten en dat is jammer , aangezien er niet zoveel mensen kijken op het weertopic alleen mensen die dat interessant vinden

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 09:16

gohya schreef:
PhiaBink schreef:

Dit is een veiligheidswijzer, ik denk dat daar geen leugens staan.[/quote]

Nee natuurlijk staan daar geen leugens in.Maar er staat toch ook dat je in een open veld nooit moet gaan liggen,maar gehurkt moet gaan zitten.Als je ligt ben je een lager punt dan als je hurkt.Dus als de bliksem het hoogste punt neemt,dan zou je toch beter kunnen gaan liggen dan gehurkt gaan zitten?

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 09:22

gohya schreef:
Nee natuurlijk staan daar geen leugens in.Maar er staat toch ook dat je in een open veld nooit moet gaan liggen,maar gehurkt moet gaan zitten.Als je ligt ben je een lager punt dan als je hurkt.Dus als de bliksem het hoogste punt neemt,dan zou je toch beter kunnen gaan liggen dan gehurkt gaan zitten?

Je kunt idd het beste je eigen oppervlak zo klein mogelijk maken, met zo min mogelijk oppervlak de grond aanraken. Dus vandaar hurken.
Overigens is bij ons wel eens de bliksem in de stal geslagen, dat was overdag terwijl wij allemaal binnen stonden te schuilen. Enorme klap en het ijzerwerk van de boxen stond ook even onder stroom geloof ik

iamsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 10:04

Hebben jullie een bliksemafleider op het dak van de stal staan ?

anders staan ze zo veilig nog niet.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:55

Ja, ik zei wel 'bij ons op stal' maar het was de pensionstal waar wij toen stonden :) volgens mij was daar wel een bliksemafleider, iig op één van de stalgebouwen op het erf.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 12:17

Wat sneu zeg.. Dat zijn de paarden van een meisje met wie ik een minor gevolgd heb dit jaar.

JoseRieko97

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 12:31

Heb het zo'n 6 jaar geleden zelf bijna meegemaakt. Er kwam een enorme bui aan en mijn moeder en ik besloten te schuilen bij een weiland met een wit paard erin. Na al een paar auto's, die ons naar huis wouden brengen, te hebben afgewezen barstte de pleuris ineens los :') . Niet lang daarna een enorm harde knal met een enorm geschud en wit met geel licht sloeg ineens de bliksem in bij die pony... Ik was toen geloof ik 10 jaar maar ik weet nog precies hoe het ging, ik hoorde tijdens de knal die pony nog gillen. Het stonk en rookte echt heel erg en er zat gewoon een gat in de grond :') .
Zo heb ik een soort van bijna dood-ervaring :') nog geen 50 meter van ons vandaan was er ingeslagen.
Een jaar later kwam mijn moeder in gesprek met de eigenaar van de pony en vertelde dat door de onweer hun hele stroomklok uit elkaar was geknald en inderdaad het hele stroomdraad was verkoold, de pony mankeerde gelukkig niets.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 23:32

Dus met onweer schrikdraad uit doen! paarden naar binnen en thuis ook eigenlijk de stroom uitschakelen. Ik woon sinds 7 jaar in Belgie en hier is het normaal dat in huis de stroom eraf gaat met onweer.