Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
PhiaBink schreef:Bliksem zoekt het hoogste punt op!!!
Lees eens de tips die ze geven als het onweert.
http://www.veiligheidswijzer.nl/content ... ects&id=28
Molfre schreef:funnyhorses schreef:Paarden horen niet buiten te staan met onweer,het onweer van tegenwoordig is te heftig.
Het onweer van tegenwoordig?was het vroeger minder dan?
Ik laat mijn paarden lekker buiten met onweer, ja het is een risico, maar dat neem ik. Als ik ze binnen zet raken ze in paniek als het zo dichtbij komt, omdat ze opgesloten zitten, dan ben ik nog verder van huis. Daarnaast kan onweer ook in de stal inslaan met brand als gevolg, dan liever paardje in 1x weg.
Mando schreef:Hoeft niet altijd hoor.
Mijn oom reed met zijn paard in het veld in Engeland toen het ging onweren.
Er is altijd geleerd niet onder een boom te gaan staan.
Er stond 1 boom, hij is in het veld gaan staan met het paard aan de hand
De bliksem sloeg niet in de boom maar wel in het paard zijn hoofd en aangezien mijn
oom de teugels vast had kreeg hij ook een klap.
Hij had allemaal brandwonden en het paard was dood.
Dus soms is het ene het beste en de andere keer het andere, als je alles voor zou moeten zijn
dan blijf je bezig.
friendly schreef:Met dit soort weer is een veilige stal toch wel wenselijk lijkt me. Fijn dat de paardjes 24/7 buiten staan maar met onweer... Brrrr.
Leorah schreef:nachtmerrie! Bevestigt weer dat ik echt zo snel mogelijk mn stallen af wil maken, zodat ik ze fijn binnen kan zetten voor dergelijke rotbuien. brr
gohya schreef:PhiaBink schreef:Bliksem zoekt het hoogste punt op!!!
Lees eens de tips die ze geven als het onweert.
http://www.veiligheidswijzer.nl/content ... ects&id=28
En dat klopt dus niet,er is onderzoek gedaan en de bliksem pakt niet altijd het hoogste punt.
De bliksem slaat n.l. in via de grond en gaat dan pas naar boven.Dus als het op de grond inslaat kan het nooit het hoogste punt pakken.
Onweer is onmacht,je kan er bijna niets tegen doen.Het is pure pech wat deze paarden is overkomen.Bij mijn weiland is de bliksem ook ingeslagen op een boom,gelukkig staan de bomen allemaal áchter de omheining,de boom splijte door de midden en viel in het weiland.Dit was een paar jaar terug.Paarden voelen dat wel aankomen als er gevaar dreigt.
tine10 schreef:liempje schreef:Ik kijk dagelijks op de buienradar om te kijken of er een onweersbui aankomt. Mijn paard stond vannacht binnen, zo een risico wil ik niet lopen.
Vreselijk voor de eigenaar van deze paarden.
Alsof die buienradar ook maar iets klopt. Heb al zo vaak gehad dat op buienradar niets te zien is en we hier stortbuien hadden en andersom. Hier was voor afgelopen nacht niets verwacht, in ieder geval niet op het moment dat ik keek, dus als ik het daarvan had laten afhangen hadden ze dus ook gewoon buiten gestaan.
gohya schreef:PhiaBink schreef:
En dat klopt dus niet,er is onderzoek gedaan en de bliksem pakt niet altijd het hoogste punt.
De bliksem slaat n.l. in via de grond en gaat dan pas naar boven.Dus als het op de grond inslaat kan het nooit het hoogste punt pakken.
Onweer is onmacht,je kan er bijna niets tegen doen.Het is pure pech wat deze paarden is overkomen.Bij mijn weiland is de bliksem ook ingeslagen op een boom,gelukkig staan de bomen allemaal áchter de omheining,de boom splijte door de midden en viel in het weiland.Dit was een paar jaar terug.Paarden voelen dat wel aankomen als er gevaar dreigt.
gohya schreef:Nee natuurlijk staan daar geen leugens in.Maar er staat toch ook dat je in een open veld nooit moet gaan liggen,maar gehurkt moet gaan zitten.Als je ligt ben je een lager punt dan als je hurkt.Dus als de bliksem het hoogste punt neemt,dan zou je toch beter kunnen gaan liggen dan gehurkt gaan zitten?